Web Analytics Made Easy - Statcounter

این خبر را  «اصغر رحیمی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا مطرح کرد و درباره جزییات میزبانی ایران برای نخستین دوره بازی های کشورهای عضو اکو و آسیای میانه اینگونه تشریح می کند: طی سال ۹۴ با موافقت شورای المپیک آسیا موسوم به او.سی.ای منطقه ورزش ایران از غرب آسیا به آسیای میانه تغییر یافت و این جابجایی برای کشورمان به دلیل حضور کشورهای قدرتمند در ورزش این منطقه اتفاق خوبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی این بازی ها در شرایطی برگزار خواهد شد که از ۱۰ کشور عضو اکو منهای ترکیه و جمهوری آذربایجان، هشت کشور در منطقه ورزش آسیای میانه قرار دارند.

وی افزود: البته بازی های آسیای میانه نخستین دوره آن در کشور قزاقستان برگزار شد که آن مقطع منطقه ورزش ایران در غرب آسیا قرار داشت. اما با توجه به اینکه ریاست سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو برعهده ایران است، در نظر داریم میزبانی این رویداد را برای نخستین بار در منطقه آزاد کیش برگزار کنیم به همین منظور نشست های متعددی برگزار شد.

سرپرست سابق کاروان ایران در المپیک جوانان ۲۰۱۸ آرژانتین گفت: قرار است در آینده نزدیک با رییس کمیته ملی المپیک قزاقستان که ریاست منطقه آسیای میانه را برعهده دارد و همچنین شورای المپیک آسیا نشستی برگزار کنیم تا حمایت و رضایت آنها را برای میزبانی به دست آوریم. هرچند موافقت میزبانی مقدماتی آن را گرفتیم ولی برای تثبت آن باید آنها را متقاعد کنیم.

رحیمی به بازدید اخیر رییس کمیته ملی المپیک، معاون وزیر ورزش و نماینده وزارت امورخارجه از زیرساخت های کیش اشاره کرد و گفت: البته زیرساخت های منطقه آزاد کیش برای برگزاری این بازی ها نیاز به بازسازی دارد و با توجه به سال کسب سهمیه المپیک توکیو  و برای برگزاری رویداد مطلوب به فرصت بیشتری نیاز داریم  به همین دلیل این رقابت ها بهمن ماه سال ۹۹ در کیش برگزار خواهد شد.

وی یادآور می شود که ایران تجربه زیادی در اعزام ها دارد اما در میزبانی کم و به همین دلیل نخستین دوره این بازی ها باید به گونه برگزار شود که پس از آن هر دوره از کشورهای عضو اکو و آسیا میانه میزبان آن باشند. بنابراین برپایی رویداد مطلوب توسط کشورمان می تواند در تداوم آن نقش مهمی ایفا کند و ایران هم به دنبال یک میزبانی شایسته در این زمینه است.

رییس سابق نظارت بر تیم های ملی کمیته ملی المپیک این را هم گفت که این رویداد در ۶ رشته خواهد بود که هنوز نهایی نشده است و باید با شورای المپیک آسیا هماهنگ شود. قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان، قرقیزستان و ایران در منطقه ورزش آسیای میانه و ترکیه و جمهوری آذربایجان در زمره کشورهای عضو اکو قراردارند.

رحیمی درباره تاثیر این میزبانی در ارتقا دیپلماسی ورزشی می گوید: شورای المپیک آسیا به توسعه ورزش در منطقه توجه ویژه دارد و از طرفی اکثر کشورها به دلیل شرایط سخت و خاص خود میزبانی را برعهده نمی گیرند و موفقیت ایران در این دوره می تواند نگاه او.سی.ای و کمیته بین المللی المپیک را بیشتر به خود معطوف کند و به افزایش سطح تعاملات بین المللی در حوزه ورزشی کمک کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کیش کمیته ملی المپیک اکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۸۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

صندوق بین‌المللی پول از کاهش قابل توجه بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد ایران و الجزایر کمترین میزان بدهی خارجی را در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی طی این سال داشته‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی 28 کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی ایران به همراه الجزایر کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه داشته‌اند.

در این گزارش نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 تنها 1.7 درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به‌جز الجزایر است.

بدهی خارجی ایران در سال 2023 کاهش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است. در سال 2022 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی 2.2 درصد اعلام شده بود که بر این اساس این رقم در سال 2023 کاهش 22 درصدی داشته است.

میزان بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته میلادی 1.3 درصد گزارش شده است. بحرین با بدهی 201.4 درصدی بدهکارترین کشور خاورمیانه شناخته شده است.

متوسط بدهی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال 2023 برابر با 47.8 درصد برآورد شده است.

نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 42.9 درصد اعلام شده است. بر این اساس متوسط بدهی خارجی منطقه 28 برابر ایران بوده است .

صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 را 26.6 درصد محاسبه کرده است که 15 برابر بدهی خارجی ایران است. بدهی خارجی امارات متحده عربی نیز معادل 94.7 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری برآورد شده که 55 برابر ایران است.

نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از: آذربایجان 9.8 درصد، عراق 22.8 درصد، کویت 35.8 درصد، عمان 60.3 درصد، مصر 50.1 درصد، گرجستان 71.8 درصد، اردن 84.1 درصد، مراکش 48.8 درصد، پاکستان 40.1 درصد، تاجیکستان 64.7 درصد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • همدان میزبان چهارمین اردوی تیم ملی هاکی سالنی آقایان 
  • حذف نمایندگان ایران در روز نخست شمشیربازی انتخابی المپیک در منطقه آسیا
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • برگزاری اردوی تیم تنیس روی میز دختران جوان
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان