Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@22:02:22 GMT

ثبت ۱۳ اثر ناملموس یزد در فهرست آثار ملی

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۹۱۹۸

ثبت ۱۳ اثر ناملموس یزد در فهرست آثار ملی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  محمدحسین صالحی کارشناس ثبت آثار ناملموس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: ۱۳ اثر ناملموس این استان در فهرست اثار ملی کشور، ثبت و به مسوولان ارشد استان ابلاغ شد.

او افزود:  این آثار را هنر ساخت زنجیر توپ ملیله یزدی به شماره ۱۶۷۳، هنر ساخت زنجیره هلوگل یزدی به شماره ۱۶۷۴، هنر ساخت زنجیر کلافه‌ای به شماره ۱۶۷۵، هنر ساخت زنجیر هل ملیله یزدی به شماره ۱۶۷۷، مراسم آیینی پخت آش جو اول اسفند ماه ندوشن به شماره ۱۶۷۸، شیوه سنتی تهیه نقل بیدمشکی به شماره ۱۶۷۹، هنر ساخت دستبند اشرفی یزدی به شماره ۱۶۸۰، مراسم کوزه شکنی بافق به شماره ۱۷۲۹ و روش تهیه غذای درنجوش ابرکوه به شماره ۱۷۳۰ اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس ثبت آثار ناملموس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: همچنین مراسم پامنبری و ذکرخوانی روستای فتح اباد خاتم به شماره ۱۷۳۱، مهارت پخت شیرینی ارد بیریزو در بافق به شماره ۱۷۳۲، مراسم نقل زیران آموزش قران در مکتب خانه‌های یزد به شماره ۱۷۳۳ و مهارت نشاسته گری به روش سنتی به شماره ۱۷۷۶ از دیگر اثار ناملموس استان یزد است که به ثبت ملی رسید.

صالحی ادامه داد: ۲ سال و گا‌ها چهار سال طول کشید تا ثبت این آثار قطعی شود.

او با بیان اینکه ۴۰ اثر ناملموس دیگر استان در دست تهیه است که امیدواریم تا پایان امسال به نتیجه برسد یادآور شد: هم اکنون پنج اثر از این تعداد به تهران ارسال شده و بقیه آن‌ها در حال تدوین است.

صالحی تصریح کرد: تهیه پرونده‌های ناملموس فقط بر عهده میراث فرهنگی نیست و نیاز به همت بالای گروهی، بخش خصوصی، مردمی، دولتی و گرو‌های مردم نهاد دارد.

او اظهار امیدواری کرد: شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات دولتی برای به نتیجه رسیدن این دست از پرونده‌ها با میراث فرهنگی همکاری کنند.

انتهای پیام/ی

۱۳ اثر ناملموس استان یزد، ثبت ملی شد

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مناطق گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۹۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، بهروز محبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.
سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به‌ دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.
او گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جست‌وجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.
محبی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجارهای بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل و ... کشف و ضبط شد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899566

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس