Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت تحول سازمان قضایی کشور منطبق با الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد، از صداوسیما خواست که برخی جلسات هیات عمومی دیوان عالی کشور را برای اطلاع مردم و صاحبنظران از آرای وحدت رویه پخش کند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت تحول سازمان قضایی کشور منطبق با الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد، از صداوسیما خواست که برخی جلسات هیات عمومی دیوان عالی کشور را برای اطلاع مردم و صاحبنظران از آرای وحدت رویه پخش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور، مباحث این جلسات را به عنوان یک دکترین، قابل توجه دانست و تصریح کرد: باید ظرفیت دیوان عالی کشور احیا و به اجرای صحیح قانون در محاکم و حسن جریان امور کمک کند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت اثربخش ساختن ساز و کارهای نظارتی دیوان عالی کشور، افزود: آیین نامه مشخص، مصوب و کارآمدی برای جلسات هیات عمومی دیوان عالی کشور باید تهیه شود.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم موضوع شناسی و واژه شناسی توسط قضات، این امر را از پشتوانه های مهم کار قضایی دانست و اظهار کرد: داشتن اتاق فکر برای بهره مندی از نظرات حقوقی و مدیریتی بسیار موثر است که به همین منظور در معاونت حقوقی قوه قضاییه کارگروه های حقوقی و قضایی را افزایش داده ایم و عمده اعضای آنها نیز قضات مجربی هستند که سوابق مدیریتی نیز دارند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر ضرورت جزم علمی، عزم عملی و هزم و دوراندیشی در امور، خاطرنشان کرد: تغییرات و تحول در سازمان قضایی کشور و طراحی یک قالب متناسب و منطبق با الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، برای رسیدن به تراز قضای اسلامی و قضای امیرالمومنین (ع) امری بسیار ضروری است.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش هر سه قوه در جهت تنقیح قوانین، این امر را برای تقارب آرا بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: کارورزی و کارآموزی برای قضات اهمیت زیادی دارد زیرا مهارت داشتن، غیر از دانش است. مهارت یابی نیازمند نوعی ورزیدگی است که باید در میدان کار اتفاق بیفتد.


رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به پرونده های موضوع ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، از قضات دیوان عالی خواست که با یک کار جهادی، رسیدگی به این پرونده ها را روزآمد کنند و با تاکید بر لزوم بازنگاه در نوع اعاده دادرسی در قوانین اظهار کرد: اعاده دادرسی از حقوق اصحاب دعوا و برای تضمین حقوق مردم است اما باید ضابطه و حد یقف داشته باشد. بر همین اساس اخیرا کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که اعضای آن عمدتا روحیه و انگیزه کمک به دستگاه قضایی را دارند، موضوع اعاده دادرسی و ماده 477 را به عنوان بسته کامل مورد بررسی قرار داده اند. دیوان عالی هم در قالب یک کارگروه می تواند روی این موضوع کار کند تا ما کار کارشناسی متقنی را از طریق دیوان در این زمینه دنبال کنیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به ضرورت رعایت شان و منزلت قضایی، فصل کرامت قاضی در دستورالعمل کرامت را در دست تهیه اعلام کرد و گفت: از نظر ما باید دست قاضی شجاع نفوذناپذیر که فقط خدا و قانون را می بیند و بدون توجه به اصحاب ثروت و قدرت بر مبنای حق و عدل رای می دهد، در مقابل همه مردم بالا برد و او را مورد تشویق قرار داد. این قضات به عنوان چهره های ماندگاری که عدالت را نهادینه می کنند باید به مردم معرفی شوند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر لزوم ارائه پیشنهادات لازم از سوی دیوان عالی کشور برای اصلاح نواقص ساختاری یا رفتاری در آرای محاکم، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما آن است که شخص قاضی محترم که محور دستگاه قضایی است، از هر جهت تامین شود.

آیت الله رئیسی همچنین از صداوسیما خواست که برخی جلسات هیات عمومی دیوان عالی کشور را برای اطلاع مردم و صاحبنظران از آرای وحدت رویه به ویژه از شبکه چهارم سیما که عمده برنامه های آن علمی و کارشناسی است، پخش کند.

براساس این گزارش، در پایان این نشست از چهارتن از قضات دیوان عالی کشور که 58 سال سابقه کار قضایی دارند، با حضور رئیس قوه قضاییه، رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور تقدیر به عمل آمد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۴۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوان عدالت اداری پارسال ۱۶۶ مصوبه شوراهای کشور را باطل کرد

به گزارش قدس خراسان، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری شامگاه پنجشنبه در همایش روز ملی شوراها در مشهد اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که در شوراها شاهدیم مغایرت برخی مصوبات با موازین شرع و قانون است چنانچه گاهی برای رفع یک مشکل در شورا تصمیمی اتخاذ می‌شود که همه زوایای حقوقی و شرعی آن بررسی نمی‌شود.

رییس دیوان عالی کشور بیان کرد: برای رفع این نقص پیشنهاد می‌شود قبل از اینکه مصوبه‌ای در شورا به بحث گذاشته شود افراد یا کارشناسانی قبلا آن را از نظر تطبیق با شرع و قانون بررسی کنند، اگر نیاز است در این زمینه یا قانون اصلاح شود یا از عناصر حقوقدان و علما در کنار شوراها استفاده شود تا آسیب برطرف شود.

رییس دیوان عالی کشور همچنین بیان کرد: باید شوراها بتوانند مشکلات مردم را طی یک دوره برطرف کنند و یا حداقل کاهش دهند در همین راستا لازم است زمینه ارزیابی عملکرد شوراها فراهم شود و مثلا اعلام شود مشکلات یک منطقه زیر نظر شورا از ۵۰ درصد به ۴۰ درصد یا کمتر کاهش یافته است.

منتظری با یادآوری شعار جهش تولید با مشارکت مردم افزود: شوراهای اسلامی برخواسته از متن مردم هستند و در حوزه روستا، بخش و یا شهرستان از مدیران کشوری به مسائل محلی بیشتر آشنا هستند بنابراین در راستای مشارکت دادن مردم در امر جهش تولید، اطلاعات بیشتری دارند.

وی گفت: علاوه بر قوای سه گانه، شوراها نیز وظیفه دارند در تحقق شعار سال مطابق شاخصه‌هایی که رهبر انقلاب ذکر کرده‌اند با همه توان مردم را به میدان بیاورند، تحقق شعار سال کلید حل مشکلات کشور است.

رییس دیوان عالی کشور همچنین اظهار کرد: در برخی دستگاه‌ها موانع و سنگ اندازی‌هایی در برابر سرمایه گذاران وجود دارد به نحوی که گاهی آن‌ها از وارد شدن در عرصه سرمایه گذاری خسته می‌شوند.

منتظری افزود: هرچند این دولت در رفع این مساله اقدامات موفقی داشته است اما هنوز هم ادارات و بخش‌های مختلف موانع را پیش پای سرمایه گذار ایجاد می‌کنند که لازم است دولت و قوه قضائیه این موانع را از سر راه بردارند.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات دیوان عالی کشور این بود که اعلام کردیم هر پرونده حقوقی که به تولید و سرمایه گذاری افراد مربوط است در اولویت قرار گیرد تا فرد مولد مثلا یک سال پشت در دادگاه معطل نشود.

رییس دیوان عالی کشور گفت: ابلاغ کرده‌ایم هر پرونده‌ای که در این حوزه تشکیل می‌شود هر چند پرونده بزرگ و قطور و رسیدگی به آن زمان بر باشد، باید ظرف مدت یک تا دو ماه بررسی و تعیین تکلیف شود.

همایش روز ملی شوراها شامگاه پنجشنبه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد با حضور ۲ هزار نفر از اعضای شوراهای اسلامی خراسان رضوی و با معرفی شوراهای برتر روستا، بخش، شهر و شهرستان برگزار شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زندان‌های مازاد مولدسازی می شوند
  • ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شوراهای محلی در دیوان عالی به ثبت رسید
  • بررسی ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شورا‌های شهر از سراسر کشور در دیوان عدالت اداری
  • دیوان عدالت اداری پارسال ۱۶۶ مصوبه شوراهای کشور را باطل کرد
  • مصوبات شوراها باید پشتوانه قانونی و شرعی داشته باشند
  • حکم قاتل وکیل شاهرودی در دیوان عالی کشور تایید شد
  • حکم قاتل محمودرضا جعفر آقایی تایید شد
  • حکم قصاص قاتل وکیل شاهرودی در دیوان عالی کشور تایید شد
  • تایید حکم قاتل وکیل شاهرودی در دیوان عالی کشور
  • رئیس قوه قضاییه بدون پروتکل‌های تشریفاتی وارد «بندرعباس» شد