Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس مصوبه ستاد اربعین حسینی همه دستگاه های اجرایی استان خوزستان که متولی فراهم کردن زیرساخت های برگزاری مراسم اربعین حسینی هستند موظف شدند حداکثر تا ۱۰ روز قبل از حرکت کاروان های اربعین حسینی برنامه ها و پروژه های عمرانی و زیرساختی خود را بر اساس جدول زمان بندی شده به پایان برسانند چیزی که به نظر می رسد به دلیل ناکافی بودن اعتبارات و مطالبات گذشته پیمانکاران عملی نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


۲۷ مهرماه مطابق با بیستم صفر روز اربعین حسینی است و طبق روال سال های قبل حرکت تدریجی کاروان های اربعین حسینی از اول صفر شروع می شود ولی از دهم صفر حرکت کاروان ها پرشتاب تر و دامنه آن وسیع تر خواهد شد.

مسیر مطمئن و کم خطر برای تردد زائران اربعین دغدغه مسئولان  
راهها و مسیرهای امن تردد زائران اربعین حسینی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان اجرایی استان در سال های اخیر بوده که در این راستا احداث جاده چهار بانده مسیر ۱۱۰کیلومتر اهواز - حمیدیه  - سوسنگرد - بستان - چذابه معروف به "طریق الحسین" در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته است و تنها بخش هایی از آن( کمتر از  ۲۰کیلومتر ) هنوز چهاربانده نشده که راه و شهرسازی خوزستان مشغول تکمیل این پروژه است.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در نشست روز سه شنبه اربعین که بدون حضور استاندار خوزستان و نماینده حج و زیارت استان برگزار شد گفت: پیمانکاران در تلاش هستند بخش های باقیمانده مسیرچهاربانده اهواز - چذابه را به سرانجام برسانند.
رضا رضایی مطالبات گذشته پیمانکاران را یکی از مشکلات طولانی شدن پروژه چهاربانده کردن اهواز - چذابه بیان و ابراز امیدواری کرد با پرداخت بخشی از مطالبات گذشته پیمانکاران ، سرعت این پروژه شتاب گیرد و تا قبل از شروع حرکت کاروان های اربعین حسینی این پروژه تکمیل و زیربار ترافیک برود.
یکی دیگر از مسیرهای اصلی تردد زائران اربعین حسینی جاده خرمشهر – شلمچه به طول ۱۵کیلومتر می باشد که کوروش مودت فرماندار خرمشهر اصرار  بر رفع معایب این مسیر و بهسازی آن دارد.
فرماندار خرمشهر می گوید: بیشتر رانندگان اتوبوس های حامل زائران اربعین حسینی از دست اندازهای این مسیر گله مند بوده و معایب فنی این مسیر که بر اثر تردد روزانه کامیون ها و تریلرهای حامل بار صادراتی به عراق آسیب پذیر شده، باید  برطرف شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان  در این نشست وعده بهسازی این مسیر را تا قبل از حرکت زائران اربعین حسینی داد.
هم اکنون وضعیت مسیرهای دسترسی به پایانه های بین المللی چذابه و شلمچه قابل مقایسه با سال ۱۳۹۲ که هسته های اولیه حرکت کاروان های اربعین حسینی شکل گرفت نیست و بسیاری از موانع سر راه زائران مشتاق اربعین برداشته شده است با این حال هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب مشکلاتی وجود دارد.
خوشبختانه در سال های اخیر تصادف منجر به فوت خودروهای کاروان های اربعین حسینی گزارش نشده که این نشان از بهبود استانداردهای کیفی راههای دسترسی به گذرگاههای مرزی شلمچه و چذابه دارد.
نکته قابل تامل در نشست اربعین حسینی ، نگاه ویژه به مسیر دسترسی به پایانه چذابه و دغدغه مهیا کردن امکانات لازم از جمله برق ، آب ، حمل و نقل و سرویس های بهداشتی و توقف گاههای خودرو است.
 پارسال حجم تردد های زائران اربعین حسینی از شلمچه بیش از ۲ برابر چذابه یعنی ۵۵۰هزار زائر بوده است ،با این حال زیرساخت های مرز شلمچه به علت نزدیکی به شهرهایی همچون خرمشهر و آبادان بسیار بهتر از چذابه است.
اربعین پارسال پایانه چذابه از بین  پایانه های مهران و شلمچه با حجم عبور ۲۳۶هزار زائر لقب خلوت ترین مسیر تردد زائران اربعین را به خود اختصاص داد.
 
۱۳کیلومتر مرز بدون حفاظ
یکی از مسائل طرح شده در نشست ستاد اربعین خوزستان موضوع امنیت در مرز چذابه بود که توسط سرهنگ نادر سهیلی جانشین مرزبانی خوزستان مطرح شد و آن نبود حفاظ در ۱۳کیلومتر نوار مرزی در ضلغ جنوبی و شمالی پایانه چذابه بود.
این نقاط مرزی هرچند جز مناطق ممنوعه محسوب می شوند ولی براساس آمار ارائه شده از سوی ارتش جمهوری اسلامی  ایران و مرزبانی خوزستان ، در اربعین پارسال ۱۷۳ زائر وارد نقاط مرزی و ممنوعه شدند ولی با اقدام به موقع ماموران مرزبانی این زائران بدون حادثه از مناطق ممنوعه خارج شدند.
در این نشست پیشنهاد شد فنس ۱۳کیلومتری در نقاط ممنوعه در اطراف گذرگاه مرزی چذابه که بخش هایی از آن هنوز آلوده به مین و مواد منفجره مربوط به جنگ تحمیلی است احداث شود ولی این پیشنهاد به علت بار مالی ، مصوب نشد.

تامین آب و برق پایدار
در نشست ستاد اربعین خوزستان تامین آب و برق پایدار و روشنایی اطراف ۲ پایانه مرزی چذابه و شلمچه و توقفگاه های خودرو مورد تاکید دوباره قرار گرفت.
شبکه آبرسانی بستان به چذابه ۲ سال پیش با حضور وزیر نیرو افتتاح  و آب مورد نیاز مواکب مردمی در این مرز در حد پایدار رسید.
آب مورد نیاز مواکب مردمی در شلمچه نیز با اتصال خطر آبرسانی خرمشهر به شلمچه تامین شده ولی دغدغه دفع مناسب فاضلاب و پسماند این مواکب موضوعی است که همچنان ذهن ها را به خود مشغول کرده و راهکار اجرایی مناسبی در نظر گرفته نشده است.      

مواکب اربعین شناسنامه دار می شوند
در نشست ستاد اربعین خوزستان شناسنامه دار کردن مواکب مردمی در ۲ پایانه چذابه و شلمچه توسط کمیته تغذیه ، اسکان و جذب مشارکت های مردمی ستاد اربعین با هدف ساماندهی بهتر مواکب مصوب شد.
حجت الاسلام سیدمحمود موسوی رییس کمیته تغذیه ، اسکان و جذب مشارکت های مردمی ستاد اربعین خوزستان با بیان اینکه ساخت و ساز مواکب در ۲ مرز چذابه و شلمچه شتاب گرفته گفت:همه مواکب که وارد سامانه می شوند شناسنامه دار خواهند شد.
وی فعالیت این کمیته را به ۲ حوزه ایران و عراق تقسیم کرد و اظهار داشت: این کمیته در مواکب مسیرهای تردد زائران در عراق ،  روزانه ۱۰۰نفر اسکان و ۳۵۰هزار وعده غذایی تدارک دیده و در مرز چذابه ۸۰هزار نفر اسکان ، ۱۸۰وعده غذایی و درشلمچه ۱۰۰هزار زائر اسکان و ۲۰۰هزار وعده غذایی تدارک دیده است.
رییس کمیته تغذیه ، اسکان و جذب مشارکت های مردمی ستاد اربعین استان در ادامه ، تامین ۶ میلیون بطری آب معدنی را مهمترین دغدغه و نیاز مواکب مردمی در ایام اربعین عنوان کرد و افزود: مذاکرات فشرده ای با کارخانه های آب معدنی برای تامین آب مورد نیاز زائران اربعین انجام شده ولی هنوز به نتیجه مورد نظر نرسیده ایم.
وی ، نان ، گاز مایع ، یخ ، رب گوجه ، قند و شکر ، برنج ، روغن ، مواد شوینده را از دیگر نیازهای مواکب عنوان کرد و افزود: مردم خیر برای تامین این اقلام وارد میدان شوند چون قرار نیست از اعتبارات دولتی برای تامین نیازهای مواکب استفاده شود.


خرید درون استانی برای رونق بازار
معاون امنیتی انتظامی استاندار و رییس ستاد اربعین خوزستان در این نشست بر خرید درون استانی اقلام مورد نیاز مواکب مردمی در مرزهای شلمچه وچذابه با هدف رونق بازار تاکید کرد.
حبیب الله آصفی افزود: خرید درون استانی سبب کاهش هزینه های مصرفی مواکب و مشارکت بهتر بازار و اصناف برای همراهی با مواکب در تامین نیازهای آنان خواهد شد.
وی در بخش پایانی این نشست بر آمادگی همه دستگاههای اجرایی و عمرانی برای شتاب بخشیدن به پروژه های عمرانی و زیرساختی در مسیرهای تردد زائران اربعین در ۲ پایانه مرزی چذابه و شلمچه تاکید کرد و افزود:۷۰میلیارد ریال برای طرح های عمرانی مرز شلمچه و ۱۳۰میلیارد ریال برای بهبود زیرساخت های مرز چذابه تخصیص یافته است.
مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان و مهران در استان ایلام سه گذرگاه رسمی و بین المللی تردد زائران اربعین حسینی هستند.
پیش بینی شده در اربعین امسال که روادید حذف شده شمار زائران اربعین حسینی با ۲ برابر افزایش به چهار میلیون نفر برسد.
داشتن گذرنامه معتبر ، بیمه نامه و کارت شناسایی برای عبور زائران اربعین حسینی از سه مرز بین المللی چذابه ، شلمچه و مهران ضروری است.
۶۰۶۵/۶۰۰۲   
 
 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف ایران و عراق ترافیک جمهوری اسلامی شکر همه دستگاه های اجرایی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۷۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق گفت: باید تدابیر لازم در کشور عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی (ع) صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، محمدکاظم آل‌صادق امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت‌_ در نشست مشترک با مشاور وزیر داخلی عراق اظهار کرد: با شکوه برگزار شدن مراسم اربعین‌حسینی سال گذشته مرهون تعامل و همدلی مسئولان دو کشور بود.

وی با تاکید بر اینکه تدابیر لازم در کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی صورت گیرد، افزود: مقرر شده خط‌مشی راه‌ها و نصب علائم بیشتر در مسیرها کار شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق اضافه کرد: با توجه به اینکه تردد زائران بیشتر در گذرگاه مهران است باید در ایام اربعین‌حسینی با هماهنگی دو کشور امکانات از جمله سرویس‌های بهداشتی، سوله‌های خنک‌کننده و منابع نگهداری آب و یخ فراهم شود.

کد خبر 751171

دیگر خبرها

  • لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی
  • تمهیدات لازم برای اربعین از سوی کشور عراق اندیشیده می شود
  • ارز مسافرتی برای زائران اربعین پیش بینی شده است
  • ارز مسافرتی زائران اربعین پیش بینی شده است
  • آماده‌سازی مصلای وحدت گرگان برای برگزاری یادواره شهدای گلستانی مدافع حرم و امنیت + فیلم
  • دستگاه های اجرایی تنگستان در برگزاری مراسم سوم خرداد همکاری کنند
  • نجم‌الدین شریعتی:ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • دعوت بانوی خوزستانی به اردوی تیم‌ملی فوتبال
  • کرمانشاه آماده برگزاری مراسم سالروز عملیات بازی‌دراز