Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:07:00 GMT

تلاطمات ایران زیرنظر زعیم نجف

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۱۳۷۶

تلاطمات ایران زیرنظر زعیم نجف

روزنامه اعتماد در قسمتی از این گزارش می آورد: میزان مراجعه جامعه شیعه به مراجع تقلید در زمان‌های مختلف از سطوح گوناگونی برخوردار بوده است. اما در مجموع می‌توان گفت بعضی از بلند پایگان مذهبی که از نظر سیاسی با مردم همراه هستند، همواره مورد مراجعه عموم قرار داشته‌ و دارند. در هر صورت اگر شرایط امروزی را واگذاریم و به پنج دهه پیش برگردیم، با بزرگانی برخورد می‌کنیم که همچنان مورد مراجعه مردمی بودند که از آن بزرگان در موضوعات دینی از جمله احکام شرعی تقلید می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص‌ترین این بزرگان آیت‌الله العظمی سیدحسین بروجردی بود که اصطلاحا مرجعیت عامه داشت و از نظر مقام و موقعیت مذهبی در ۱۵ سال آخر عمرش که ساکن قم بود، کسی به پای او نمی‌رسید. پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی در فاصله‌ای که مراجعی به ظهور رسیدند و از دنیا رفتند تا اینکه فرد پر نفوذی به نام آیت‌الله سیدابوالقاسم موسوی‌خویی، یک عالم بزرگ ایرانی ساکن نجف، نامش در ردیف اعاظم مراجع تقلید شیعه، در تاریخ معاصر تشیع ثبت و ضبط است به مقام بلند مرجعیت نائل شد. در این نوشته به زندگی و دیدگاه‌های این سید آذربایجانی و نیز آثار ماندگار او پرداخته می‌شود. ناگفته پیداست که در این نوشته قرار نیست مقایسه‌ای بین حوزویان آرام و دمساز با شرایط معمولی جامعه از سویی واز سوی دیگر با حوزویان پرجوش و خروش و فعال در عرصه سیاست و مبارزه، صورت گیرد و به مقایسه و قضاوت در رفتار و دیدگاه‌های آنان پرداخته شود.

سیدابوالقاسم موسوی‌خویی کیست؟

سیدابوالقاسم، فرزند آیت‌الله سیدعلی‌اکبر در اواخر پاییز ۱۲۷۸ خورشیدی برابر با ماه رجب ۱۳۱۷ هجری قمری، پای بر گیتی نهاد. او از همان کودکی تحت آموزش پدر قرار گرفت و به فراگیری علوم حوزوی و اسلامی پرداخت. تا ۱۳ سالگی در خوی روزگار گذراند و از توان و استعداد کودکی و نوجوانی خود بهره‌های زیادی برد. به سال ۱۲۹۱، پدر با خانواده خود عزم سفر و اقامت در عتبات عالیات کرد و به نجف اشرف رفت. سید ابوالقاسم که علاقه خود را به دروس حوزوی و علوم اسلامی در همان کودکی نشان داده بود، فرصت حضور در حوزه نجف را غنیمت شمرد و از همه وقت و استعداد و خلاقیت خود و نیز از همه امکانات آن روز حوزه نجف از جمله حضور اساتید برجسته و پرآوازه شیعه استفاده کرد و خود را تا رده بزرگ‌ترین دانشمندان جهان تشیع بالا آورد. این موفقیت چشمگیر البته زمان طولانی نزدیک به هفتاد سال پررنج و مشقت اما گرانسنگ او را به خود اختصاص داده بود. این نوجوان پر تلاش چند سالی را در حوزه نجف نزد اساتید گوناگون به فراگیری ادبیات عرب، منطق، لمعتین، رسائل، مکاسب و کفایه پرداخت و خود را برای نشستن پای درس اساتید دروس خارج فقه و اصول آماده کرد. او ۲۱ ساله بود که در کلاس درس خارج آیت‌الله شیخ‌الشریعه اصفهانی حاضر شد و از این استاد شناخته شده حوزه نجف، بسیار آموخت. پس از آن نیز کلاس‌های معتبر و اساتید با کفایتی را انتخاب کرد تا به تکمیل آموخته‌های خود بکوشد هنوز جوان بود که خود در مقام استادی نشست تا فضلای جوان‌تر از خویش را بیاموزد و تربیت کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه تشییع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۱۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصل شایسته سالاری باید در مراکز علمی حاکم باشد

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی گفت: در حوزه و دانشگاه‌ باید علم و دانش و رتبه علمی حرف اول و آخر را بزند و اصل شایسته‌سالاری در مراکز علمی حاکم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، در دیدار با اساتید مدارس حوزه علمیه تبریز، ضمن تبریک روز معلم به اساتید اظهار کرد: عدم تبعیض در مراکز علمی موجب افزایش انگیزه و دل گرمی اساتید می‌شود. 

وی با بیان اینکه معلمی شغل انبیاست، از اساتید خواست در کنار علم به تزکیه، تربیت و اخلاق توجه ویژه‌ای داشته باشند و دانشجویان را باشعور و آگاهی تربیت کنند. 

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه معلم می‌تواند به آگاهی نسل جوان عمق ببخشد و جامعه را به سمت سعادت هدایت کند، بیان کرد: بایستی احترام، ادب و اخلاق در حوزه و دانشگاه حفظ شده و ارتقا یابد و به جامعه تسری پیدا کند. 

آل هاشم خاطرنشان کرد: معلمی یکی از صفات خداوند است و معلمان آن چیزی که بیان می‌کنند تجلی علم حق است. 

وی با اشاره به اینکه معلمان فارغ از مسائل مادی دنیوی با عشق و علاقه فعالیت می‌کنند و بسیار ارزشمند هستند اظهار کرد: همواره باید معلم و استاد مورد تکریم قرار گیرند و انتظار ادب و حسن خلق را از جامعه و نظام آمورشی دارند. 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی تأکید کرد: تمامی مراکز علمی بایستی طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال" جهش تولید با مشارکت مردم" داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مراکز علمی طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال را داشته باشند
  • آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند
  • فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است
  • فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است / تعداد شاگردان استادی که ۱۰۰ شاگرد داشت به ۱۰ نفر رسیده / مراجع و رهبری به این مسائل توجه کنند
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است/ تعداد شاگردان استادی که سالیانی 100 شاگرد داشت به 10 نفر رسیده! حدود 150 استاد در سال گذشته تدریس داشتند، اما در سال جاری تا 2 ماه از تدریس محروم بودند
  • اصل شایسته سالاری باید در مراکز علمی حاکم باشد
  • ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است
  • دستگاه آموزشی ما نباید از بیرون دانشگاه خط بگیرد
  • اساتید مدرسه علمیه بوشهر تجلیل شدند