Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  بنا بر اخبار واصله یک نسخه درز شده از گزارش تحقیقاتی هیات سازمان ملل که بزودی رسما منتشر خواهد شد عنوان می‌کند که برای مقابله با بحران اقلیمی و جلوگیری از عبور متوسط حرارت زمین از ۱/۵ درجه باید الگوهای تغذیه بشر به رژیم های گیاهخواری تغییر پیدا کند چرا که در این گزارش عنوان شده استفاده امروز ما از خاک و منابع طبیعی برای مصرف گوشت "پایدار نیست".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بسیاری از متخصصان امر محیط زیست این راه حل را غیر واقعی می‌دانند چراکه معتقدند بیشتر آب مصرفی به حوزه کشاورزی اختصاص دارد و با این نگاه همه محصولات تولیدی در جهان شامل تحریم خواهد شد. از این رو مصرف بهینه آب و منابع طبیعی به جای تغییر الگو باید مدنظر قرار بگیرد.

بخش زیادی از مصارف کشاورزی، ضایعات است

عادل سپهر، عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد، در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به غیرواقعی دانستن این گزارش عنوان کرد: حجم مصرف آب در بخش کشاورزی، حدود 70 میلیارد مترمکعب برای ایران است و بیش از 90 درصد مصرف آب به بخش کشاورزی اختصاص دارد و بقیه صرف بخش خانگی و صنعت می‌شود.

وی افزود:  طی سال 76 حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی  و بنا به تائید وزارت نیرو و هیات دولت حدود 83 میلیارد مکعب برآورد شده است که در سال 1400 دولت تلاش می کند  که این حجم به 103 میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کند.

سپهر تاکید کرد: در حالی که باید در بخش کشاورزی مصرف بهینه شود نه اینکه مقدارش افزایش پیدا کند.

این متخصص حوزه محیط زیست با اشاره به عدم مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی گفت: از این مقدار آب در بخش کشاورزی، بخش زیادی به تولید ضایعات می‌رود. متاسفانه در استان خراسان رضوی نزدیک به یک میلیارد متر مکعب آب به ضایعات اختصاص پیدا می کند و مقدار زیادی دور ریخته می شود.

وی با انتقاد از این گزارش عنوان کرد: گیاهخواری یعنی تولید مصرف گیاهی، این در حالی است که مصرف بخش زیادی از آب به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می کند.

مدیریت مصرف بهینه راهکار مقابله با وضعیت کنونی

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: طی آماری که در دنیا در بخش‌های مختلف ثبت شده حدود 70 درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است. 20 درصد مربوط به صنعت و 10 درصد مربوط به مصارف خانگی است. این در حالی است 70 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی دنیا، در کشورهای در حال توسعه است نه کشورهای توسعه یافته. یعنی کشاورزی آن‌ها از طریق کشورهای در حال توسعه صورت می گیرد. بدین معنا  مشکلی که این کشورها دارند مدیریت بهینه مصرف آب است.

سپهر خاطرنشان کرد: با تغییر الگو تغذیه  این ارقام تغییر نمی‌کند مگر اینکه به سمت دیگری برویم.

این متخصص حوزه محیط زیست با بیان برخی آمارها در حوزه مصرف منابع آب در بخش‌های مختلف گفت:  برای تولید یک کیلوگرم گوشت گاو چیزی حدود 15 هزار لیتر آب مصرف می شود و برای تولید یک کیلو گوسفند، 10 هزار لیتر و مرغ 4 هزار لیتر و برای کشورهای غیر مسلمان گوشت خوک حدود 6 هزار لیتر آب مصرف می‌شود. برای لباس تی شرت غیر برند  4 هزار لیتر آب مصرف می‌شود. برای کفش چرم همچنین حدود 8 هزار لیتر آب مصرف می شود. برای تولید یک خودرو همچنین نزدیک 800 هزار لیتر آب مصرف می‌شود و برای یک ساندویچ همبرگر چیزی حدود 2 هزار لیتر آب مصرف می‌شود.

سپهر اظهار کرد: بنابر این آمارها نباید تی شرت بپوشیم! بگوییم کسی خودرو سوار نشود! قیمت چرم هم بالا است پس به اصل قلع و مس برگردیم و از این مواد استفاده نکنیم.

کشورها به سمت سازگاری بروند

 عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد افزود: نباید صورت مسئله را پاک کنیم. ما قطعا برای تغییر اقلیمی نیاز به الگوی بهینه مصرف داریم. سازمان ملل در مقیاس جهانی می‌گوید که کشورها برای جلوگیری از کاهش گونه‌ها و... به سمت سازگاری بروند. هر کشور با توجه به شرایط خودش باید به این سمت حرکت کند. ایران در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و نمی‌تواند خود را با آلمان مقایسه کند.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی ایران اظهار کرد: باید برای شرایط اقلیمی ایران و 85 میلیون جمعیت برنامه‌ریزی کنیم. کشاورزی کشور ما به صورت سنتی انجام می شود. دولت باید سرمایه گذاری کند که تکنولوژی مکانیزه صورت گیرد اما کشاورزی ما بیش از 70 میلیارد متر مکعب آب مصرف می کند که بخش بزرگی به ضایعات اختصاص پیدا می کند. یعنی برای تولید ضایعات هزینه می شود. باید الگوی مصرف بهینه شود.

این متخصص حوزه محیط زیست افزود: اینکه می گوییم گوشت نخورید یعنی ویتامین های گروه b را به بدن نرسانیم. نکته دیگر اینکه از لحاظ تکامل، انسان همه چیز خوار است. فک و آرواره انسان و مرفولوژی انسان با همه چیز خواری عادت کرده است. باید الگوی دیگری برای مصرف وجود داشته باشد.

میلیون‌ها لیتر آب هزینه، برای ضایعات کشاورزی در خراسان رضوی

سپهر ضمن انتقاد از افراط در تغییر الگوها عنوان کرد: باید در بخش  کشاورزی و در مدیریت پسماند و مدیریت آب فعالیت کرد. تا زمانی که یک نفر سرفه می‌کند که شیمی درمانی نمی‌شود. چرا یک میلیارد لیتر آب در بخش ضایعات تنها در خراسان رضوی هدر می‌رود این ضایعات در بخش صنعت، دام و... استفاده نمی‌شود بلکه در بخش کشاورزی دور ریخته می‌شود.

 عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد افزود: باید در بخش کشاورزی که 90 درصد آب کشور را استفاده می‌کند، سرمایه‌گذاری کرد. کتمان بد بودن و یا خوب بودن گیاهخواری را نمی‌کنم اما می گویم باید سازگاری با تغییر اقلیم صورت بگیرد و در مصرف برنامه ریزی شود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر با دید تغییرات اقلیمی برنامه‌ریزی کنیم و بگوئیم فقط باید گیاهخواری کرد بنابراین کفش چرم و لباس و... نباید استفاده کرد. خودرو هم نباید استفاده کرد و به نظر می‌رسد این نگاه واقع‌بینانه نیست.

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جهان زمین سازمان ملل کشاورزی گوشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۷۹۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه  ، حمیدرضا کریمی در شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال، افزود: در این راستا شرکت آب منطقه‌ای باید تلاش‌های خود را جهت انسداد چاه‌های غیرمجاز تشدید کرده و انسداد چاه‌های مناطق ممنوعه و کسانی که میزان مصرف غیرمجاز بالایی دارند را در اولویت قرار دهد.
دادستان کرمانشاه تصریح کرد: باتوجه به پیامد‌های منفی حفرچاه‌های غیرمجاز در حوزه منابع آبی استان، نیروی انتظامی موظف به پشتیبانی قاطع از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در این حوزه است.
وی یادآورشد: از طرفی در حال حاضر تنها درصد کمی از چاه‌های مجاز نیز دارای کنتور هستند که اکثریت آنها نیز هوشمند نیستند، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا هوشمندسازی چاه‌های آب کشاورزی استان براساس اولویت و تفکیک شهرستان‌ها صورت گیرد.
به گفته این مقام قضایی، اولویت با چاه‌هایی خواهد بود که احتمال برداشت‌های غیرمجاز از سوی آنها بیشتر است.
کریمی در ادامه اشاره‌ای هم به اجرای طرح کاداستر (حدنگار) در استان داشت و ضمن ابراز رضایت از روند کلی اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در سطح استان در شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ و سال جاری، عنوان کرد: در برخی از شهرستان‌های استان اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی با کندی پیش می‌رود، لذا اجرای این طرح در این شهرستان‌ها باید به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد.
وی در ادامه بر لزوم پیشگیری از تغییرکاربری اراضی در سطح استان هم تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های خدمات رسان موظف هستند از هرگونه ارائه خدمات و برقراری انشعاب برای افرادی که تغییر کاربری غیرمجاز داشته و مجوز ساخت و ساز نگرفته اند، خودداری کنند و اگر در این زمینه اقدامی داشته باشند، پیگرد قانونی خواهد داشت.
مدعی العموم استان اعلام کرد: دستگاه‌های مذکور باید گزارش عملکرد خود را به صورت منظم به دبیرخانه شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال در دادسرای استان ارائه کنند.

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ