Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ضربه بسیار زیادی به اشتغال صنعتی اراک وارد شده است گفت: جمعیت شاغل بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ به کمتر از نصف کاهش پیدا کرد. ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، علی‌اکبر کریمی شامگاه سه‌شنبه در کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی با اشاره به شاخص‌های بازار کار در بهار 98 اظهار داشت: بررسی‌ها در بحث جمعیت فعال نشان می‌دهد که در طول سه سال منتهی به بهار 97 جمعیت فعال به‌طور متوسط هرسال 985 هزار نفر افزایش داشته است، که تقریبا 53 درصد این آمار مربوط به مردان بوده ‌و مابقی مربوط به زنان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته جمعیت فعال 43 هزار نفر کاهش داشته است، این کاهش عمدتا به سبب کاهش در جمعیت فعال زنان بوده است.

نماینده اراک، خنداب و کمیجان تصریح کرد: جمعیت فعال مردان در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 127 هزار نفر افزایش داشته است.

کریمی عنوان کرد: در بحث جمعیت غیرفعال در بهار امسال جمعیت غیر فعال کشور 840 هزار نفر نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش داشته ‌که از این مقدار 30 درصد مربوط به جمعیت غیر فعال مردان بوده و  70 درصد مربوط به زنان بوده است، که این نشان‌دهنده این است که جمعیت قابل توجهی از زنان از بازار کار خارج شده‌اند.

وی بیان کرد: در بحث اشتغال و تغییر در جمعیت شاغلان نیز در سه سال منتهی به بهار سال گذشته به طور متوسط سالیانه 723 نفر براساس آمار دولت به جمعیت شاغل کشور اضافه شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 321 هزار نفر به جمعیت شاغلان اضافه شده که نشان می‌‌دهد از این ترکیب 354 هزارنفر به جمعیت شاغل مردان اضافه شده و 32 هزار نفر از جمعیت شاغل زنان کاهش پیدا کرده است.

کریمی ادامه داد: ترکیب منطقه‌ای اشتغال نکته بعدی است که بررسی‌ها در این مورد حاکی از آن است که در بهار امسال این افزایش در بین شهر و روستا متوازن نبوده است به‌طوری که 420 هزار نفر در مناطق شهری در فصل بهار به شاغلان اضافه شده و 98 هزار نفر از تعداد شاغلان مناطق روستایی کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در بحث کاهش جمعیت بیکار، به همراه کاهش نرخ مشارکت، جمعیت فعال و افزایش قابل توجه جمعیت غیرفعال در مردان و زنان  نشان می‌دهد به سبب نامساعدبودن بازار کار افراد بیکار از جست‌وجوی کار دلسرد شده‌اند که این موضوع در مورد زنان بسیار صادق است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان خاطرنشان کرد: در رابطه با نرخ بیکاری آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری ما در فصل بهار امسال نسبت به بهار چندسال اخیر کاهش پیدا کرده است، این رقم در حال حاضر 10.8 درصد است، این کاهشی که در نرخ بیکاری اتفاق افتاده علی‌رغم همه تلاش‌هایی که برای ایجاد اشتغال شده ‌فقط به سبب افزایش اشتغال نیست بلکه بخشی از آن به سبب خارج شدن افراد از بازار کار نیز است.

کریمی عنوان کرد: اگر این افراد از بازار کار خارج نمی‌شدند برآورد نرخ بیکاری به 13.9 درصد می‌رسید برای زنان نیز اگر خروج آنها از بازار کار اتفاق نمی‌افتاد برآورد نرخ بیکاری آنها که الان 17.3 درصد است به 28.1 درصد می‌رسید، در مجموع تلاش‌هایی که در دولت در بحث اشتغال انجام می‌شود در سه محور اصلی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بحث بودجه بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 98 و 97 است که مهم‌ترین  مکانیزم و سازوکاری است که در بودجه دولت بحث اشتغال را دنبال می‌کند.

کریمی ادامه داد: در شرایط حاکم حال حاضر در کشور مواردی مثل تنگناهای بودجه‌ای که برای دولت وجود دارد و پیچیدگی‌های به وجود آمده ناشی از  ترکیب سه منبع اعتباری از صندوق توسعه،بوجه دولت و نظام بانکی است.

وی عنوان کرد: بعضا شاهد این هستیم که بانک‌ها همکاری لازم را در این ررند کمتر داشته‌اند که این مورد نیز یکی از علت به‌وجود آمدن این شرایط است، در شهرستان اراک بالاترین نرخ بیکاری را داشته که از میان کشوری و شهرستان‌ها نیز بالاتر است.

کریمی بیان کرد: نرخ بیکاری در سطح استان به 8.3 درصد رسیده است، مهم‌ترین منبع اشتغال در شهرستان اراک اشتغال صنعتی است که متاسفانه در سال‌های اخیر ضربه بسیار زیادی به آن وارد شده است.

173 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان امداد در کردستان پرداخت می‌شودنزدیک به 50 درصد اشتغال کشور در صنایع کوچک و متوسط استبرطرف کردن تنگاهای موجود اقتصادی ایجاد اشتغال و حمایت از سرمایه‌گذاری است

وی خاطرنشان کرد: جمعیت شاغل بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ در طول چند سال اخیر به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان ادامه داد: در کارگروه اشتغال باید به حل مشکلات واحدهای صنعتی بزرگ و رونق تولید در این واحدها توجه شود زیرا بدون سرمایه‌گذاری زیاد و جدی می‌تواند سبب ایجاد اشتغال پایدار شود.

کریمی بیان کرد: در کارگروه اشتغال جای بحث رصد فرصت‌های افزاد ایجاد اشتغال در استان مرکزی خالی است، گزارش‌های مبنی بر این داریم که فرصت‌های شغلی خوب و آسان به راحتی از استان مرکزی خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: می‌توان در بخش خدمات با سرعت بیشتر و هزینه کمتر اشتغالی را ایجاد کرد که تولید ثروت و اشتغال را در استان مرکزی در پی دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در اراک 100هزار واحد دامی وجود دارد اما حتی یک میدان دام در کل شهرستان وجود ندارد و این مورد سبب شده دام استان به قم برود.

کریمی بیان کرد: سال‌ها است که یک واحد کشتارگاه صنعتی وجود ندارد، همچنین در خنداب حتی یک واحد سردخانه وجود ندارد در اراک نیز یک واحد سردخانه فعال بیشتر وجود ندارد.

انتهای پیام/ش

R41371/P/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد

مسعود ایرانی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در این راستا نسبت به برگزاری ۳۶ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ۱۸۵ نشست تخصصی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال گذشته اقدام گردید و واحد‌هایی احیا شده با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای ۱۶۱ نفر فرصت اشتغال دوباره ایجاد کردند.

وی افزود: همچنین با اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته ۳۱۱ فقره مجوز تاسیس با سرمایه‌گذاری حدود ۱۷۴ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال صادر شد که دارای ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۶ هزار و ۴۳۸ نفر در استان اردبیل بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به تولید ۱۲۰ میلیون دلار کالا‌های جایگزین واردات اظهار کرد: برای کمک به رونق تولید نیز بیش از ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز از محل تبصره ۱۸ و منابع داخلی بانک‌های عامل تسهیلات پرداخت شد.

وی با اشاره به ارایه ۴۳۰ مورد مشاوره سرمایه‌گذاری در سال گذشته اضافه کرد: همچنین در راستای رونق تولید ۷۰ فقره معرفی‌نامه پرداخت تسهیلات برای طرح‌های در حال احداث در استان اردبیل ارایه گردید.

در حال حاضر در مجموع افزون بر یک هزار و ۱۲۴ واحد صنعتی، بیش از ۲۰۰ واحد معدنی و نزدیک به ۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی دارای پروانه بهره‌برداری در اردبیل فعال هستند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • دریافت مجوز شهرک صنعتی زرند بعد از ۱۷ سال
  • ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی خراسان رضوی متوقف شده است
  • مجلس دوازدهم باید به بهبود معیشت مردم بپردازد
  • شیب سقوط آزاد کاهش موالید کم شده | 76 هزار ماما داریم و فقط 7 هزار پروانه فعال مامایی
  • شرکت‌های بزرگ نیاز خود را از داخل استان کرمان تهیه نمی‌کنند
  • تقویت جست وجو‌ها برای پیدا کردن پیکر کودک غرق شده لردگانی
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است
  • علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند
  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد
  • احیای واحدهای راکد دشتستان در دستور کار است