Web Analytics Made Easy - Statcounter

استقبال مردم از نوشت‌افزارهای اسلامی ایرانی در حالی است که بنا بر گفته فعالان و تولیدکنندگان این حوزه، دولت حمایتی از آن‌ها نمی‌کند و حتی در مواردی اقدامات دولت مانعی برای کار تولیدکنندگان داخلی نیز هست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، یک دهه قبل نوشت‌افزار متناسب با هویت اسلامی و ایرانی جایگاه خاصی در بازار نوشت‌افزار کشور نداشت و تقریبا تمام و کمال بازار در قبضه طرح های خارجی بود اما حالا حدود هشت سال است که نوشت‌افزار اسلامی ایرانی جای خودش را در کشور باز کرده و البته با استقبال قابل توجه مردم هم مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش نوشت‌افزار بومی در افزایش اشتغال

به گفته مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی «فعالان نوشت‌افزار اسلامی ایرانی کار خود را با دو برند و حدود 500 هزار نسخه در سال 91 آغاز کردند، این میزان تا سال 96 به بیش از 70 برند و تیراژ بیش از 7 میلیون نسخه افزایش یافته است. تعداد تولیدکنندگان این حوزه در سال 97 به 100 تولیدکننده و فعال افزایش یافت، علاوه بر این، فعالان این حوزه در سال گذشته با ورود به تولید و فعالیت در حوزه‌های جدیدتر، توانستند تنوع محصولات خود را به پنج‌هزار محصول افزایش دهند.»

سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، می‌گوید: در سال 97 تعداد 100 تولیدکننده به فعالیت در این زمینه پرداختند. همچنین توزیع‌کنندگان جدیدی نیز وارد این چرخه شدند. در مجموع می‌توان گفت که نوشت‌افزار ایرانی اسلامی توانسته در شش سال گذشته هزار شغل پایدار ایجاد کند. می‌توان با حمایت مسئولان و ایجاد فرصت برای فعالیت کسب و کارهای جدید، زمینه اشتغال بیشتری در این زمینه ایجاد کرد.

صادرات به کشورهای دیگر

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی می‌گوید: چندسالی است که قصد داریم تا فعالیت‌های این حوزه را با صادرات گسترش دهیم. در نظر داریم تا در صورت بهتر شدن شرایط و فراهم شدن مواد اولیه، تولیدات این حوزه را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

حسینی می‌افزاید: پیش از این نیز صادرات نوشت‌افزار بومی در برخی از کشورها به‌صورت محدود انجام می‌شد، اما در نظر داریم تا این دست از فعالیت‌ها گسترده‌تر شود. برای این منظور حوزه‌های صادرات این دست از اقلام را مشخص کرده‌ایم. در این تقسیم‌بندی کشورهای فارسی‌زبان، کشورهای حوزه مقاومت و کشورهای همسایه اولویت‌بندی شده‌اند. ما در سال‌های گذشته در حوزه کشورهای حوزه مقاومت موفقیت‌هایی را کسب کردیم که برخی از محصولات نیز که با طرح شهدای مدافع حرم و مقاومت چاپ شده بود با استقبال خوبی مواجه شد.

استقبال مردم از نوشت‌افزار اسلامی ایرانی

تولید نوشت‌افزار اسلامی ایرانی هرچند با موانع زیادی پیش رو است و تولیدکنندگان این عرصه به گفته خودشان با مشکلات عدیده‌ای دست وپنجه نرم می‌کنند؛ اما در همین مدت کمی که از شروع کار در این حوزه می‌گذرد، با استقبال قابل توجه مردم مواجه شده است.

سیدحامد فیروزی، مدیر مجموعه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی خلیج فارس، درباره استقبال مردم و خانواده‌ها از نوشت‌افزارهای اسلامی ایرانی می‌گوید: تولیدات این حوزه براساس پیوست ذهنی ایرانی اسلامی و با استفاده از نمادهای این حوزه طراحی و تولید می‌شود. خوشبختانه تولیدات این محصولات در سال‌های گذشته توانسته جای خود را میان خانواده‌ها باز کند، این در حالی است که قیمت تمام‌شده محصولاتی که با طرح‌های غربی تولید می‌شود، ارزان‌تر است و از سوی دیگر، آنها نیازی به ترویج و تبلیغ ندارند.

همچنین حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی نیز معتقد است: رسانه‌ها نشان دادند که مخاطب به نوشت‌افزار ایرانی اسلامی روی خوش نشان می‌دهد و از این رو افراد زیادی انگیزه پیدا کردند که محصول جدید تولید کنند. نشان‌ها و نمانام‌هایشان را فارسی کنند و این ذائقه‌سازی شکل گرفت و در مدت شش سال علی‌رغم مشکلات اقتصادی، افزایش تولید رخ داده و پیشرفت در این حوزه هرساله از طریق نمایشگاه ایران نوشت نشان داده می‌شود.

وی به نظرسنجی یک مؤسسه درباره استقبال از نوشت‌افزار ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: در مرحله‌ای قرار داریم که مخاطب از طراحی، شخصیت و کالاهای ایرانی رضایت دارد و از آن حمایت می‌کند. به جرأت می‌توان گفت که نوشت‌افزار نمونه‌ای موفق در زمینه تولید‌ات ایرانی است و طبق نظرسنجی آن مؤسسه در حدود 80 درصد از نوشت‌افزار ایرانی استقبال کرده‌اند.

عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی نوشت‌افزار

اما استقبال مردم از نوشت‌افزارهای اسلامی ایرانی در حالی است که بنا بر گفته فعالان و تولیدکنندگان این حوزه، دولت حمایتی از آن‌ها نمی‌کند و حتی در مواردی اقدامات دولت مانعی برای کار تولیدکنندگان داخلی نیز هست.

فیروزی، مدیر مجموعه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی خلیج فارس،با بیان اینکه حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی انجام نمی‌شود، اظهار می‌دارد: چند نیروی جوان پای این کار آمده و با تمام توان تلاش دارند تا مقابل جریان قوی بازار که محصولات خود را در تیراژ بالا تولید می‌کنند و معمولاً شرایط بازار را آنها تعیین می‌‌کنند، برای توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی آستین‌ها را بالا زده و کار کنند، اما متأسفانه شرایط موجود کار را برای آنها سخت کرده و در این میان مسئولان نیز حمایتی نمی‌کنند. تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی اسلامی امروز دارد فکر می‌کند که؛ آیا محصولی تولید کند یا نه؟ با این شرایط پرنوسان بازار چه کند؟

همچنین حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی می‌گوید: حامی اصلی ما عمدتاً رسانه‌ها و مردم بودند و دولت به طور جدی از ما حمایت نکرد. سال گذشته مقام معظم رهبری در جلسه هیئت دولت به طور مصداقی مسئله حمایت از نوشت افزار ایرانی اسلامی را مطرح کردند اما از یک سال گذشته تاکنون هیچ حمایتی توسط دولت نشده و اگر کمک نمی‌کنید، حداقل سنگ‌اندازی نکنید و متأسفانه نیاز سازمان‌ها و نهادهای دولتی با کالای خارجی تامین می‌شود.

گرانی کاغذ مانعی بزرگ پیش روی تولیدکنندگان داخلی

موسی فرزانیان رئیس اتحادیه صنف لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار با اشاره به افزایش قیمت لوازم‌التحریر طی یک سال گذشته می‌گوید: طی یک سال گذشته که قیمت ارز بین 4 تا 5 برابر افزایش یافت، طبیعتاً قیمت لوازم‌التحریر نیز بالا رفت و به طور میانگین، قیمت لوازم‌التحریر حدود 3 برابر سال قبل شده است.

وی می‌افزاید: در این بین شاید بیشترین افزایش قیمت مربوط به دفتر باشد چراکه کاغذ در بازار به شدت گران شد و قیمت هر بند کاغذ از 80 هزار تومان به بیش از 500 هزار تومان رسید.

همچنین مهدی یوسف‌وندی، مدیر مجموعه نوشت‌افزارآفتاب، می‌گوید: تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی اگر تا سال‌های گذشته تنها مشکلش نبود طرح مناسب و یا عرضه کاراکترهای غربی با قیمت ارزان به دست مردم بود، الان با مشکل اساسی‌تری مواجه است، تأمین کاغذ مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که تاکنون آن را لمس نکرده بودیم.

وی به افزایش بی‌سابقه قیمت کاغذ اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگر در سال گذشته سهم کاغذ در هزینه تمام شده محصول حدود 45 درصد بود، امسال این رقم به میزان 87 درصد افزایش یافته است؛ به عبارت دیگر محصولاتی که با کاغذ تولید می‌کنیم، حدود دو تا سه برابر افزایش قیمت دارد؛ این در حالی است که افزایش قیمت کاغذ غیرطبیعی است. قیمت دلار سه برابر شده، اما کاغذ با 9 برابر افزایش قیمت عرضه می‌شود. قیمت فعلی کاغذ با هیچ منطق و معادله‌ای درست نیست.

این تولیدکننده اظهار می‌دارد: برخی از تولیدکنندگان نیز کار را تعطیل کرده‌اند، اما برای اینکه در بازار هنوز حضور داشته باشند از محصولات سال‌های قبل خود عرضه می‌کنند که البته مقدارش خیلی کم است. با چنگ و دندان داریم تلاش می‌کنیم تا هر واحد را زنده‌ نگاه داریم و نیرویی را تعدیل نکنیم.

سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به افزایش قیمت کاغذ و تأثیر آن بر لوازم‌التحریر اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت کاغذ و دیگر ملزومات تولید نوشت‌افزار، به نظر می‌رسد که کار برای تولیدکنندگان نوشت‌افزار در سال جاری سخت باشد. به این معنی که دفتر تحریر که در سال گذشته با قیمت هر بند کاغذ 80 تا 100 هزار تومان تولید می‌شد، امروز با افزایش قیمت حدود 500 هزار تومان مواجه است؛ به عبارت دیگر پیش‌بینی می‌شود که قیمت دفتر تحریر چهار تا پنج برابر افزایش داشته باشد. اگر در سال قبل دفتر تحریر حداقل با قیمت 1500 تا دو هزار تومان بود، امسال این قیمت به حدود هشت تا 10 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

سیدحامد فیروزی، مدیر مجموعه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی خلیج فارس، نیز با اشاره به مشکل تأمین کاغذ مورد نیاز برای تولید دفتر، می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در حال حاضر، مشکل کاغذ و نوسان قیمت آن به‌شکل نامتعادل در بازار است. کاغذ در ماه‌های اخیر به‌شدت دچار نوسان قیمت شده است و همین امر کار را برای تولیدکننده دشوار کرده است. تولیدکننده نمی‌تواند تصمیم بگیرد که چه‌زمانی محصولات مورد نیاز خود را تولید کند؛ به همین دلیل آینده کار و تولید در این حوزه در حال حاضر مشخص و روشن نیست.

کمبود مواد اولیه برخی کالاها

آنگونه که تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی می‌گویند، مشکل آن‌ها صرفا در گرانی سرسام‌آور کاغذ خلاصه نمی‌شود چرا که در تأمین مواد اولیه برخی کالاها نیز با مشکلاتی مواجه هستند.

موسی فرزانیان رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی می‌گوید: یکی از دغدغه‌های امسال با توجه به مشکلاتی که بر سر راه تولید محصولات و همچنین تأمین برخی از اقلام از طریق واردات داریم،‌ کمبود کالاست. این کمبود منجر به افزایش قیمت برخی از اقلام نوشت‌افزار شده است.

وی اظهار می‌دارد: تولیدکنندگان با مشکلاتی مانند تأمین مواد اولیه مواجهند و این مسئله کار آن‌ها را سخت کرده و ممکن است تولیدکننده‌ای نتواند در چنین شرایطی کالای خود را به‌موقع به کارخانه و به دست مصرف‌کننده برساند، به‌عنوان نمونه، تولید خودکار و مداد در داخل کشور میسر است،‌ اما برخی از مواد اولیه آن مانند چوب، جوهر و... از طریق واردات تأمین می‌شود، تا زمانی که این مواد به دست تولیدکننده نرسد آنها در تولید به مشکل بر خواهند خورد.

همچنین مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی می‌گوید: در تولید برخی از کالاها با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم؛ به عنوان نمونه در تولید کالاهایی مانند پاک‌کن و تراش تنها دو تولیدکننده در این زمینه فعال هستند. تلاش داریم تا برای سال تحصیلی جدید ضمن ورود به حوزه‌های جدیدتر و اقدام به تولید کالاهای جدید، به تولیدات تنوع داده و تولیدکنندگان بیشتری را برای فعالیت در این حوزه جلب کنیم. در حال حاضر برخی از محصولات نیز به صورت ساده تولید می‌شوند، در حالی که مصرف‌کنندگان بیشتر کالاهای فانتزی را می‌پسندند. این موضوعات نیز بررسی شده و قرار است که با برنامه‌ریزی در حد امکان برطرف شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۲۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال

مسیح کشاورز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اواخر سال ۱۴۰۱ و سال گذشته قیمت هرکیلو برنج ایرانی به ۱۵۰ هزارتومان رسید که براین اساس تفاهم نامه ای میان انجمن  و استانداران گیلان و مازندران منعقدشد که با حذف واسطه ها و دلالان، برنج به طور مستقیم خریداری می شود که براین اساس قیمت هرکیلو برنج هاشمی به ۸۰ هزارتومان و ارقام پرمحصول کمتر از این نرخ رسید که همین امر منجر به رونق بازار شد.

به گفته او، سال گذشته با وجود رونق بازار برنج ایرانی، معاون اول رئیس جمهور بعد از دوره ممنوعیت دستور دادند که ثبت سفارش برنج در راستای حمایت از تولید داخل انجام نشود که براین اساس در ۲ ماهه پایانی سال گذشته ثبت سفارش بسته شد.

کشاورز ادامه داد: رونق تولید داخل منجر به عرضه برنج ایرانی در بازار شد به طوریکه دیگر محصولی در انبارها باقی نماند و از طرفی برای ۲ماهه ابتدای امسال تنها ۱۳۰ هزارتن برنج برای واردات ثبت سفارش شده که در نهایت کمبود عرضه منجر به نوسان قیمت در بازار شده است که استمرار این روند، بازار برنج در سال جدید هم تحت تاثیر خود قرار می دهد. 

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایرانی قیمت کنونی هرکیلو برنج هاشمی را ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزارتومان، برنج پرمحصول بر پایه ۸۰ هزارتومان و ارقام برنج هندی و پاکستانی در محدوده ارقام پرمحصول اعلام کرد.

او گفت: با توجه به آنکه حداکثر تولید برنج ایرانی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن خواهد بود، از این رو برای رسیدن بازار به ثبات انتظار می رود تا قبل از دوره ممنوعیت ۸۰۰ هزارتن تا یک میلیون تن برنج وارد کشور شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • استقبال وزیر تانزانیایی از انتقال دانش فنی ساخت لوازم خانگی ایرانی
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • استقبال ۲۰ هزار میلیارد ریالی مازندرانی ها از طرح کالابرگ و فجرانه
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند