Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارسینه به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی به مزیت‌های راه‌آهن نسبت به سایر شقوق حمل و نقلی اشاره کرد و توسعه شبکه ریلی، نوسازی واگن‌ها، توسعه قطارهای حومه‌ای، توسعه کریدورهای ترانزیتی و حمایت از تولید داخل برای ساخت واگن را برنامه‌های مهم به منظور توسعه حمل و نقل باری و مسافری و انتقال آن از جاده به ریل نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش ۷ برابری مصرف سوخت

سعید رسولی، مزیت‌های راه‌آهن را بیشمار دانست اما مهم‌ترین مزیت آن را مصرف سوخت کمتر نسبت به جاده نام برد. به‌گفته رسولی، مصرف سوخت در راه‌آهن یک هفتم جاده است به همین دلیل توسعه راه‌آهن برای همه کشورها اهمیت بالایی دارد اما در کشور ما به‌خاطر قیمت پایین سوخت این مزیت مهم نتوانسته خودش را نشان دهد.

رسولی کاهش آلودگی زیست محیطی به ویژه در محدوده کلانشهرها را مزیت مهم دیگر راه‌آهن عنوان کرد و افزود: روزانه ۶۰۰ هزار خودرو از شهرهای اطراف و حومه وارد تهران می‌شود که توسعه خطوط حومه ای نقش مهمی در کاهش این ترددها به تهران خواهد داشت.

ساخت خطوط جدید

مدیرعامل راه‌آهن تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای زیر نظر شرکت راه‌آهن را تا پایان امسال برنامه مهمی برای سرعت بخشیدن به گسترش خطوط حومه ای اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سازمان مستقلی که متولی قطارهای حومه‌ای باشد نداریم.

وی در خصوص افزایش خطوط ریلی حومه ای گفت: در اطراف تهران برای مسیر تهران -پیشوا -گرمسار و مسیر تهران – قزوین- زنجان، خطوط سوم و چهارم احداث شده که حداکثر تا شهریور سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. زیرساخت‌های قطار حومه‌ای اطراف تهران تکمیل است و تلاش می‌کنیم تعداد واگن‌ها را افزایش دهیم تا ظرفیت جابه‌جایی مسافر بیشتر شود. مزیت استفاده از قطارهای حومه‌ای قیمت کم بلیت آن است طوری که در حال حاضر قیمت بلیت قطار تهران- قم ۴ هزار تومان و تهران- پیشوا ۱۵۰۰ تومان است.ما در سایر شهرها هم به مسئولان اعلام کرده‌ایم هر مسیری تقاضای حومه ای دارد برای راه‌اندازی آن درخواست ارائه دهند.

۳۰ ثانیه تأخیر در حرکت

متوسط تأخیر حرکت قطار از مبدأ ۳۰ ثانیه است. مدیرعامل راه‌آهن این عدد را در مقایسه با تأخیرهای سایر انواع حمل و نقل ناچیز دانست و گفت: متوسط تأخیر رسیدن به مقصد نیز بین ۲۳ تا ۳۴ دقیقه است. وی با اشاره به این زمان‌های اندک گفت: برنامه ما این است که سالن‌های ایستگاه‌های راه‌آهن را به مراکز خرید، مراکزی برای توسعه مشاغل خانگی و حتی مراکز هنری مانند برگزاری نمایشگاه‌های  نقاشی مجهز کنیم چون زمان ماندن مسافران در ایستگاه‌ها اندک است و نیازی نیست تمام سالن را مجهز به صندلی کنیم بلکه می‌توانیم سالن‌ها را برای مسافران جذاب کنیم.

افزایش حمل بار و مسافر با کشورهای همسایه

مدیرعامل راه‌آهن توسعه کریدورهای ترانزیتی و افزایش صادرات و واردات با کشورهای همسایه را برنامه راه‌آهن نام برد و گفت: به این منظور تفاهمنامه‌هایی با کشورهای همسایه امضا شده است. راه‌اندازی قطار تهران – وان و حرکت نخستین قطار از تهران به آنکارا که امروز انجام می‌گیرد در راستای همین تفاهمنامه‌ها است. همچنین مسیر گردشگری بین ایران و ترکیه بزودی راه‌اندازی می‌شود.
به‌گفته رسولی، اصلاح تعرفه‌ها و تعدیل قیمت‌ها برای افزایش جذابیت حمل بار از طریق راه‌آهن ایران یکی دیگر از برنامه‌های گسترش ترانزیت ریلی در کشور است.

۹۶ میلیارد تومان بودجه برای واگن‌سازی داخلی

امضای قراردادی با عاملیت بانک ایران-ونزوئلا برای حمایت از واگن‌سازی داخلی یکی از برنامه‌های حمایتی از تولید داخلی است که رسولی با اشاره به آن گفت: برای ساخت انواع واگن‌ها در داخل تفاهمنامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه در اواخر سال ۹۷ به امضا رسید تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار صرف ساخت انواع واگن‌ها در داخل شود. ۴۰ درصد تأمین این اعتبار برعهده سازمان برنامه، ۴۰ درصد بانک عامل و ۲۰ درصد نیز بر عهده متقاضیان خرید واگن است که فروردین امسال سازمان برنامه و بودجه ۹۶ میلیارد تومان از مرحله اول تعهد خود را تخصیص داد. نظام بانکی هم پذیرفته که سهم خود را بزودی بپردازد.

به‌گفته رسولی در ۴ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ورود ناوگان جدید تولید داخلی به شبکه ریلی ۶۴ درصد رشد داشته است. همچنین ۱۷۲ دستگاه واگنی که در این مدت وارد شبکه ریلی شده به‌طور ۱۰۰ درصد مربوط به تولید داخلی است.

برنامه‌های آینده

اتصال ۴ مرکز استان به شبکه سراسری از اقدامات مهم دولت در گسترش راه‌آهن است که به گفته مدیرعامل راه‌آهن، استان پنجم نیز بزودی از مسیر جدیدی به شبکه سراسری وصل خواهد شد. توسعه کریدورهای ترانزیتی شلمچه – بصره، ایران به ترکیه از مسیر جدید و خاف – هرات خطوطی هستند که به گفته رسولی در دست ساخت یا بهره‌برداری قرار دارند تا به این ترتیب شاهد افزایش حمل‌و‌نقل ترانزیتی از کشور باشیم.
 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ناوگان ریلی راه آهن توسعه راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۸۹۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۲ درصدی درآمد داروخانه‌های هلال احمر اردبیل

حمید قویدل در حاشیه جلسه مدیران و معاونان جمعیت هلال احمر استان اردبیل با حضور نماینده ولی فقیه در هلال احمر ایران با اشاره به اقدامات جمعیت هلال احمر اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل دارای ۱۰ شهرستان جمعیت هلال احمر است که دو شعبه نیز در آینده نزدیک به آن اضافه خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: در این استان ۱۳ پایگاه امداد و نجات فعال وجود دارد که تا شهریور ماه سال جاری دو پایگاه امداد نجات دیگر با کمک خیرین اضافه خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل به افزایش در آمد‌های استانی اشاره کرد و گفت: در بحث‌های عمرانی اقدامات خوبی در سال‌های گذشته در سطح استان انجام شده است که جای تقدیر دارد.

قویدل با بیان اینکه در سال گذشته همچنین در آمد دارو خانه‌های استان ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است، افزود: داروخانه‌های استان اردبیل یکی از داروخانه‌های فعال کشور به شمار می‌رود.

او همچنین جذب ۱۸۰ نفر از امدادگران در سطح استان را یادآور شد و بیان کرد: این افراد در سطح پایگاه‌های استان در حال امداد رسانی هستند که این اقدام نیز در نوع خود بی نظیر است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل با اشاره به به تجهیز پایگاه‌ها و تیم‌های واکنش سریع به تجهیزات امدادی انفرادی اشاره کرد و گفت: سال گذشته امدادگران جمعیت هلال احمر استان اردبیل بیش از ۱۲ حادثه را در سطح استان مدیریت کردند، که جای تقدیر دارد.

قویدل از کسب دو مقام برتر کشوری در حوزه داوطلبان خبرداد و ادامه داد: در سال گذشته در حوزه داوطلبان نیز ۱۱ میلیارد اعتبار از تهران جذب و در اختیار مردم قرار گرفته است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • افزایش ۱۲ درصدی درآمد داروخانه‌های هلال احمر اردبیل
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌های سمی؛ ۱۴نفر بستری شدند
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • مترو تهران؛ 25 سال تعهد به ایمنی
  • افزایش ۲۶ درصدی بارش در اردستان نسبت به سال آبی جاری
  • پشت پرده جهش ۱۵۰ درصدی یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳
  • افزایش ۱۰۰ درصدی اکتشاف سنگ آهن در معادن سنگان خواف