Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@17:18:31 GMT

جنگ تجاری آمریکا و چین به نفع ایران است؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۹۵۳۵

جنگ تجاری آمریکا و چین به نفع ایران است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تحلیلگران بانک آمریکا مریل لینچ در گفت و گو با شبکه سی ان بی سی اظهار کردند اگر چین تصمیم بگیرد تهدید تعرفه‌های جدید آمریکا را با به چالش کشیدن تحریم‌های واشنگتن و افزایش واردات نفت از ایران تلافی کند، قیمت نفت ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.

سقوط قیمت نفت ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر بشکه

هفته گذشته پس از این که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد تعرفه ۱۰ درصدی روی واردات ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از اول سپتامبر وضع خواهد شد و اگر رییس جمهور چین به سرعت توافق تجاری منعقد نکند، ممکن است تعرفه‌ها افزایش بیشتری پیدا کنند، نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد تقاضای جهانی برای نفت برانگیخته شد و در نتیجه نفت دچار ریزش قیمت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین در واکنش به تصمیم دولت آمریکا برای وضع تعرفه ۱۰ درصدی روی ۳۰۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی، اعلام کرد دست به تلافی خواهد زد و اقدام جدید دونالد ترامپ را عملی غیرمنطقی و غیرمسئولانه خواند.

به گفته تحلیلگران بانک امریکا مریل لینچ، واکنش چین به تعرفه‌های جدید آمریکا ممکن است شامل ازسرگیری خرید نفت ایران برای ضربه زدن به سیاست تحریم‌های آمریکا و مصون نگه داشتن اقتصاد چین از تاثیر تعرفه‌های جدید باشد.

این تحلیلگران گفتند قیمت ۶۰ دلار مورد پیش بینی برای نفت برنت در سال ۲۰۲۰ را تغییر نمی‌دهند اما تصمیم چین برای خرید مجدد نفت ایران ممکن است قیمت‌های نفت را دچار سقوط کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، چین در واقع هرگز خرید نفت ایران را پس از پایان معافیت نفتی واشنگتن برای خریداران بزرگ ایران در اوایل ماه مه، متوقف نکرد. چین که پیش از وضع تحریم‌های آمریکا علیه صادرات ایران، بزرگترین خریدار نفت ایران بود با وجود کمپین آمریکا برای به صفر رساندن صادرات ایران، همچنان به خرید نفت ایران ادامه می‌دهد و اعلام کرده است که از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات ایران تبعیت نمی‌کند. با این حال واردات نفت چین از ایران در چند ماه گذشته پایین‌تر بوده است.

در این بین منابع بازرگانی و پالایشگاهی به پلاتس گفتند بعید است نفت خام آمریکا هدف تعرفه‌های تلافی جویانه چین قرار بگیرد. با این حال پالایشگاه‌های چینی به دلیل اختلافات تجاری پکن و واشنگتن و ابهامات مربوط به وضع تعرفه واردات، طی یک سال اخیر نفت خام چندانی از آمریکا خریداری نکرده‌اند. به این ترتیب اگرچه نفت خام هدف تعرفه های تلافی جویانه قرار نگرفته است اما معامله‌گران و پالایشگاه‌های چینی ترجیح داده‌اند نفت آمریکا را خریداری نکنند و دیگرتمایلی برای امضای توافقهای بلندمدت با تولیدکنندگان آمریکایی برای خرید نفت ندارند.

به گفته منابع آگاه، نفت آمریکا در حال حاضر تجارت مهمی میان دو کشور نیست و چین احتمالا کالاهایی را هدف تعرفه قرار می‌دهد که بیشتر به صادرکنندگان آمریکایی لطمه می‌زند و حداکثر فشار را برای صادرات آمریکا ایجاد می‌کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: واشنگتن نفت ایران قیمت نفت دلار واردات رییس جمهور رشد دولت آمریکا اقتصاد پکن تجارت چین نفت آمریکا کالا واردات نفت تعرفه جنگ تجاری همکاری نفتی اختلافات تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۹۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت‌های نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد تجاری در راستای نمایش توانمندی‌های صادراتی با بازار‌های بین‌المللی است که تا ۱۲ اردیبهشت ماه، شرکت‌ها و بازرگانان از کشور‌های مختلف دنیا، اقدام به مذاکره و برقراری تعاملات تجاری با بزرگ‌ترین برند‌های صنعتی ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف خواهند کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • فرصت‌های نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!