Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-01@02:51:07 GMT

نشانه های اولیه سرایت ثبات به بازار اجاره

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۷۷۲۳۱

     

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی  پایگاه خبری بانک مسکن،هیبنا نشان می‌دهد طی روزهای اخیر نشانه‌های اولیه مبنی بر بروز ثبات قیمتی در بازار معاملات خرید و فروش مسکن در بازار معاملات اجاره‌ و در تعیین نرخ قطعی اجاره‌بها در قراردادهای تمدیدی و اجاره‌نامه‌های جدید نیز مشاهده شده است.
در حالیکه طی یک ماه گذشته در برخی از مناطق شهر تهران و در بعضی از محلات،قیمت پیشنهادی برخی از فایل‌های فروش مسکن با کاهش و انعطاف از سوی مالکان مواجه شده است برخی فعالان بازار مسکن از کاهش قیمت قطعی برخی از معاملات خرید وفروش واحدهای مسکونی در بعضی از موارد نیز خبر می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تشدید عمق رکود در بازار معاملات مسکن و افت تعداد معاملات به کمتر از 4 هزار و 300 فقره در تیرماه شرایط بازار را به سمتی هدایت کرده است که نه تنها تقاضای مصرفی از بازار مسکن به دلیل نبود قدرت خرید کافی برای تامین هزینه خرید آپارتمان از بازار ملک خارج شده‌اند بلکه هم‌اکنون در ادامه خروج تقاضای سفته‌بازی از بازار ملک،متقاضیان سرمایه‌ای نیز در حال خروج از بازار مسکن هستند.
این عوامل موجب شده است به دلیل نبود متقاضی برای خرید واحدهای مسکونی که طی یکسال 97 به دلیل چشم‌انداز رشد قیمت‌ها و نوسانات ارزی به سرعت خرید و فروش می‌شد،هم‌اکنون معاملات مسکن در شهر تهران در شرایط رکود عمیق قرار بگیرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی هم‌اکنون حجم معاملات خرید مسکن در بازار مسکن به کمترین حد خود رسیده است که انتظار می‌رود در ماه‌های پیش‌رو دست‌کم قیمت اسمی برخی از فایل‌هایی که هم‌اکنون توان تامین هزینه خرید آن‌ها از عهده متقاضیان مصرفی خارج است کاهش یابد.
با این حال،تحقیقات میدانی نشان می دهد این نشانه‌ها در بازار اجاره برخی از مناطق شهر تهران نیز در حال مشاهده است و انتظار می‌رود ثبات قیمتی بازار معاملات خرید و فروش مسکن به بازار اجاره نیز سرایت کند.
سطح اجاره‌بهای مسکن به خصوص در سال گذشته تحت تاثیر نوسانات اقتصادی وبروز التهاب وجهش قیمتی در بازار خرید وفروش مسکن در برخی از مناطق شهر تهران به میزان محسوس افزایش یافت؛این در حالی است که بازار معاملات اجاره مسکن در تابستان سال جاری نیز با تعداد قابل توجهی از فایل‌هایی مواجه شد که اجاره‌بهای آن‌ها به صورت غیرمتعارف تعیین شده بود.
با این حال و در شرایطی که التهاب بازار اجاره در سال جاری در مقایسه با التهاب سال گذشته کمتر بود،کارشناسان معتقدند انتظار می‌رود بازار اجاره مسکن نیز در ادامه و در پی ثبات قیمتی بازار مسکن به ثبات برسد.
این در حالی است که برخی از فعالان بازار اجاره مسکن نیز این موضوع را تایید می‌کنند؛به گفته فعالان بازار اجاره هم‌اکنون بخش قابل توجهی از موجران قراردادهای سال قبل خود با مستاجران را با ارقام معقول تمدید کرده‌اند و حتی در بین برخی از قراردادها عدم افزایش نرخ اجاره‌بها در مقایسه با قرارداد سال گذشته نیز مشاهده می‌شود؛اما در فایل‌های جدید که برخی از آن‌ها با نرخ‌های اجاره‌بهای غیرمعقول به بازار عرضه شده‌اند مواردی در حال مشاهده است که موجر اقدام به اعمال انعطاف در نرخ اجاره‌بها کرده است.
این انعطاف خود را در برخی از فایل‌ها در فرمول تبدیل رهن به اجاره یا برعکس و در برخی دیگر در نرخ اجاره‌بهای ماهانه یا رقم رهن نشان می‌دهد.

 

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۷۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها

به گزارش خبرآنلاین،فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازارهای رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

ایسنا در خبری نوشت:در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

مقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشدهایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی ترسناک یک کارشناس بازار مسکن/ احتمال افزایش ۴۰ درصدی اجاره

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است. قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته، اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحدها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند، ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد، ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود، اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده، ولی هنوز تثبیت نشده است.

منبع : ایسنا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900639

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • درآمد ترید در فارکس چقدر است؟
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!