Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مسئول موزه مردم‌شناسی میبد آنچه را که در این محل به چشم می‌خورد مرهون همکاری فرهنگ دوستان و خانواده‌اش میداند که به گفته وی در مجموعه‌ای جمع آوری و شامل ۶ موزه است.

محمدحسین عطاری روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: این مجموعه شامل موزه‌های خطوط ( سنگ نوشته‌ها ، کتیبه‌ها ، نسخ خطی ، وقف نامه‌ها و..

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.)، سفال ، عتیقه ، زیلو و  مردم شناسی ( دست افزارهای گوناگون ،شغل‌های از یاد رفته مانند لبافی ، ریسندگی‌های قدیم ، وسایل توزین قدیم ، ابزارآلات کشاورزی و...) و گنجینه مسکوکات است.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۵۰ شروع به جمع آوری آثار مجموعه کرد و منزل مسکونی که در اختیار داشت، وسایل جمع آوری شده را برای بازدید مردم به نمایش گذاشت و با استقبال مواجه شد و این کار مشوقی برایش شد تا مردم تعدادی از اجناس قدیمی خود را اهدا کنند و با هر اهدایی نام اهدا کننده و تاریخ اهدا در دفتر موقوفه‌های موزه ثبت شده است.

وی ادامه داد : بعد از آن به دلیل کمبود فضا وسایل جمع آوری شده را به سالنی در نزدیکی 

منزل منتقل کرد که باز هم به علت کمبود فضا از سال ۱۳۷۵ تاکنون تحت پوشش مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) مورد بازدید مردم قرار دارد.

مسئول موزه مردم‌شناسی میبد در ادامه به جمع آوری پنج هزار اثر در این مجموعه اشاره کرد که با ساخت و آماده شدن طبقه فوقانی موزه ، هر قسمت از ۶ موزه جای مشخصی خواهد داشت.

وی یادآور شد: در حالیکه ۱۲ سال داشت، همراه پدرش از موزه مشهد بازدید کرد، عشق و علاقه‌ای خاصی به جمع آوری اجناس قدیمی و عتیقه در او که قبلا هم به جمع آوری تمبر پشت پاکت‌های پستی مشغول بود ، شکل گرفت و به مرور زمان به جمع آوری وسایل نخ ریسی ، حلاجی ، لباس‌های قدیمی ، دفترها و دستک‌های قدیمی و ... پرداخت و خانواده‌اش نیز در گردگیری ظروف و نگهداری از آنها همکار و همراه و مشوق اصلی وی در این مسیر بودند.

عطاری سه فرزند پسر و یک دختر دارد  که به گفته وی ،فرزندانش نیز در این مجموعه فرهنگی با او همکاری دارند ، مجموعه‌ای که خود با تهیه زمینی کارش را آغاز کرد و درحال حاضر هم محلی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و پژوهش، کتابخوانی با دایر بودن کتابخانه در مجموعه، سخنرانی‌ها با حضور اساتید کشوری  و... است .

همچنین در فضای بیرونی آن در مکانی دور از ساختمان که هنوز حیاط سازی نشده باغی از درختان زیتون و... احداث کرده است.

وی معتقد است ،کسی که ایده‌ای را دنبال می‌کند، می‌خواهد ۱۰۰ درصد موفق باشد، اما وی موفقیت خود را ۱۰۰ درصد نمی داند،چون ساختمان نیمه کاره، حیاط سازی نشده و آنچنان که انتظار می‌رفت  و با توجه به  ۲ تا ۳ میلیارد تومان هزینه با او همکاری نشده است

در حالی که در کنار مساجد و اماکن مذهبی که در شهر ساخته می‌شود خیرین و دولت می‌توانند در زمینه احداث مراکز فرهنگی هم همراه و همگام چنین افرادی باشند.

مسئول موزه مردم‌شناسی میبد تصریح کرد: به دلیل نیمه ساز بودن ساختمان تا به حال تبلیغاتی صورت نگرفته و بازدید کنندگان با تماس تلفنی از آن بازدید می‌کند و در ایام نوروز از صبح تا شب و در زمان باز بودن مدارس در ساعت هایی که تعیین می‌شود موزه باز و برای بازدید دایر است.

وی که فوق دیپلم رشته کشاورزی و بازنشسته جمعیت هلال احمر است با اشاره به لزوم همراهی مسئولان در کارهای فرهنگی و اهدافی که دنبال می‌شود خواهان همکاری بیشتر شد و همچنین به حمایت افرادی که به دنبال آشنایی با موزه هزینه خریداری وسایلی از موزه را تقبل کرده‌اند قدردانی کرد.

عطاری از مردم خواست با حمایت‌های خود اهدای وسیله دور ریختنی و یا بازیافتنی را به نام خود یا خویشاوندانشان اهدا کنند و با این کار حامی او باشند.

این فعال حوزه موزه مردم شناسی میبد خاطرنشان کرد: نام اهدا کنندگان در کنار آثاری که اهدا می‌کنند به نام آنها در دفتر موقوفه موزه برای همیشه به یادگار ثبت می‌شود.

وی همچنین در معرفی اجناس موزه به پیشینه آنها و چگونگی کاربرد اجناس و وسایل نگهداری شده در موزه اشاره کرد.

سنگ قبری در موزه به چشم می‌خود که سنگ نوشته‌ای دارد و با کنار هم گذاشتن حرف‌های اول هر بیت شعر نام متوفی و حروف آخر هر بیت شعر نیز سال فوت با حروف ابجد به دست می‌آید.

گاو صندوقی که از جنس آهن و جای قفل نسوز با چهار کلید دارد، انواع ساعت‌ آفتابی ، عقربه‌ای ، آبی و...، انواع داس ، بیل ، کف بیل ، خیش و.. ، انواع چادرها و پوشش‌های قدیمی و ... از جمله وسایلی است که در مجموعه به چشم می‌خورد و هر کدام شرح حالی دارد.

لازم است به دور از جهت گیری‌ سیاسی حمایت کننده کارهای فرهنگی باشیم، کارها و تلاش‌هایی که می‌تواند منتقل کننده فرهنگ گذشتگان، شوق و انگیزه‌ مردم در زمان‌های نه چندان دور برای زندگی در کنار هم با صفا و صمیمیت باشد.

شهرستان میبد با داشتن اماکن و بافت‌های تاریخی مجموعه چاپارخانه به عنوان موزه پست ، موزه زیلو در مجموعه شاه عباسی و موزه‌هایی دیگر را که شاید به گمنامی موزه مردم شناسی باشند نیز در خود دارد.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

۹۹۳۴ / ۲۰۴۷

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف اجرای برنامه های فرهنگی جمعیت هلال احمر شعر عشق و علاقه کشاورزی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۲۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است

محمد ثابت اقلیدی گفت: به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اماکن تاریخی_ فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه تعطیل خواهد بود.

او افزود: روز ۱۵ اردیبهشت، مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت‌تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل در شیراز تعطیل است.

ثابت اقلیدی ادامه داد: همچنین میراث‌های جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، بیشاپور، تنگ چوگان، موزه بیشاپور، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مردم‌شناسی کازرون، نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن چشم‌انتظار مشارکت‌های مردمی است
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • جمع‌آوری بیش از ۳۱ میلیارد ریال کمک مردمی در فعالیت‌های داوطلبانه هلال احمر کردستان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • مشارکت‌های مردمی چشم انتظار تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی هستند
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است