Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه اسرائیلی در گزارشی از وجود بحران واقعی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و عربستان خبر داد و نوشت، مشکل آنجاست که عربستانی‌ها به درخواست‌های تشکیلات خودگردان برای هماهنگی سفر هیئتی عالی‌رتبه به ریاض توجهی نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، روزنامه اورشلیم پست در گزارش خود آورد، با بالا گرفتن تنش‌ها میان رهبران فلسطینی و عربستانی، در حال حاضر تشیکلات خودگردان به اعزام هیئتی عالی رتبه به ریاض می‌اندیشد تا این هیئت راه‌های جلوگیری از وخامت بیشتر روابط میان فلسطین و عربستان را با اعضای خاندان حاکم و مسؤولان ریاض بررسی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد مشکل اصلی اینست که عربستانی‌ها به درخواست‌های طرف فلسطینی برای انجام چنین سفری پاسخ نمی‌دهند.

یکی از مسؤولان تشکیلات خودگردان به اورشلیم پست گفت: ما در گیرودار بحرانی واقعی با عربستان هستیم و به نظر می‌رسد آنها به شدت از ما خشمگین هستند.

روابط فلسطین و عربستان از حدود دو سال قبل به ویژه به دلیل روابط ریاض با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و همسویی آشکار عربستان با اسرائیل به بن بست رسید و فلسطینیان با برگزاری تظاهرات متعدد در کرانه باختری و نوار غزه تصاویر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد او را علاوه بر عکس‌های نتانیاهو و ترامپ به آتش کشیدند.

این مسؤول فلسطینی افزود: ما با جدیت امکان اعزام هیئتی از مسؤولان عالی رتبه فلسطینی به ریاض جهت ممانعت از بالا گرفتن بحران را بررسی می‌کنیم. ما عربستان را بازیگر اصلی منطقه می‌دانیم و حمایت این کشور از فلسطینیان و مساله فلسطین همچنان مورد تقدیر ما است.

بحران میان فلسطینیان و عربستانی‌ها در ژوئن گذشته به اوج خود رسید، عربستان از اولین کشورهای عربی بود که حضور خود در کارگاه اقتصادی منامه را با وجود درخواست‌های فلسطینی‌ها برای تحریم این کنفرانس تایید کرد.

مسؤولان فلسطینی و فعالان سیاسی، کشورهای عربی شرکت‌کننده در این کنفرانس را به تلاش برای خنجر زدن به پشت فلسطینی‌ها متهم کردند.

طبق نظرسنجی که مرکز پژوهشی رام الله بلافاصله پس از کنفرانس منامه انجام داد ۸۰ درصد از فلسطینیان حضور کشورهای عربی در کنفرانس منامه را به منزله نادیده گرفتن مساله فلسطین دانستند.

فلسطینیان، عربستان و برخی کشورهای عربی را به تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل و نقض قطعنامه‌ها و طرح‌های اتحادیه عرب از جمله طرح صلح عربی در سال ۲۰۰۲ متهم کردند.

طبق گزارش‌های متعددی که درباره تنش‌ها میان رام الله و ریاض در اواخر سال ۲۰۱۷ منتشر شدند، مسؤولان فلسطینی اعلام کردند بن سلمان در دیداری که با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان داشت، عباس را تهدید کرد در صورتی که با ریاض همکاری نکند او را از قدرت برکنار خواهد کرد.

طبق این گزارش‌ها که از سوی هیچ یک از دو طرف تکذیب نشدند، بن سلمان قصد داشت محمود عباس را برای همکاری با دولت ترامپ و پذیرش طرح صلح آتی تحت فشار بگذارد.

همچنین یکی دیگر از مسؤولان فلسطینی با انتقاد از رفتار ولیعهد عربستان گفت: رفتار بن سلمان در دیدار با عباس بی‌نهایت گستاخانه بود. در واقع ما با یک آدمکش بی‌سواد دیدار کردیم که قصد داشت مسائلی را به ما دیکته کند.

روزنامه الاخبار وابسته به حزب الله لبنان نیز پیشتر نوشته بود، ولیعهد عربستان مبلغ ۱۰ میلیارد دلار را برای قبول توافق‌نامه صلح ترامپ به عباس پیشنهاد کرد اما عباس این پیشنهاد را رد کرده و گفت: این به معنای پایان حیات سیاسی خواهد بود.

با وجود تنش‌ها میان دو طرف مسؤولان تشکیلات خودگردان و مسؤولان عربستانی تلاش می‌کنند این اختلاف نظرها در افکار عمومی منعکس نشود با این حال آنها در شبکه‌های اجتماعی از انتقادات تند و حملات شدیدی علیه یکدیگر خودداری نمی‌کنند.

همچنین اعتراض فلسطینی‌ها به سفر محمد سعود، وبلاگ نویس عربستانی به اراضی اشغالی و بازدید او از مسجد الاقصی موجب افزایش تنش ها میان دو طرف شد.

محمد سعود به همراه هیئتی از روزنامه نگاران عرب که از سوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی دعوت شده بود از اراضی اشغالی بازدید کرد.

رهبران فلسطینی هیچ گونه واکنشی نسبت به این ماجرا نداشتند به شکلی که برخی فلسطینان و عربستانی‌ها این رفتار را موافقت ضمنی تشکیلات با حمله به این وبلاگ‌نویس عربستانی دانستند.

فلسطینیان محمد سعود و همراهانش را به تلاش برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و نقض قطعنامه‌های عربی و فلسطینی برای تحریم این رژیم متهم کردند.

در ویدئوهای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند، جمعی از کودکان ساکن شهر قدس اشغالی به سمت این وبلاگ نویس عربستانی آب دهان و صندلی‌های پلاستیکی پرتاب کرده و به او دشنام می‌دادند.

کاربران عربستانی شبکه‌های اجتماعی فلسطینیان را به قدرنشناسی نسبت به کمک‌های مالی ریاض به سازمان آزادی بخش  و دورویی متهم کردند.

سعاد الشمری، فعال حقوق زنان در عربستان درباره این ماجرا مدعی شد: فلسطینان می‌گویند قدس متعلق به همه مسلمانان است اما خود اولین کسانی بودند که قدس را فروختند. حماس به عربستان و کشورهای عربی خیانت کرده است.

فلسطینان در شبکه‌های اجتماعی خشم و تنفر خود از سیاست‌های عربستان در حمایت از آمریکا و همسویی این سیاست‌ها با اسرائیل را ابراز داشتند و با انتشار ده‌ها ویدئو خاندان حاکم در این کشور را خائن و عروسکی در دستان آمریکا و اسرائیل خواندند.

یکی از این کاربران شبکه‌های اجتماعی توییت کرد: زمانیکه اعضای خاندان آل سعود شترهای خود را می‌چراندند، در الخلیل کفش دوخته می‌شد.

با بالا گرفتن تنش‌ها میان کاربران دو کشور و جنجال در شبکه‌های اجتماعی، رهبران تشکیلات خود گردان با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با اظهار تنفر از عربستان و انتقادات علیه این کشور و دیگر کشورهای عربی را اعلام کرده و از حمایت‌های پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور از فلسطینیان تقدیر کردند.

با این حال تلاش تشکیلات خودگردان برای پایان دادن به این بحران تاکنون موفق نبوده است اواخر هفته گذشته شبکه العربیه عربستان مصاحبه‌ای با فادی السلامین، فعال سیاسی فلسطینی مقیم آمریکا و منتقد محمود عباس و تشکیلات خودگردان را منتشر کرد.

السلامین در این مصاحبه درباره فساد و کابینه ضعیف فلسطین صحبت کرد.

در مقابل جنبش فتح اقدام شبکه العربیه در مصاحبه با شخصیتی مردود را محکوم کرده و در بیانیه‌ای این شبکه را به تردید در موضعگیری‌های رهبران فلسطین متهم کرد و خواستار عذرخواهی رسمی العربیه شد.

یکی از چهره‌های آکادمیک فلسطینی که بیش از سه دهه در کشورهای عربی مختلف فعالیت داشته است، نیز گفت: روشن است ما به سوی بحرانی بزرگی با عربستان در حرکت هستیم، فکر می‌کنم کارها به سرعت از کنترل ما خارج می‌شوند و اگر ما موضع‌گیری‌مان را اصلاح نکنیم هزینه آن را فلسطینیان ساکن عربستان و دیگر کشورهای عربی پرداخت خواهند کرد. ما نباید ماجراهای پس از حمله صدام به کویت را فراموش کنیم (در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ ۲۰۰ هزار فلسطینی از کویت گریخته و یا بیرون رانده شدند) ما پس از آزادی سازی کویت به دلیل حمایتمان از این حمله هزینه سنگینی را پرداخت کردیم و باید مطئمن شویم هرگز اشتباهات گذشته را تکرار نخواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طرح معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۹۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد

رمان «نقاب، رنگ آسمان» اثر باسم خندقجی نویسنده اسیر فلسطینی رای هیأت داوران جایزه بوکر عربی که در ابوظبی مستقر است را از آن خود کرد.

برادر خندقجی این جایزه را از طرف او دریافت کرد و در فضایی آمیخته از شادی و غم اشک ریخت و اشاره کرد که «نقابی به رنگ آسمان» نسبت به ۱۳۳ رمان دیگر بهتر بوده است.

این رمان توسط هیأت داوران به عنوان بهترین رمان عربی منتشر شده در دوره بین جولای ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳ شناخته شد.

نقاب موجود در عنوان رمان اشاره‌ای به «هویت آبی» است که نور، باستان‌شناس ساکن اردوگاهی در رام‌الله، در جیب یک کت قدیمی که صاحب آن اسرائیلی است، می‌یابد و بنابراین سفر روایی رمان آغاز می‌شود.

هیأت داوران این رمان را «چند لایه، با شخصیت سازی، آزمایش،  بازیابی تاریخ و حافظه مکان‌ها» توصیف کردند.

باسم خندقجی ۲۰ سال اسیر بوده و سه بار توسط اشغالگران به اتهام شرکت در عملیاتی که منجر به کشته شدن ۳ اسرائیلی شد به حبس ابد محکوم شده است.

خندقجی که در سال آخر تحصیل در دانشکده روزنامه‌نگاری و ارتباطات دستگیر شده بود، علاوه بر مجموعه‌های شعر، چندین رمان از داخل زندان نیز منتشر کرد.

خندقجی از زمان زندانی شدنش در سال ۲۰۰۴ مجموعه‌های شعری از جمله آیین‌های اولین بار (۲۰۱۰) و شعر نفس‌های یک شب (۲۰۱۳) را سروده است؛ همچنین سه رمان: نرگس تنهایی (۲۰۱۷)، کسوف بدرالدین (۲۰۱۹) و نفس‌های یک زن فریب خورده (۲۰۲۰).

منبع: عربی ۲۱

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • شرط جدید عربستانی ها برای جذب محمد صلاح: اعلام تمایل خودِ صلاح!
  • امید بارسلونا به فروش ۲ بازیکن به عربستانی ها
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • سابقه سیاه تشکیلات خودگردان از «انتفاضه فلسطین» تا «طوفان الاقصی»
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • تشکیلات خودگردان؛ از مهار اعتراضات ضد صهیونیستی تا سرکوب آن
  • هشدار تشکیلات خودگردان درباره پیامدهای حمله صهیونیست‌ها به رفح
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو