Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویژگی‌های یک خبرنگار خوب، در انعکاس وقایع به روز بودن، تاثیرگذاری و سودمند بودن خبر برای جامعه است که می‌تواند ساختار خبری را برای خود ترسیم و اجرا کند.

برنا: ویژگی‌های یک خبرنگار خوب، در انعکاس وقایع به روز بودن، تاثیرگذاری و سودمند بودن خبر برای جامعه است که می‌تواند ساختار خبری را برای خود ترسیم و اجرا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند در قرآن می‌فرمایند «قسم به قلم و آنچه می‌نویسد»، که این خود بیانگر اهمیت جایگاه و نقش قلم و نوشتن نزد نویسندگان است و خبرنگار باید این آیه را آویزه گوش خود قرار دهد که با تاسی از آموزه‌های دینی و رعایت اصول نوشتاری، زبان گویا، چشم بینا و گوش شنوای جامعه باشد و سعی نماید آنچه سخن می‌گوید به قلم آورده و بنویسد. خبرنگار، پل ارتباطی بین مردم با مسئولان است. به همین خاطر انعکاس واقعیت‌ها و تواضع در نوشتن، اطلاع رسانی صادقانه و شفاف از وظایف اصلی خبرنگار خوب است.

خبرنگار باید در مطالعه مسایل و رخدادهای روز باشد تا بتواند در کسب اخبار و در مواجهه با مسئولان، اطلاعات درست و نادرست را از هم تشخیص دهد و واقعیت‌ها را به جامعه یا مسئولان انعکاس دهد.

در قرآن مجید همچنین سوره‌ای وجود دارد به نام نباء، اولین سوره از جزء سی‌ام که به معنای خبر است و نباء ریشه در انبیاء دارد و کار انبیاء نیز اطلاع رسانی و هدایت بشریت است.

اگر خبر و اطلاع رسانی دروغ یا اشتباه، از خبرنگار به رسانه و جامعه تزریق شود، در حقیقت یک جامعه دچار هرج و مرج و نابسامانی خواهد شد که این نشان از اهمیت اطلاع رسانی و جایگاه بارز و ارزشمند خبرنگار در انعکاس واقعیت هاست و اطلاع رسانی نادرست و دروغ، افکار عمومی را بدبین خواهد کرد و از معنویت و جایگاه واقعی خبرنگار در آینده خواهد کاست. یعنی دیگر این خبرنگار و رسانه او در جامعه تاثیرگذار نخواهد بود.

رعایت صداقت در گفتار و نوشتار توسط خبرنگار، بر جلب رضایت مسئولان و مردم خواهد افزود. اگر یک خبرنگار صد بار خبر و گزارش درست انعکاس دهد کسی از او تشکر نخواهد کرد. اما یک اشتباه یا انتقاد سازنده که به مذاق مسئول خوش نیاید علیه خبرنگار موضع گیری می‌کند.

متاسفانه جایگاه خبرنگار با توجه به اهمیتی که باید داشته باشد هم در رسانه و هم نزد مسئولان ناشناخته مانده است. هم خبرنگاران و هم مسئولان برای جایگاه واقعی خبرنگاری آنچنان که باید ارزش قائل نیستند. برخی رسانه‌ها از خبرنگاران به عنوان بازاریاب، برای گرفتن آگهی و اطلاعیه و خبرهای تعریف و تملق و ابراز تمجیدهای آنچنانی از مسئولان انتظار دارند.

زمانی اگر در کوچه و بازار دعوایی می‌شد و در میان دعوا کسی به طور اتفاقی خبرنگاری را که گذر می‌کرد می‌دید به مانند این بود که نجات دهنده‌ای را دیده، چرا که این عقیده را داشتند که این افراد به واسطه ارتباط با مسئولان به راحتی می‌توانند مشکل‌ها را با زبان قلمشان برطرف کنند؛ اما اکنون چه؟ آیا هنوز‌‌ همان نگاه نسبت به خبرنگار وجود دارد؟ آیا هنوز او را منجی می‌دانند؟ کسی که تا او را در کوچه و خیابان ببینند با دست به یکدیگر نشان دهند که او همانی است که فلان مشکل این فرد، کوچه، محله، شهر و کشور را توانست برطرف کند؟ یا نه دیگر این خبرنگار هم دیگر دغدغه نان خود را دارد و خیلی که زرنگ باشد بتواند برای خودش کاری کند؟

راستی اگر یک نفر ثروتمند باشد، می‌تواند خبرنگار باشد؟ یا اگر خبرنگار باشد می‌تواند فرد ثروتمندی باشد؟ شاید همیشه این تفکر در ذهن مسئولان کشور و رسانه‌ای ما وجود داشته که اگر خبرنگار ثروتمند باشد دیگر نمی‌تواند درد مردم فقیر را ببیند و به خوبی مشکلات آن‌ها را درک کند و در آن صورت بتواند برای آن‌ها قلم بزند.

همین دوستان فراموش کردند که تا خبرنگاری نباشد دبیر تحریریه‌ای وجود ندارد و تا دبیر تحریریه‌ای نباشد مدیر مسئول و رسانه‌ای نیست و تا رسانه‌ای نباشد مسئولی و به دنبال آن دیگر مردمی نیستند که برای آن‌ها کاری کنند و آن‌ها هم نانی به دست آورند.

بسیاری می‌روند تا عادت کنند که رفتند و در این میان خبرنگاری هم همراه آن‌ها بوده‌اند که به جای اینکه به فکر مرغ و گوشت یخچال خانه‌شان باشند از صبح در فکر اینکه برای فلان مشکل به کدام آقا و خانمی تماس بگیرد تا با هزار منت از او بخواهد که جوابگو اینکه چرا فلان مشکل هنوز برطرف نشده و تو را خدا در ازای حقوقتان برای مردم کاری بکنید.

قشر فرهیخته خبرنگاران کسانی نیستند که با این مبالغ قلمشان را بفروشند چرا که آن‌ها جدا از مردم نیستند و آن‌ها را در قاب خودشان می‌بینند و نیازی هم به تشکر ندارند چرا که خود می‌دانند با چه کسی معامله می‌کنند.

پس درود بر خبرنگارانی که خستگی را خسته کردند و تبدیل روز به شب را به عینه می‌بینند و بی‌تفاوت از کنار آن نمی‌گذرند.

 

محمود داودی‌نژاد،برنا لرستان

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه ذهن قرآن مشکلات هرج و مرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۴۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامع دیدن مسائل از سوی فعالان رسانه و تعامل مسئولان لازمه حل مسائل کشور

مدیر مسئول خبرگزاری ایمنا گفت: لازمه پیگیری و حل مسائل مردم شناخت دقیق موضوعات استانی و شهری و مدیریت صحیح در نوع و روش پیگیری است، جامع دیدن مسائل و تعامل مسئولان با فعالان رسانه‌ای نیز قطعاً نتایج مثبتی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، محسن آنالویی امروز_ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در آئین افتتاح رسمی دفتر نمایندگی خبرگزاری ایمنا در اراک اظهار کرد: عزم و اراده ملت ایران در نفی سلطه، استبداد و زورگویی مستکبران و استقلال و اقتدارطلبی دشمنان را برای طراحی و عملیاتی کردن شدیدترین تهاجم رسانه‌ای مصمم کرده است.

وی در بیان دلایل این اقدام اظهار کرد: پیش از انقلاب امور مردم و کشور در دست دیگران بود و آن‌ها برای غارت و چپاول سرمایه‌های ملی به دروغ خود را نجات دهنده مردم معرفی می‌کردند اما مردم با کنار زدن آنها خود زمام امور کشور را در دست گرفتند و مستقل از ابرقدرت‌ها توانستند پیشرفت کنند و امروز معادلات منطقه و جهان به نفع جبهه حق در حال تغییر است و این یعنی آنکه مردم علاوه بر اینکه خودش را از زیر بار ظلم نجات داد به یک ملت الگو تبدیل شده است.

مدیر مسئول ایمنا با اشاره به نشانه‌های اقتدار ملی گفت: وقتی رهبر انقلاب برای جوانان اروپایی نامه نوشتند کمتر کسی امروز را می‌دید که جوانان دانشجو در قلب اروپا و آمریکا که اسلام را درک نکرده‌اند اینگونه فریاد عدالت خواهی و ظلم ستیزی سر دهند و نفرت و انزجار خود را از رژیم فاسد صهیونیستی فریاد بزنند.

وی ادامه داد: اما می‌بینیم سلطه گران به بدترین شکل آنها را سرکوب می‌کنند و تنها جرمشان هم حمایت از مظلوم است اما با وجود تلاش رسانه‌های نظام سلطه برای حذف و سانسور اخبار اعتراضات، آنها نتوانستند مانع از بازتاب جهانی این اقدام عدالت‌طلبانه شوند و این همان آرمان ملت ما است.

وی ادامه داد: در عملیات موشکی ایران علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی با اقتدار اعلام کردیم خواهیم زد و آن را رسانه‌ای کردیم و دیدید با وجود حمایت و پشتیبانی هم پیمانان این رژیم کودک کش چگونه حیثیت آنها جلوی چشم ملت‌های جهان از بین رفت و این جز با اتکا به قدرت ملی و پشتیبانی مردم میسر نمی‌شد.

وی افزود: دشمن وقتی می‌بیند در جنگ نظامی جواب نمی‌گیرد دست به تهاجم و ترور رسانه‌ای می‌زند و با ابزار عملیات روانی برای بر هم زدن امنیت روانی مردم، انسجام و همدلی اجتماعی وارد میدان می‌شود و گاهی برخی به عمد یا ناآگاهانه در راستای هدف دشمن به جای امیدآفرینی با برجسته کردن مسائل حاشیه و فرعی به این هدف کمک می‌کنند.

مدیر مسئول ایمنا با اشاره به ضرورت اتحاد و همدلی رسانه‌ها در این شرایط گفت: با وجود تهاجم رسانه‌ای و نبردی که تلاش می‌کند با سیاه نشان دادن شرایط، حرکت مردم به سمت قله پیشرفت را کند یا متوقف کند هر حرکتی که این هدف دشمن را تقویت کند قطعاً مردود است.

وی تصریح کرد: با این شرایط، باید عرصه فعالیت رسانه را فراتر از بازی‌های سیاسی و دوقطبی‌ها تعریف کرد و لذا لازم است با هر عقیده و سلیقه از اختلاف پرهیز کنیم و خود را در یک جبهه رسانه‌ای بدانیم تا ان شاءالله قوت و قدرت جمعی‌مان توفیقات ما را در نبرد با جبهه باطل بیشتر کند.

مدیر مسئول خبرگزاری ایمنا در همین راستا با بیان اینکه ایجاد دفتر سرپرستی ایمنا در استان مرکزی با هدف تقویت و اضافه کردن ظرفیت جدید رسانه‌ای با گفتمان تخصصی شهر و شهروندی به جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی است و امید داریم با عنایات خداوند در کنار سایر دوستان رسانه‌ای این استان در پیگیری مسائل شهروندان و افزایش امید و سرزندگی مردم تلاش کنیم، گفت: لازمه پیگیری و حل مسائل مردم شناخت دقیق موضوعات استانی و شهری و مدیریت صحیح در نوع و روش پیگیری است، جامع دیدن مسائل و تعامل مسئولان استانی با فعالان رسانه‌ای نیز قطعاً نتایج مثبتی خواهد داشت.

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالی اسرائیل را شکست

رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک هم گفت: عملیات «وعده صادق» نیروی هوافضای سپاه، هیمنه پوشالی اسرائیل و استکبار جهانی را شکست.

داوود قربانی اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» در راستای مکاتبه مقام معظم رهبری با جوانان اروپا و اقدام ارزشمند نیروهای مسلح در یک راستا قرار گرفت و هم اینک موجب بروز تظلم خواهی عموم مردم جهان شد.

وی افزود: امید می‌رود به زودی شاهد پیروزی مردم غزه و همه آزادی‌خواهان جهان باشیم.

رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک با اشاره به افتتاح رسمی دفتر سرپرستی ایمنا در استان مرکزی گفت: امید می‌رود با فعالیت این خبرگزاری به صورت تخصصی در حوزه شهر و شهروندی شاهد رشد و تعالی شهر اراک باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با حضور مدیران شهری، اعضای شورای شهر، مدیران خبرگزاری ایمنا و اصحاب رسانه دفتر ایمنا در اراک افتتاح شد.

کد خبر 749819

دیگر خبرها

  • جامع دیدن مسائل از سوی فعالان رسانه و تعامل مسئولان لازمه حل مسائل کشور
  • قول استاندار کرمان برای رفع مشکلات کارگران
  • نقش جامعه کارگری در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است
  • خبرنگاری که معلم شد
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از بی‌اعتمادی جامعه ایران نسبت به همدیگر، رسانه و مسئولان (فیلم)
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما برای انعکاس عملیات وعده صادق
  • قدردانی سرلشکر سلامی از صداوسیما جهت انعکاس عملیات وعده صادق