Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-05@21:53:32 GMT

زنگ خطر فیفا برای تیمهای بدهکار ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۷۰۶۶۹

زنگ خطر فیفا برای تیمهای بدهکار ایرانی

فدراسیون جهانی فوتبال از آیین نامه جدید انضباطی خود طی ماه گذشته رونمایی کرد؛ آیین نامه ای که با سختگیری زیاد درباره موضوعات مختلف به ویژه بحث تیم های متخلف صحبت کرده و در ماده ۱۵ خود صراحتا به بررسی بحث عدم احترام به احکام فیفا در مسائل مختلف به ویژه مالی پرداخته است.

این ماده که با سر فصل عدم احترام به احکام و در ۶ بند تشریح شده، به موضوعات مهمی اشاره دارد که در فوتبال ایران به روزمرگی تبدیل شده و اجرایی شدن آن کار باشگاه های ایرانی را بسیار سخت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فیفا در بند اول این ماده با اشاره به موضوع عدم پرداخت حقوق به تشریح جریمه های مختلف پرداخته است. در این بند آمده است:
1) هرکسی که نتواند به شخص دیگری (مثل بازیکن، مربی یا یک باشگاه) یا فیفا پولی را به صورت کامل یا جزئی پرداخت کند، حتی با وجود حکم یک نهاد، یک کمیته یا هر چیز دیگری مربوط به فیفا یا حکم   CAS (دستور مالی)، یا هر شخصی که نتواند احکام نهایی (غیر مالی) اتخاذ شده توسط یک نهاد، یک کمیته یا هر چیز دیگری مربوط به فیفا یا CAS را انجام دهد:
الف) به دلیل عدم اجرای حکم جریمه می‌شود. علاوه بر این:
ب) یک مهلت ۳۰ روزه برای پرداخت مبلغ یا انجام حکم غیر مالی به آن داده می‌شود.
پ) در مورد باشگاه‌ها، پس از اتمام مهلت نهایی فوق‌الذکر و در صورت تداوم رفتار یا ناتوانی در انجام کامل حکم اتخاذ شده در موعد مقرر، محرومیت از نقل‌وانتقالات تا زمان پرداخت کامل یا انجام حکم غیر مالی اعمال می‌شود. در صورت تداوم ناتوانی، تکرار دوباره یا نقض جدی یا امکان نداشتن تحمیل ممنوعیت نقل‌وانتقالات یا هر دلیل دیگری، کسر امتیاز یا سقوط به دسته پایین‌تر هم می‌تواند علاوه بر ممنوعیت از نقل و انتقالات در نظر گرفته شود.
ت) در مورد فدراسیون‌ها، به محض انقضای مهلت نهایی فوق‌الذکر و در صورت تداوم رفتار یا عدم انجام کامل حکم در موعد مقرر، می‌تواند اقدامات انضباطی دیگری اعمال شود.
ث) در مورد اشخاص حقیقی، پس از اتمام مهلت نهایی فوق‌الذکر و در صورت تداوم رفتار یا عدم انجام کامل حکم در مدت مقرر، ممکن است ممنوعیت فعالیت‌های مربوط به فوتبال برای یک دوره خاص اعمال شود. سایر اقدامات انضباطی هم می‌تواند اعمال شود."
فدراسیون جهانی در این بند به موضوع جریمه فدراسیون ها نیز اشاره کرده و حتی فدراسیون ها نیز به عنوان بازوی اجرایی فیفا از جریمه ها در امان نیستند.

بند دوم این ماده اما به موضوع شفافیت اشاره دارد و می گوید که طرفین باید از حکم نهایی مطلع شوند.

"2) با توجه به احکام مالی صادر شده توسط یک نهاد، یک کمیته یا هر چیز دیگری مربوط به فیفا، یا CAS، رسیدگی‌های انضباطی فقط ممکن است به درخواست طلبکار یا هر شخص متأثر دیگری آغاز شود. آنها این حق را دارند که از نتیجه نهایی که از مراحل دادرسی انضباطی بیرون می‌آید مطلع شوند."

بند سوم به تشریح بازوهای اجرایی احکام اشاره دارد و با فرض عدم اجرای احکام دو نهاد فیفا و فدراسیون را به عنوان عوامل اجرایی معرفی می کند.
همچنین موضوع مهم در این بخش موضوع پایان محرومیت با پرداخت جریمه است و اگر مبلغ جریمه تا پایان دوره محرومیت پرداخت نشد، فیفا خود را برای انجام جرایم بعدی محق می داند.

3) اگر فرد مجازات شده مهلت نهایی را نادیده بگیرد، فیفا و یا فدراسیون مربوطه (در مواردی که شامل باشگاه یا اشخاص حقیقی باشد) مجازات‌های اعمال شده را اجرا می‌کنند. ممنوعیت نقل و انتقالات یا ممنوعیت شرکت در هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال فقط زمانی برداشته می‌شود که مبلغ به صورت کامل قبل از پایان محرومیت پرداخت شود و سایر اقدامات انضباطی محفوظ است.

بحث معرفی جانشین ورزشی برای پیگیری احکام در ماده چهارم آمده است.
4) جانشین ورزشی یک شخص غیرمتعهد هم باید به عنوان کسی که به تعهدات عمل نکرده در نظر گرفته شود و بنابراین تعهدات مندرج در این ماده به او هم تعلق می‌گیرد. معیارهای ارزیابی اینکه آیا یک نهاد به عنوان جانشین ورزشی نهاد دیگری است از طریق مواردی مثل مقر باشگاه، اسم، شکل قانونی، رنگ تیم، بازیکنان، سهامداران یا ذینعفان یا مالک مشخص می‌شود.
بر اساس این بند، باشگاه ها حتی در صورت انحلال نیز از انجام جرایم در امان نیستند و این موضوع در ایران تجربه های زیادی دارد؛ حالا باشگاه ها با معرفی جانشینان ورزشی باید به فکر این باشند که در صورت انحلال نیز وظیفه پرداخت دیون را بر عهده دارند.

بند پنجم به موضوع شمول احکام باز می گردد و تمامی احکام صادر شده در نهاد فیفا از سوی هر یک از کمیته های قابل اجرا شدن است.
5) هرگونه حکم مالی یا غیر مالی که علیه یک باشگاه توسط یک دادگاه داوری در داخل فدراسیون یا اتاق حل‌وفصل اختلافات ملی که هر دو توسط فیفا به رسمیت شناخته شده باشد، باید توسط نهاد تصمیم‌گیر فدراسیون بر اساس اصول تعیین شده در این آیین‌نامه و مطابق با قوانین انضباطی مندرج در آن گرفته و اجرا شود.

در بند ششم نیز فدراسیون جهانی فوتبال به جرایم در نظر گرفته شده برای مسابقات نیمه تمام و یا مسابقاتی است که یک تیم جریمه بازنده شدن می گیرد.
6) تیمی  که جریمه بازنده‌شدن می‌گیرد، در فوتبال ۱۱ نفره با نتیجه ۳ بر صفر، در فوتسال ۵ بر صفر و در فوتبال ساحلی ۱۰ بر صفر بازنده اعلام خواهد شد. اگر اختلاف گل در پایان بازی کمتر به ضرر تیم خاطی باشد، نتیجه داخل زمین ثبت می‌شود.

بر اساس این بند اگر تیمی با نتیجه ای بهتر از ۳ گل برنده شده باشد، برد پرگل تر برای او ثبت می شود و این موضوع از جمله موضوعاتی است که در این بند گنجانده شده تا از حق تیم ها حفاظت شود.

256 251

کد خبر 1287074

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: فیفا فدراسیون فوتبال محمدجواد ظریف ایالات متحده آمریکا باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ ایران و آمریکا کاریکاتور استان اردبیل تنگه هرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۰۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خود را بدهکار خاک و مردم کشورم می‌دانم/ موسیقی بخشی از دکوپاژ در فیلم‌های کیمیایی است

 ستار اورکی آهنگساز مطرح سینمای ایران به موزه سینما گفت: من در پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز متولد شدم و اصالتا بختیاری هستم. فعالیت در حوزه موسیقی را از تیرماه سال ۱۳۵۷ آغاز کردم و در خانواده ما هیچکس اهل موسیقی نبود اما در دوران کودکی، سازی به نام «ملودیکا» به دستم رسید و همین موضوع باعث شد به موسیقی بسیار علاقه‌مند شوم و آن را دنبال کنم.

وی بابیان اینکه فکر نمی‌کرده روزی آهنگساز شود و این حرفه به شغل اصلی اش تبدیل شود، افزود: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، پدرم اصرار داشت که در خوزستان بمانیم. او عقیده داشت جوانانی از سراسر کشور برای دفاع به این منطقه آمده بودند و درست نبود که ما خاک خود را رها کنیم. به همین دلیل ما از اولین روز تا آخرین روز جنگ در اهواز حضور داشتیم. زمانی که جنگ آغاز شد من ۱۱ ساله بودم و در پایان جنگ ۱۹ سال داشتم. در آن زمان نمی‌توانستم نسبت به جنگ بی‌تفاوت باشم و به همین دلیل گروهی را تشکیل داده بودیم که دائما در پشت خط نبرد حاضر شده و مجروحان جنگی را یاری می‌کردیم.

آهنگساز فیلم «خائن کشی» ادامه داد: در آن مقطع مادرم به دلیل سن کم من، مخالف حضورم در میدان جنگ بود، اما من نمی‌توانستم نسبت به خاک و مردم کشورم بی‌تفاوت باشم.

اورکی بیان داشت: در اهواز فیلم «فرار به سوی پیروزی» که اثر زیبایی بود و موسیقی شاهکاری داشت به اکران درآمد. هنوز هم لحظه به لحظه موسیقی آن را در ذهن دارم. من بیش از ۴۰ دفعه برای تماشای این اثر به سینما رفتم تا بتوانم موسیقی آن را گوش کنم. آن زمان امکانات بسیار محدود بود و برای تهیه برگه نت مجبور بودم مسافت اهواز تا تهران را طی کنم. 

وی با بیان اینکه همواره ترکیب تصویر و موسیقی برای او بسیار مهم بوده است، افزود: زمانی که فیلم‌های مسعود کیمیایی را می‌دیدم، صدای تلویزیون را می‌بستم و با توجه به حال و هوای آثار او، خودم برای آن موسیقی می‌ساختم. از همان ابتدا علاقه داشتم تا در زمینه موسیقی فیلم فعالیت کنم. بعدها که به تهران مهاجرت کردم، نوع نگاه و تفکر من نسبت به موسیقی تغییر کرد چراکه مجبور بودم خود را با تصاویری که به دستم می‌رسید تنظیم کنم و هر آنچه تصویر از من می‌خواست را ارائه دهم. زمانی که به تهران آمدم دوست داشتم مسعود کیمیایی اولین کارگردانی باشد که با او همکاری کنم. از نظر من او تنها کارگردانی است که همچنان برای موسیقی فیلم اهمیت بسیار زیادی قائل است و موسیقی بخشی از دکوپاژ فیلم‌های کیمیایی را تشکیل می‌دهد. او زمانی که فیلمنامه‌ای را می‌نویسد، در آن بر نقش موسیقی در سکانس‌بندی‌ها تاکید می‌کند. شناخت کیمیایی از موسیقی بسیار استادانه است و در گفت‌و‌گوهایی که انجام می‌دهیم، او را در قامت یک آهنگساز بزرگ می‌بینم. 

اورکی خاطر نشان کرد: یادم می‌آید من و زنده یاد بابک بیات همراه یکدیگر در شمال کشور بودیم که از دفتر آقای کیمیایی با او تماسی گرفته شد. بیات به من گفت که قرار است موسیقی فیلم «سربازهای جمعه» را به صورت مشترک همراه هم بسازیم. از این اتفاق بسیار خوشحال بودم اما متاسفانه به سرانجام نرسید. تا اینکه سال‌ها بعد جواد طوسی منتقد مطرح سینما با من تماس گرفت و گفت آقای کیمیایی می‌خواهند شما را ببینند. جواد طوسی مستندی به نام «قهرمان آخر» را درباره کیمیایی ساخته بود‌ که موسیقی آن فیلم را من کار کرده بودم و زمانی که کیمیایی آن قطعات را شنید، برای فیلم خود از من دعوت کرد. این همکاری خوشبختانه تا آخرین اثر ایشان در حال حاضر یعنی «خائن کشی» ادامه پیدا کرده است و در طول این مدت بسیار از او آموخته‌ام. من معتقدم برای یک آهنگساز حرفه‌ای، مسعود کیمیایی بهترین گزینه برای همکاری خواهد بود.

اورکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از نگاه من موسیقی تنها چیزی نیست که با ساز نواخته می‌شود و جنبه آوازی دارد. من معتقدم حتی سکوت‌ها در فیلم، موسیقی به شمار می‌رود. همچنین فعالیت‌های صدابردار در سر صحنه و پس از او صداگذار و همینطور دیالوگ‌های بازیگران، بخشی از موسیقی یک فیلم را تشکیل می‌دهد. اگر یک تصویر فاقد موسیقی باشد، قدرت اثرگذاری کمتری خواهد داشت. 

وی همچنین ادامه داد: انسان بدون موسیقی زنده نخواهند ماند، چراکه موسیقی در حکم غذای روح انسان است.

اورکی در پایان بیان داشت: برای دفاع از خاک و مردم کشورم حاضرم جان خود را فدا کنم. امیدوارم بتوانم برای جامعه فردی خدمت‌گزار باشم زیرا هر چه دارم از مردم است. 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • برگزاری مجمع انتخابات هیات کشتی کهگیلویه و بویراحمد
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟
  • معرفی تیمهای برتر اولین استارت آپ دانش آموزی هنرستان های دخترانه گلستان
  • احتمال بازنگری قانون ممنوعیت مسابقات ملی در خارج از کشور
  • رئیس فدراسیون والیبال ایران در سفرش به عمان
  • مرد بدهکار از من فیلم سیاه گرفت تا شکایت نکنم
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون والیبال ایران و عمان
  • خود را بدهکار خاک و مردم کشورم می‌دانم/ موسیقی بخشی از دکوپاژ در فیلم‌های کیمیایی است
  • آزادی جوان بدهکار از زندان با کمک یک پیرمرد در همدان
  • فیفا در آستانه تغییر یک قانون مهم؛ لغو ممنوعیت برگزاری لیگ‌های داخلی در خارج از کشور