Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سی‌ان‌ان در گزارشی به موضوع تیراندازی های گسترده در آمریکا و مقایسه آن با سایر نقاط جهان پرداخته است و می‎نویسد که شمار زیادی سلاح در اختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد. تاریخ انتشار: 22:00 - 15 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۳۹۵۹۱ به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ سی‌ان‌ان در گزارشی به موضوع آزادی حمل سلاح در آمریکا و مقایسه شرایط این کشور با سایر کشور‌ها در این زمینه پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این گزارش می‎گوید: متمم دوم قانون اساسی آمریکا -سرزمین بیشترین تیراندازی‌های جمعی- بر مالکیت سلاح به عنوان یک حق برای شهروندان این کشور تاکید دارد. از منظر منتقدان بیست و هفت کلمه‌ای که به شهروندان حق داشتن سلاح را می‌دهد، به شکل گیری فرهنگی در این کشور منجر شده که در قیاس با سایر کشور‌های با درآمد بالای جهان، به مرگ شمار زیادی از شهروندانش توسط هم میهنان خود منجر شده است. مرگ و میر ناشی از سلاح روزانه در شرایط تراژیکی در سراسر کشور روی می‌دهد.  
در بررسی و مقایسه فرهنگ اسلحه در آمریکا با سایر نقاط جهان به حقایق زیر دست می‌یابیم:
- آمریکا تقریبا نزدیک به ۴۶ درصد از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح در اختیار غیرنظامیان جهان را در اختیار دارد.
- براساس گزارش موسسه مطالعات تسلیحات کوچک مستقر در سوئیس در سال ۲۰۱۸، شمار غیرنظامیان آمریکایی دارای سلاح گرم بیش از ۳۹۳ میلیون نفر است.
- هند از جهت آمار غیرنظامیان دارای سلاح گرم در جایگاه بعدی قرار دارد. براساس تخمین‌ها ۷۱.۱ میلیون نفر از غیرنظامیان هندی دارای سلاح گرم هستند.
- جدیدترین آمار‌ها حاکی از وجود ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح گرم در اختیار غیرنظامیان سراسر جهان است که نسبت به آمار دهه پیش که ۶۵۰ میلیون قبضه بود، شاهد رشدی ۳۲ درصدی بوده است.
- تولید سلاح گرم در سراسر جهان به رغم تاثیرات مخرب آن در حال افزایش است.
- موسسه مطالعات تسلیحات کوچک دسترسی به آمار دقیق غیرنظامیان دارای سلاح گرم را به دلایل مختلفی مانند تجارت غیرقانونی سلاح و عدم نیاز به ثبت نام، غیر ممکن اعلام کرده است.
- براساس مطالعات موسسه «پیو» در سال ۲۰۱۷، آمریکایی‌ها بیشترین میزان سلاح به ازای هر فرد در جهان را در اختیار دارند. از هر ۱۰ غیرنظامی آمریکایی تقریبا ۴ نفر یا مالک سلاح هستند یا در خانه‌ای زندگی می‌کنند که در آن سلاح وجود دارد. ۴۸ درصد آمریکایی‌ها اعلام کردند در خانه‌هایی بزرگ شدند که در آن سلاح وجود داشته است. ۷۲ درصد از آمریکایی‌ها نیز اعلام کردند تجربه شلیک داشته اند.
- براساس این گزارش اکثریت غیرنظامیان آمریکایی دارای سلاح گرم یعنی حدود ۶۶ درصد این افراد، دارای چند قبضه سلاح گرم هستند و تقریبا سه چهارم صاحبان اسلحه می‌گویند، تصور نمی‌کردند صاحب این سلاح‌ها باشند.
- یمن دومین کشوری است که دارای بالاترین شمار غیرنظامیان مسلح است. این کشور که در چهار سال گذشته درگیر جنگ خونین و فاجعه‌ای بشردوستانه بود، از نظر آمار مالکیت اسلحه توسط غیرنظامیان در رده پس از آمریکا قرار دارد.
- قتل عام ناشی از تیراندازی جمعی در آمریکا به ناهنجاری گسترده‌ای تبدیل شده است.
- آمریکا دارای بالاترین آمار وقوع تیراندازی جمعی در سراسر جهان است.
- براساس مطالعات کشور‌های دارای بیشترین غیرنظامیان مسلح به ازای هر ۱۰۰ نفر عبارتند از
آمریکا ۱۲۰.۵ نفر، یمن ۵۲.۸ نفر، مونته نگرو ۳۹.۱ نفر، صربستان ۳۹.۱ نفر، کانادا ۳۴.۷ نفر، اوروگوئه ۳۴.۷ نفر، قبرس ۳۴ نفر، فنلاند ۳۲.۴ نفر، لبنان ۳۱.۹ نفر و ایسلند ۳۱.۷ نفر.    
باید توجه داشت که وقوع تیراندازی‌های گسترده در آمریکا سبب افزایش شمار غیرنظامیان مسلح نیز می‌شود. ضمن این که مقررات سلاح در آمریکا در پی روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور بیش از گذشته تضعیف شده است.
این در حالی است که تجربه سایر کشور‌ها حاکی از کاهش شمار تیراندازی‌های جمعی و قتل عام ناشی از آن‌ها در پی اعمال محدودیت‌های قانونی در موضوع مالکیت سلاح است. استرالیا که در پی وقوع چهار حادثه تیراندازی جمعی در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۶ با فشار افکار عمومی مجبور به تصویب قوانین سختگیرانه‌تر در پارلمان شد، شاهد وقوع تیراندازی جمعی به صورت نادر است.   بیشتر بخوانید: La Jornada: فاجعه ال‎پاسو محصول اقدامات ترامپ است 
به گزارش اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، آمریکا بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از سلاح گرم را در جهان توسعه یافته دارد. آمار‌های سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها ۵۱ برابر بیشتر از شهروندان انگلیسی بر اثر شلیک گلوله کشته می‌شوند.
براساس تحقیقات موسسه پیو، بیشتر شهروندان آمریکایی دارای سلاح یعنی حدود دو سوم آنان دلیل اصلی مالکیت سلاح را محافظت شخصی می‌دانند. با این حال آمریکا خود بیشترین قربانی مرگ و میر ناشی از سلاح گرم بوده است.
خودکشی با سلاح گرم نیز در آمریکا ۸ برابر بیشتر از کشور‌های با درآمد بالا است.      
نرخ دیگرکشی با سلاح گرم در آمریکا ۲۵.۲ برابر سایر کشور‌های با درآمد بالا است. براساس آمار‌های ۲۰۱۰، کره جنوبی و ژاپن کشور‌هایی هستند که دیگرکشی با سلاح گرم در آن‌ها رخ نمی‌دهد.
کشور‌های با بالاترین نرخ دیگرکشی با سلاح گرم، در آمریکای مرکزی و جنوبی واقع شده‎اند. از این رو، آمریکا تنها در قیاس با همسایگان جنوبی خود از نرخ قتل مسلحانه کم تری برخورداراست.   بیشتر بخوانید: تروریسم داخلی در آمریکا؛ ترامپ زیر تیغ انتقادات
به استثنای مناطق جنگی، آمار قتل مسلحانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در ونزوئلا ۵۳، السالوادور و جزایر ویرجین انگلیس ۵۲ و ۴۸ نفر است.    
این در حالی است که این میزان در آمریکا ۳.۹ نفر است. البته باید توجه داشت که سازمان‌های مجری قانون در آمریکا ملزم به ارائه گزارش قتل‌های مسلحانه توسط پلیس نیستند. این قتل‌ها در رده "قتل‌های قابل توجیه" ثبت شده و در آمار رسمی درج نمی‌شوند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تیراندازی در آمریکا تیراندازی مرگبار تیراندازی جمعی قتل عام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۸۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!

جاناتان پوکت آمریکایی که در حال حاضر به عنوان یک تک تیرانداز در اوکراین فعالیت می‌کند، گفته که واحد او تفنگ‌های کلاشینکف AK-74 شوروی را با گلوله‌های 5.45×39 میلی متری را نسبت به سلاح‌های مدرن امروزی ترجیح می‌دهد.

به گزارش گجت نیوز، در واقع علت گفته این اسنایپر آمریکایی در این است که گلوله سلاح‌های روسی راحت تر یافت می‌شود و می‌توانند آنها را حتی از روس‌ها نیز بگیرند. با وقوع حمله روسیه به اوکراین، کشورهای غربی کمک رسانی خود را به اوکراین شروع کردند اما به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهند رساندن مهمات و پشتیبانی نظامی از اوکراین تا حدی کاهش یافته است.

گفته این اسنایپر آمریکایی توانسته جنجال رسانه‌ای شدیدی در اخبار نظامی ایجاد کند و در همین راستا ما در تیم گجت نیوز به بررسی این ادعا و مطالب مرتبط با آن در این مطلب می‌پردازیم.

ادعا اسنایپر آمریکای در مورد برتری سلاح‌های شوروری قدیمی

جاناتان پوکت می‌گوید که وقتی به مناطق مختلف اوکراین می‌رویم، به احتمال زیاد آن نوع گلوله را می‌توانید بیابید؛ چراکه اکثر اوکراینی‌ها با این سلاح و گلوله به مبارزه می‌پردازند. به عبارتی دیگر اوکراین که زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، با بسیاری از تسلیحات قدیمی همان دوران که مدت‌هاست در این کشور وجود داشته، می‌جنگد.

این اسنایپر آمریکا در ادامه اشاره کرد که در صورت نیاز به سلاح و مهمات، سریعا به یک پایگاه نظامی روسیه حمله کرده و از آنجا برمی‌داریم؛ چراکه روس‌ها در اغلب پایگاه‌های خود گلوله سلاح‌های کلاشینکف AK-74 را دارند.

پوکت یکی از اعضای واحد جنگنده در تیپ ۵۹ موتوری ارتش اوکراین است. این گروه در واقع یک واحد شناسایی است اما هم در عملیات تهاجمی خط مقدم و هم در اقدامات دفاعی به انجام ماموریت می‌پردازد. او در ژانویه شد و پس از این حادثه در کیف، پایتخت اوکراین به ریکاوری و تمرین پرداخته است.

اسنایپر آمریکا با سلاح کلاشینکف AK-74

او گفت که در دسترس بودن زیاد تفنگ های قدیمی در میان سربازان اوکراینی نیز تا حدودی یکی از مسائل مربوط به برنامه ریزی نظامی دولت اوکراین است. اوکراین از تانک‌ها و تسلیحات گرفته شده از نیروهای روسی برای مقابله با تهاجم روسیه استفاده می‌کند. این استفاده همچنین شامل مهمات سربازان روسی شکست خورده یا سربازان در حال فرار نیز می‌شود.

کلاشنیکف AK-74 اولین بار در دهه 1970 طراحی شد و نسخه به روز شده آن، AK-74M برای اولین بار توسط ارتش روسیه در سال ۱۹۹۱ مورد استفاده قرار گرفت. طبق اطلاعات شرکت سازنده این سلاح، نسخه دوم هنوز هم به طور گسترده در ارتش روسیه به عنوان یک سلاح استاندارد استفاده می‌شود و حالا هم اسنایپر های آمریکایی به خاطر دسترسی راحت تر به ادوات این سلاح، آن را نسبت به سلاح‌های مدرن ترجیح می‌دهند.

کمبود مهمات در اوکراین

در حال حاضر نیروهای اوکراینی با مشکل کمبود مهمات مواجه هستند و کشورهای غربی و ناتو پشتیبانی نظامی خود را از این کشور کاهش داده‌اند. در همین راستا اخیرا ایالات متحده حدود ۱۰۰۰ سلاح سبک را همراه با دیگر مهمات به این مناطق فرستاد اما این تنها یک اقدام موقت است. سربازان در اوکراین گزارش می‌دهند که مهمات خود را جیره بندی کرده و حتی روزهایی را پشت سر گذاشته‌اند که گلوله‌ای برای زدن اهداف باارزش روسی نداشتند.

در حال حاضر یکی از اصلی ترین کمبودها در اوکراین مربوط به بخش دفاع هوایی و توپخانه‌ای است که باعث شده نبرد خط مقدم سخت تر شده و شهرها نیز تقریبا بی دفاع شده‌اند.

توپخانه راکتی M142 اوکراین

ولودیمیر زکنسکی، رئیس جمهور اوکراین در هفته گذشته اعلام کرد که روسیه حدود ۱۰ برابر بیشتر از اوکراین گلوله‌‎های توپخانه‌ای دارد و تا زمانی که آمریکا مهمات کافی را نرساند، احتمال شکست دادن روسیه تقریبا صفر است. این یک هشدار است و کارشناسان نظامی نیز هشدار می‌دهند که در صورت شکست اوکراین، اوضاع آمریکا و کشورهای غربی ممکن است با مشکل مواجه شود. حتی ممکن است روسیه با ادامه حملات خود ناتو را نیز تهدید کرده و این می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد.

تامین منابع مورد نیاز اوکراین

پوکت در ادامه گزارشات خود آورده که نیروهای اوکراینی دیگر همانند سابق نمی‌توانند از شلیک‌های توپخانه‌ای برای عقب راندن تانک‌های روسی استفاده کنند؛ چراکه دیگر راکت‌های محدودی برایشان مانده و آنها را نیز برای مواقع ضروری نگه داشته‌اند.

با به وجود آمدن چنین شرایطی، کشورهای اروپایی در حال تلاش برای جمع آوری مهمات و رساندن آنها به اوکراین هستند. اما در این میان شرکت‌های تولید کننده اسلحه نیز اعلام کرده‌اند که به دلیل کمبود منابع، تولیدات آنها نیز کاهش یافته است.

با این وجود رهبر جمهوری چک در تلاش است تا سلاح‌ها و مهمات مورد نیاز اوکراین را خارج از قاره اروپا تامین کند. رئیس جمهور این کشور هم از بسته حمایتی نظامی خبر داده که در هفته‌های آینده با سلاح‌ها و مهمات جدید به اوکراین ارسال خواهد شد.

این اسنایپر آمریکا گفت که اوکراین در حال حاضر به تجهیزات توپخانه‌ای نیاز دارد تا بتواند همانند سابق به راحتی تانک‌ها و ادوات روسی را منهدم کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • صدور مجوز حمل سلاح برای معلمان مدارس در تنسی آمریکا
  • ایالت تِنسی لایحه حمل سلاح برای آموزگاران را تصویب کرد!
  • ارسال سلاح و تجهیزات آمریکایی به اوکراین و اسراییل انجام می‌شود
  • یک سال پس از تیراندازی مرگبار در مدرسه نشویل آمریکا
  • تعبیر وارونه رؤیای آمریکایی/ راهپیمایی‌های گسترده حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده نشانه چیست؟
  • خون مردم و کودکان غزه بر روی دستان مالک واتس‌اپ
  • ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!