Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس محمدیان، رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت 17 مردادماه و روز خبرنگار با بیان اینکه جریان‌های سیاسی از گذشته آمده‌اند، رفته‌اند و ماندگار نیستند و آنچه که در افکار عمومی در این خصوص باقی می‌ماند، جایگاه خطیر خبرنگاری است، اظهار کرد: اما اگر این جریان‌های سیاسی، اجازه دهند، وابستگی رسانه‌ها به آن‌ها کمتر شود قطعا قلم، دوربین و منش خبرنگاری در تراز انقلاب جایگاه ویژه پیدا خواهد کرد و مردم اعتمادی را که به رسانه خواهند داشت را به سیاست نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی خاطرنشان کرد: با این وجود امیدواریم که مسئولین، خبرنگار را به عنوان صرفا ابزاری برای رسیدن به جایگاه سیاسی خود تعریف نکنند، چرا که خبرنگاران از چنان فطرت پاکی برخوردار هستند که در هیچ صنفی قابل قیاس نیست.

محمدیان با بیان اینکه با گسترش فضای مجازی می‌تواند فضای رسانه را مورد تهدید قرار دهد، اظهار کرد: در واقع امروزه گسترش شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به لحاظی فرصت دانست چرا که اینگونه فضاها هیچگونه محدودیت ارتباطی نداشته و از سرعت بالایی نیز برخوردار هستند.
رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی ادامه داد: از طرفی نیز این فضاهای مجازی به لحاظی تهدید هم به شمار می‌روند و به همین دلیل است که توانسته فرصت‌های فراوانی را در حوزه کاری رسانه و به ویژه اخلاق رسانه‌ای مهیا کند، چرا که متاسفانه با فعالیت‌هایی که در آن‌ها صورت می‌گیرد، باعث شده تا امروزه جایگاه خبرنگاری تغییر پیدا کند و عده‌ای خبرنگار نما خود را به جای خبرنگاران واقعی جا زده‌اند.

رشد قارچ‌گونه کانال‌های خبری و بروز مشکلاتی برای رسانه
وی تاکید کرد: همواره دلیل این موضوع را می‌توان این امر دانست که به دلیل اینکه تشخیص هویت در فضای مجازی سخت شده، ثبت رسانه‌ها در فضای مجازی و فضای رسانه‌ای متفاوت شده، امروزه شاهد بروز هنجارشکنی‌هایی از سوی فعالان مجازی که به عنوان نماد اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد، صداقت، صراحت و صلابت جامعه خبرنگاری را زیر سوال می‌برند که این امر نیاز به اتخاذ تصمیماتی از سوی دستگاه‌های متولی، وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنین دستگاه‌های نظارتی دارد.

محمدیان عنوان کرد: همواره رشد قارچ‌گونه کانال‌های خبری که هیچ هویتی ندارند و با انتشار اخباری مبتنی بر اهداف خود، تنها به هویت جامعه خبرنگاری لطمه می‌رنند. به هر حال اخلاق جزو اصول خبرنگاری است و ما امروزه نجیب‌ترین و پاک‌ترین افراد را در چرخه خبرنگاری تعریف می‌کنیم و با توجه به نگاه انقلابی و اسلامی که دارند، هیچ خبرنگاری حاضر نیست خبر دروغ را ارائه دهد.

رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی افزود: اما این در حالی است که فضای مجازی این بستر را برای برخی از افراد فراهم کرده تا آنچه را که می‌خواهند بدون در نظر داشتن درست و غلط بودن اخبار، آن‌ها را منتشر کنند و به نوعی آن‌ها نقش موج‌آفرینی راه باطل را در فضای مجازی بازی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع امروزه پای‌بندی خبرنگاران به حوزه خبرنگاری تغییر نکرده اما به نوعی می‌توان گفت که این رشد قارچ‌گونه برخی از خبرنگاران به عنوان خبرنگارنما باعث شده که حد و مرز بی‌اخلاقی در حوزه، رد شود.

تکریم جایگاه قداست شغل خبرنگاری
محمدیان تاکید کرد: بنابراین ما باید بدانیم که ساختار جایگاه قداست شغل خبرنگار قابل تکریم است به گونه‌ای که تاکنون هیچ خبرنگاری را در این شهر نداشته‌ایم که در دادگاه محاکمه شود. این در حالی است که افراد زیادی بوده‌اند که با انتشار برخی از مطالب در فضای مجازی، در دادگاه محاکمه شده‌اند.

رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی با اشاره وظیفه خبرنگاران با این وضعیت نیز خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان گفت که خبرنگاران بزرگترین وظیفه‌ای که بر دوش دارند، امانت داری است که با این وظیفه خود به نوعی رسالت انبیای الهی را به ارث برده‌اند و از همین رو باید بتوانند امانت دار واقعی میان مردم و دولت باشند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که کار آن‌ها از سایر اقشار جامعه به دلیل امانت دار بودنشان سخت است چرا که خبرنگاران باید بدون در نظر گرفتن سلایق سیاسی بتوانند امانت‌داری را در خبررسانی بر مبنای شفافیت، صداقت و آنچه که واقعیت دارد را به مردم اطلاع‌رسانی کنند. از این رو می‌توان گفت که خبرنگار پلی امین برای مردم است که باید این امر برای مردم تدوین شود.

محمدیان عنوان کرد: امیدوارم روزی برسد که تکریم اصحاب رسانه و صلاح خبرنگار منوط به روز خبرنگار نباشد و در طی سال ادامه داشته باشد، بنابراین بسیج رسانه هم خدمت‌گذار اصحاب رسانه بوده و خواهد بود و امیدوارم که دستگاه‌های متولی گره‌های صنفی که قانون برای خبرنگاران ایجاد کرده‌اند، از جمله معیشت، امنیت شغلی و... را پیگیری کرده و این گره‌ها را باز کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی بسیج رسانه روز خبرنگار 17مرداد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۷۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| دانشجویان معترض آمریکایی جزو کدام اقشار جامعه هستند؟

طبق آمارها تقریبا تمام دانشگاه‌های آمریکایی که محل تجمعات و اعتراضات هستند، محل تحصیل قشر مرفه، ثروتمند و حتی اقشار سیاسی آمریکایی هستند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، طبق آمارها تقریبا تمام دانشگاه‌های آمریکایی که محل تجمعات و اعتراضات هستند، محل تحصیل قشر مرفه، ثروتمند و حتی اقشار سیاسی آمریکایی هستند.همچنین بسیاری از دانشگاه‌های مشهور آمریکایی همواره محل تربیت نخبه‌های سیاسی برای سیاست‌های آمریکا بوده است.

 

.

تهیه شده در اداره کل رسانه های نوین خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

دیگر خبرها

  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • واکنش فعالان فضای مجازی به ادعای بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • فیلم| دانشجویان معترض آمریکایی جزو کدام اقشار جامعه هستند؟
  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد