Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره دارایی ۳۰۰ میلیون دلاری داعش، احدث گذرگاه جدید در مرز عراق و سوریه، سفر وزیرخارجه اسرائیل به امارات و افشای طرح بن‌سلمان برای براندازی دولت اردوغان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح ۲۸ نماینده کنگره آمریکا برای جلوگیری از جنگ علیه ایران نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک،  ۲۸ نماینده کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در تلاش برای پیشبرد طرحی هستند که اختصاص هر گونه بودجه به دولت این کشور را برای ایجاد اقدام نظامی علیه ایران ممنوع می‌کند.

وبگاه مجله «فارن‌پالیسی» روز دوشنبه (۱۴ مرداد/۵ اوت) گزارش داده به متن یک نامه داخلی در کنگره دست یافته که نشان می‌دهد این گروه از نمایندگان کنگره در تلاش هستند این طرح را به قانتون تبدیل کنند.

قانونگذاران آمریکایی پیش از این در تصویب طرح‌های مشابه شکست خورده‌اند، اما این بار امیدوارند این طرح را در لایحه بودجه دفاعی آمریکا که قرار است در پاییز سال جاری متن آن نهایی شود گنجانده و آن را به قانون تبدیل کنند.

قانونگذاران آمریکایی در نامه مذکور، خطاب به روسا و اعضای ارشد کمیته‌های نیروهای مسلح مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نوشته‌اند: «اکثریت نمایندگان از هر دو حزب در مجلسین آمریکا، نظر خودشان را در خصوص دفاع از حق قانونی کنگره در مسائل مربوط به جنگ و صلح ابزار کرده‌اند.»

سناتورها و قانونگذاران مجلس نمایندگان در بخش دیگری از این نامه خطر ورود به جنگ با ایران بدون مجوز کنگره را با توجه به بالا بودن تنش‌ها در منطقه زیاد ارزیابی کرده‌اند.

این نامه، نمایانگر جدیدترین جدال‌های سیاسی در کنگره برای کاستن از اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا است. مجلس نمایندگان آمریکا روز ۲۱ تیرماه طرح مشابهی را به تصویب رسانده، در حالی که مجلس سنا دو هفته قبل‌تر از آن (۷ تیرماه) در تصویب آن ناکام ماند. هر دو مجلس قصد داشتند این طرح را با اضافه کردن به عنوان متمم به متن لایجه بودجه دفاعی آمریکا به تصویب برسانند؛ مجلس نمایندگان در تحقق این هدف موفق شد، اما مجلس سنا ناکام ماند.

در قوانین آمریکا، برای اینکه طرحی به قانون تبدیل شود، بایستی پس از تصویب در هر دو شاخه کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) به امضای جمهور آمریکا برسد. در صورتی که بین مصوبه‌های مجلس سنا و مجلس نمایندگان از یک طرح مغایرت وجود داشته باشد هر دو مصوبه در کمیته‌ای موسوم به کمیته کنفرانس برای رفع موارد اختلاف مورد بررسی قرار می‌گیرند و بر سر رفع این موارد مصالحه صورت می‌گیرد.

در حال حاضر یکی از موارد اختلاف در نسخه‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا از لایحه بودجه دفاعی آمریکا همین طرح ضد جنگ با ایران است. فارن‌پالیسی نوشته این موضوع مذاکرات قانونگذاران آمریکایی بر سر متن نهایی لایحه بودجه دفاعی آمریکا را به محلی برای مجادله بر سر سیاست‌ها در خصوص ایران تبدیل خواهد کرد.

«تام یودال»، نماینده دموکرات مجلس سنا و «رو کانا»، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از جمله قانونگذاران حامی محدود کردن اختیارات ترامپ برای جنگ‌افروزی با ایران هستند. در دسته مقابل این طرح، نمایندگانی مانند «مت گائتز» و «تام کاتن» قرار دارند که می‌گویند تصویب چنین طرحی اختیارات رئیس‌جمهور برای واکنش سریع به «تهدیدها از جانب ایران» را محدود خواهد کرد.

یک دستیار یکی از قانونگذاران آمریکایی به فارن‌پالیسی گفت: «این مسئله، فوری‌ترین مسئله دفاع ملی است که در کنگره بر سر آن بحث می‌کنیم و یکی از مسائل نادری است که بر سر آن توافق فراحزبی وجود دارد.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

در حالی که برخی از نمایندگان کنگره آمریکا درباره خطر بروز جنگ با ایران هشدار می‌دهند برخی از منابع خبری اخیراً گزارش‌هایی درباره نمایشی بودن این اقدامات ترامپ منتشر کرده‌اند. پایگاه آکسیوس اخیراً گزارش داده بود اقدامات جنگ‌طلبانه ترامپ به قصد آوردن ایران پای میز مذاکره انجام می‌شود.

یک منبع چند هفته پیش به آکسیوس گفت: «ترامپ بولتون را یکی از اجزای اساسی راهبرد مذاکراتی خودش می‌داند. او فکر می‌کند که رویکرد خصمانه بولتون و اشتیاق او برای کشتن دیگران، یک برگ چانه‌زنی برای او هنگام دیدار با سران خارجی به شمار می‌رود. بولتون می‌تواند پلیس بد باشد و ترامپ پلیس خوب.»

گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره دارایی ۳۰۰ میلیون دلاری داعش

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که داعش، به رغم از دست دادن به اصطلاح خلافت خود در سوریه و عراق، منابع مالی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در اختیار دارد.

این گزارش تصریح کرده است، قطع یا کاهش حملات داعش ممکن است موقتی باشد.

آنتونیو گوترش در گزارش خود تصریح کرده است: هر چند داعش با از دست دادن قلمرو خود دیگر به درآمدهای نفتی دسترسی ندارد، اما به نظر می رسد این گروه همچنان توان تامین مالی اقدامات تروریستی در عراق، سوریه و دیگر نقاط جهان را دارد.

کارشناسان سازمان ملل همچنین در گزارش دیگری در هفته گذشته اعلام کرده بودند که به رغم کاهش میزان حملات این گروه در ماه‌های اخیر، احتمالا حتی پیش از پایان سال ۲۰۱۹ بار دیگر شاهد ظهور داعش در عراق، سوریه و در نقاط مختلف جهان خواهیم بود.

گروه تروریستی داعش که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ بخش‌های گسترده‌ای از عراق و سوریه را تحت تصرف خود داشت، نخست در عراق و سپس در سوریه شکست خورد.

احدث گذرگاه جدید در مرز عراق و سوریه

فرماندهان نظامی ارتش سوریه و عراق روز سه شنبه ششم آگوست، عملیات شناسایی مشترک در مرزهای دو کشور به منظور ایجاد گذرگاه مرزی مشترک انجام دادند.

بر اساس این گزارش؛ گذرگاهی که ایجاد خواهد شد از البوکمال در اراضی سوریه شروع می شود و در جهت مقابل آن در داخل عراق القائم و حصیبه است.

افسران عراقی و سوری به گشت زنی در منطقه به منظور مطمئن شدن از آمادگی برای هرپیشامد ویژه، پرداختند.

از جانب سوریه شوقی یوسف رئیس کمیته امنیتی و نظامی منطقه شرقی و اکرم حویجه رئیس کمیته امنیتی و نظامی البوکمال حضور داشتند.

سفر وزیرخارجه اسرائیل به امارات

اسرائیل کاتز وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه اعلام کرد که سفر اخیرش به ابوظبی در اوایل ماه گذشته میلادی با هدف عادی سازی روابط تل آویو با کشورهای حوزه خلیج فارس صورت گرفته است.

وی گفت: این سفر با هماهنگی بنیامین نتانیاهو و حمایت وی رخ داده است و من به دنبال عادی سازی روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس به شکل علنی هستم. من این هدف را در سالهای نزدیک آینده محقق می دانم و ما امکان برقراری روابط علنی با کشورهای حوزه خلیج فارس را خواهیم داشت.

شایان ذکر است که وزیر خارجه صهیونیستها در اول جولای گذشته به امارات سفر کرده و با مقامات ارشد اماراتی دیدار و گفتگو کرده بود.

افشای طرح بن‌سلمان برای براندازی دولت اردوغان

پایگاه خبری «میدل ایست آی» انگلیس در گزارشی فاش کرد که به یک سند محرمانه از مرکز سیاست‌گذاری امارات دست یافته است که نشان می‌دهد ریاض به دنبال قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی اجرای طرحی استراتژیک را آغاز کرده که هدف از آن سرنگون کردن دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه و مشغول کردن به بحران‌های داخلی است تا به این ترتیب نفوذ منطقه‌ای ترکیه محدود شود.

«دیوید هرست» روزنامه‌نگار برجسته در این گزارش نوشت، عربستان سعودی اجرای «طرحی استراتژیک» برای مقابله با دولت ترکیه را بنا به تصمیم «محمد بن‌سلمان» ولیعهد آغاز کرده است. بن‌سلمان که در رویارویی با هجمه اردوغان برای بی‌اعتبار کردن ریاض و شخص ولیعهد «بسیار صبور» بود تصمیم گرفته است پاسخ اردوغان را بدهد.

بر این اساس، ریاض در ماه می گذشته، دستور اجرای این طرح استراتژیک را برای مقابله با دولت ترکیه صادر کرد که هدف از آن «به‌کارگیری تمام ابزارهای ممکن برای تحت فشار قرار دادن دولت اردوغان و تضعیف آن و نیز مشغول کردن دولت اردوغان به بحران‌های داخلی است تا این دولت دچار لغزش و بحران‌های متوالی شده و مخالفان داخلی بتواند آن را سرنگون کند».

طبق این گزارش، هدف ریاض محدود کردن نفوذ منطقه‌ای اردوغان و ترکیه است. لذا «این کشور پادشاهی هدف قرار دادن اقتصاد ترکیه و فشار جهت کاهش تدریجی سرمایه‌گذاری سعودی در ترکیه و نیز کاهش تدریجی شمار گردشگران سعودی به ترکیه را آغاز کرده است و مهم‌تر از این موارد، ریاض در جهت محدود کردن نقش منطقه‌ای ترکیه در امور اسلامی این منطقه گام برمی‌دارد».

در سند فاش‌شده آمده است: «رئیس‌جمهور ترکیه در هجمه خود برای تخریب وجهه عربستان سعودی به‌ویژه شخص ولیعهد از حد معقول فراتر رفته است و پس از آن‌که اردوغان در سیاسی و بین‌المللی کردن این پرونده ناکام ماند حالا زمان پاسخ فرا رسیده است.»

میدل ایست آی تصریح کرد طبق اسناد درز شده از مرکز سیاست‌گذاری امارات، اولین ادله این طرح عربستان هفته گذشته مشخص شد که مقام‌های سعودی از ورود 80 کامیون ترکیه‌ای حامل پارچه و مواد شیمیایی به داخل عربستان از طریق بندر «ضبا» ممانعت کردند. همچنین طبق اعلام یک منبع ترکیه‌ای، مقام‌های سعودی مانع ورود 300 کانتینر حامل میوه و سبزیجات ترکیه به داخل این کشور از طریق بندر جده شدند. افزون بر این طبق آمارهای رسمی وزارت گردشگری ترکیه، شمار توریست‌های سعودی در ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی 15  درصد کاهش یافت و از 276 هزار نفر به 234 هزار نفر رسید.

طبق گزارش مرکز سیاست‌گذاری امارات افزود، ترکیه اطلاعات شفاف و صادقانه‌ای را برای کمک به تحقیق عربستان درباره قتل جمال خاشقجی ارائه نکرده و به جای آن اطلاعات گمراه‌کننده را به رسانه‌ها رسانده است و هدف از این اقدام بدنام کردن عربستان و تلاش برای بی‌اعتبار کردن شخص بن‌سلمان بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است، «به عنوان نشانه‌ای از این مسئله که رهبری سعودی روابط خود با اردوغان را قطع کرده و با وی به مانند یک دشمن رفتار می‌کند، ملک سلمان بدون هیچگونه تردیدی با توصیه کمیته مشورتی مبنی بر عدم ارسال دعوتنامه رسمی به اردوغان برای حضور در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در مکه موافقت کرد» و نام اردوغان در کنار نام «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در فهرست محرومان از این اجلاس درج شد اما در نهایت ملک سلمان با حضور امیر قطر در این نشست موافقت کرد.

دولت ترکیه از تلاش‌های ولیعهد سعودی برای قطع روابط با آنکارا مطلع است و تلاش می‌کند از طریق ارتباط مستقیم با ملک سلمان، با تلاش‌های بن‌سلمان مقابله کند.

یک مقام ارشد ترکیه‌ای، که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد استراتژی سعودی برای مجازات ترکیه به دلیل موضع آن در قبال مسأله خاشقجی تدوین شده و ناگهانی نبوده است.

این دیپلمات ترکیه‌ای گفت: «ما از آنچه انجام می‌دهند آگاهیم. اقدامات آنها تقریبا علنی است، طوری که می‌توان فعالیت‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی مورد حمایت عربستان سعودی و رسانه‌های این کشور را مشاهده کرد. آنها به شکل صریح خواهان تحریم روابط با ترکیه شده‌اند.»

طبق گفته این منبع، با وجود تلاش‌های دولت سعودی ولی آنکارا معتقد است که شهروندان سعودی موضع‌شان را نسبت به ترکیه تغییر نمی‌دهند و به عنوان مثال استانبول همچنان از گردشگران سعودی پر است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران اروپا آمریکا برجام عباس بابایی مناسک حج شیخ زکزاکی سامانه رصد قیمت کراسنویارسک بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۰۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری گفت که هنوز برنامه‌ای برای سفر رئیس‌جمهور ترکیه به واشنگتن وجود ندارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش‌ رسانه‌های ترکیه درباره احتمال سفر رئیس‌جمهور «رجب طیب اردوغان» به واشنگتن و دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را تکذیب کرد.

کربی در نشست خبری روز پنجشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار که درباره احتمال سفر اردوغان به واشنگتن طی دو هفته آینده وجود دارد در حالی که او به تازگی با میزبان یکی از سران حماس بود گفت: «هیچ چیز در برنامه در خصوص سفر رئیس‌جمهور اردوغان وجود ندارد. بنابراین، نظری درباره این مسئله ندارم.»

پیش از این برخی منابع رسانه‌ای از جمله رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند اردوغان روز 9 ماه می برای دیدار با جو بایدن به واشنگتن سفر خواهد کرد. پیش از این روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست‌های بین‌المللی با یکدیگر دیدار کرده بودند اما دو طرف در کاخ سفید دیداری با یکدیگر نکرده‌اند.

روزنامه حریت ترکیه هم امروز جمعه (7 اردیبهشت) گزارش داده که پس از سفر «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین، حماس به ترکیه، برخی از لابی‌های مرتبط با اسرائیل در تلاش بوده‌اند سفر رجب طیب اردوغان به واشنگتن را لغو کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژانویه فروش 40 فروند جنگنده اف‌16 به ترکیه و نوسازی جنگنده‌های موجود اف‌16 آن کشور را تأیید کرده بود.  تأیید این مجوز پس از آن صورت گرفت که آنکارا برای عضویت سوئد در ائتلاف ناتو چراغ سبز نشان داد.

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریماردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه داردکدهای سفر اردوغان به عراقرئیس‌جمهور عراق به اردوغان: تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم

 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • کنایه تمسخر آمیز وزیرخارجه رژیم اسرائیل به اردوغان؛ سریالت را ببین + عکس | واکنش ترکیه
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • هر ایرانی که از این جاده بازدید کند از شکسته شدن غرور ایرانی خجالت می‌کشد
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان