تغییر نگرش جامعه؛ لازمه شکلگیری ازدواج آسان
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۸۷۵۸۲
حجتالاسلام و المسلمین حمید علینسب، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اردبیل در گفتوگو با ایکنا از اردبیل اظهار کرد: کفویت عامل مهمی در ازدواج است و زوجین باید تناسب داشته باشند که این تناسب ممکن است از بُعد سن، تحصیلات، وضعیت مالی، خانوداگی، نوع تفکر و فرهنگ و مزاج باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علینسب بیان کرد: در بین شرایط کفویت مهمترین آنها نوع تفکر و فرهنگ است و این بدین معنی است که آن چیزهایی که برای زوجین مهم است در دیدگاه نسبت به آن به هم نزدیک باشند و بهتر است قبل از ازدواج از طریق مشاورههای خانوادگی و با انجام آزمونهای مختلف سلایق و علایق و میزان نزدیکی دیدگاههای زوجین به هم دیگر سنجیده شود تا از انتخابهای غیرعاقلانه و حتی عجولانه اجتناب شود.
اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اردبیل ضمن اشاره به آیه ۲۱ سوره روم «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» (و باز یکی از آیات او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادلهای (از علم و حکمت حق) آشکار است) گفت: هدف از ازدواج آرامش است و یک نیاز طبیعی است که برآورده کردن نیازهای مختلف باید از طریق تشکیل خانواده انجام گردد و همچنین برای بقای نسل انسان بهترین راهکار تشکیل خانواده است و نظام تربیت که یکی از ارکانهای مهم جامعه انسانی است از طریق تشکیل خانواده و ازدواج شکل میگیرد، بنابراین سلول خانواده در جامعه لازم است تا پیکره اجتماع شکل گیرد و تربیت، رشد شخصیت، شکوفایی استعدادها و... در ضمن تشکیل خانواده محقق میگردد.
مشکلات جامعه و تاثیر آن در ازدواج
علینسب تصریح کرد: ازدواج بدین معنا نیست که به محض جاری شدن عقد یک خونهای، ماشینی و ... باید باشد، جوانان باید توقعات خودشان را کاهش دهند و اینکه همه امکانات در اول ازدواج باید مهیا گردد ازدواج را دچار مشکل میکند و جوانان بهتر است با ضروریات، زندگی را شروع کنند.
وی با اشاره به آیه ۳۲ سوره نور «.. إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ...» (.. اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بینیاز و مستغنی خواهد فرمود...) گفت: خداوند خود وعده داده است که از فضل خود فقیران را بینیاز میکند و وظیفه جوانان است که به خدا اعتماد و توکل داشته باشند و قدم در راه ازدواج بگذارند که با عنایت پروردگار و سهلگیری جوانان این مهم عینیت یابد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اردبیل بیان کرد: پدران و مادران در قبال فرزندان خود وظیفه دارند تا ازدواج جوانان را تسهیل نمایند و با مشارکت پدر و مادر زوجین میتوانند تشکیل خانواده دهند مانند قائل به تسهیم درآمد بین زوجهای جوانان که یکی از راهکارهای حمایت خانوادهها از ازدواج جوانان است.
وظایف مسئولان
علینسب گفت: مسئولان هم باید برای ترغیب و هم برای زمینهسازی و بسترسازی ازدواج آسان جوانان تمام تلاش خود را بکارگیرند و ازدواج جوانان باید دغدغه مسئولان کشوری باشد و جمعیت ایران از آنجایی که رو به پیری است این مهم بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد تا در آینده مشکلاتی از قبیل، تأمین امنیت، هزینههای سالمندی و ... گریبان گیر کشور نشود.
وی تصریح کرد: تمام بخشهای دولتی و نهادهای مختلف کشور باید در حیطه وظایف خود تسهیلات ویژهای را برای ازدواج جوانان در نظر بگیرند تا ابعاد مختلف تشکیل یک خانواده تسهیل شده و جامعه به یک پویایی و شکوفایی برسد.
تسهیل و سادهسازی ازدواج یک سنت اسلامی است
علینسب گفت: ازدواج دارای شرایطی است که باید در صورت دارا بودن شرایط اقدام به تشکیل خانواده گردد و کسی که هنوز ارادهای از خود ندارد آمادگی لازم و کافی برای ازدواج در او نیست و متفکران در این زمینه معتقدند که هر یک از زوجین برای اینکه بتوانند شناخت درستی از همدیگر داشته باشند و اطمینان کنند که آیا این فرد مناسب ازدواج است یا خیر باید سه مورد را مورد توجه قرار دهند: ۱- تمایل و علاقه ۲- وفاداری و فداکاری ۳- مسئولیتپذیری.
وی گفت: چشم و همچشمیهای موجود در جامعه باعث گسست خانوادهها شده و مسیر ازدواج را دچار پیچ و خمهای زیادی کرده است که تجملگرایی، تشریفات و ... را افزایش داده و مانع ازدواج آسان و ساده جوانان به عنوان یک سنّت اصیل اسلامی شده و همچنین عجله در ازدواج و انتخاب شریک زندگی نباید اتفاق افتد و مشاوره قبل از ازدواج را حتماً جوانان در نظر داشته و از این فرصت برای شناخت بهتر یکدیگر استفاده نمایند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اردبیل در مورد کودک همسری گفت: خانواده باید بلوغ فرزندان خود را در نظر بگیرند که همیشه هم وابسته به سن نیست و صرفاً براساس سن فرزندان خود برای ازدواج آنها تصمیم نگیرند و در این راستا باید آگاهی پیش از ازدواج ارتقا یابد تا به ازدواج آگاهانه منجر شود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا اردبیل اجتماعی ازدواج آسان تغییر نگرش جامعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۷۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رفاقتی در میان راهپیماییها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکههای زیرزمینی
در میان جلسه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهوری، یکباره صدای مهیبی به همهچیز پایان میدهد؛خبرها میگوید ۷۲ نفر از اعضای حزب شهیدشده و «علیاکبر» هم یکی از این ۷۲ نفر است؛ معلمی که پایه ثابت تمام جلسات و راهپیماییهای پیش از انقلاب بود و با اندیشه و خون خود، بسیاری را بیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکشنبه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهوری جلسهای برگزار شده و در میان شور عجیبی که میان حاضران برقرار بود، یکباره صدای مهیبی به همهچیز پایان میدهد؛خبرها میگوید ۷۲ نفر از اعضای حزب شهیدشده و «علیاکبر» هم یکی از این ۷۲ نفر است.
علیاکبر اژهای متولد سال ۱۳۳۱ بود و در درس فلسفه شهید دکتر بهشتی به طور خصوصی شرکت میکرد؛ پس از گرفتن لیسانس در دبیرستانهای احمدیه، فارابی وحکیم سنایی اصفهان به تدریس مشغول شد و فعالیتهای اجتماعی سیاسی خود را از سال ۱۳۴۴ در کانون علمی و تربیتی جهان اسلام شروع و پس از بسته شدن آن به دست ساواک در سال ۱۳۵۲، فعالیتهای خود را در مسجد امام علی(ع) اصفهان متمرکز کرد.
وی در همان دوره، نوشتههایی در نقد کتاب شناخت مجاهدین خلق نوشت و انتشار داد، منزلش پایگاهی برای فعالیت و برگزاری جلسات خصوصی بود، که چندین بار مورد هجوم و تفتیش ساواک قرار گرفت؛ همزمان با شروع انقلاب اسلامی از مدیران و مدرسان جلسات مذهبی جوانان در اصفهان بود و از این طریق به تربیت جوانان در اصفهان میپرداخت.
رفاقتی که در میان خیابانهای شهر شکل گرفتوی با اغلب گروهها و سازمانهای اسلامی ارتباط داشت و پس از تأسیس حزب جمهوری اسلامی، به عضویت شورای مرکزی حزب (شاخه اصفهان) انتخاب شد؛ حجتالاسلام احمد سالک که از دوستان قدیمی شهید اژهای است، میگوید که ارتباطش با خانواده شهید اژهای از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و صحبت را اینطور ادامه میدهد: با علیاکبر اژهای از همان قدیمالایام بودم بهویژه در فعالیتهای اجتماعی از جمله راهپیمایی که از مصلی اصفهان به سمت نقاط مختلف شهر حرکت میکردیم و به یاد دارم آنجا با شهید اژهای به سمت پل خواجو، خیابان نشاط و شکرشکن رفتیم و در نهایت به سبزه میدان رفتیم تا مجسمه شاه را پایین بکشیم که آنجا درگیری و تیراندازی صورت گرفت و سر شاه را زیر عبا گرفتم و در رگباری که نیروهای ساواک بسته بودند، به سمت منازل مردم رفتیم؛ شهید علیاکبر اژهای در این حرکت نقشی قابل توجه داشت.
وی با بیان اینکه مسئله بعد در جلسات تفسیر قرآن در مسجدعلی داشت و با ارتباطی که با جوانان داشت به تربیت نیروی انسانی پرداخت، ادامه میدهد: با شهید بهشتی نیز تیمی داشتیم و در این راستا شهید اژهای بهعنوان یک معلم دین و قرآن مطرح بوده و فعالیتهای مفصلی در تربیت نیرو داشت و سرنوشت این شهید در حزب جمهوری اسلامی رقم خورد و جزو ۷۲ شهید هفتم تیر شد.
این پیشگام انقلاب اسلامی با اشاره به نقشآفرینی روحانیت در تربیت دانشآموزان در دوره پیش از انقلاب اسلامی توضیح میدهد: نقشآفرینی روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست؛ در اصفهان شخصیتهایی بودند که مبلغ انقلاب اسلامی بودند و در این راستا بسیاری از علمای اصفهان و کشور در پیروزی انقلاب اسلامی نقشآفرین بودند و باید گفت اعتماد مردم به روحانیت عامل سقوط حکومت شاه و ابزار مقابله با شیطان بزرگ و استکبار جهانی است، بر همین اساس امروزه نیز نقشآفرینی روحانیت از جمله رهبر معظم انقلاب در هدایت این حرکت بزرگ و انقلابی موثر است؛ امروزه شاهدیم بیش از ۷۰ دانشگاه آمریکا به حکومتشان اعتراض دارند یعنی یک گسل نسلی میان نسل جوان بیدار شده با سران استکبار جهانی بهوجود آمده و این موضوع جابهجایی قدرت را رقم میزند.
مبارزهای از جنس شبکههای زیرزمینیحجتالاسلام سالک با اشاره به نوع مبارزه فرهنگیان در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان میکند: در اصفهان شبکههای زیرزمینی داشتیم که در تمام دبیرستانها، حوزهها، بازار و دانشگاه فعال بود؛ این فعالیت یک چهره بیرونی داشت که در آن تفسیر و معرفی قرآن به توده جوانان و نوجوانان آموخته میشد و در این راستا خودم در طول هفته ۱۳ مسجد را اداره میکردم و شهید اژهای نیز به همین صورت جلسات متععدی در رابطه با قرآن برگزار میکرد اما در مرحله دوم، انتخاب جوانان و نوجوانان با استعداد بود که آنها به جلسات مخفی در منازل دعوت میشدند و در آنجا توضیحات سیاسی، اجتماعی و حکومتی ارائه میشد.
وی با تاکید بر اینکه نقشآفرینی افرادی مانند شهید اژهای و مطهری در ارتقای بصیرت بوده که باید به این موضوع دقت کرد، یادآوری میکند: شرایط فعلی جامعه با پیش از انقلاب اسلامی تفاوت زیادی کرده و در این راستا امروزه امپراتوری رسانهها حکومت عوض میکند یعنی نمیتوانیم متناسب با شرایط زمانی و مکانی حرکت نکنیم، بر همین اساس نقشآفرینی معلمها و اساتید باعث ارتقای فهم و بصیرت نسل جوان نسبت به اسلام ناب و دشمنان میشود که رسالت بزرگی است و نیاز است افراد این حوزه پای کار بیایند.
معلم نمیتواند بیتفاوت باشداین پیشگام انقلاب اسلامی با یادآوری اینکه رشد بیداری گسترده جهان، ناشی از انقلاب اسلامی و نقش روحانیت است و بر این اساس معلمان نقشی مهم داشته و دارند که این مسئولیت نباید نادیده گرفته شود، عنوان میکند: شهید مطهری علیه اسرائیل فریاد میزد و امروز نیز اساتید و معلمان باید در مقابل این ظلم نسلکشی بینالمللی بایستند و این مورد جز با اطلاعرسانی مستند و اقناع جوانان و انس دادن آنها به متن دین اتفاق نمیافتد.
حجتالاسلام سالک با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حکومتی نداشتیم اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی حکومت و تشکیلات داریم و بر این اساس تمام دستگاهها ماموریت و مسئولیت دارند و بر این اساس باید گفت مشکل اجرا داریم نه قانون، توضیح میدهد: ما باید نسل جوان فعلی را درک کنیم چرا که این مورد به نشست و گفتمان بر اساس سیاست چهره به چهره است و در این راستا باید با اهداف اقناعی و برطرف کردن سرپوشهایی که امپراتوری رسانه برعقل و ذهن ما گذاشته پیسش برویم یعنی باید با علوم شناختی اسلام را معرفی کنیم بر همین اساس مسئولان، اساتید، معلمان و روحانیت باید تلاش کنند مبارزهسرسخت در جنگ نرم داشته باشند چرا که معلم نمیتواند بیتفاوت باشد.
به گزارش ایمنا، باید گفت که در کتاب عشق معلمان شهید میتوان رمز تفسیر علم و شهادت و در سلوک عاشقانه آنها با خدا تدبیر وسعت جهاد را یافت چرا که حیات آنها در ۲ بعد مشهود است؛ یکی تعلیم علم و جنگ با جهل و نادانی و دیگری جنگ با دشمنان خدا و در ادامه این جهاد بود که خون پاک آنها به همراه اندیشه بیدارگرشان، هرکجا که ریخت سرداری از آنجا سر برآورد و قد کشید.