Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف با نامه اخیر رئیس کل سازمان نظام پزشکی به رئیس مجلس درباره این طرح، موضوع قدیمی افزایش ظرفیت رشته های پزشکی در دانشگاه وارد مرحله تازه ای شد.

 محمدرضا ظفرقندی در این نامه خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار نگرش علمی و کارشناسی در این مقوله مهم به دلیل نبود ساختارهای آموزشی و تجهیزات بالینی مورد نیاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته رئیس کل سازمان نظام پزشکی طرح دوفوریتی افزایش ظرفیت های دانشجویی پزشکی که  «با زمینه سازی جهت دار رسانه ای» روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی ارائه شد موجب نگرانی در جامعه پزشکی و دانشجویی شده است.

ظفرقندی در این نامه خاطرنشان کرده است: یقینا طرح مساله کاملا تخصصی و فنی ظرفیت های دانشجویی پزشکی بدون توجه به زیرساخت های لازم برای آموزش پزشکی از جمله تعداد اساتید و تعداد تخت های بیمارستان های آموزشی و تجهیزات بالینی مورد نیاز، موجب خسارت های جبران ناپذیر به این رشته خطیر خواهد شد.

وی در نامه خود اضافه کرده است : مطمئنا افزایش ظرفیت و پذیرش دانشجوی پزشکی بدون تامین ساختارهای لازم موجب کاهش کیفیت علمی و عملی پزشکی کشور و آسیب بیماران و سقوط سطح سلامت در کشور خواهد شد.

دیده‌بان عدالت و شفافیت در نقدی به این اظهارات پاسخ داده است.

نقدی بر نامه ریاست محترم سازمان نظام پزشکی کشور، جناب دکتر ظفرقندی

«بی شک دغدغه  افت کیفیت آموزشی در رشته های دانشگاهی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان، باید همه جانبه باشد و همراه با ارائه راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت. همچنین در تصمیمات کلان که در جامه قوانین متجلی می شوند، دغدغه های کل جامعه در نظر گرفته می شود و از همین رو وضع قوانین به نمایندگان مردم سپرده شده است. با این مقدمه به چند موضوع مهم که در اظهارات حضرتعالی از نظر دور مانده است، باید توجه داشت :

۱. در سال های اخیر، حدود ۷۰ درصد جوانان کشور مایل به تحصیل در رشته های دکترای علوم پزشکی هستند که گواه شیوع بیماری حادی در جامعه ی ماست. آسیب شناسی این بیماری چندگانه است و فاکتورهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در آن دخیل اند که فقط می توانند در درازمدت اصلاح شوند. برای کنترل سریع و اورژانسی این مشکل حاد، یکی از چندین راه قابل تامل، افزودن بر ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی است. در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار پسر و دختر ایرانی برای راه یابی به این رشته ها جسم و جان خود را به رقابت کشیده اند. میزان پذیرش کمتر از ۹۰۰۰ نفر است که فقط نیمی از آن به داوطلبان بدون سهمیه می رسد. افزایش این ۴۵۰۰ نفر به ۶۰۰۰ یا ۷۰۰۰ نفر در همین امسال، از نظر ریاضی دردی را درمان نمی کند اما از نظر مهندسی روانی در جامعه ای چنین بحران زده، بسیار کارگشاست و احساس دیده شدن و امید به آینده را در نوجوانان، جوانان و خانواده هایشان( دست کم ۱۵میلیون نفر) افزایش می دهد و بدیهتا، راهی نیست که نمایندگان ملت به راحتی آن را نادیده بگیرند.

۲. جنابعالی، در ابراز دلایل مخالفت با این طرح، به نبود امکانات آموزشی در رشته پزشکی اشاره فرمودید.طبق آمارهای رسمی و موثق، در سال ۶۷ پذیرش در رشته های دکترای پزشکی دانشگاه های دولتی( غیرپولی) ۴۵۰۰ نفر بوده و سی سال بعد که زمام امور به وزارت بهداشت سپرده شده است، یعنی در سال ۹۷، این تعداد به ۳۷۰۰ نفر رسیده است که به معنی کاهش توانایی دانشگاه های دولتی در تربیت پزشک است.
متاسفانه مسئولانی که از کمبود امکانات آموزشی و نبود زیرساخت ها سخن می گویند یا خود در این پسرفت نقش داشته اند یا باید آن را به شکل عاجل حل کنند و شائبه ی ایجاد انحصار و تضاد منافع در مراجع تصمیم گیرنده در این حوزه را از میان ببرند.
آیا لزوما باید چنین جو ملتهب و طرحی دو فوریتی به میان بیاید، تا علنی و اعلام گردد که در سالن های تشریح تامین جسد نشده است؟ یا تعداد تخت های بیمارستان های آموزشی کافی نیست یا... چرا با وجود نیاز به پزشک و قرار گرفتن ایران در قعر جدول کشورهای آسیایی در حوزه سرانه پزشک، به جای دست زدن به اقدامی عاجل جهت جبران مافات، دختران و پسران مستعد کشور را از راه یابی به مسیر توسعه ی بهداشت و درمان محروم می کنیم و جامعه را دربرابر صنف ارجمند بهداشت و درمان قرار می دهیم و زمینه را برای سودجویی های پوپولیستی فراهم می نماییم؟

۳. متاسفانه در نامه جنابعالی، به بخش دوم این طرح، یعنی ساده سازی انتقال دانشجویان دانشگاه های خارجی به دانشگاه های داخل کشور، توجهی نشده است. اگر قرار است افرادی با صرف هزینه ی گزاف، پزشک بشوند، بی شک باید رقابتی علمی در میان همین گروه نیز برقرار باشد تا برای مثال، رتبه ۵ هزار از این امکان خاص برخوردار شود نه رتبه ۱۰۰ هزار و چه بهتر که از همان ترم نخست، شهریه ی پرداختی در همین کشور و برای ارتقای سیستم آموزش دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور صرف شود نه به شکل ارز دانشجویی در خارج از ایران. (مگر آن که منظور بخش دوم این طرح، برطرف کردن مشکل سربازی این دسته از دانشجویان یا مواردی از این دست باشد که امری جداست.)

۳. با این توضیحات از جنابعالی و همه ی سنگرداران بهداشت و سلامت کشور درخواست می کنیم که این تهدید فرضی را به فرصتی واقعی بدل کرده، با اصلاح سریع طرح، این امکان را فراهم نمایید که افزایش پلکانی ظرفیت رشته های دکترای علوم پزشکی از همین امسال آغاز شود و درپی آن افزایش امکانات آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی به یکی از مطالبات مردم شریف ایران از مسئولین کشور تبدیل گردد.»


منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۵۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند

ایرج خسرونیا، در آستانه برگزاری کنگره متخصصان داخلی ایران، اظهار داشت: امسال در مورد تازه‌های بیماری‌های دستگاه گوارش، تازه‌های بیماری‌های قلب و عروق، ریه، بیماری‌های عفونی و…، سخنرانی خواهیم داشت؛ همچنین پیرامون عوارض مزمن و کهنه بیماری کرونا و تازه‌های درمان آن نیز مباحث خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: در شرایط پیش رو مهم‌ترین نگرانی بی توجهی به بهداشت فردی و اجتماعی است و اینکه مردم دیگر ترسی از بیماری کرونا ندارند و بهداشت را رعایت نمی‌کنند، ماسک نمی‌زنند و دخانیات مصرف می‌کنند؛ متاسفیم که بگوییم تعداد مصرف کنندگان سیگار و دخانیات نسبت به چهار دهه پیش بیشتر شده و به ویژه در زنان کشور گسترش بیشتری پیدا کرده است.

خسرونیا گفت: متأسفانه هر روز شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم و عوارض مصرف دخانیات، بیشتر از گذشته مشهود است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه هر سال تعداد فراوانی رزیدنت داخلی پذیرش می‌شود ولی همچنان از این بابت کمبودهایی داریم، افزود: بیشتر این متخصصان برای ادامه تحصیل به رشته‌های فوق تخصصی جذب می‌شوند یا اینکه مهاجرت کرده و یا از گردونه درمان به دلایل مختلف خارج می‌شوند.

خسرونیا گفت: عده فراوانی از پزشکان فارغ التحصیل، متأسفانه به اقدامات زیبایی برای مراجعان مطب خود روی آوردند این در شرایطی است که وجود متخصص داخلی در مسیر درمان و رسیدگی به بیماران در سراسر کشور همیشه پر اهمیت بوده است.

وی افزود: امروزه همکاران جوان فارغ التحصیل به رشته‌هایی که درآمد بیشتری خواهد داشت مانند فوق تخصص گوارش و یا قلب و عروق گرایش پیدا کردند و متأسفانه به رشته‌های عفونی و خون کمتر توجه می‌شود و متقاضی کمتری دارد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ضمن ابراز نگرانی از اینکه مطب‌های متعددی تعطیل شده و بدین ترتیب در آینده نزدیک جایگزینی برای متخصصان و فوق تخصص‌هایی که از گردونه طبابت خارج شده و یا مهاجرت می‌کنند وجود نخواهد داشت، گفت: شاید در آینده‌ای نه چندان دور هموطنان برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود مجبور به خروج از کشور باشند.

خسرونیا ادامه داد: پزشکان از دیدگاه مردمی جز گروه‌های شغلی با درآمد خوب هستند ولی در واقع این‌طور نیست و فقط حدود ۱۰ درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و از شغل خود راضی هستند؛ جالب اینکه تمامی مسئولان و سیاستگذاران کشور نیز برای درمان خود به همین ۱۰ درصد پزشک معروف و پردرآمد مراجعه می‌کنند و تصور می‌کنند همه مطب‌ها به همین اندازه شلوغ و پر مریض است.

رئیس سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: یکی از مشکلات عدیده جامعه پزشکی مربوط به تعرفه است، به همین خاطر نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت نوشتیم، مبنی بر اینکه متخصصین طب داخلی فقط نسخه نویس هستند و درآمد دیگری ندارند پس باید مورد حمایت تعرفه‌ای قرار بگیرند که در ابتدا موافقت‌هایی صورت گرفت ولی در عمل شاهد حمایت از همکاران متخصص داخلی در کشور نبودیم.

خسرونیا افزود: تعرفه اعلامی کنونی امکان پاسخگویی هزینه‌های اداره مطب و معیشت پزشکان را نخواهد داد به همین خاطر عده‌ای از همکاران ما به ناچار مجبور به خروج از گردونه درمان هستند، مهاجرت می‌کنند و یا به شغل‌های جانبی و خدمات زیبایی برای مراجعان می‌پردازند.

استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی گفت: مالیات و درآمدهای دولت با میزان رشد تورم افزایش پیدا می‌کند، ولی متأسفانه تعرفه پزشکی از این روند تبعیت نمی‌کند و همیشه در محدوده ۲۰ یا ۳۰ درصد افزایش، ثابت و اصطلاحاً «فریز» شده است!

خسرونیا افزود: با تورم ۴۰ درصدی ولی سال گذشته تعرفه ۲۰ درصد افزایش یافت، امسال هم با وجود تورم و افزایش چند برابری هزینه‌های جاری زندگی و نگهداری مطب، مالیات، افزایش تعرفه ورود به محدوده طرح ترافیک و سایر مسائل، شاهد رشد چندانی در میزان تعرفه‌های پزشکی نیستیم؛ به خصوص پزشکان جوان که درآمد کمتری دارند مشکلات خیلی بیشتری خواهند داشت و موجب بی انگیزگی آنان خواهد شد.

وی با اشاره به مسائل فرهنگی جامعه گفت: از سوی دیگر برخی برنامه‌های نمایشی و سریال‌های تلویزیونی، جامعه پزشکی را به شیوه‌های مختلف مورد تمسخر قرار می‌دهد که این رفتار موجب توهین به این افراد خدوم و تحقیر جایگاه ارزشمند آنان در سلامت مردم خواهد شد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه هزینه برگزاری کنگره‌ها در کشور به طور عجیب و فزاینده افزایش یافته به طوری که برگزاری یک همایش علمی در فضای دانشگاهی هزینه چندین میلیاردی به همراه دارد، افزود: برای چهار روز اجاره سالن همایش، حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه دریافت می‌شود که با احتساب هزینه‌های جانبی دیگر مبلغ کلانی خواهد بود؛ به اعتقاد من دولت باید حمایت لازم را جهت برگزاری همایش‌های علمی انجام دهد در غیر این صورت شاهد تعطیلی برخی از همایش‌های علمی خواهیم بود چون با این مبالغ دریافتی از پزشکان بابت ثبت نام، امکان گرداندن همایش‌ها و کنگره‌های دوره‌ای مقدور نخواهد شد.

سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی در کشور
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • «پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • پزشکی به شرط کسب درآمد