Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@15:32:32 GMT

جنگ ارزی چین و آمریکا در پی تشدید جنگ تجاری

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۷۴۷۵۸

جنگ ارزی چین و آمریکا در پی تشدید جنگ تجاری

به گزارش  دویچه وله، از جنگ ارزی سخن می‌رود. ارزش واحد پول چین در قیاس با دلار آمریکا به نازل‌ترین سطح خود ظرف ۱۱ سال گذشته رسیده است. چین مدعی است که کاهش ارزش یوان با هدف تقویت واحد پول صورت گرفته است. حال آنکه آمریکا آن را اقدامی آگاهانه علیه مبادلات بازرگانی بین‌المللی می‌داند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۱۴ مرداد (پنجم اوت) با انتشار گزارشی از واشنگتن به واکنش دولت آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور در برابر سیاست پولی جدید چین پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دونالد ترامپ چین را متهم کرده است که با دستکاری در ارزش واحد پول خود، از یوان همچون سلاحی در جنگ تجاری علیه آمریکا استفاده می‌کند.

دونالد ترامپ با انتشار یک پست توییتری این اقدام چین را "دستکاری ارزی" نامیده و مدعی شده است که این اقدام منجر به تضعیف بیشتر چین خواهد شد و برای آن کشور زیان‌بار خواهد بود.

کاهش ارزش یوان

نرخ برابری یوان در برابر دلار به نازل‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ به این سو رسیده است. ارزش هر دلار آمریکا غروب روز دوشنبه پنجم اوت به بیش از هفت یوان چین رسید. به این ترتیب، هر یوان چین معادل  ۱۴، ۲ سنت آمریکا اعلام شد.

به‌رغم آنکه کاهش ارزش یوان به میزان اعلام شده از منظر اقتصادی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر بازرگانی بین‌المللی ندارد، اما کارشناسان از این اقدام چین به‌مثابه یک اقدام نمادین در جنگ تجاری دو کشور یاد می‌کنند.

گفته می‌شود که این اقدام بانک مرکزی چین واکنشی به سیاست حمایت‌گرایانه دولت ترامپ در بازرگانی خارجی دو کشور آمریکا و چین است.

ترامپ اعلام کرده است که از روز اول سپتامبر بر روی ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات آمریکا از چین تعرفه‌های گمرکی بیشتری وضع خواهد کرد.

جلوه دیگری از جنگ تجاری

مسئولان اقتصادی آمریکا بر این باورند که کاهش مصنوعی ارزش یوان منجر به ارزان شدن بهای کالاهای صادراتی این کشور می‌شود و همین امر رقابتی ناعادلانه برای بازرگانی خارجی ایجاد کرده و منجر به تراز مثبت بازرگانی خارجی چین می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه مه نیز چین را متهم به دستکاری ارزش یوان نموده و اعلام کرده بود که آمریکا با دقت تحولات ارزی چین را رصد می‌کند.

بانک مرکزی چین در مقابل اعلام کرده است که تعیین نرخ برابری یوان با ارزهای کشورهای دیگر روزانه صورت می‌گیرد و نوسان دو درصدی روزانه نرخ برابری یوان در برابر دلار پیش بینی شده است.

باید یادآور شد که ارزش یوان از ماه فوریه تا کنون کاهشی معادل پنج درصد داشته است. کاهش ارزش یوان در عین حال می‌تواند منجر به افزایش ارزش دلار آمریکا گردد و به صادرات این کشور آسیب برساند.

ترامپ بارها اعلام کرده است که برای افزایش نرخ رشد این کشور مخالف افزایش نرخ برابری دلار در قیاس با ارزهای دیگر کشورهای جهان و به‌ویژه چین است.

کد خبر 450698 برچسب‌ها چین - آمریکا جنگ تجاری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: چین آمریکا جنگ تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۴۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

بالاخره بازار ارز و سکه از اشبع فروش خود تخلیه کرد. چارت قیمتی سکه و دلار که به وضعیت واگرایی مثبت رفته بود و طی کاهش‌های پی در پی این اشباع فروش را خالی نمی‌کرد، در نهایت در روز دوشنبه بالایی داد و حجم اشباع فروش کاسته شد. قیمت دلار و سکه در روز دوشنبه یک کانال بالا رفتند و قلاب کاهش و افزایش این روز‌های بازار قیمت درهم امارات شده است. به واسطه این روند اکثر معامله‌گران معتقدند طی بیش از یک هفته گذشته تزریق سنگین درهم داشتیم و این روند در روز دوشنبه متوقف شد.

قیمت دلار هرات ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان آغاز به کار کرد و در ابتدا و در نیمه اول با کاهش به کف ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. اما در نیمه دوم روند بازار ارز و سکه برگشت و قیمت دلار هرات با افزایش در ۶۰ هزار و ۵۸۰ تومان بسته شد. در پشت خط دوشنبه قیمت دلار فردایی هرات به روند نیمه دوم خود ادامه داد و با یک پله صعود دیگر در مرز ۶۱ هزار تومان به کار خودش پایان داد.

بازگشایی درهم امارات با گپ منفی ۱۰۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان بود و در نیمه اول با کاهش به ۱۶ هزار و ۳۶۰ تومان رسید. همین کاهش درهم باعث شد تا سایر بازار‌ها به سمت کف حرکت کنند، اما در نیمه دوم قیمت درهم از کف حمایت شد و با افزایش تا ۱۶ هزار و ۷۶۰ تومان بالا آمد. قیمت دلار برآورد شده از درهم ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود. شکاف بین قیمت دلار هرات و قیمت دلار برآورد شده از درهم در معاملات روزانه نزدیک به هزار تومان رسیده بود که در پشت خط با افزایش ادامه‌دار قیمت دلار هرات، از این شکاف کاسته شد و به ۵۰۰ تومان رسید.

قیمت تتر در معاملات صبح با کاهش به ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید، اما در ادامه از این سطح با حمایت وارد کانال ۶۱ هزار تومان شد. در ادامه قیمت تتر تا مرز کانال ۶۲ هزار تومان بالا آمد، ولی در ورود به این کانال ناکام ماند.

به عقیده تحلیلگران فنی اگر قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه بالای ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت دهد می‌تواند برای تست کانال ۶۲ هزار تومان تلاش کند. البته از نگاه فنی این سطح سقف بازار می‌تواند باشد. سقف قیمتی درهم نیز در حوالی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است.

خبر مهم بازار صحبت‌های معاون بین‌الملل بانک مرکزی بود که گفته در مذاکرات حاشیۀ اجلاس بانک توسعۀ اسلامی، اتفاقات خوبی در خصوص آزادسازی منابع مسدودشدۀ ما در برخی کشور‌ها رخ داد که در آینده خبررسانی خواهد شد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • قیمت پایین تلویزیون ۴K هواوی خبرساز شد/ عکس
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد
  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است