Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:07:51 GMT

آریان ۵ با دو ماهواره جدید مخابراتی به فضا رفت

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۵۱۱۹

آریان ۵ با دو ماهواره جدید مخابراتی به فضا رفت

به گزارش پایگاه اینترنتی اسپیس، موشک «آریان ۵» ساعت ۴:۳۰ دقیقه بعدازظهر سه‌شنبه به وقت محلی از مرکز فضایی گویان در فرانسه به فضا پرتاب شد؛ این موشک حامل دو ماهواره مخابراتی «اینتل ست ۳۹» و «EDRS-C» بود که به ترتیب متعلق به شرکت «اینتل ست» و «سازمان فضایی اروپا» است.

اینتل ست

ماهواره مخابراتی اینتل ست ۳۹ به مشتریان شبکه‌های اینترنت باند پهن، ویدیو و مشتریان دولتی در سراسر آفریقا، اروپا، آسیا، خاورمیانه و منطقه اقیانوس هند خدمات‌رسانی می‌کند و جایگزین ماهواره «اینتل ست ۹۰۲» می‌شود که سال ۲۰۰۱ پرتاب شد و اکنون از طول عمر ۱۳ ساله که برای این ماهواره طراحی شده بود، گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهواره اینتل ست ۳۹ به گونه‌ای طراحی شده است که به اپراتورهای شبکه تلفن همراه، شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی امکان افزایش سرعت و کارایی خدمات اتصال آنها را ارائه می‌دهد. این ماهواره همچنین قابلیت اتصال تلفن همراه را برای مشتریان دولتی و بخش‌های هوافضا و دریانوردی مناطق یاد شده تقویت خواهد کرد.

این ماهواره سنگین وزن شش هزار و ۶۰۰ کیلوگرمی ۲۹ دقیقه و ۹ ثانیه پس از پرتاب راکت آریان ۵، اولین ماهواره‌ای بود که از طبقه بالای این موشک جدا شد و به دنبال آن ۳۳ دقیقه و ۳۱ ثانیه پس از پرتاب ماهواره لیزری اروپا به نام  EDRS-C  از آریان ۵ جدا شد.

 EDRS-C

دومین محموله راکت آریان ۵، ماهواره لیزری اروپا EDRS-C است که موجب تسهیل انتقالات پرسرعت میان ماهواره‌ها در مدار و ایستگاه‌های زمینی بر روی زمین می‌شود. EDRS-C به اولین گره در شبکه EDRS-A, که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد، می‌پیوندد. آن فضاپیما برای خدمات‌رسانی به اروپا به سمت آفریقای مرکزی قرار گرفته بود. اما این ماهواره جدید اندکی به سمت شرق قرار خواهد گرفت تا ظرفیت مضاعفی ارائه دهد. «سیستم رله داده اروپا» یک سرمایه‌گذاری مشترک میان سازمان فضایی اروپا و «ایرباس» غول هوا فضا است. ماهواره‌های رصد زمین اتحادیه اروپا به نام‌های  Sentinel-۱ و Sentinel-۲ دائما با استفاده از سیستم رله داده اروپا از سطح زمین عکس می‌گیرند و این تصاویر را به زمین ارسال می‌کنند.

به طور معمول چنین ماهواره‌هایی باید قبل از دانلود تصاویر خود، صبر کنند تا از یک دیش دریافت‌کننده رادیویی بر سطح زمین عبور کنند که این کار به معنی ایجاد تاخیری بیش از یک ساعت در چرخه گردش آنها به دور زمین است. اما ماهواره‌های Sentinels مجهز به اتصالات لیزری ۱.۸ گیگابیتی ماهواره‌های EDRS بودند. این سکوهای رله در ارتفاعات بسیار بالاتری -در حدود ۳۶ هزار کیلومتری- در آسمان می‌چرخند و همیشه از دید آنتن رادیویی در سطح زمین برخوردار هستند.

این قابلیت در حوزه بلایای طبیعی مانند سیل‌های بزرگ یا زلزله‌های بزرگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اطلاعات در مورد مقیاس این شرایط اضطراری می‌تواند خیلی سریع‌تر از آنچه در حالت عادی اتفاق می‌افتد، در اختیار اولین پاسخ‌دهندگان قرار گیرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماهواره هوا و فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۵۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری ارتباطات مخابراتی خوزستان با وجود بارندگی‌های اخیر

مدیر مخابرات منطقه خوزستان گفت: ارتباطات مخابراتی در سطح استان با وجود بارندگی شدید در حالت پایدار قرار دارد.

رحیم فلاح‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خوزستان، اظهار کرد: با توجه به اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر وجود شرایط جوی ناپایدار و بارندگی‌های شدید و احتمال وقوع سیلاب، تدابیر لازم برای رفع سریع اختلالات و برقراری پایداری ارتباطات توسط کارکنان مخابرات منطقه خوزستان انجام شده است.

وی افزود: تیم‌های فنی، عملیاتی و پشتیبانی مخابرات منطقه خوزستان برای هرگونه اختلالات احتمالی ناشی از وجود بارش‌های سنگین و وقوع سیلاب احتمالی، به همراه تجهیزات و ملزومات مورد نیاز در حالت آماده‌باش کامل بودند.

مدیر مخابرات منطقه خوزستان خاطرنشان کرد: با تدابیر اندیشیده شده و اقدامات صورت گرفته توسط تیم‌های فنی، عملیاتی و پشتیبانی، شبکه‌های ارتباطی سیار، ثابت و دیتا پایدار بوده و در حال حاضر تمام ارتباطات مخابراتی نرمال و به حالت عادی برقرار است.

فلاح‌زاده تصریح کرد: در طول مدت بارندگی، اختلالات به صورت عمده در شبکه‌های ارتباطی وجود نداشته است و اختلال و قطعی در بعضی سایت‌های شبکه همراه اول که به دلیل قطعی شبکه برق ناشی از طوفان و بارندگی سنگین به وجود آمده بود، با پیگیری‌های مستمر، رفع و نرمال شد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، در همان ابتدای شرایط جوی و قطع شبکه برق، هاب سایت‌ها با موتور برق وارد شده و در حال حاضر وضعیت شبکه ارتباطی نرمال و پایدار است.

مدیر مخابرات منطقه خوزستان گفت: با تمهیدات و تدابیر اندیشیده شده و رصد و پایش لحظه‌ای شبکه‌های ارتباطی، با تلاش‌های شبانه‌روزی و هدایت تیم‌های آماده‌باش فنی، عملیاتی و پشتیبانی مخابرات منطقه خوزستان، با وجود شرایط جوی و بارش‌های سنگین طی چند روز گذشته، در حال حاضر شبکه‌های ارتباطی سیار، ثابت و دیتا نرمال و ارتباطات مخابراتی در وضعیت پایدار است.

کد خبر 750677

دیگر خبرها

  • تلگرام تحت نظارت بلژیک
  • بهره‌برداری از ۱۲۲ طرح مخابراتی یزد در هفته ارتباطات
  • آغاز فعالیت نخستین ماهواره اندازه‌گیری باران
  • تصاویری خیره‌کننده از فوران‌های خورشیدی
  • توسعه زیرساخت‌های مخابراتی، شرط تحقق شهر هوشمند
  • آشنایی با سیستم مرموز چشم پنتاگون در مدار زمین | از ردیابی تا کشتار موشک‌ها! +تصویر
  • ارتباط بلوتوثی با فضا برقرار شد
  • اختلال‌های ارتباط مخابراتی در کهگیلویه و بویراحمد برطرف شد
  • تداوم پایداری ارتباطات مخابراتی خوزستان
  • پایداری ارتباطات مخابراتی خوزستان با وجود بارندگی‌های اخیر