Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمد حسین عابدی: وادی اسلام شاهرود همواره مکانی برای وداع است اما شامگاه سه‌شنبه هم‌زمان با مغرب نیمه مردادماه ۹۸ این مکان به صحنه‌ای برای آغاز بدل شد. صحنه که نقش‌آفرین اصلی‌شان کسانی هستند که امروز بر بال ملائک بریدن روبان افتتاح اجلاسیه یک هزار شهید شاهرودی، توسط پدر شهید شاهرودی، ابراهیم عامریون را به نظاره نشسته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سومین بار است که مردمان دیار شاهوار نام اجلاسیه ویژه شهدایشان را می‌شنوند، دو سال پیش بود که برای نخستین بار این همایش معنوی گران‌سنگ در میان استقبال پرشور مردم برگزار شد تا مردم از میان گلزار مطهر شهدا و باغ بهشت عبور کنند و به انتهای نمایشگاه مرتبط با آن به بازسازی عملیات والفجر ۸ برسند سال بعدش اما فضای معنوی با نمایشی صحنه‌ای از پیدایش حضرت آدم تا دفاع مقدس گره خورد و امسال وادی‌السلام شاهرود میزبان سومین اجلاسیه است که بازخوانی مرصاد و نمایش بر بال ملائک، محوریت آن را دارد.

اجلاسیه سوم و مردمی که چشم انتظارند

دیگر باید گفت اجلاسیه شهدا در فرهنگ لغات مردم شاهرود جای گرفته و مردم روزشمارش را به قاب احتساب می‌نشانند. مردمی که با خون دادن بیگانه نیستند مردمی که یک هزار و ۱۶۰ شهید را درزمانی تقدیم انقلاب کردند که جمعیت شهرستانشان بیش از ۶۰ هزار نفر نبود این یعنی کمتر خانواده‌ای را در شاهرود می‌بینی که سهمی از این دفاع مقدس نداشته باشد شهرستانی که ۱۴ هزار رزمنده را راهی جبهه کرد و ۴۰ جانباز بالای ۷۰ درصد دارد که یکی‌شان امروز با یاران خویش وداع کرد و افتتاحیه اجلاسیه سوم را به چشم ندید؛ حاج اسماعیل قاسمی اما چه زیبا امروز را برای رفتن برگزید چه خوش‌سلیقه بود ...

همه آمده‌اند از گوشه و کنار شهرستان برخی با خودروی شخصی و برخی با اتوبوس، جمعی از مسئولان لشگری و کشوری هم خود را به شاهرود رسانده‌اند اینجا امروز حال و هوای دیگری دارد حال و هوایی از جنس رهایی و دلدادگی ... جمعیت کم‌کم انبوه می‌شود چون جویباری که به رودی می‌پیوندند سیال اما روان ...

عزم تماشا که راست؟

اینجا امروز مصداق «وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَکِن لاَّ تَشْعُرُونَ» است اینجا می فهمی که شهدا «بَلْ أَحْیَآءٌ» هستند، اینجا کافی است که کمی چشم بگردانی تا ببینی «لَکِن لآتَشْعُرُون» یعنی چه اینجا اگر دلت زلال باشد می فهمی «عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون» چه کسانی هستند.

اینجا جواب همه سوالاتت را می‌گیری ... اینجا اصلا مکانی برای پرسشگری است ... اجلاسیه همانجایی است که وقتی از خویشِ خویش تن خود می‌پرسی حال خونین دلان که گوید باز؛ وز فلک خون خم که جوید باز؟ پاسخش را درست با یک سرگرداندن می‌فهمی ... اینجا خویشتن خویشت را در می‌یابی که از همه آن‌ها مهمتر است.

اینجا همان‌جا است که انسان را شاعر می‌کند چرا که «هر نفس آواز عشق می‌رسد از چپ و راست، ما به فلک می‌رویم عزم تماشا که راست» حتی اگر به خوبی گوش فرادهی می‌توانی بشنوی که اینجا عده‌ای دارند در گوش باد نجوا می‌کنند «خود ز فلک برتریم وز ملک افزونتریم؛ زین دو چرا نگذریم منزل ما کبریاست» فقط باید گوش به گوش باد بسپاری. همین ...

غرفه‌ها مملو از جمعیت

آن‌سو نمایشگاه و غرفه‌ها برپاست، محمد یحیایی در این باره به خبرنگار مهر، می‌گوید: ۸۰ غرفه نمایشگاهی شامل مجموعه آثار شهدا، وصایای شهیدان، شهدای روستاهای مختلف شهرستان شاهرود، ارگان‌ها و نهادهای مختلف، محصولات فرهنگی و تصاویر و تمثال شهدا در این اجلاسیه مانند سال قبل برپا است و مردم می‌توانند از آن طی ساعات اجلاسیه بازدید کنند.

یحیایی می‌گوید: این اجلاسیه دارای دو بخش است از ساعت ۱۶ تا نماز مغرب و عشا که بخش نمایشگاه اجلاسیه برپا است مردم می‌توانند از آن بازدید کنند و بخش دوم نمایشگاه نیز که از ساعت ۲۱ آغاز می‌شود، نمایش بر بال ملائک محسوب می‌شود که به‌نوعی بازگویی رشادت‌های دوران دفاع مقدس مردم شاهرود به‌صورت میدانی و با جلوه‌های ویژه خواهد بود.

سردیس شهدا و برنوشته‌هایی که به تمثال شهدای شهرستان شاهرود منقوش است، به مردم خوش‌آمد می‌گوید از درگاه که عبور می‌کنی گویی وارد مکان جدیدی می‌شوی اینجا همه‌چیز رنگ و بوی شهادت می‌دهد باید ساعتی دل بسپاری ...

رویداد بزرگ فرهنگی سال۹۸

این همایش بزرگ که آن را بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی سال استان سمنان می‌خوانند مهمانان فراوانی هم دارد از رزمندگان سال‌های فخر و افتخار تا نماینده مردم در مجلس، امام‌جمعه شاهرود و مسئولان سپاه و فرماندار که آمده‌اند تا بار دیگر خاطرات آن روزها را زنده کنند و ارادتشان را به شهدا نشان دهند.

حجت الاسلام عباس امینی امام‌جمعه شاهرود در گفتگو با خبرنگار مهر پیچیدن عطر شهادت در ایام اجلاسیه را یک ویژگی بزرگ این همایش نورانی می‌داند و معتقد است برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند به اشاعه فرهنگ شهادت و شناساندن شهدا به نسل جوان جامعه منجر شود از سوی دیگر اما اجلاسیه مکانی است که رزمندگان سال‌ها دور و ریش سپیدان امروز شهرمان گردهم‌ می‌آیند تا کمی از خاطرات بگویند.

اینجا جایی است که دل‌ها به هم نزدیک و خاطرات جنگ بیان می‌شوند آن‌هم توسط کسانی که آسمان سرو و صورتشان پر از ستاره فام شده و کم‌کم دیگر اثری از سیاهی شب در موهایشان نیست و سنی گذرانده‌اند، بسیار پخته‌تر شده‌اند و همه‌چیز را به دست حافظه داده‌اند و یکدیگر را در آغوش می‌کشند والفجر، بیت‌المقدس، خیبر و رمضان و مرصاد را مرور می‌کنند از عملیات قدیمی‌تری چون بیت‌المقدس روایت‌ها تعریف می‌کنند و آن‌ها که در آن دوران جوان‌تر بودند سعی می‌کنند یکدیگر را از خطای حافظه برهانند ...

«حاج حسین حواست کجاست! سیزدهم اعزام شدیم هفدهم دوکوهه بدیم که بعد با بچه‌های اصفهان الحاق شدیم؛ بله حاجی، آقا هادی درست می‌گوید ... نه خدایا حواسمان کجاست بیست و هفتم بود حاجی هفدهم که اصلاً هنوز شاهرود بودیم ....» بحث‌ها و جدال با حافظه‌ها که کماکان ادامه‌دارند ...

خانواده شهدا میزبانی می‌کنند

گوشه دیگری از اجلاسیه اما حضور مادران و خانواده شهدا توجه انسان را به خود جلب می‌کند کسانی که انگار گوشه‌ای از بدنشان را ازاینجا دارند و مدام آن را به‌سوی خویش می‌خوانند خانواده‌هایی که جایگاه ویژه‌ای در قلوب ملت شریف ایران اسلامی دارند ...

خواهر شهید محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از ویژگی‌های اجلاسیه که برای ما خانواده شهدا بسیار ویژه و خور توجه محسوب می‌شود این نکته است که بار دیگر به ما گوشزد می‌کند شهدا زنده هستند و یادشان گرامی داشته می‌شود، بارها این احساس را داشته‌ام که برادرم بیهوده نرفته است، بارها به این فکر کرده‌ام که مردم شهدای خود را فراموش نکرده‌اند و این شاید بزرگ‌ترین حسن این دست همایش‌ها باشد.

خون شهدا جریان ساز است

حجت‌الاسلام علی شکری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در بازدید از اجلاسیه و نمایشگاه آن به خبرنگار مهر، می‌گوید: یکی از بهترین راه‌های تقدیر از شهدا و گرامی‌داشت یادشان، تداوم راه آنان است یعنی ما بتوانیم راه شهدا را ادامه و برای نسل جدید به‌خصوص بیان کنیم تا آنان نیز با سیره شهدا آشنا شوند و این به نظر می‌رسد یکی از بخش‌های بااهمیت در اجلاسیه باشد.

وی بابیان اینکه اجلاسیه همچنین تا مدت‌ها اثر معنوی خود را در جامعه باقی می‌گذارد، گفت: خون شهدا، جریان ساز است و این جریان در جامعه همیشه جاری و ساری می‌شود فلذا دیگر ویژگی بزرگ اجلاسیه قطعاً همین اثرگذاری محوری در سطح جامعه است.

اجلاسیه تا بیستم مرداد ماه

جواد عبیری فرمانده سپاه ناحیه شاهرود دیگرکسی است که با او هم‌کلام می‌شویم، وی در گفتگو با خبرنگار مهر تأکید دارد تا اعلام کنیم تیمی متشکل از ده‌ها نفر ماه‌ها و روزها است که در تدارک این اجلاسیه هستند، افرادی شاید زحمتشان دیده می‌شود اما خودشان در پشت‌صحنه هرگز دیده نمی‌شوند و آن‌طور که بایدوشاید از خدماتشان تقدیر هم نمی‌شود، او البته معتقد است بزرگ‌ترین تقدیر از این عوامل و متصدیان خدمت به شهدا و عنایت آن‌ها است که البته با هیچ پاداش و تقدیری قابل‌مقایسه نیست.

وی اما درباره اجلاسیه می‌گوید: سومین اجلاسیه بزرگ یک هزار و ۱۵۰ شهید شاهرود از پانزدهم مردادماه جاری برگزار و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت، این اجلاسیه دارای یک بخش نمایشگاهی و یک بخش هنری شامل بازخوانی دوران دفاع مقدس، ماجرای منافقان و تقدیر از شهدایی چون عرب نجفی، نادری و ... است این اجلاسیه از ساعت ۱۸ هرروز میزبان علاقمندان خواهد بود و فعلا تصمیمی برای تمدید آن نمی‌توان گرفت.

بر بال فرشتگان

چه زود اینجا زمان می‌گذرد و هم اکنون از نیمه هم گذشته است، قرار است مردم به فضایی که برای نمایش شبیه‌سازی عملیات مرصاد آماده شده بروند آن‌جا که بربال ملائک نمایش داده خواهد شد...

اجلاسیه بزرگ شهدای شاهرود برای سومین بار متوالی برگزار شد، اجلاسیه‌ای که نوعی قدردانی مردم از یک هزار شهید، یک‌هزار و ۷۰۰ جانباز و آزاده و ۱۴ هزار رزمنده است انسان‌های بزرگی که رفتند تا ما بمانیم تا ما امروز در مقتدرترین کشور دنیا سر برآوریم و بگوییم که قدردان زحمات و خدماتتان هستیم قدردان خون پا شهدا هستیم قدردان جایگاهی که دارند هستیم و هرچه داریم از آن‌ها است.

کد خبر 4686809

منبع: مهر

کلیدواژه: اجلاسیه شهدای شاهرود شهیدان عباس امینی شاهرود دفاع مقدس جنگ تحمیلی یادواره شهدا علی شکری فرهنگ ایثار و شهادت بوشهر قزوین گرگان شیراز خطبه های نماز جمعه شهرکرد سانحه تصادف بیرجند خرم آباد مشهد آتش سوزی مجلس شورای اسلامی گردشگری تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۰۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دومین یادواره شهدای مهرجرد در میبد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، حاج علیرضا درستی از جانبازان شیمیایی دوران هشت سال دفاع مقدس در این مراسم گفت: اگر امروز کلیسا‌های امریکا و اروپا تبدیل به مسجد شده اند به برکت خون فرزندان خانواده‌های شهداست بنابراین شهدا خودتان را نباید کم بشمارید.


این جانباز شیمایی تصریح کرد: اگر می‌بینید این نظام و انقلاب با از همه تلاطم‌ها و هجمه‌های دشمنان عبور می‌کند به برکت دعای خانواده‌های معظم شهداء، نفس زدن‌های جانبازان شیمایی، جانبازان اعصاب و روان است. 


وی گفت: امروز مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ایی پرچمدار انقلاب است و این نظام را در مقابل همه ابرقدرت‌ها و صهیونیست‌های جنایتکار حفظ کرده است.


میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد درمجلس شورای اسلامی در این مراسم به موفقیت عملیات وعده صادق پرداخت و گفت: درعملیات وعده صادق، موشک‌های سپاه از پنج لایه حفاظتی دشمنان عبور و به صورت نقطه زن به دو پایگاه نظامی اسرائیل اصابت کرد.


میرمحمدی با بیان اینکه جوانان این مرز و بوم با دست خالی معجزه آفریدند تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری با همه سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی، به قله نزدیک شدیم.


وی گفت: امروز آثار حرکت مقدس شهداء را در دانشگاه‌های آمریکا، اروپا، استرالیا و سایر دانشگاه‌ها به چشم می‌بیند.


میرمحمدی تصریح کرد: امروز جبهه مقاومت امالقرا شده و به همت جانانه دانشمندان و جوانان، اگر درهمه عرصه‌ها به ویژه عرصه‌های اقتصادی موفق شویم قطع و یقیم به قله‌هایی که مد نظر مقام معظم رهبری است خواهیم رسید.


فرماندار میبد هم گفت: فضیلت زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست و باید فرهنگ شهادت را درجامعه حفظ و راه شهدا را ادامه دهیم.


سجادی پور با اشاره به وصیت نامه‌های شهداء تصریح کرد: ولایت پذیری و حفظ حجاب از وصیت نامه‌های شهداست که باید در جامعه امروزی به آن عمل کنیم.


فرماندار میبد با بیان اینکه باب شهادت باید همچنان درجامعه باز باشد گفت: اگر امروز حرکت‌هایی در دنیا علیه استکبار شکل می‌گیرد به برکت خون شهداء و ایستادگی ملت بزرگ ایران است که در دوران دفاع مقدس با تکیه به مکتب عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) حاصل شده است.

دیگر خبرها

  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی در شاهرود
  • شهادت ۵۲ فلسطینی دیگر در غزه/ شمار شهدا به ۳۴ هزار و ۷۳۵ نفر رسید
  • یادواره شهدای اردیبهشت ماه قزوین برگزار می‌شود
  • روایت دختران حاج قاسم از اصفهان تا خانه پدری
  • اجلاسیه معماری و شهرسازی در شاهرود برگزار می‌شود
  • شهدا رفتند تا امروز بزرگترین مستکبران جهان جرئت تعرض به کشور را نداشته باشند
  • برگزاری دومین یادواره شهدای مهرجرد در میبد
  • شهدا رفتند تا مستکبران جرأت تعرض به کشور را نداشته باشند
  • شهدا برکت مجموعه انتظامی هستند
  • پلیس هر لحظه در معرض شهادت است