Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@22:17:21 GMT

آبشار موری چشم اندازی دلنواز در شمال خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۷۱۶۶۶

آبشار موری چشم اندازی دلنواز در شمال خوزستان

به گزارش ایرنا در امتداد کوه تاراز و از منطقه کما ، در دل طبیعتی چشم نواز،آبشاری زیبا سرازیر می شود که علاوه بر جاذبه گردشگری،باعث رونق مناطق پایین دست نیز شده است.

باغ های متنوع انار،انگور،انجیر و گردو در پایین دست این آبشار چشم هر بیینده ای را به خود خیره می کند.

این آبشار که حدود ۱۱۰متر ارتفاع دارد به توف کما یا آبشار موری معروف است و در نوع خود یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای کشور محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وجه تسمیه این آبشار به دلیل موقعیت جغرافیایی آن است از آن جهت که از کوه کما سرازیر می شود آن را آبشار کما (به اصلاح محلی توف کما) و از آنجا که از دل روستای موری عبور می کند به آبشار موری نیز معروف است.

این آبشار تقریبا مرز بین استان خوزستان با استان چهارمحال وبختیاری واقع شده و هرساله گردشگران و کوهنوردان زیادی از سراسر کشور برای دیدن آن به این منطقه سفر می کنند.

فاصله تقریبی این آبشار با مرکز استان حدود ۲۴۰کیلومتر است و به جز ۱۲کیلومتر منتهی به روستا، بقیه مسیر آسفالت است.

ناهموار بودن راه دسترسی و نبود زیرساخت های گردشگری باعث شده تا این منطقه بکر و خوش آب هوا همچنان ناشناخته بماند.

 برنامه ای برای توسعه گردشگری در منطقه موری تدوین نشده است

عضو شورای اسلامی بخش چلو اندیکا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این آبشار با وجود چشم اندازهای زیبا و کم نظیر برای خیلی از هم استانی ها و حتی مردم شهرستان اندیکا ناشناخته است.

نیازعلی سهرابی افزود: سال ها پیش بحث احداث تله کابین در این منطقه مطرح بود اما متاسفانه در حد حرف باقی ماند.

وی ادامه داد: آبشار موری از جمله مناطق گردشگری منحصر به فرد خوزستان است که برای معرفی بیشتر آن به زیرساخت های گردشگری از جمله راه دسترسی و خدمات رفاهی برای گردشگران نیاز است.

 عضو شورای اسلامی بخش چلو اندیکا گفت: اگر برای توسعه این منطقه بکر و خوش آب وهوا برنامه ای تدوین شود می تواند در چهار فصل سال به ویژه فصل تابستان میزبان گردشگران زیادی باشد.

وی افزود: وجود آثار تاریخی از جمله آسیاب های آبی، بردگوری و برد شیرها بر زیبایی های این منطقه بکر افزوده است.

جاده دسترسی روستا نیازمند آسفالت است

عضو شورای اسلامی روستای موری نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:بخشی از جاده دسترسی این منطقه برف گیر است و در فصل زمستان ارتباط روستا با مرکز بخش و شهرستان قطع می شود.

یونس صادقی افزود: برخی زمین های پایین دست آبشار به روش سنتی آبیاری شده اند اما متاسفانه بیشتر آنها به دلیل بی توجهی مسئولان دیم باقی مانده اند.

وی گفت:یکی دیگر از مشکلات این منطقه بافت فرسوده و قدیمی منازل مسکونی است که نیاز است مسئولان برای احداث شهرک چاره ای بیندیشند.

آسفالت جاده موری با اداره کل راه و شهرسازی است

رییس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای اندیکا نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هر سال ۲ یا سه نوبت جاده این روستا توسط راهداری اندیکا بهسازی و مرمت می شود.

کورش دهنو افزود: مسیر دسترسی از جاده اصلی تا روستا حدود ۱۲ کیلومتر است که آسفالت آن بر عهده راه و شهرسازی است.

کمیته برنامه ریزی شهرستان باید برای آسفالت این جاده اعتبار مصوب کند

معاون راه روستایی اداره کل راه وشهرسازی خوزستان در این باره به ایرنا گفت: این مسیر در جریان سیلاب ۹۵خسارت های زیادی دید که اداره کل راه و شهرسازی با انتخاب پیمانکار زیرسازی و بهسازی آن را انجام و برای آسفالت آماده کرد.

محمد علی طالبی پور افزود:اما انجام آسفالت این جاده نیازمند تصویب بودجه در کمیته برنامه ریزی شهرستان بود که تاکنون این موضوع محقق نشده است.

وی ادامه داد:چنانچه اعتبار این پروژه در کمیته برنامه ریزی شهرستان مصوب شود،آسفالت آن توسط اداره کل راه وشهرسازی انجام می شود.

دهیاری روستای موری امسال تاسیس شده و بهسازی معابر آن در دستور کار قرار دارد

سعید بلدی بخشدار چلو نیز به خبرنگار ایرنا گفت:این منطقه قابلیت های گردشگری زیادی دارد اما ایجاد زیرساخت های گردشگری در آن نیازمند اعتبار و همکاری همه جانبه است.

وی افزود: با راه اندازی دهیاری شاهد توسعه بیشتری در این منطقه خواهیم بود و در نخستین اقدام بهسازی معابر روستا را با استفاده از اعتبارات ارزش افزوده انجام خواهد شد.

روستای موری به عنوان یک روستای گردشگری در سند توسعه اندیکا تعریف شده است

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اندیکا نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: سندی برای توسعه شهرستان اندیکا تدوین شده که یکی از پایه ها مهم آن توجه به ظرفیت های گردشگری منطقه است.

سید موسی احمد پور با بیان اینکه ۱۵روستای هدف گردشگری در این سند پیش بینی شده که روستای موری یکی از آنهاست افزود: در تلاش هستیم تا با ایجاد زیرساخت های گردشگری و اقامت های بوم گردی زمینه رونق اقصادی را در این منطقه فراهم کنیم.

آیا وعده مسئولان تحقق پیدا می کند؟

امروزه گردشگری به عنوان بزرگ ترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نام گرفته است، مقوله ای که هر چه بیشتر می گذرد ابعاد و فرصت های تازه تری در آن رخ می نماید که ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار دارد.

اما سوالی که برای آن پاسخ مناسبی دریافت نکردیم این است چرا در دهه های گذشته مسئولان توجهی چندانی به این ظرفیت ها نداشته اند و آیا وعده های مسئولان برای رونق و آبادی این مناطق جامه عمل می پوشند یا در حد حرف باقی خواهد ماند؟!

۷۱۵۹ / ۶۰۳۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری خوزستان اندیکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۱۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان زیادی بر اثر سو تغذیه در غزه جان باختند

یک مقام درمانی در غزه با اشاره به شرایط سخت و دشوار در این منطقه، اعلام کرد که کودکان زیادی بر اثر سو تغذیه جان باختند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مدیر بخش کودکان بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه تاکید کرد که نظام سلامت در این باریکه به کلی فرسوده شده و فروپاشیده است و اکنون شرایط بسیار سخت و دشواری برقرار است.

حسام ابو صفیه اظهار داشت: علی رغم درخواست‌های فراوان، کودکان زیادی را در نوار غزه به سبب سوء تغذیه از دست دادیم.

ابو صفیه تصریح کرد که شمال نوار غزه کاملا محاصره است و هیچگونه تجهیزات پزشکی در آنجا یافت نمی‌شود.

وی گفت لازم است فورا مقایر کافی سوخت برای همه بیمارستان‌ها ارسال شود و اجازه داده شود که تجهیزات لازم و کادر پزشکی به این منطقه اعزام شود.

صهیونیست‌ها ستون بهداشت غزه را تبدیل به قبرستان کردند

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • کودکان زیادی بر اثر سو تغذیه در غزه جان باختند
  • راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعتی یکی از برنامه‌های خوزستان
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه+ فیلم
  • فیلم/ سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • اتوبوس گردشگری گرگان راه اندازی می شود
  • سریال نون خ ترادژی زندگی هنرمند سیستانی شد
  • ورود سامانه بارشی فعال به خوزستان
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد