Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: اسناد بین المللی به مانیفست جهان گشایی غربی‌ها تبدیل شده است در حالی که معنای جهان شمولی این نیست. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد لاریجانی در همایش بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که با حضور حجت السلام رئیسی رئیس قوه قضائیه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول دستگاه قضا، مسئولان عالی قضایی و جمعی از فعالان حقوق بشر اسلامی در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد اظهار کرد: متاسفم که یکی از سخنرانان ویژه ما آیت الله شیخ عیسی قاسم به علت بیماری که دیروز عارض شد، امروز نمی‌توانند سخنرانی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: از بین کتبی که در سال گذشته تا کنون چاپ شده، یکی را انتخاب کردیم که از این کتاب امروز تقدیر می‌شود. همچنین از بین رساله‌های دکتری و فوق لیسانس هرکدام یک اثر و از بین سازمان‌های مردم نهاد نیز یک سازمان امروز مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

دبیر ستاد حقوق بشر اسلامی افزود: برندگان جایزه این دوره از بین ۳۳ نفر انتخاب شدند و عمدتاً کسانی هستند که در حول سه محور فعالیت دارند؛ محور نخست در دفاع از مظلومان جهان اسلام، محورم دوم در دفاع از مسلمان‌هایی که در بلاد غرب زندگی می‌کنند و قربانی اسلام هراسی هستند و محور سوم کسانی که در زمینه تبلیغ و تعمیق در حوزه حقوق بشر با فکر اسلامی، فعالیت دارند.

لاریجانی اضافه کرد: ستاد حقوق بشر امسال پانزدهمین سال خود را می‌گذراند و یک نهاد فراقوه‌ای است که با ریاست رئیس قوه قضائیه اداره می‌شود و در آن ۵ وزیر عضو هستند. فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان زندان ها، رئیس دیوان عالی کشور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل، معاون اول قوه قضائیه و سایر شخصیت‌های حقوقی، حقیقی و دانشگاهی این ستاد را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: در مصوبه تاسیسی ستاد که به تایید رهبری رسیده، مسئولیت‌های ستاد تصریح شده است. یکی از این وظایف ساماندهی، هدایت و نظارت بر دفاع از عملکرد جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشر است که امر مهمی است و ستاد هیچ فرصتی را برای دفاع از جمهوری اسلامی در برابر تهاجمات از دست نمی‌دهد و البته نهاد‌های رسمی، بازوان ستاد برای این کار هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اضافه کرد: معرفی دستاورد‌های جمهوری اسلامی از دیگر وظایف ستاد حقوق بشر است؛ علی رغم تبلیغات صورت گرفته، جمهوری اسلامی رکورد بسیار بالایی با همین مفهوم فعلی حقوق بشر دارد. امروز که نسل سوم اسناد حقوق بشری در حال شکل‌گیری است، جمهوری اسلامی در این حوزه حرف دارد و ما باید مباحث خود را در دنیا مطرح کنیم.

لاریجانی اضافه کرد: محور بعدی فعالیت‌های ستاد حقوق بشر در مورد حقوق بشر اسلامی است که باید در این حوزه هم بحث نظری را دامن بزنیم و از آن مهمتر باید جایگاه بین المللی را دنبال کنیم.

وی گفت: محور پنجم مذاکراتی است که با کشور‌های دیگر توسط دستگاه‌های مسئول با مشارکت قوه قضائیه در امر حقوق بشر داریم و همکاری‌های قضایی و حقوق بشری را باید گسترش دهیم. حقوق بشر اسلامی باید یک سازوکار بین‌المللی هم داشته باشد. ما دو سند و اقدام مهم در کارنامه خود داریم؛ نخست سند قاهره است که توسط وزرای کشور‌های اسلامی حدود ۳۰ سال پیش تألیف و تشکیل و روز ۱۴ مرداد به عنوان روز حقوق بشر اسلامی تعیین شد.

این مقام مسئول در دستگاه قضایی افزود: سند بعدی بیانیه تهران است که در زمان مرحوم آیت الله شاهردوی دو اجلاس مهم در تهران با مشارکت روسای قوای قضائیه کشور‌های اسلامی برگزار شد که در جلسه دوم، بیانیه تهران تنظیم شد که یک چارچوبی برای همکاری و مشارکت تشکیلات قضایی همه کشور‌های جهان اسلام به ویژه با محوریت حقوق بشر است. امیدواریم سال آتی اجلاس تهران را احیا کنیم و بتوانیم این بیانیه را یک قدم دیگر جلو ببریم.

وی اضافه کرد: از بدو انقلاب قوه قضائیه محور تهاجمات حقوق بشری بوده است و هر سال غیر از یک سال، حداقل یک قطعنامه علیه خودمان داشتیم و عمدتا نیز مربوط به تشکیلات قضایی بوده است. در زمان ریاست آیت الله یزدی اولین اقدام صورت گرفت و کمیته‌ای با مشارکت دکتر ظریف، مرحوم رجایی خراسانی و بنده و چند نفر دیگر از قضات، وکلا و دانشگاهیان تشکیل شد و تقریبا هر هفته جلسه داشتیم و راجع به تنسیخ تحرکات در حوزه حقوق بشر فعالیت می‌کردیم.

لاریجانی ادامه داد: در زمان مرحوم آیت الله شاهرودی سازوکار‌های فعالیت‌های حقوق بشری از لحاظ قانونی شکل گرفت و معاونت بین الملل و ستاد حقوق بشر در فرم اولیه تاسیس و حوزه کار آن مشخص شد و اواخر دوره وی ستاد حقوق بشر به سطح فعلی ارتقا یافت.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: در زمان ریاست آیت الله آملی لاریجانی، فعالیت‌های قوه قضائیه در حوزه حقوق بشر حجم وسیعی پیدا کرد. حدود دو هزار فقره پاسخ به ابهامات در صحنه بین المللی دادیم و هیچ چیزی که علیه جمهوری اسلامی در جهان مطرح شود را بدون پاسخ نمی‌گذاریم.

وی گفت: در سازمان ملل کشوری به این درجه از تحرک خیلی کمیاب است و مثل ما وجود ندارد و اگر هم باشد در حد یک یا دو کشور هستند. اکنون در دوره ریاست حجت الاسلام رئیسی هستیم و ان شاءالله تحرک وسیعی برای معرفی قضای اسلامی در دنیا و پاسخ به شبهات و تحرک وسیع برای قرار دادن فکر اسلامی در مباحث حقوق بشری باز خواهد شد.

دبیر ستاد حقوق بشر اضافه کرد: باید توجه کنیم ۷۰ سال پیش وقتی اعلامیه حقوق بشر تصویب شد، در جمع مولفین جایی برای اسلام نبود. تنها کسی که از بلاد اسلامی شرکت داشت، یک استاد مسیحی از لبنان بود، لذا این بیانیه بر اساس تفکر سکولار و لیبرال تدوین شده است.

وی افزود: به دو دلیل نیازمند احیای تفکر حقوق بشر بر مبنای اسلام هستیم. اولاً از لحاظ عملکرد کشور‌های مدعی تالیف، تعمیق و پرچمداری حقوق بشر بزرگترین ناقضان هستند. وقتی اعمال این‌ها تحلیل می‌شود معلوم می‌شود که یک ریشه‌هایی در اعلامیه حقوق بشر وجود دارد که باعث این رفتار‌ها می‌شود. یکی از آن‌ها تنزل انسان به یک موجود سکولار و مادی است که توجیه کننده بسیاری از انحرافات است.

لاریجانی افزود: نکته بعدی، تلقی از بحث جهان شمولی است؛ کشور‌های غربی نه تنها تفکر سکولار لیبرال دارند بلکه راجع به این تفکر بسیار دگم و متحجر هستند و لذا جهان‌شمولی در نظر آن‌ها وادار کردن دنیا به تنسیخ همین روش است. اسناد بین المللی به مانیفست جهان‌گشایی غربی‌ها تبدیل شده است در حالی که معنای جهان‌شمولی این نیست.

وی ادامه داد: محور سوم، انحصار حقوق بشر به فرد تنها و فردگرایی مفرط است و اسناد حقوق بشر عمدتاً مربوط به فرد است در حالی که حقوق انسان‌ها منحصر به فرد نیست و ما جامعه بشر را بر اسلام یک خانواده می‌بینیم و بسیاری از حقوقی که ضایع می‌شوند حقوق فرد نیست. مثل تحریم‌ها که باید ببینیم چند مریض دارو بدست نیاورند، اما این اسناد اجازه نمی‌دهد.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: یکی از بارزترین حقوقی که در اسناد فعلی نه تنها زیر پا گذاشته شده بلکه مخالف هستند حق ملت‌ها برای تنسیخ زندگی براساس عقلانیت اسلامی است. یعنی ملت‌های مسلمان حق ندارند زندگی شخصی خود را بر اساس اسلام دارند، اما به محض اینکه راجع به تنسیخ زندگی مدنی بر اساس فکر اسلامی صحبت می‌شود انواع آژیر خطر‌های غربی به صدا در می‌آید که این‌ها ضد حقوق بشر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حقوق بشر حقوق بشر غربی فعالان حقوق بشر فوق لیسانس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۲۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در اصفهان چه می دانیم؟/ رافائل گروسی؛ مهمان ویژه ایران در «نصف جهان»

 پایگاه خبری جماران، سارا معصومی: مهمانسرای عباسی بنایی با قدمت 300 ساله در قلب نصف جهان(اصفهان)؛ از هفده تا نوزده اردیبهشت ماه میزبان سی امین کنفرانس ملی هسته ای ایران و اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای 2024 میلادی خواهد بود. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز روز دوشنبه در محل این کنفرانس حاضر و سخنرانی خواهد کرد.

 محمد اسلامی،  رییس سازمان انرژی اتمی هفته گذشته در جمع خبرنگاران به اختصار توضیحاتی درباره این کنفرانس داد. به گفته معاون رئیس جمهور در این کنفرانس از حدود ۴۷۷ مقاله‌ای که ارائه شده و ارزیابی شده ۱۸۰ ارائه انجام خواهد شد که ۷۰ مورد از این ۱۸۰ ارائه توسط شرکت کنندگان غیر ایرانی خواهد بود. اسلامی در این باره افزود: این تعداد مقاله برای این نوع کنفرانس یک اتفاق بزرگ است؛ به ویژه در این مقطع از تاریخ که دشمنان ایران همواره علیه برنامه هسته‌ای ایران ابهام ایجاد می‌کنند. در این کنفرانس آقای گروسی مدیر کل محترم آژانس به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت .

فناوری هسته ای در خدمت نیازهای عمومی مردم

برگزاری این کنفرانس در این بازه زمانی چه اهمیتی دارد و هدف گذاری سازمان انرژی اتمی از برگزاری آن چه بوده است؟  این کنفرانس  توسط پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ایران (NSTRI) و انجمن هسته ای ایران حمایت می شود و یکی از کنفرانس های پیشرو بین المللی برای ارائه پیشرفت های جدید و اساسی در زمینه های علوم هسته ای است.

برگزاری این کنفرانس برای تقویت ارتباط بین محققان و دست اندرکاران که در طیف گسترده ای از مناطق علمی کار می کنند کاربرد دارد . تبادل نظر کارشناسان در این سطح می تواند  به بهبود تکنیک های مرتبط با علوم هسته ای کمک قابل توجهی بکند. زمینه های مرتبط با هسته ای به یک موضوع مستقل در توسعه عمومی علم و فناوری تبدیل شده اند. این پیشرفت به دلیل پتانسیل منحصر به فرد علوم و فناوری هسته ای (NST) در پاسخ به چالش ها و یافتن راه حل برای مشکلات در زمینه های مختلف است.

·       کاربردهای فناوری هسته ای نقش مهمی در مراقبت های بهداشتی ، از روند تشخیصی گرفته تا درمان قابل قبول دارد.

·       در بخش مواد غذایی ، فناوری هسته ای می تواند تولید را افزایش داده و ذخیره سازی را مدیریت کند.

·        در زمینه مدیریت محیط زیست ، از فناوری هسته ای برای نظارت ، ارزیابی و کنترل هوا ، آب و سایر آلاینده های محیطی استفاده می شود.

·       انرژی هسته ای تنها منبع بدون کربن است که می تواند قدرت بی پایان را تامین کند.

·       مزایای نوآوری هسته ای می تواند در کشف برخی از پیچیده ترین چالش های جهان مانند فقر ، گرسنگی ، نابرابری ، آسیب های زیست محیطی و موارد دیگر کمک کند. بخش توسعه جهانی در حال بررسی راه حل های مبتنی بر هسته ای برای بهبود وضعیت در حوزه های در انرژی ، حمل و نقل ، کشاورزی ، داروسازی ، تغذیه ، صنعت و بوم شناسی است.

آشنایی با محور های کنفرانس

در این کنفرانس سه روزه سخنرانی ها و پنل های تخصصی برگزار می شود که براساس برنامه ریزی صورت گرفته محورهای این سخنرانی ها و بحث های مطرح شده به شرح زیر خواهد بود:

·       کاربرد پرتوها (صنعت، پزشکی و محیط زیست)

·       راکتور های هسته ای (بهره برداری ایمن، تعمیر و نگهداری و مهندسی)

·       فیزیک هسته ای و شتاب دهنده ذرات

·       اندازه گیری تشعشعات

·       انرژی همجوشی و پلاسما

·       ایزوتوپ های پایدار و رادیواکتیو (تولید و کاربرد)

·       ایمنی و امنیت هسته ای

·       کشاورزی هسته ای

·       چرخه سوخت هسته ای

·       فناوری کوانتومی

·       آموزش هسته ای

·       حکمرانی هسته ای

·         تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته ای

ریاست این کنفرانس را دکتر جواد کریمی ثابت، رئیس هیئت مدیره انجمن هسته ای ایران است و نام دکتر علی اکبر صالحی، عضو کمیته علمی دانشگاه صنعتی شریف در میان اعضای کمیته علمی منتشر شده است.

اهمیت زمانی برگزاری این کنفرانس

اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در حالی با حضور مهمان هایی از کشورهایی مانند مجارستان، روسیه، ونزوئلا، زیمباوه و ... برگزار می شود که مسئله استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بخصوص در منطقه غرب آسیا با چالش ها و اما و اگرهای بسیاری روبه رو شده است. در دو سال اخیر مسئله ایمنی هسته ای ، ترتیبات امنیتی پیرامون تاسیسات هسته ای و البته چند و چون برخورداری کشورها از این فناوری برای مصارف صلح آمیز سر و صدای بسیاری به راه انداخته است.

پس از حمله روسیه به اوکراین و در اختیار گرفتن امور نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا توسط روس ها این پرونده به یکی از پرچالش ترین پرونده های روی میز رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل شده و گمانه زنی درباره حمله به این نیروگاه یا توسل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به سلاح اتمی در این جنگ، بارها گروسی را به واکنش های تند و تیز و هشدار دراین باره واداشته است.

از سوی دیگر این کنفرانس در حالی در اصفهان برگزار می شود که منطقه غرب آسیا هنوز از زیر سایه سنگین احتمال جنگ گسترده میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل کاملا بیرون نیامده است و به ادعای برخی رسانه ها اسرائیل پس از پاسخ نظامی مستقیم ایران به حمله این کشور به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه، حمله ای ظاهرا خفیف و کنترل شده به یکی از پایگاه های نظامی در اصفهان داشته است. همزمان با تشدید تنش میان ایران و اسرائیل، گمانه زنی های رسانه ای درباره احتمال تکرار خرابکاری اسرائیل در تاسیسات هسته ای ایران و البته احتمال حرکت جمهوری اسلامی ایران به سمت تغییر دکترین هسته ای و چرخش فرمان به سمت تولید سلاح هسته ای هم مطرح شده است. با وجود گمانه زنی ها و فضاسازی های صورت گرفته مقام های متعدد جمهوری اسلامی ایران از جمله ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که تغییری در این دکترین دفاعی ایران حاصل نشده و سلاح هسته ای در این دکترین جایی ندارد.

حضور رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این کنفرانس و مذاکراتی که در حاشیه آن با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی انجام می دهد نیز حائز اهمیت است. سفر مدیر کل آژانس به ایران در روزهایی انجام می شود که عمده توجه در منطقه به مسئله جنگ غزه و تلاش برای برقراری آتش بس ولو موقت پس از بیش از شش ماه حمله بی امان اسرائیل به این منطقه معطوف است.

با وجود این حاشیه ها، سفر گروسی به ایران و بخصوص حضور او در این کنفرانس در اصفهان بی حاشیه نبوده است.  شنیده های جماران حاکی از آن است که تلاش های بسیاری برای به تعویق افتادن این سفر و تحت فشار قرار دادن گروسی برای عدم شرکت در این کنفرانس در اصفهان در جریان بوده است که تایید حضور او در اصفهان از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده ناکامی این تلاش ها است. به عنوان نمونه،  مایکل مک کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از سفر گزارش شده رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران انتقاد کرد. او در حساب کاربری خود در شبکه ایکس ( توییتر سابق )  در این باره ادعاهای بی پایه و اساس درباره برنامه هسته ای ایران را تکرار کرده و نوشت: « من نگران گزارش‌هایی مبنی بر شرکت  مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در ایران هستم. این حضور، خطر مشروعیت بخشیدن به فعالیت غیرقانونی هسته‌ای ایران را به دنبال دارد. آژانس باید بر روی  پاسخگویی ایران به نقض‌های مرتبط با NPT متمرکز شود .»

به نظر می رسد که گروسی که پیش از این بارها برای حضور در ایران و ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران درباره اختلافهای موجود میان دو طرف اعلام آمادگی کرده بود اکنون نیز تلاش خود را بر رایزنی های اصلی با رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه این کنفرانس متمرکز خواهد کرد.

اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در حالی در اصفهان برگزار می شود که در چند روز اخیر بحث نهایی شدن توافق امنیتی–نظامی میان پادشاهی عربستان سعودی و ایالات متحده هم پررنگ شده است. یکی از بندهای جنجالی این توافق که پیش از این به رسانه ها درز پیدا کرده، تمایل ریاض برای برخورداری از حق غنی سازی اورانیوم به شکل بومی است؛ درخواستی که قانونگذاران آمریکایی آن را در تناقض با قانون طلایی ایالات متحده در حوزه همکاری هسته ای حتی با متحدان رسمی خود می دانند. پس از عادی سازی رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنانی در فروردین ماه 1402 در سخنانی که ایسنا آن را منتشر کرد، اعلام کرد که «در راستای خدمت به مردم عربستان سعودی، همکاری‌هایی میان دو کشور در زمینه «رادیودارو» انجام می‌شود.» با این وجود تاکنون خبر ویژه ای درباره رایزنی های میان تهران و ریاض در این زمینه علنی و منتشر نشده است.

دیگر خبرها

  • مالزی میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام» است
  • مالزی، میزبان کنفرانس بین‌المللی «آموزش معاصر در جهان اسلام»
  • از اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای در اصفهان چه می دانیم؟/ رافائل گروسی؛ مهمان ویژه ایران در «نصف جهان»
  • احکام افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان قوه قضائیه صادر شد
  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • حفظ حقوق عمومی با سلام و صلوات نمی‌شود/ دادستان‌ها نباید در امور اجرایی مداخله کنند
  • دادستان‌ها نباید در امور اجرایی مداخله کنند
  • بازدید رئیس قوه قضائیه از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان
  • انقلاب اسلامی ایران در حال انتشار در جهان است
  • حل مشکل ۵۰ ساله ساکنان جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان