Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-05-02@12:49:50 GMT

جزئیات پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو به حوزه سلامت چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۰۰۵۶

بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از گذشت ۹ ماه از استقراض ۵۰۰ میلیون یورویی دولت از صندوق توسعه ملی که برای تسویه بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های تامین‌کنندۀ دارو و تجهیزات پزشکی انجام شد، هنوز محل هزینه کرد این مبلغ مشخص نیست.

به گزارش شریان نیوز، پس از انتصاب سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت در بهمن ماه سال گذشته، یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده از سوی وی ایجاد شفافیت در این وزارتخانه به خصوص سازمان غذا و دارو بود، اما به گواه شواهد و قرائن عملکرد وزارت بهداشت در شش ماه گذشته نشان‌دهنده رویکرد دوگانه این وزارتخانه نسبت به مساله شفافیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵۰۰ میلیون یورویی که به مقصد نرسید

هم اکنون محل مصرف بخش زیادی از تجهیزات پزشکی و همچنین اقلام دارویی که با ارز دولتی به کشور وارد می‌شوند، در مراکز درمانی است. این در حالی است بخش درمان کمترین شفافیت و گزارش‌دهی را در خصوص «خرید»، «نگهداری» و «مصرف این اقلام» حتی به وزارت بهداشت و بیمه‌ها دارد.

 

به عنوان مثال در خصوص زنجیره تامین دارو، سال گذشته شرکت‌های تامین کننده این کالا پس از واردات به کشور و تحویل کالا‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی، عمده مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند. به همین منظور دولت با هدف پرداخت مطالبات این شرکت‌ها، ضمن استقراض ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی با اخذ مجوز از مقام معظم رهبری، این مبلغ را به صورت ریالی به سازمان بیمه سلامت تحویل داد. اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که با وجود گذشت بیش از ۹ ماه از این تصمیم، این مبلغ هنوز به دست شرکت‌های واردکننده نرسیده است.

به همین منظور علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قرار بود حدود هزار میلیارد تومان از ۵۰۰ میلیون یورو به مطالبات زنجیره تامین دارو اختصاص یابد، گفت: «این رقم به حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز شد و بعد از آن برای ما مشخص نیست که در چه مسیری هزینه شده است»

با توجه به این موارد، سوال اصلی اینجاست که مبلغ استقراض شده از صندوق توسعه ملی در کدام محل هزینه شده و چرا تاکنون مسئولان ذی‌ربط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این خصوص پاسخگو نبوده‌اند؟

محمد باقر ضیا  رئیس انجمن داروسازان ایران  نیز با اشاره به اینکه از ۵۰۰میلیون یورو اختصاص داده شده به زنجیره تامین دارو در سال گذشته سهمی به داروخانه‌ها نرسیده است، اظهار کرد: «متأسفانه در سال گذشته از این مبلغ، سهمی به داروخانه‌ها به عنوان آخرین حلقه این زنجیره که به طور مستقیم با بیماران ارتباط دارند، نرسید و ظاهراً باید داروخانه‌ها به تنهایی تمام بار مشکلات نظام دارویی را به دوش بکشند».

یک بام و دوهوای وزارت بهداشت برای تحقق شفافیت

 چندی پیش وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم ایجاد شفافیت در سازمان غذا و دارو از تشکیل یک قرارگاه در این سازمان خبر داد و گفت: «باید در مجموعه سازمان غذا و دارو و اداره‌کل تجهیزات پزشکی به عنوان یک قرارگاه عمل کنیم که چندین هدف را دنبال کند، چراکه ما در این سازمان در پی آن هستیم که شفافیت کامل برقرار کنیم».

به همین منظور و با هدف ایجاد شفافیت در سازمان غذا و دارو، «قرارگاه و شورای مشورتی دارو و تجهیزات پزشکی» در این سازمان به ریاست وزیر بهداشت تشکیل شد. اما پس از مدتی بررسی ترکیب اعضای این قرارگاه نشان داد که این افراد خود از ذی‌نفعان حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور هستند و در عین حال به دلیل عضویت در این قرارگاه به محرمانه‌ترین اطلاعات و تصمیم‌گیری‌ها در سازمان غذا ودارو نیز دسترسی دارند. به عنوان مثال برخی اعضای این قرارگاه و مدیران کل سازمان غذا و دارو از مدیران رده بالای فعلی و سابق یکی از هلدینگ‌ها و شرکت‌های مطرح دارویی کشور بوده که همزمان عضو ستاد تدابیر ویژه امور دارویی کشور نیز هستند.

علاوه براین تاکنون مصوبات این قرارگاه و ستاد تدابیر ویژه محرمانه بوده به طوریکه حتی کارشناسان حوزه سلامت کشور نیز از آن بی‌اطلاع هستند و این مسئله برخلاف ادله ادعایی جهت تشکیل قرارگاه مبنی بر ایجاد شفافیت در این حوزه و حذف امضای طلایی است.

لزوم بازنگری در رویه‌های کمیسیون‌های سازمان غذا و دارو

 مطابق با «ماده ۲۰ قانون مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی»، کمیسیون‌های سازمان غذا و دارو از اختیارات خاصی برخوردار هستند نظیر "صدور مجوز واردات و تولید برای فرآورده‌های سلامت محور"، "صدور مجوز شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها" و "قیمت‌گذاری اقلام دارو تجهیزات پزشکی".

یکی از موارد مشکل در تصمیمات این کمیسیون‌ها، بحث قیمت‌گذاری اقلام بوده که به صورت غیرشفاف و با فرآیندی نامشخص صورت می‌پذیرد. به عنوان مثالی از این مورد می‌توان به «تفاوت قیمتگذاری در اقلام مشابه» و «نبود رویۀ شفاف تغییرات قیمتی» اشاره نمود. علاوه بر این، به دلیل اینکه فرآیند ورود یک درخواست به کمیسیون از کانال کارشناسان ادارات کل می‌گذرد، امکان ایجاد تاخیر در ورود یک پرونده به کمیسیون خواهد بود، که همین موضوع می‌تواند منشا بروز مفاسدی در این حوزه باشد. فارغ از موضوعات مطرح شده فوق، به نظر می‌رسد مهمترین وظیفۀ کمیسیون‌ها تدوین سیاست‌های کلان در راستای نظارت بر اقلام سلامت‌محور بوده و بررسی مورد به مورد پرونده‌ها خارج از شان چنین کمیسیون‌هایی و عامل ایجاد فساد و امضای طلایی خواهند بود.

شفافیت حوزه سلامت در گرو تکمیل سامانه نظارتی موجود

 با توجه به مشکلات فوق به نظر می‌رسد فقدان شفافیت، حوزه سلامت را با مسائل و معضلات زیادی مواجه کرده است. به همین منظور اگر وزارت بهداشت و به طور خاص سازمان غذا و دارو به تکالیف قانونی خود در زمینه تکمیل «سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت» و اتصال آن به سایر سامانه-های این وزارت‌خانه به ویژه معاونت درمان عمل کنند، شفافیت در حوزه سلامت کشور نیز به نحو مطلوبی برقرار خواهد شد.

پیرصالحی رئیس سابق سازمان  غذا و دارو   درباره تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ارزی و نتیجه گزارش ها از دانشگاه های علوم پزشکی برای تخصیص اعتبار  به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی،  اظهار کرد: از ۵۰۰ میلیون یورو، حدود هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان سهم دارو بود که به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده بود.

وی ادامه داد: این ردیف بودجه‌ای در ۲ بخش به شرکت‌های دارویی اختصاص داده شد و در بخش اول هزار و ۹۰ میلیارد تومان و در بخش دوم ۷۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی تخصیص یاقت و در مجموع رقمی حدود هزار و ۷۹۰ میلیاد تومان بود.

رئیس سابق سازمان  غذا و دارو درپاسخ به این سوال که پیش از این اعلام کرده بودید که دانشگاه های علوم پزشکی این ردیف بودجه ای را در مسیر دیگری هزینه کرده بودند و پیگیر وضعیت پرداخت آن هستید، در نهایت سرانجام این اعتبار تخصیص یافته به شرکت ‌ای دارویی چه شد؟ گفت: بر اساس گزارش هایی که از دانشگاه های علوم پزشکی دریافت کردیم و پیگیری هایی که انجام شد، گزارش کامل تخصیص هزار و ۹۰ میلیارد اولیه را دریافت کردیم و این رقم به طور کامل به دست شرکت های داروسازی رسیده است.

طلب ۲ هزار میلیاردی صنعت داروسازی از مراکز درمانی

پیرصالحی ادامه داد: پیگیر آن هستیم که تا دانشگاه های علوم پزشکی ۷۰۰ میلیارد تومان باقی مانده را در مسیر درستی هزینه کنند و این اعتبار به دست شرکت های دارویی برسد.

رئیس سابق سازمان  غذا و دارو با بیان اینکه با وجود پرداخت این ردیف اعتباری اما همچنان مراکز درمانی به شرکت های دارویی بدهی دارند، اظهار کرد: بدهی هایی دارویی همیشه مستمر هستند و اکنون بدهی مراکز درمانی به شرکت های دارویی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۰۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی درباره دوره جدید کالابرگ فجرانه

علیرضا عسگریان؛ معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه اکسپو (ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نمایشگاه منحصر به فرد در کشور است و در حوزه تولیدات و صادرات فعال است.

وی افزود: وزارت کار یکی از مجموعه‌های بزرگ در حوزه صنعت و اقتصاد است و در زمینه‌های صنعتی مختلف فعالیت دارد.

عسگریان گفت: ما در حوزه دارویی، حمل و نقل و گردشگری و ... شرکت‌هایی داریم و فعال هستیم.

وی درباره میزان فعالیت وزارت کار در حوزه دارویی اظهار کرد: ما در صنعت دارویی در بحث تولید مواد اولیه و سایر دارو‌هایی تخصصی و عمومی بسیار مؤثر عمل کرده است.

وی افزود: وزارت کار نیز دارای زیر مجموعه‌های اقتصادی و صنعتی گسترده است. در حوزه پتروشیمی متعددی از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید درون خانواده وزارت کار فعال هستند. همچنین بزرگترین هلدینگ‌های حمل و نقل کشور درون وزارت کار است. همچنین در صنعت دارویی، ریلی و ساختمان و سیمان ما حرف اول را در کشور ایران می‌زنیم.

عسگریان ادامه داد: در مجموع ۵ صندوق بزرگ کشور در وزارت کار قرار دارند که تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری مهمترین آنها هستند و شرکت‌های بزرگی هستند.

وی افزود: مهمترین وظیفه ما تحلیل بازار جهانی است و بازار ۳۰ کشور درحال تحلیل است. کشور‌های اوراسیا، آفریقا و به ویژه همسایگان خودمان هستیم. البته در حوزه آفریقا حضور کمرنگی داریم که باید گسترش جدی داشته باشیم. امسال با آفریقا وارد تفاهم‌نامه‌های بزرگی را درحال انعقاد هستیم. برای مثال نخست وزیر زیمباوه در ایران است و وارد مذاکره شدیم. چرا که دشت‌هایی برای کشت وسیع برون مرزی توتون است.

معاون رفاه وزیر رفاه تاکید کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم تاثیر منطقه‌ای در حوزه دارو داشته باشیم در حوزه دارویی با عراق، لبنان و ارمنستان کار جدی کردیم. سفر اخیر تجار ارمنستان نشان داد که ما به زودی در این کشور حضور جدی خواهیم داشت و علاوه بر دارو و محصولات پتروشیمی، محصولات ساختمانی و سیمان و مصالح نیز به آنها صادر خواهیم کرد.

وی افزود: اگر ما یک و نیم میلیارد دلار صادرات دارو داشته باشیم، پایگاه خود را در بازار جهانی بطور کامل حفظ خواهیم کرد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر رفاه تأکید کرد: ما طرح فجرانه را داشتیم، طرحی اثرگذار در مدت ۳ ماه که به طور متوسط بالای ۸۶ درصد از این طرح در کشور استقبال کردند. هجدهم این ماه فجرانه تمام می‌شود و و ما امیدواریم این طرح تمدید شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود، عنوان کرد:، چون این طرح منابع بسیاری می‌خواهد و باید در بالاترین سطح کشور تصمیم‌گیری شود، از این رو طی ۱۰ روز آینده تصمیم‌گیری می‌شود که آیا ایا تغییر خواهد کرد یا تمدید می‌شود، اما میزان استقبال و عدد‌های این طرح فوق‌العاده است، بزرگترین خرید قرن در این طرح صورت گرفت و امروز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول خریداری شده از ۱۱ قلم شده است و ۱۴۰ میلیون بسته غذایی در یک مدت کوتاه توزیع شده است.

tags # یارانه سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • توهین دو وزیر به خرد بدنه دارویی نظام‌سلامت
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها
  • جزئیاتی درباره دوره جدید کالابرگ فجرانه
  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ
  • علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران