Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@16:55:29 GMT

ابتلا به دیابت و سرطان با خالکوبی!

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۷۸۶۷۹

پژوهشگران آلمانی اخیرا در حال کار برای توسعه خالکوبی هوشمندی هستند که می‌تواند کاربر را از خطر احتمالی بیماری‌هایی مانند دیابت یا سرطان باخبر کند. ناطقان: به نقل از دیلی میل، خالکوبی یکی از کارهایی است که بسیاری از جوانان به آن علاقه مندند اما خالکوبی چندان بی‌ضرر و بی‌خطر هم نیست زیرا خالکوبی به دلیل شکستن سد دفاعی پوست می‌تواند سلامتی فرد را تهدید کند و فرد به بیماری‌هایی عفونی مبتلا شود و اگر وسایل خالکوبی نیز به خوبی ضدعفونی نشوند ممکن است باعث انتقال بیماری‌هایی همچون ایدز نیز شود اما به رغم این مشکلات اکنون پژوهشگران "دانشگاه فنی مونیخ" (Technical University of Munich) در حال توسعه خالکوبی هوشمندی هستند که می‌تواند به کاربر اطلاع دهد ایا در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت قرار دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته پژوهشگران این خالکوبی‌های هوشمند می‌توانند بطور شبانه‌روزی بر وضعیت سلامتی فرد نظارت کنند و نکته جالب‌تر این است که این خالکوبی‌ها می‌توانند در صورت اختلال در عملکرد وضعیت سلامت فرد به او اطلاع دهند.

اندازه این خالکوبی‌های پیشرفته بزرگتر از یک سکه پنج پنسی نیست و حاوی رنگ‌های شیمیایی است که به نشانگرهای زیستی در خون واکنش نشان می‌دهند.

نشانگر زیستی یا زیست نشانگر(Biomarker) عموماً به یک شاخص قابل سنجش از برخی حالت‌ها و شرایط بیولوژیک یا زیستی اشاره دارد. گاهی نیز به یک ماده که حضورش نشان‌دهنده وجود یک ارگانیسم زنده است، اشاره دارد.

بخش عمده‌ای از تحقیقات اولیه بر بیماری دیابت نوع یک متمرکز شده است که طی آن قند خون در بیمارانی که برای کنترل بیماری خود نیاز به تزریق انسولین روزانه دارند به میزان خطرناکی بالا یا پایین می‌آید. حدود ۴۰۰ هزار نفر در انگلیس مبتلا به دیابت نوع یک هستند و می‌بایست چند مرتبه در روز آزمایش‌های درناک گرفتن خون از انگشت را انجام دهند تا میزان گلوکز خون خود را اندازه بگیرند. سایر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو نیز در صورت حل نشدن مشکلات‌شان با داروهای خوراکی به مصرف انسولین نیاز دارند.

پژوهشگران امیدوارند بتوانند این خالکوبی‌های هوشمند را جایگزین آزمایشات دردناک گرفتن خون از انگشت کنند زیرا این خالکوبی‌ها بلافاصله پس از اینکه دریافتند سطح گلوکز کاربر در حال افزایش یا کاهش است تغییر رنگ می‌دهند.

اگر رنگ خالکوبی نشان دهد که سطح گلوکز خون آنها پایین است کاربران می‌توانند تنقلات قندی یا شیرینی بخورند تا سطح آن را افزایش دهند و از ابتلا به هیپوگلیسِمی جلوگیری کنند. افراد می‌بایست قند خون بسیار پایین را جدی بگیرند زیرا قند خون بسیار پایین می‌تواند فرد را به اغما ببرد. هیپوگلیسِمی(hypoglycaemia) به افتِ قند خون گفته می‌شود.

عکس این موضوع نیز این است که کاربر هنگامی‌که دریافت میزان قند خونش بالا است پیش از آنکه بالاتر رود به خود انسولین تزریق و از ابتلا به هایپِرگلیسِمی جلوگیری کند. هایپِرگلیسِمی یا هیپِرگلیسِمی(hyperglycaemia) به افزایش قند خون گفته می‌شود.

پس از اینکه کاربر هایپِرگلیسِمی یا هیپوگلیسِمی خود را درمان کرد خالکوبی هوشمند به حالت عادی خود باز خواهد گشت. دکتر "علی یتیسن"(Ali Yetisen)، مدرس دانشکده مهندسی شیمی "کالج سطنتی لندن" گفت: این خالکوبی‌ها می‌توانند روی ناحیه خاصی از بدن مانند بازوها که به راحتی قابل رویت است قرار گیرند.

طی این مطالعه پژوهشگران آزمایشاتی را بر روی پوست حیوانات انجام دادند تا ببینند آیا رنگ این خالکوبی‌ها در هنگام تغییر سطح گلوکز خون تغییر می‌کند یا خیر.

علاوه بر نکات مذکور خالکوبی هوشمند مذکور می‌تواند مشکل نارسایی تنفسی را نیز در افراد به خصوص افراد سیگاری شناسایی کند.

نمونه اولیه این خالکوبی میزان pH پوست را اندازه‌گیری می‌کند. تناسب pH بسیار مهم است زیرا با تناسب آن همه هورمون‌ها و آنزیم‌های بدن عملکرد صحیح دارند. ریه‌ها نقش مهمی در همگام سازی pH بدن دارند، بنابراین وجود هرگونه مشکل در ریه‌ها به سرعت در سایر قسمت‌های بدن مانند پوست ظاهر می‌شود.

تغییر قابل توجه در pH باعث تغییر رنگ خالکوبی می‌شود و به بیمار این امکان را می‌دهد تا دریابند که دچار نارسایی تنفسی شده‌اند تا اگر لازم باشد با اورژانس تماس گرفته و بستری شوند.

طی این مطالعه پژوهشگران خالکوبی‌های هوشمند را بر روی پوست خوک‌ها قرار دادند. خالکوبی مذکور هنگامیکه pH بسیار قلیایی بود از رنگ زرد به رنگ آبی تغییر کرد و هنگامیکه pH بسیار اسیدی بود تصویر خالکوبی کاملا ناپدید شد.

خالکوبی‌های هوشمند با نظارت بر نحوه پاسخ بیماران به روش‌های درمانی می‌توانند انقلابی در درمان سرطان نیز ایجاد کنند. دانشمندان همچنین قصد دارند روش‌های انجام خالکوبی بدون سوزن را نیز اصلاح کنند. در این روش آنها حجم زیادی از رنگ را با استفاده از امواج صوتی به پوست وارد خواهند کرد.

پژوهشگران آلمانی امیدوارند تا بتوانند در عرض دو سال آینده این خالکوبی‌ها را بر روی پوست انسان آزمایش کنند. البته این نخستین بار نیست که پژوهشگران خالکوبی هوشمند توسعه داده‌اند زیرا چندی پیش پژوهشگران موسسه "ام.آی.تی" نیز خالکوبی هوشمندی را که بر سطح نمک و الکترولیت‌هایی از جمله سدیم و پتاسیم نظارت می‌کرد، توسعه داده بودند.

چنین خالکوبی‌هایی می‌تواند برای افراد مسن که اغلب دچار "هیدراتاسیون"(hydration) می‌شوند و این موضوع بر روی سطح الکترولیت و ضربان قلب آنها تأثیر می‌گذارد، بسیار ارزشمند باشد. منبع: ایسنا برچسب ها: دیابت ، سرطان ، خالکوبی هوشمند

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دیابت سرطان خالکوبی هوشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۸۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فنونی‌زاده:رفیعی تا ۲ بازی گل نخورد رفت خالکوبی کرد! /نام سپاهان پرسپولیس را هوشیار می‌کند

مرتضی فنونی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد وداع پرسپولیس با جام حذفی در آستانه دیدار حساس و حیثیتی با سپاهان در هفته بیست و پنجم لیگ برتر اظهار کرد: پرسپولیس یک نیمه بازی و برتری خود را به حریف دیکته کرد. آلومینیوم در نیمه اول حرفی برای گفتن نداشت، اما در همان ابتدای نیمه دوم سروش رفیعی بی‌دلیل بیرون کشیده شد و به جای او وحید امیری به زمین رفت. بعد هم مهدی ترابی و محمد خدابنده‌لو عوض شدند. تیر خلاص هم تعویض عبدالکریم حسن و اوستون اورونوف بود.

آلومینیوم به آب و آتش زد 

وی ادامه داد: اوسمار نتایج بسیار خوبی بعد از شکست در لیگ برتر مقابل آلومینیوم گرفت و خدا وکیلی استقلال هم بالای ۷۰ دقیقه در دربی دفاع کرد که به پرسپولیس نباخت. ولی همین مربی برزیلی که نتایج بسیار خوبی گرفته با تعویض‌های فوق‌العاده اشتباه خود به تیم لطمه زد. به نظرم او یادش رفته بود که فوتبال ۹۰ دقیقه است که بهترین نفرات تیمش را یکی یکی بیرون کشید و اتفاقاً بعد از تعویض‌ها موتور روشن شده آلومینیوم این تیم را به دو گل رساند تا بازی به وقت‌های اضافه برود. به نظرم فاصله زیادی بین نفرات اصلی و ذخیره تیم نیست ولی جام حذفی تک بازی است و نباید همانند بازی لیگ برتر به آن نگاه کرد، منکر آن نمی‌شوم که پرسپولیس با وجود تعویض‌ها توانست در وقت‌های اضافه دو گل دیگر بزند ولی آلومینیوم، چون یک بار توانسته بود بازی را مساوی کند به آب و آتش زد تا یک بار دیگر دو گل عقب افتاده را جبران کند.

همیشه قرار نیست پرسپولیس برنده باشد

پیشکسوت تیم پرسپولیس افزود: اشتباه اوسمار آنجا بود که تیم را با تعویض‌هایش تدافعی کرد و آلومینیوم جلو آمد. اوسمار اگر یک مربی حرفه‌ای است نباید کاری می‌کرد که آلومینیوم جرئت کند خودش را در زمین پیدا کند. همیشه قرار نیست پرسپولیس برنده باشد ولی این قرار را هم نداریم دچار اشتباهاتی شویم که بازی برده را به حریف بدهیم و بازنده از زمین بیرون بیاییم. قرار پرسپولیس با هوادارانش بازی زیبا است. راه میان‌بر به لیگ قهرمانان آسیا و فتح سه گانه بن‌بست شد. حالا باید با تمام تمرکز آماده دیدار با سپاهان زخمی شویم. تیمی که مرد تا استقلال ملاثانی را برد و شانسی برای قهرمانی در لیگ برتر ندارد، اما سپاهان تیم با شخصیتی است، مهره‌های بسیار زیادی دارد، باید به این حریف احترام گذاشت و با تمام توان بازی کرد تا بردی که در بازی رفت به دست آورد و ۳ امتیاز آن پرسپولیس را صدرنشین می‌کرد در ورزشگاه آزادی پس بدهد.

نام سپاهان پرسپولیس را هوشیار می‌کند

وی خاطرنشان کرد: در بازی ۶ امتیازی با سپاهان جای اشتباه نداریم. باید مثل نیمه اول بازی با آلومینیوم مقتدر بازی کنیم نه اینکه با بازی تدافعی و عقب نشستن اجازه دهیم تا بازیکنی مثل مهدی لیموچی اتوبان بزند و از کناره‌ها به عمق خط دفاعی تیم نفوذ کند. بازیکنان شاخص تیم نباید بیرون کشیده شوند، البته نام سپاهان تیم را هوشیار می‌کند ولی مسئله مهم این است که از لحاظ روحی روانی تیم نباید دچار افت شود. این موضوع هم وجود داشت اگر پرسپولیس از آلومینیوم رد می‌شد احتمال آنکه در قرعه‌کشی سپاهان حریفش می‌شد وجود داشت. درس اصلی که پرسپولیس از دومین شکست این فصل خود برابر آلومینیوم گرفت اینکه اگر عقب بنشینی شروین بزرگ، مهدی لیموچی و علیرضا نقی زاده به تیمت گل می‌زنند.  

رفیعی در یک بازی ۱۰ گل خورد

فنونی‌زاده یادآور شد: تیم‌هایی که برابر پرسپولیس بازی می‌کنند با انگیزه بالایی ظاهر می‌شوند. مصدومیت علیرضا بیرانوند باعث شد تا نگرانی‌های زیادی ایجاد شود و در نهایت به امیررضا رفیعی اعتماد شد. او در چهار بازی کلین شیت کرد و جدا از اینکه خودش خیلی تلاش کرد، اما کل تیم هم حامی‌اش بودند، فشار آنچنانی هم به  به دروازه نیامد و در آن چهار بازی به اندازه انگشتان دو دست زمین نخورد. برای یک گلر کم‌تجربه بازی در پرسپولیس سخت است و خوردن اولین گل اثر منفی روی عملکردش دارد. رفیعی هم در بازی حساسی گل خورد، ناخواسته خودش را باخت و با ۶ گلی که در ضربات پنالتی خورد، در کل ۱۰ گل در یک بازی خورد. پنالتی هم که گل نشد به تیرک دروازه خورد و رفیعی نگرفت. او دو تا بازی گل نخورد رفت خالکوبی کرد و امیدوارم از لحاظ روحی روانی خیلی روی او کار کنند،، چون اگر بیرانوند به بازی با سپاهان هم نرسد رفیعی باید با بهترین عملکرد، اشتباهات بازی با آلومینیوم را تلافی کند.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فنونی‌زاده:رفیعی تا ۲ بازی گل نخورد رفت خالکوبی کرد! /نام سپاهان پرسپولیس را هوشیار می‌کند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • (تصاویر) از خالکوبی تا لباس آستین حلقه‌ای؛ حواشی کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه