Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@12:33:25 GMT

راه بازارهای جهانی از مسیر صنایع تبدیلی می‎گذرد

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۵۲۱۶

راه بازارهای جهانی از مسیر صنایع تبدیلی می‎گذرد

علی‎رغم پتانسیل‎های بی‎نظیر استان فارس در عرصه های مختلف کشاورزی اما ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلیِ این بخش ، پاشنه آشیل رونق تولید در استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، چند خوشه دیگر از تاکستان‎هایش را که می‌چیند دست از کار می‌کشد. عرقی که از فرط خستگیِ کار در زیر آفتاب داغ تابستان بر چین‌های پیشانی اش نشسته پاک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از کوزه سفالی که زیر بوته‌های انگور گذاشته جرعه‌ای آب سر می‌کشد و می‌گوید: بوانات قطب انگور استان است، اما باغداران مجبورند به دلیل نبود سردخانه و کارخانه‌ای که انگورهایشان را خریداری و فرآوری کنند از ترس ضایع شدن محصولاتشان، آن‌ها را به قیمت ناچیز به واسطه‌ها بفروشند و دست از پا درازتر به خانه هایشان برگردند.



    هر سال از حدود ۴ هزار هکتار از تاکستان‌های بوانات ۲۵ تن انگور برداشت می‌شود. به گفته مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، این استان ۱۴ درصد سطح زیر کشت و ۱۵ درصد تولیدات باغی کشور را به خود اختصاص داده که سهم تاکستان‌ها در این میان چشمگیر است و فارس با تولید ۱۹ درصد انگور کشور مقام نخست تولید این محصول را دارد. اما با وجود این مزیت‌ها، در نبودِ زیر ساخت‌های صنایع تبدیلی، واسطه‌ها با خرید این محصول سود سرشاری را کسب می‌کنند و تاکداران ناراضی از این وضع، چاره‌ی کار را در راه اندازی کارخانه‌ای برای فرآوری و ارزش افزوده محصولاتشان می‌بینند.
  توسعه صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده کشاورزی فارس  کشاورزی از مولفه‌های مهم اقتصادی و تامین امنیت غذایی از مهمترین اولویت‌های هر کشور است به همین دلیل موضوع افزایشِ تولید، بهره وری و حمایت از تولیدات داخلی در بخش کشاورزی از شاخص‌های پایه در تصمیم سازی‌های کلان به شمار می‌رود. در این میان، فارس همواره از استان‌های پیشگام در حوزه کشاورزی بوده است. آمار‌ها نشان می‌دهد این استان با تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن محصول زراعی، باغی، دامی و شیلاتی سهم ۱۰ درصدی را در توسعه پایدار امنیت غذایی کشور به خود اختصاص داده است.   اما در حالی که اقتصاد فارس بر پایه کشاورزی است و ۲۰ درصد از اشتغال استان را به خود اختصاص داده، خشکسالی و کم آبی به اقتصاد فارس لطمات جبران ناپذیری وارد کرده است. آمار‌ها نشان می‌دهد سهم خشکسالی در خسارت به کشاورزان و باغداران ۷۰ درصد بوده است. کارشناسان معتقدند به دلیل کمبود آب امکان افزایش تولید و حتی حفظ تولید قبلی در فارس نیست و به نظر می‌رسد مهمترین عاملی که می‌تواند آسیب پذیری محصولات کشاورزی را کاهش و ارزش افزوده و بهره وری از منابع را افزایش دهد، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است.  
0
    با وجود این که آمار‌ها نشان می‌دهد فارس رتبه دوم از نظر ایجاد ظرفیت فرآوری و جذب ماده خام محصولات کشاورزی را در کشور دارد از نظر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی جایگاه مناسبی ندارد و تنها حدود ۴ و نیم میلیون تن از تولیدات کشاورزی فارس فرآوری می‌شود. مهدی صادقی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس نامتوازن بودن روند توسعه صنایع تبدیلی در فارس را از عوامل اصلی جایگاه نه چندان مطلوب فارس در این حوزه ذکر می‌کند و می‌گوید کفه توسعه صنایع تبدیلی استان به سمت صنایع زراعی و دامی سنگینی می‌کند، اما در بخش صنایع باغی رشدی نداشته ایم. به طور مثال از نظر صنایع برنج کوبی و خوراک دام به مرحله اشباع رسیده ایم، اما از نظر صنایع فرآوری انگور در حد صفریم. این در حالی است که در تولید انگور مقام نخست کشور را داریم. یا از نظر صنایع بسته بندیِ مرکبات رشد خوبی داشته ایم، اما از داشتن واحد فرآوری این محصولات از جمله تولید آبمیوه زیر نظر جهاد کشاورزی محروم هستیم این در حالی است که فارس دومین تولیدکننده مرکبات در کشور است. وقتی از او علت این وضع را جویا می‌شوم مهمترین دلیل را اصرار سرمایه گذار ذکر می‌کند. با تعجب می‌پرسم اصرار سرمایه گذار؟ می‌گوید بله. بر اساس قانون ما نمی‌توانیم مانع سرمایه گذاری شویم که تاکید بر راه اندازی به طور مثال برنج کوبی دارد در حالی که در این صنعت به اشباع رسیده ایم؛ یا او را مجبور به سرمایه گذاری در بخش فرآوری انگور کنیم در حالی که در این بخش بسیار محرومییم. می‌پرسم پس چاره‌ی کار چیست؟ می‌گوید اجرای طرح "سند توسعه صنایع تبدیلی"در فارس.
  رونق اقتصادی با توسعه صنایع تبدیلی  فقدان یا کمبود شدید واحد‌های فراوری برای محصولاتی، چون انگور، گردو، گیاهان دارویی و مرکبات که فارس در آن‌ها حرفی برای گفتن دارد هزینه‌های سنگینی بر دوش اقتصاد فارس که بر پایه کشاورزی می‌چرخد بر جای گذاشته است.   در حالی که سید عبدالرسول موسوی معاون جهاد کشاورزی شهرستان بوانات از نبود هیچ نوع واحد تبدیلی در این شهرستان نگران است. بهزاد هوشیار مدیر جهاد کشاورزی پاسارگاد از وجود ۲۰ واحد صنایع تبدیلی فعال با فرآوری یکصد هزار تن محصول صیفی و سبزی در این شهرستان خبر می‌دهد.  چنین توسعه نامتوازنی سرانجام در سال ۹۷ کارشناسان جهاد کشاورزی را بر آن داشت به تهیه سندی برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در فارس اقدام کنند. طرحی که به گفته رییس جهاد کشاورزی فارس به عنوان الگویی برای توسعه صنایع تبدیلی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به دیگر استان‌ها معرفی شده است.   محمد مهدی قاسمی می‌گوید این سند که قرار است تا ۱۳ سال آینده باعث رشد متوازن صنایع تبدیلی و غذایی در فارس شود با هدف بالا رفتن میزان صادرات، افزایش ارزش افزوده، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش ضایعات و کوتاه شدن دست واسطه‌ها در بخش کشاورزی، همه شهرستان‌های فارس را پوشش می‌دهد. رییس جهاد کشاورزی فارس درباره این سند توضیح می‌دهد در این طرح به تفکیک هر شهرستان، به میزان تولید بخش کشاورزی، تعداد واحد صنعتی که قرار است ایجاد شود، نیاز استان به محصولات تولیدی و نیز نحوه برنامه ارایه شده توجه شده است. مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی فارس نیز می‌گوید بر اساس این سند مدیران جهاد کشاورزی در همه شهرستان‌ها ملزم شده اند سرمایه گذاران را به سمت اولویت‌ها و نیاز‌ها که در سند مشخص شده مثل واحد فرآوری انگور تشویق کنند که برای اجرای بهتر این سند ارزیابی مدیران هم بر همین مبنا صورت می‌گیرد. وی نتایج اجرای سند را در ۴ ماهه نخست امسال بسیار خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید در همین مدتِ کم، ۱۸ موافقت اصولی صادر شده که ۴ مورد با جواز تاسیس، معرفی به بانک و تخصیص تسهیلات به سرمایه گذار همراه بوده است. مهدی صادقی تصریح می‌کند در سند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان خلاء‌های صنعتی در هر منطقه در نظر گرفته شده که بر این اساس، هزار و ۳۸۹ محصول کد گذاری و در قالب ۳۰ گروه تقسیم بندی شده است تا سرمایه گذار با توجه به نیاز‌ها اقدام کند. سپس تاکید می‌کند برای رفع خلاء‌ها و توسعه هر چه بهتر و بیشتر صنایع تبدیلی در استان با هماهنگی دستگاه‌های متولی مثل استانداری موافقت اصولی برای اجرای حدود ۶۰ طرح اولویت دار در شهرستان‌های استان کسب شده که در صورت ورود هر سرمایه گذار برای اجرای این طرح‌ها در اسرع وقت جواز تاسیس صادر می‌شود.  

    از او می‌پرسم در این سند برای سرمایه گذاری که بر ایجاد واحدی که در استان اشباع شده اصرار کند موردی لحاظ شده؟ سند را ورق می‌زند و می‌گوید سوال خوبی پرسیدی بله لحاظ شده. ما سرمایه گذار را مجبور به کاری نمی‌کنیم، ولی وامی برای او در نظر نمی‌گیریم و تنها برایش مجوز صادر می‌کنیم، زیرا وام‌ها و تسهیلات را برای اولویت‌های صنعتی استان در نظر گرفته ایم. مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی فارس ابراز امیدواری می‌کند با ایجاد واحد‌های صنعتی در زمینه‌های مغفول مانده، پنجره تازه‌ای به سمت اشتغال زایی گسترده در بخش کشاورزی استان باز می شود. در استان فارس ۷۱۱ واحد صنایع تبدیلی دارای پروانه بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش‌های زراعی، باغی و دامی با اشتغال زایی دایم ۹ هزار و ۶۲۷ نفر فعال هستند که بیش از ۵۵۰ تن ضایعات را در این بخش‌ها کاهش داده است.   رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز صنایع تبدیلی را حلقه چهارم بخش کشاورزی ذکر می کند و می‌گوید باید از صنایع تبدیلی به دلیل ارزش‌ افزوده و اشتغال‌زایی فراوان حمایت ویژه کرد. جمال رازقی جهرمی ازنوع نگاه به صنایع تبدیلی انتقاد می‌کند و می‌گوید چرا از صنایع تبدیلی مانند صنایع خودروسازی، الکترونیک، شیمیایی و پتروشیمی‌ها، مالیات و عوارض گرفته می‌شود. وی ادامه می‌دهد با توجه به معاف بودن بخش کشاورزی از مالیات بر ارزش‌ افزوده، سال‌هاست که موضوع خارج شدن صنایع تبدیلی و فرآورده‌های کشاورزی از مالیات بر ارزش‌ افزوده نیز از سوی بخش خصوصی مطرح می‌شود که نکته قابل‌تأملی است. صنایع تبدیلی پنجره‌ای رو به بازار جهانی  کارشناسان معتقدند پیوند بین بخش صنعت و کشاورزی از نقاط قوت کشور‌های توسعه یافته است، این در حالی است که گذار از کشاورزی سنتی به اقتصادی پویا در کشور‌های در حال توسعه ارتباط متقابل بین کشاورزی و صنعت را طلب می‌کند و از اهداف کلیدی توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.   با توجه به این مهم به نظر می‌رسد توجه روز افزون به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلیِ بخش کشاورزی که از یک طرف با ایجاد اشتغال پایدار به کاهش مهاجرت روستاییان کمک شایانی می‌کند و از طرف دیگر با کاهش ضایعات بر ارزش افزوده و توسعه صادرات تاثیر به سزایی می‌گذارد؛ در نگاه کلان می‌تواند خلا ء‌های حوزه کشاورزی را پرکند و حضور ایران به ویژه استان فارس را در بازار‌های بین المللی پر رنگ نماید.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۵۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی گفت: روستای اصفه کغیک روستای تاریخی در دل کویر در راه جهانی شدن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از خراسان جنوبی، وحید بهفرنژاد با اشاره اقدامات بسیار خوبی که در روستای اصفهک انجام شده است، اظهار کرد: تعیین حریم، نقشه برداری، خواناسازی بافت، مرمت معابر و فضاهای عمومی، ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مرمت حمام قدیمی روستا که با مشارکت اهالی انجام شد و به عنوان حمام سنتی، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است، از جمله این اقدامات است.

وی افزود: راه‌اندازی پژوهشگاه خشت و گل در مدرسه قدیمی روستا که میزبان دانشجویان زیادی از سراسر کشور است و کارگاه‌های خشت‌زنی و معرفی انواع طاق‌ها، قوس‌ها و سایر ارکان و اجزا معماری ایرانی، راه‌اندازی هفت اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مراکز پذیرایی در بافت روستا از دیگر اقدامات ارزشمند جامعه محلی روستا است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی ادامه داد: آسمان تاریک و پرستاره، فعالیت‌ها و ظرفیت‌های نجومی اصفهک که باعث برگزاری کارگاه‌های نجوم و ستاره‌شناسی در این منطقه زیبا شده از جمله جاذبه‌های این روستاست.

وی افزود: اصفهک یکی از ژئو سایت‌های ژئو پارک جهانی طبس است و زیرساخت برق و آب بافت اصفهک در قسمت‌های مرمت شده، ایجاد و شبکه برق به‌صورت زمینی و مخفی اجرا شده است.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: روشنایی معابر با چراغ‌های قدیمی بوده و بافت روستا فاقد آلودگی نوری است و در اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن تولید زباله‌های ناشی از ظروف یک‌بار مصرف وجود ندارد و کاملاً سالم و بهداشتی هستند.

وی گفت: برگزاری جشن سده، شب چله، نوروز و عزاداری‌های ماه محرم از سنت‌ها و آئین‌هایی است که با شور خاصی در اصفهک برگزار می‌شود، آداب و رسوم، بازی‌های بومی و محلی، امامزاده زرگ، شب‌گردی در کویر، مشارکت اهالی و خصوصاً جوانان در مرمت و بازسازی روستا، مشارکت و همراهی زنان در تولید صنایع‌دستی و تولیدات و محصولات کشاورزی از مهمترین ظرفیت‌ها روستای اصفهک هستند.

احیای زنجیره ارزش صنایع دستی و سوغات روستای تاریخی اصفهک

حسنعلی فولادی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خراسان جنوبی هم در این رابطه گفت: در روستای تاریخی اصفهک از توابع شهرستان طبس بیش‌از ۲۰ هنرمند صنایع دستی در ۱۵ کارگاه به‌صورت فردی و تجمیعی در بافت تاریخی روستا به‌کار تولید صنایع دستی مشغول هستند.

وی گفت: این هنرمندان در رشته‌های حوله‌بافی، پخل‌بافی و حصیربافی فعالیت دارند و محصولات تولیدی آن‌ها به جهت بسته‌بندی و عرضه هرچه بهتر سوغات منطقه کاربرد دارد.

فولادی افزود: از تولیدات حصیربافی و پخل بافی برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی شامل خرما و سبزیجات تازه محلی بهره برده می‌شود و از پارچه‌های تولیدی نیز برای تهیه بسته نگه‌داری سبزیجات خشک محلی استفاده می‌شود.

وی افزود: نقش زنان در جامعه محلی و زنجیره‌ای مشارکت این تولیدات بسیار مؤثر بود و با ثبت این روستا در فهرست میراث تاریخی کشور و احیای بافت تاریخی آن زمینه ورود گردشگران زیادی برای بازدید از آن و خرید محصولات تولیدی فراهم شده است تا جایی‌که درحال‌حاضر دو برند ثبت‌شده برای عرضه محصولات کشاورزی در این روستا فعال شده‌اند.

کد خبر 751135

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تأمین مالی حدود ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلج فارس
  • ایجاد اشتغال پایدار از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد
  • اعتلای فرهنگ جامعه از مسیر تعلیم و تربیت معلمان می‌گذرد
  • بررسی تاثیر حملات حماس، اسرائیل و اتفاقات اخیر منطقه بر بازار‌های مالی
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها