Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@02:45:37 GMT

وضعیت قرمز ادبیات فولکلور کشور

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۲۰۶۸

وضعیت قرمز ادبیات فولکلور کشور

یک نویسنده و مترجم، با بیان اینکه مشکل اساسی حوزه کتاب در کشور، بی‌فرهنگی و بی‌سوادی ناشران است، نسبت به وضعیت قرمز ادبیات فولکلور کشور هشدار داد.
هلن اولیایی نیا در گفتگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان اظهار کرد: ادبیات فولکلور به معنی ادبیات مردم است و طبیعتاً ادبیات عامه هر کشوری با کشور دیگر فرق می‌کند اما ادبیات فولکلور ایران نسبت به سایر کشورهای جهان از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که تنوع اقوام مختلف از جمله آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی سعی داشتم قصه‌های رایج این اقوام را در قالب کتابی جمع‌آوری کنم اما متأسفانه نتوانستم به این داستان‌ها دسترسی پیدا کنم.
مترجم کتاب «تراژدی چیست؟» ادامه داد: کاری که سیما بینا در خصوص لالایی اقوام ایران انجام داده، کار بسیار ارزشمندی است و متأسفانه در سایر حوزه‌های ادبیات فولکلور یا عامه تحقیق و جمع‌بندی جامعی صورت نگرفته است و این حوزه‌ها همچون داستان، شعر، موسیقی و ... در مواجهه با جهانی‌شدن در حال فراموشی هستند.
وی افزود: جمع‌آوری لالایی‌های ایرانی از اقصی نقاط ایران به میزان بالایی می‌تواند فرهنگ و کشور ما را معرفی کند. هرکدام از اقوام ما سنت‌هایی دارند که در فولکلورشان منعکس‌شده و با وجود تفاوت‌ها، شباهت‌هایی هم در آن یافت می‌شود.
این نویسنده و مترجم یادآور شد: در گذشته کانال رادیویی‌ای در کشور فعالیت می‌کرد که به ادبیات فولکلور و معرفی آن توجه داشت، ولی متأسفانه دهه‌هاست که ازاین‌گونه حرکت‌ها خبری نیست و صحبت کردن از فرهنگ اقوام در جامعه مظلوم واقع‌شده است.
اولیایی نیا با بیان اینکه افرادی مثل فرید جواهر کلام مجموعه خوبی از ادبیات عامه را گرد هم آورده بودند، گفت: این‌که کتاب ایشان تا چه حد مورد مطالعه قرار گرفته یا چه تأثیری بر ادبیات معاصر ما داشته نیازمند یک کار پژوهشی است.
نویسنده کتاب «بشنو از وی چون حکایت می‌کند» با اشاره به وضعیت قرمز ادبیات فولکلور در کشور تصریح کرد: اگر بخواهیم وضعیت ادبیات فولکلور کشومان را با سایر کشورها به‌ویژه کشورهای انگلیسی‌زبان بسنجیم، در کشور ما، در همین حال حاضر که اهمیت این حوزه هویدا شده است قدمی برای این کار برداشته نشده، حال‌آنکه کشورهای دیگر از دوران قرون‌وسطی تمام آن چیزی که مربوط به فولکلورشان می‌شد را جمع‌آوری، مقایسه و تدوین کرده‌اند. 
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: غربی‌ها شباهت‌های ادبیات فولکلور اقوام را با یکدیگر مورد مقایسه و بررسی قرار دادند و همین بحث‌ها مرجع و منبعی برای مطالعات مردم‌شناسی‌شان شد. با خوانش دقیق اساطیر کشورهای دیگر دریافتند که افسانه‌های یک قبیله غیرمتمدن آفریقایی چه شباهت و تفاوتی با افسانه‌های جوامع متمدن دارد و سپس این مسائل را در قالب کهن‌الگوها آوردند اما ما چه کردیم؟
اولیایی نیا، بیگانگی نسل جوان امروز ایران را با ادبیات، عامل کم‌کاری و عدم توجه به ادبیات فولکلور و تأثیر آن بر ادب معاصر دانست و گفت: امروز اگر از فردی بپرسیم که ادبیات فولکلور سیستان بلوچستان، کردها و... را می‌شناسد یا خیر؟ قطعاً از آن اطلاع ندارد. اقوام کشور ما دارای بیشترین آداب‌ورسوم، قصه‌ها و... هستند و همین امر باعث شده که ادبیات فولکلورمان ازلحاظ محتوا، غنی‌تر از سایر کشورها باشد ولی متأسفانه در اثر بی‌توجهی، این گنجینه غنی ما در حال خاک خوردن و فراموشی است.
وی با اشاره به کتابی که اخیراً در قالب مجموعه‌ای از قصه‌های فولکلور برای کودکان و نوجوانان گرد هم آورده اظهار کرد: هنوز برای چاپ این کتاب ناشری پیدا نکرده‌ام! برای اینکه ناشران اهمیتی به این‌گونه کتاب‌ها نمی‌دهند. این صرفاً ‌یک کتاب کودک نیست، بلکه می‌تواند مانند کتابی مرجع برای آن دسته از افرادی باشد که به دنبال کار تطبیقی هستند و قصه‌های مشابه را شنیده‌اند. 
مؤلف کتاب «شکسپیر، نویسنده یا روانشناس» ادامه داد: مشکل اساسی حوزه کتاب در کشور بی‌فرهنگی و بی‌سوادی ناشران است. کتابی که برای کودکان تهیه‌کرده‌ام تصویر دارد و چاپ آن گران تمام می‌شود به همین دلیل ناشران از چاپ آن سر باز می‌زنند و حتی معروف‌ترین ناشران کتاب کودک نیز به من می‌گویند: «از این کتاب‌ها زیاد است!»
اولیایی نیا خاطرنشان کرد: خیلی از ناشران بدون اینکه به محتوای کتاب توجه کنند، از نویسنده رزومه می‌خواهند، و این رزومه خواستن فقط برای این است که مطمئن شوند این نویسنده شناخته‌شده است. درواقع آن‌ها رزومه را برای ضمانت چاپ کتاب‌های خود می‌خواهند. جالب است که من برای چاپ آن کتاب، رزومه‌ام را هم فرستاده‌ام و در آن به چاپ 200 عنوان مقاله ادبی توسط ناشران معروف اشاره‌کرده‌ام ولی متأسفانه انگار همین برگه ضمانت هم برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف ادبیات کشورهای جهان کودکان کودکان و نوجوانان انگلیسی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۲۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رضا غلامی درباره عملکرد اداره کل پشتیبانی امور دام مازندران از مهرماه سال گذشته تاکنون، اظهار کرد: برای تنظیم بازار کالا‌های اساسی مازندران، ۲ هزار و ۸۳۱ تن مرغ تحویل سردخانه‌های استان شد.

وی افزود: با توجه به افزایش جوجه ریزی در سال گذشته، این شرکت نسبت به انعقاد قرارداد ۴ هزار و ۸۹۸ تن مرغ با اتحادیه، شرکت‌های تعاونی، زنجیره‌های تولیدی و تولیدکنندگان عمده اقدام کرد که ۲ هزار و ۸۳۱ تن مرغ تحویل سردخانه‌های پشتیبانی امور دام استان شد.

مدیر کل پشتیبانی امور دام مازندران با بیان اینکه علیرغم مشکلات زیاد در تامین گوشت قرمز منجمد در سال گذشته این اداره کل نسبت به توزیع ۱۵۱ تن گوشت گوساله منجمد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام کرد و توانست در کنترل بازار گوشت قرمز موثر باشد، تصریح کرد: برای حمایت از مصرف کنندگان، ۸۵۵ تن گوشت مرغ منجمد در استان توزیع شد که در تنظیم بازار این کالا نقش مهمی داشت.

این مسوول ادامه داد: با توجه به حجم بالای تولید گوشت مرغ در استان با هماهنگی این اداره کل و همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان، ۲۶ هزار تن گوشت مرغ گرم برای میدان بهمن تهران ارسال شد که تاثیر بسزایی در کنترل قیمت مرغ در ایام پایانی سال در استان تهران داشت.

وی اضافه کرد: از موجودی گوشت مرغ منجمد در سردخانه‌های استان و از محل خرید، هزار و ۹۴ تن به سایر استان‌ها ارسال شد که برای کنترل بازار گوشت مرغ منجمد در کشور نیز اثربخش بود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام مازندران تصریح کرد: این اداره کل در این مدت ۱۰۱ هزار تن نهاده به مرغداران و دامداران استان توزیع کرد که ۵۰ درصد آن کنجاله بود.

وی با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی از کشور‌های همسایه شمالی علاوه بر تامین بخشی از نیاز کشور به کالا از کریدور شمال جنوب، موجب افزایش فعالیت بنادر استان، ایجاد اشتغال و کاهش هزینه حمل کالا در استان‌های شمالی کشور شد، گفت: در این مدت ۵۵ هزار تن ذرت ثبت سفارش شد و دو کشتی محموله ذرت به وزن ۶ هزار و ۷۹۰ تن به بندر رسید و ۲۱ مورد بارنامه جو به وزن ۵۲ هزار و ۵۸۷ تن از بندر ترخیص شد.

دیگر خبرها

  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران