Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@02:29:36 GMT

آیا ترجیح می دهید یک روبات جای شما را بگیرد؟

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۱۷۵۹

آیا ترجیح می دهید یک روبات جای شما را بگیرد؟

پژوهشگران آلمانی در بررسی جدید خود دریافتند که بیشتر انسان‌ها دوست دارند یک روبات جای آنها را در محل کار پر کند تا یک فرد دیگر.

اگر قرار باشد کار خود را از دست بدهید، ترجیح می‌دهید جای شما با یک انسان پر شود یا یک روبات؟ اگر انتخاب شما روبات است، در اکثریت قرار دارید. بیشتر افراد تمایل دارند که اگر قرار است کار خود را از دست بدهند، یک روبات جایگزین آنها شود اما اگر قرار باشد که همکار آنها کار خود را از دست بدهد، موافق حضور یک انسان به جای او هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایگزین شدن با یک فناوری جدید نسبت به جایگزین شدن با یک انسان، پیامدهای فیزیولوژیکی متفاوتی دارد. پژوهشگران "دانشگاه فنی مونیخ"(TUM)، این تفاوت‌ها را مورد بررسی قرار دادند. آنها از 300 نفر پرسیدند که ترجیح می‌دهند در صورت رفتن یکی از کارمندان، یک انسان جایگزین آنها شود یا یک ربات. 62 درصد شرکت‌کنندگان پاسخ دادند که یک انسان را ترجیح می‌دهند اما هنگامی که از آنها سوال شد اگر کار خود را از دست بدهند، چه نظری دارند، 37 درصد ترجیح دادند که یک روبات جایگزین آنها شود.

پژوهشگران در ادامه این بررسی، از 251 نفر خواستند تا شدت احساسات منفی خود مانند ناراحتی، عصبانیت یا ناامیدی را هنگام جایگزین شدن با یک انسان یا روبات نشان دهند. هنگامی که در مورد جایگزین شدن یکی از همکاران آنها با یک روبات سوال شد، شرکت‌کنندگان گفتند که احساسات منفی آنها بیشتر از زمانی بود که یک روبات را به جای خود تصور کردند.

نتایج این بررسی نشان داد که شرکت‌کنندگان باور دارند که حضور روبات‌ها در کار، نسبت به انسان‌ها تهدید کمتری به شمار می‌رود. آنها از شرکت‌کنندگان پرسیدند که چه نوع جایگزینی موجب می‌شود که احساس کنند از ارزش آنها کاسته شده و نسبت به توانایی خود شک کنند. پژوهشگران باور دارند دلیل پاسخ شرکت‌کنندگان این است که احساس می‌کنند از عهده رقابت با یک روبات یا نرم‌افزار برنمی‌آیند و توانایی این کار را ندارند اما شاید این رقابت در رابطه با یک انسان ساده‌تر باشد.

ربات‌ها، جایگزین انسان ها می‌شوند

پژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ، 296 کارگر حوزه ساخت و ساز را نیز مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که یک سوم آنها فکر می‌کنند که ممکن است جایگاه کنونی آنها در آینده نزدیک، با یک فناوری جایگزین شود اما ترجیح کارگران هم این بود که یک روبات جای آنها را بگیرد نه یک انسان.

شاید کسانی که فکر می‌کنند احتمال پر شدن جایگاه کنونی آنها در آینده نزدیک وجود دارد، در اشتباه نباشند. "کارل فری" (Carl Frey)، پژوهشگر "دانشگاه آکسفورد" (University of Oxford) و همکارانش، در سال 2103 این ایده را مطرح کردند که انجام شدن کار انسان‌ها توسط ماشین‌ها تا چه اندازه ساده است و طی بررسی‌های خود دریافتند که حدود نیمی از کارها تا 20 سال آینده، توسط ربات‌ها انجام خواهند شد. پژوهش‌های مشابه دیگری نیز در این زمینه انجام شده‌اند و نشان داده‌اند که در آینده نزدیک، شمار بسیاری از کارها به صورت خودکار انجام خواهند شد.

فری گفت: یکی از موضوعاتی که من در این پژوهش به آن پی بردم، این است که کارگران، کارخانه‌های خودکار را به کارخانه‌های غیر خودکار ترجیح می‌دهند زیرا خودکار بودن کارها موجب می‌شود که آنها مجبور به بلند کردن بارهای سنگین نباشند. در هر حال، تغییرات همیشه انسان‌ها را آزرده‌خاطر می‌کند. هنگامی که یک ابزار یا فناوری جدید معرفی می‌شود، مردم حتما در مورد بی‌مسئولیتی و یا از دست دادن کار خود نگران می‌شوند.

وی افزود: ممکن است برخی از کارها تغییر پیدا کنند تا با پیشرفت‌های حوزه فناوری سازگار شوند. برای مثال، 40 سال پیش و پیش از نصب دستگاه‌های خودپرداز، یک کارمند بانک بیشتر با پول سر و کار داشت اما اکنون یک کارمند، بیشتر نقش مدیریت روابط را بر عهده دارد.

فری ادامه داد: در هر حال، کارهای کم‌درآمدی که به مهارت کمی نیاز دارند، شاید کاملا به صورت خودکار درآیند. کارگران انبار، صندوق‌داران، کارمندان بخش پذیرش و رانندگان کامیون، از کسانی هستند که چنین کارهایی را بر عهده دارند. اگرچه در مکان‌های بسیاری، فناوری‌هایی مانند وسایل نقلیه خودران مخصوص جاده یا فروشگاه‌های "آمازون گو"(Amazon Go) وجود ندارند اما من مطمئن هستم که نهایتا امکان داشتن آنها نیز فراهم می‌شود.

این پژوهش، در مجله "Nature Human Behaviour" به چاپ رسید./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۱۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع/ اعلام مسیرهای جایگزین

به گزارش خبرآنلاین، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، از برقراری ممنوعیت های ترددی در محدوده صادقیه برای برگزاری مراسم سوگواری امام ششم شیعیان خبر داد.

سرهنگ احسان مومنی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: با توجه به برگزاری مراسم سوگواری امام ششم شیعیان در محدوده صادقیه، محدودیت های ترددی ایجاد شده است.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره جزئیات ممنوعیت های ترددی ادامه داد: در مسیر شمال به جنوب خیابان اشرفی اصفهانی از تقاطع سازمان آب به سمت میدان صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی به سمت شرق از تقاطع اباذر و خود میدان صادقیه به سمت غرب ممنوعیت ترددی داریم.

وی افزود: شهروندان می‌توانند از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

مومنی گفت: در حال حاضر رانندگانی که در خیابان اشرفی اصفهانی مسیر شمال به جنوب هستند؛ می توانند از خیابان سازمان آب به مسیر خود ادامه دهند.

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: رانندگانی که در خیابان آیت الله کاشانی به سمت شرق هستند؛ می‌توانند از تقاطع اباذر به خیابان شهید سلیمی جهرمی شده و در بلوار فردوس ادامه مسیر دهند.

وی افزود: مسیر جنوب به شمال خیابان اشرفی اصفهانی از صادقیه به سمت شمال باز است و شهروندان می توانند تردد کنند.

مومنی از صبوری شهروندان تشکر کرد و از آنان خواست تا پایان این مراسم با پلیس همکاری لازم را انجام دهند.

٢٣٣٢٣٦

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902674

دیگر خبرها

  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • بهترین خوراکی‌ها برای جایگزین کردن آن با شیرینی (فیلم)
  • مدیرعامل پرخرج اما قهرمان در راه استقلال؟ | چه کسی جایگزین خطیر می‌شود؟
  • آلبرت گودموندسون منتظر اینتر؛ ژرژ ایلنیکنا گزینه جایگزین مهاجم ایسلندی برای نراتزوری
  • تولید محتوا با هوش مصنوعی جایگزین تولید محتوای انسانی شده است؟
  • تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع/ اعلام مسیرهای جایگزین
  • محدودیت تردد در بزرگراه شهید خرازی | شهروندان از مسیرهای جایگزین استفاده کنند
  • مشق عشق بر لوح سفید کودکان؛ چرا بانوان معلمی را ترجیح می‌دهند؟
  • اسرائیلی ها توافق را بر حمله به رفح ترجیح می دهند
  • پاتریس اورا، اتوئو را به ویا ترجیح می‌دهد؛ خاطره مدافع فرانسوی از نبرد با ساموئل اتوئو در فینال رم / زیرنویس فارسی