Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:08:46 GMT

انگلیس از اوضاع کشمیر به ابراز نگرانی بسنده کرد

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۹۱۸۰۶

انگلیس از اوضاع کشمیر به ابراز نگرانی بسنده کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس امروز چهارشنبه در تماسی تلفنی با همتای هندی خود در خصوص تنش های ایجاد شده به دنبال تصمیم اخیر دهلی نو در خصوص کشمیر ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه انگلیس در این باره گفت: با وزیر خارجه هند تلفنی رایزنی کردم. لندن از اوضاع جاری ابراز نگرانی کرده و خواستار حفظ ارامش در این منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالیست که مجلس سنای هند دیروز طرحی را تصویب کرد که به موجب آن منطقه جامو و کشمیر به دو واحد و منطقه جداگانه از نظر تقسیمات کشوری تبدیل می شود.

تصویب این طرح در سنای هند پس از آن صورت گرفت که مجلس نمایندگان این کشور نیز پیشتر و طی چند روز گذشته این طرح را به تصویب رسانده بود.

از میان ۴۳۴ سناتور مجلس سنای هند، ۳۶۷ نفر به تقسیم جاموکشمیر رای مثبت داده و تنها ۶۷ نفر به این طرح رای منفی دادند.

روز گذشته نیز دولت هند اصل ۳۷۰ قانون اساسی این کشور را لغو کرد، ماده‌ای که برای کشمیر هند امتیازاتی ویژه در حوزه خودمختاری قائل می‌شد و لغو آن با واکنش تند مقامات پاکستانی روبرو شد تا آن‌جا که فرمانده ارتش پاکستان از آمادگی برای دفاع همه جانبه از این منطقه خود خبر داد.

خودمختاری جاموکشمیر باعث شده بود تا این منطقه قانون اساسی و پرچم خودش را داشته باشد و بتواند قانون وضع کند اما امور خارجی، دفاعی و مخابراتی در دست دولت مرکزی هند بود.

جامو کشمیر همچنین پیش از لغو خودمختاری، می‌توانست قوانین خود را درباره اقامت دائم، مالکیت خصوصی و حقوق پایه وضع کند و همچنین مانع شود که هندی‌های بیرون ایالت در آن خانه بخرند یا ساکن شوند، اما با لغو خودمختاری جاموکشمیر، حال دولت محلی این منطقه کلیه این اختیارات را از دست داده و تصویب تجریه این منطقه نیز به دو منطقه اداری و سیاسی جدا در عمل وضعیت جاموکشمیر را بسیار متفاوت و محدودتر از گذشته خواهد کرد.

هم هند و هم پاکستان مدعی مالکیت کل کشمیر هستند اما هر کدام بخشی از آن را در کنترل دارند. پاکستان جاموکشمیر را یک منطقه واحد به شمار می‌آورد و انتظار می‌رود تقسیم این منطقه از سوی هند با واکنش تند مقامات اسلام‌اباد روبرو شود.

کد خبر 4687699

منبع: مهر

کلیدواژه: دومینیک راب هندوستان کشمیر ایالات متحده آمریکا ایران عراق سوریه دونالد ترامپ فلسطین رژیم صهیونیستی روسیه افغانستان عربستان سعودی جنگ 2015 یمن انگلیس ترکیه سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۱۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد

وزارت امور خارجه انگلیس روز جمعه «آندره کلین» سفیر روسیه در لندن را به اتهام آنچه فعالیت‌های سازمان‌دهی شده و مخرب روسیه در خاک انگلیس نامید احضار کرد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای افزود که دولت لندن نسبت به «الگوی رفتاری گسترده‌تری که از سوی روسیه برای حمایت از رفتارهای مخرب در قلمرو سایر کشورهای مستقل شاهد هستیم» ابراز نگرانی کرد.

این بیانیه می‌افزاید: ما خواستار توقف فوری این فعالیت‌ها هستیم و به همکاری با متحدان خود برای ایجاد بازدارندگی و دفاع در برابر خطرات ناشی از روسیه ادامه خواهیم داد.

سفیر روسیه در حالی احضار شد که دادستانی انگلیس ساعاتی پیش دو شهروند بریتانیایی را به همدستی با سرویس جاسوسی روسیه برای خرابکاری در انگلیس متهم کرد.

بر اساس گزارش‌ها دیلان ارل ۲۰ ساله و جیک ریوز ۲۲ ساله متهم هستند که در عملیات آتش‌سوزی یک انبار تجاری مرتبط با اوکراین در شرق لندن مشارکت داشته‌اند. آن‌ها نخستین کسانی هستند که در چارچوب قانون جدید امنیت ملی انگلیس مصوب سال ۲۰۲۳ متهم شده‌اند.

دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت: در حالی که ما باید اجازه دهیم تا این پرونده روند قضایی خود را طی کند، اما من عمیقاً نگران ادعای مشارکت اتباع انگلیسی در عملیات مجرمانه به نفع دولت روسیه هستم.

وی افزود: ما از تمام وزن سیستم کیفری استفاده خواهیم کرد تا هر کسی را که در جرایم مرتبط با دخالت خارجی مجرم شناخته می‌شود، پاسخگو کنیم.

همچنین جیمز کلورلی، وزیر کشور انگلیس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اقدامات خارجی خصمانه هرگز در خاک بریتانیا قابل تحمل نخواهد بود. اگر امنیت بریتانیا را تهدید کنید، با عدالت روبرو خواهید شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • طرح ادامه جنگ علیه غزه در ارتش رژیم صهیونیستی تصویب شد
  • جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس
  • ابراز نگرانی اپوزیسیون از بیداری دانشجویان آمریکایی + فیلم
  • ابراز خشم و انزجار از رژیم صهیونیستی و حامیانش در لندن
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟ | حماس: پاسخ اسرائیل را در مورد مذاکرات دریافت کردیم
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد