Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-06@00:01:28 GMT

جوانترین کوه ژاپن را بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۱۵۳۰

در جزیره هوکایدو ژاپن و در پارک ملی «شیکوتسو تویا»، در فاصله‌ی کمی از کوه فعال آتشفشانی به نام «ماونت اوسو»، یک قله آتشفشانی با ارتفاع ۴۰۰ متر به نام «شوا_شینزان» و جوانترین کوه ژاپن لقب گرفته است.

به گزارش صدای ایران از تابناک با تو، این قله در ۲۸ دسامبر سال ۱۹۴۳ میلادی در یک گندمزار همزمان با زلزله قوی و فوران گدازه‌های داغ آتشفشانی ظاهر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گدازه‌ها و مواد مذاب سطح زمین را شکافتند و مزرعه بالا آمد، برآمدگی حاصل از گدازه‌ها در دو سال بزرگ و بزرگتر شد و به ارتفاع ۴۰۰ متر رسید.

وقتی شوا ـ شینزان فوران کرد که ژاپن با متفقین در جنگ جهانی دوم می‌جنگید، و ظاهر شدن آتشفشان در چنین وقتی که همه کشور در بحران به سر می‌برد به مثابه هشداری بدشگون برای ساکنان بومی بود که به خرافات باور داشتند.

مسئولان ژاپنی به فکر پنهان کاری افتادند و از ساکنان منطقه خواستند تا موضوع سربرآوردن کوه، یک راز باقی بماند. فردی به نام «ماسائو میماتسو» مدیر دفتر پست که در همسایگی کوه زندگی می‌کرد، شروع به رصد کوه و ثبت تغییرات آتشفشان نمود، و به دلیل درگیری ژاپن با جنگ، ابزار‌های علمی اساسی در دسترس نبود و میماتسو باید با دست خالی این کار را انجام می داد. یادداشت‌هایی را که او نوشت و طرح‌هایی که رسم کرد، تنها مدارک ثبت شده برای ژئولوژیست‌ها درباره تاریخ شکل گیری این کوه به حساب می‌آیند.

ماسائو چند عدد نخ ماهیگیری را افقی بین دو ستون عمودی موجود در دفتر پست قرار داد و رشد آتشفشان را از خلال این رشته‌ها که به عنوان خطوط راهنما عمل می‌کردند، رصد و مشخصات و برآمدگی‌های شوا_شینزان را در بازه‌های زمانی مختلف پس از شکل گیری اش ثبت نمود.

وقتی او گزارش‌ها و تصاویر رسم شده اش را به کنفرانس جهانی آتشفشان (اسلو) در سال ۱۹۴۸ میلادی برد، دانشمندان زبده در زمینه آتشفشان (ولکانولوژیست)‌ها طرح‌های او را ستودند. آثار او با نام (Mimatsu Diagram: نمودار میمانسو) شناخته می‌شود و به خاطر آن برنده جایزه رتبه نخست فرهنگی هوکایدو شد.

میماتسو با پس اندازی که داشت، تمام زمینی را که آتشفشان در آنجا شکل گرفته بود، خرید تا بتواند منطقه را به شکل بهتری مورد مطالعه قرار دهد. برخی می‌گویند او وقتی این زمین را خرید که آتشفشان در حال شکل گیری بود و برخی دیگر هم می‌گویند پس از توقف فوران میماتسو آن را خریداری کرد.

هر چه بود میماتسو مالک آتشفشان شد. امروز با وجود اینکه دولت ژاپن می‌گوید که کوه آتشفشانی یک اثر طبیعی کمیاب برای ژاپن است، اما هنوز تحت مالکیت میماتسو است.

نزدیک منطقه شوان ـ شینزان سالنی به نام میماتسو برای بزرگداشت و یادگاری از او افتتاح شده و مجسمه‌ای برونزی از او و تجهیزات نقشه برداری اش ساخته و نصب کرده اند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: کوه ژاپن جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۱۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت شکوری در فینال جام باشگاه‌های فوتبال بانوان آسیا


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما،  دیدار دو تیم فوتبال بانوان اوراواردو ژاپن و هیوندای استیل کره جنوبی از فینال رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتبال بانوان آسیا ۲۰۲۳ در حالی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه در شهر سایتاما ژاپن برگزار می‌شود که معصومه شکوری از ایران به عنوان ناظر داوری در این مسابقه حضور دارد.

داورانی از کشور چین قضاوت این بازی را برعهده دارند.

دیگر خبرها

  • فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی (فیلم)
  • چرا اظهارات بایدن برای هند و ژاپن غافلگیرکننده بود
  • تصاویر لحظه فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی | ویدئو
  • تصاویر آخرالزمانی از برخورد صاعقه به فوران آتشفشان در گواتمالا
  • فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی + فیلم
  • نظارت شکوری در فینال جام باشگاه‌های فوتبال بانوان آسیا
  • ببینید | صحنه‌ای آخرالزمانی از برخورد صاعقه به فوران آتشفشان در گواتمالا
  • ناو موشکی سپاه را بیشتر بشناسید/ مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است
  • انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید
  • (ویدیو) سوپرگل جدید شهاب زاهدی در ژاپن