Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه از هدررفت 29 درصدی آب در روستاهای استان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، فرامرز شوهانی ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در استان کرمانشاه ۲۸۷۶ روستا وجود دارد که بالغ بر دو هزار و ۵۸۹ مورد آن دارای سکنه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه افزود: شاخص بهره مندی جمعیت روستای استان کرمانشاه از نعمت آب سالم و بهداشتی ۹۴ درصد است که خوشبختانه در این راستا از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

این مسئول عنوان کرد: تعداد ۳۸۹ ایستگاه پمپاژ ، ۲۷۹ حلقه چاه و ۲۹۴ دهنه چشمه بیش از ۵۷۰ محل تامین آب در سطح روستاهای استان را تشکیل می‌دهند که در حال بهره‌برداری هستند.

در شبکه توزیع حدود ۲۵۰۰ کیلومتر فرسودگی داریم

شوهانی موضوع نگهداری شبکه های آب روستایی و روستاهای فاقد آب آشامیدنی را با چالش اساسی شرکت آب و فاضلاب روستایی دانست و گفت: متاسفانه از مجموع ۹ هزار کیلومتر خطوط انتقال در شبکه توزیع آب شرب حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر با عمر بالای ۲۵ سال فرسودگی لوله داریم که نیازمند توجه جدی و تامین اعتبار ویژه است.

وی ادامه داد : در سطح استان کرمانشاه از مجموع ۲۸۵۹ روستای دارای سکنه ۲۴۴۲ روستا دارای آب آشامیدنی سالم و ۳۴۷ روستا فاقد آب هستند که اگر امکانی فراهم شود و در جوار مجتمع های آبرسانی قرار داشته باشند برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار هم به دنبال آبرسانی سالم هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه اظهار داشت: بر این اساس فقط ۱۳ درصد روستاهای استان فاقد آب شرب سالم هستند که جمعیت آنها بالغ بر ۱۹ هزار نفر یعنی ۳.۸ درصد جمعیت روستای استان را تشکیل می دهند.

آبرسانی به ۲۱۰ روستا از روستاهای فاقد آب آشامیدنی تا پایان سال ۱۴۰۰

این مسئول بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده برای ۲۱۰ روستا از روستاهای فاقد آب آشامیدنی تا پایان سال ۱۴۰۰ آبرسانی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی به آب و فاضلاب روستایی استان ها اختصاص پیدا کرد که از سال ۹۴ تا پایان ۹۷ اعتبار تخصیصی استان ۶۳ میلیارد تومان است که با این میزان اعتبار ۵۲۷ روستا با جمعیتی معادل ۱۰۶ هزار و ۷۰۰ نفر از آب سالم و بهداشتی بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه افزود: از ابتدای سال ۹۴ تاکنون ۳۰۰ روستا از نعمت آب شرب سالم از محل صندوق توسعه ملی برخوردار شده اند.

این مسئول گفت: با پیگیری ها و حمایت استاندار و نمایندگان استان در مجلس در سال ۹۷ تعداد مجتمع های آبرسانی از ۲۶ مجتمع به ۴۰ مجتمع و تعداد پروژه‌های تک روستایی از ۱۴ به ۷۰ تک روستایی افزایش داده شدند.

شوهانی تصریح کرد: همچنین تعداد روستاهایی که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می شوند از ۵۲۷ روستا به ۹۸۷ روستا با جمعیتی بالغ بر ۱۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در استان کرمانشاه از فرصت زلزله استفاده کرده و تنها استانی بودیم که بعد از خوزستان در سال ۹۷ تعداد مجتمع ها و پروژه های تک روستایی را از محل اعتبارات توسعه ملی افزایش دادیم.

بهره مندی بیش از ۲ هزار خانوار از نعمت آب آشامیدنی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه یادآور شد: در سال ۹۷ با افتتاح ۸ مجتمع آبرسانی و ۲۳ پروژه تک روستایی بیش از ۲ هزار خانوار در ۱۴۹ روستای استان از نعمت آب شرب سالم بهره مند شدند.

این مسئول گفت: در حال حاضر ۳۲ مجتمع آبرسانی با ۸۷۱ روستا فعال و ۶۵ پروژه تک روستایی از محل اعتبارات سال ۹۸ نیز در دست اقدام هستند.

شوهانی عنوان کرد: اعتبارات مصوب سال ۹۸ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در ردیف بودجه عمومی ۶۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که در این راستا نسبت به سال ۹۷ افزایش ۳ برابری اعتباری داشتیم.

وی خط قرمز شرکت آب و فاضلاب روستایی را کیفیت آب بیان کرد و گفت: در این زمینه در سطح استان ۳۶۷ دستگاه کلرزن گازی و کلرزن شناور جهت انجام گندزدایی آب شرب فعالیت می‌کنند و برای تعداد ۳۳۲ روستا نیز از طریق دستی کلرزنی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۸ دستگاه سامانه سنجش لحظه ای بر تأسیسات آب شرب نصب شده‌اند که مقدار کلر باقیمانده و ph و ... را کنترل می کنند و در دستور کار داریم که روستاهای بیشتری را پوشش دهیم.

این مسئول گفت: درصد مطلوبیت میکروبی در سال ۹۷ حدود۹۹.۰۳ درصد، مطلوبیت hpc در سال ۹۸ و ۹۷ حدود ۱۰۰ درصد است و مطلوبیت کلر سنجی نیز ۹۸.۷ درصد بوده است.

تمام منابع آب روستایی استان ۱۰۰ درصد سالم هستند

شوهانی با اشاره به اینکه تمام منابع آب روستایی استان کرمانشاه به طور ۱۰۰ درصد سالم هستند، گفت: آبرسانی ۹۸۷ روستا را در دستور کار داریم که نزدیک به ۳۱۱ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد لذا به دلیل محدودیت اعتبار اولویت ما تکمیل پروژه های آبرسانی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در کل کشور ۶۶ روستا دارای شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب هستند که ۶ روستای آن مربوط به استان کرمانشاه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه گفت: در سال ۹۷ حدود ۳ پروژه فاضلاب در سطح استان داشتیم که روستای فارسینج ۷۰ درصد پیشرفت، چهر هرسین ۴۰ درصد و کل کش هم در دست اقدام است.

این مسئول بیان داشت: بر اساس برنامه ریزی ۱۵۰ روستا با جمعیت بالغ بر ۱۸ هزار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می شود.

آبرسانی سیار به ۱۲۰ روستا در استان

شوهانی تصریح کرد: در حال حاضر در ۱۲۰ روستا آبرسانی سیار انجام می‌دهیم که پیش‌بینی می‌کنیم در این راستا افزایشی نداشته باشیم.

وی افزود: میزان مطالبات از مشترکین با احتساب مراکز نظامی و انتظامی ۹ میلیارد تومان است که ۲ میلیارد آن مربوط به مراکز انتظامی و ۷ میلیارد آن مربوط به مراکز مردمی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه هزینه تمام شده هر متر مکعب آب را ۱۶۹۹۵ ریال اعلام کرد و بیان داشت: متوسط نرخ فروش آب خانگی ۲۰ هزار و ۷۶۰ ریال، آب غیر خانگی ۹۲۰۰ ریال و میانگین فروش آب خانگی و غیر خانگی ۳۰۵۰ ریال به ازای هر متر مکعب است.

شوهانی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در روستا های مناطق زلزله زده استان کرمانشاه مشکل تامین آب نداریم، گفت: با توجه به تخصیص اعتبارات زیرساختی در سطح استان ۳۳ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که ۱۹ میلیارد آن تخصیص پیدا کرد و ۸۷ پروژه تعریف کردیم که میانگین ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در وضعیت مطلوبی قرار دارند که با اجرای این پروژه ها آب این مناطق تامین خواهد شد.

در مناطق زلزله‌زده مشکلی از نظر تامین آب شرب نداریم /هدررفت ۲۹ درصدی آب در روستاها

وی گفت : اگر چه مشکلی در مناطق زلزله‌زده از نظر تامین آب شرب نداریم اما نیازمند مهندسی مجدد و اصلاح و بازسازی تاسیسات است.

این مسئول به خسارات ناشی از سیل نیز اشاره ای داشت و افزود: از ۹۰ میلیارد اعتبار مصوب کل کشور در این راستا برای آب شرب روستایی ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن به آب شرب روستایی استان کرمانشاه تخصیص داده شد که از نظر اعتبار سومین استان بودیم درحالی که از نظر خسارت جزو استان های هفتم و هشتم بودیم.

وی در پایان گفت: در مجموع ۲۹ درصد هدررفت واقعی آب در روستاها داریم که بخشی از آن مربوط به انشعابات غیر مجاز بخشی هم مربوط به شکستگی ها، نشت آب و آبرسانی سیار است که در این راستا در نظر داریم هر ساله ۰.۵ درصد از این میزان را کاهش دهیم.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۱۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد نادرخانی گفت: این طرح‌ها شامل اجرای خطوط انتقال شمال شهر خرمدره به طول ۴ کیلومتر، آبرسانی به فاز ۳ شهرک گلدشت، تأمین آب آشامیدنی سایت اداری و مساکن ملی خرمدره، تکمیل مخزن ۱۰۰۰ متر مکعبی سوکهریز است.

وی افزود: احداث ۲ کیلومتر خط انتقال آب روستای فلج، یک کیلومتر خط انتقال روستای قلعه حسینیه، حفر و تجهیز چاه شماره ۱۶ خرمدره و تکمیل مخزن ۴۰۰۰ متر مکعبی خرمدره از جمله دیگر طرح‌هایی است که امسال در دستور کار شرکت آبفا قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان بیان کرد: سال گذشته نیز ۱۰ طرح آبرسانی با اعتبار بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان در شهرستان خرمدره اجرا و به بهره برداری رسید.

نادرخانی گفت: اجرای ۸۰ میلیارد تومان طرح‌های توسعه‌ای در تصفیه خانه آب ابهر و خرمدره نیز از جمله اقدامات شرکت آبفا در سال گذشته در شهرستان خرمدره بود.

این مسئول یادآور شد: توسعه خدمات آب و فاضلاب به ویژه در حوزه روستایی از اولویت‌های کاری شرکت آبفا در سال جدید است که در این راستا روستای نصیرآباد خرمدره به عنوان نخستین روستای استان، از خدمات جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب برخوردار شد.

گفتنی است شهرستان خرمدره با ۷۵ هزار نفر جمعیت و ۳۴ هزار مشترک یکی از ۸ شهرستان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب در استان زنجان است.

کد خبر 6089966

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره
  • ایجاد ۵۰۰۰ مترمکعب ظرفیت مخازن آب در روستاهای کردستان
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه انتقال آب از بندرچارک به بستک و جناح
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند