Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@12:40:03 GMT

هیچ مجوزی برای قطع درختان جنگلی صادر نشده است

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۹۸۰۵۴

هیچ مجوزی برای قطع درختان جنگلی صادر نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از منابع طبیعی استان زنجان،  فریبرز غیبی  در بازدید از نهالستان‌های زنجان، گفت: بر اساس دستورالعملی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی صادر شده، افرادی که در مستثنیات خود درختانی از نوع گونه جنگلی دارند برای قطع آن درخت باید از منابع طبیعی و آبخیزداری استان خود مجوز قطع دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در روزهای اخیر تصاویری مبنی بر قطع درختان جنگل‌های ارسباران در فضاهای مجازی منتشر شده است که با بررسی های چند روزه سازمان جنگل ها و سازمان جهاد کشاورزی مشخص شد طرح اصلاح باغات در این جنگل ها انجام می شود.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها ،مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در طرح اصلاح باغات درختانی که در معرض آسیب هستند سرشاخه بری می شوند.

غیبی در ادامه خاطر نشان کرد: تا پایان امسال طرح بوم سازگان ایرانی در منطقه ایران تورانی اجرا می شود.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها ،مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای دیگر مناطق جنگلی مثل ارسباران، خلیج فارس – عمانی، نیز برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده است که از جمله آن ها می توان به ایجاد نوار سبز در جنوب کشور اشاره کرد.

غیبی اظهار داشت: امسال ۷۱ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه جنگل های خارج از شمال مصوب شده است.

وی  یادآورشد: با مشارکت مردمی و وزارت نفت به زودی در سطح ۶۰۰ هزار هکتار از نوار ساحلی جنوب کشور طرح توسعه جنگل اجرا خواهد شد.

 رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها ،مراتع و آبخیزداری کشور  دیم، دام مازاد و سوخت را سه عامل اصلی از بین رفتن جنگل های کشور برشمرد و گفت: هر چه قدر چرخ ها و زنجیره های غذایی در اکوسیستم جنگلی بیشتر باشد تنوع زیستی و پایداری اکوسیستم هم افزایش می یابد.

غیبی تهیه و تحویل تنورهای گازی و آبگرمکن های خورشیدی به روستاییانی که امکان دسترسی به سوخت ندارند را از اقدامات مهم سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد و گفت: این طرح هر ساله در راستای جلوگیری از قطع بی رویه درختان توسط جوامع محلی که برای تهیه سوخت اقدام به سرشاخه بری می کنند در کشور اجرا می شود.

کد خبر 4688025

منبع: مهر

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل ها منابع طبیعی بوشهر قزوین گرگان شیراز روز خبرنگار شهرکرد بیرجند خرم آباد سانحه تصادف آتش سوزی مجلس شورای اسلامی ایلام مشهد استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۸۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

به گزارش صدای ایران از ایرنا، موضوع از این قرار است که در روز‌های اخیر متنی کوتاهی با عنوان " قطع درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر"‌در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران منتشر شده است و در توضیح این اتفاق نیز عنوان شد:‌

این متن با اشاره به قطع ۴۰ اصله درخت در اراضی روستای منجیر بخش کجور توضیح می‌دهد: بیش از ۴۰ اصله درخت پهن پیکر در اراضی روستای منجیر بخش کجور نوشهر توسط افراد ناشناس قلع و قمع شد.

انتشار تیتر این خبر با عنوان" فاجعه‌ای دیگر در البرز مرکزی / نابودی درختان پهن پیکر در کجور " در شبکه‌های اجتماعی برای تمامی دوستداران طبیعت دردآور و سخت و برخورد با عوامل این کار به طور قطع خواسته آنان است، اما جوابیه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه مرهمی برای دوستداران طبیعت شده است چرا که این متن مربوط به سال گذشته بود و اکنون از وقوع چنین حوادث دلخراش طبیعی در حاشیه اراضی و عرصه‌های طبیعی روستا‌های بخش کجور خبری نیست.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس روز جمعه در خصوص خبر منتشره " نابودی درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر " در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران آن را مربوط به سال گذشته ذکر کرد.



عبدالله شمس ادامه داد: محل قطع این درختان در عرصه مستثنیات اشخاص قرار داشته که این درختان در سال گذشته و با مجوز اداره منابع طبیعی قطع شده که در نزدیکی این باغ ساختمان اداره محیط زیست قرار دارد.

وی با تاکید بر حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی از سوی همگان اظهارداشت: برای حفاظت از جنگل و منابع طبیعی باید هم مردم تلاش کنند.

شمس از اهالی منطقه و همیاران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب منابع طبیعی، از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.



استان مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی دارد که اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهر، بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را زیر پوشش دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.

حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل‌های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.



قدمت جنگل‌های شمال ایران به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل بر می‌گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته‌ای است. مساحت این عرصه‌های جنگلی در حدود یک درصد جنگل‌های اروپاست ولی تعداد گونه‌های آن ۱۶ درصد گونه‌های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل‌های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می‌شود و تا گُلی داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • ️جابجایی درختان طرح تقاطع غیرهمسطح دفاع مقدس - نسیم شمال - اقبالیه
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • پیش بینی بارش‌های سیل آسا در ۲۱ استان/ هشدار زرد صادر شد
  • کشف ۳ تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند