Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفارت آمریکا دیروز (چهارشنبه)   با صدور بیانیه ای خواستار رسیدگی عادلانه و بدون دخالت سیاسی در پرونده تیراندازی استان جبل شده بود.  

در این بیانیه تاکید شده است هرگونه تلاش برای سوء استفاده از این حادثه مردود است و آمریکا از مسئولان پارلمان لبنان می خواهند با این حادثه بر اساس اصول عادلانه و به دور از مسائل طایفه ای،  منطقه ای و پیشینه های سیاسی برخورد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرای تیراندازی در قبرشمون

نهم تیرماه کاروان «صالح الغریب» وزیر مشاور دولت لبنان در امور آوارگان در استان جبل واقع در  شرق این کشور هدف تیراندازی قرار گرفت. در این تیراندازی که در روستای "قبرشمون" از توابع  استان جبل رخ داد،  دو نفر از محافظان الغریب کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

نکته قابل توجه اینکه صالح الغریب وابسته به حزب دموکراتیک لبنان از احزاب دروزی به ریاست «طلال ارسلان» است؛ فردی که به سوریه نزدیک و از مخالفان ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیال ترقیخواه لبنان  به شمار می آید.

زمانی این تیراندازی رخ داد که جبران باسیل وزیر خارجه لبنان راهی استان جبل بود و در آن زمان  حزب سوسیال ترقیخواه که این استان را خانه خود می داند، با حوادثی که در آنجا رقم خورد در صدد برآمد  اعلام کند ورود به این استان نیازمند اجازه از این حزب و شخص جنبلاط است.

جنبلاط از سوی بسیاری از محافل لبنانی به تلاش برای از بین بردن آشتی و صلح داخلی لبنان، خدمت به منافع آمریکا و اعمال فشار بر حزب الله لبنان متهم است.

 دستگیری عوامل حادثه قبرشمون و رسیدگی به جنایتی که مرتکب شده اند، سرو صدای زیادی در لبنان به پا کرد و موجب اختلافات و دودستگی های زیادی شد و در تمام تحولات و اختلافات مربوط به این موضوع نام ولید جنبلاط  رئیس حزب سوسیال ترقیخواه این کشور شنیده می شد.

از آن زمان صحنه سیاسی لبنان شاهد چند اتفاق مهم بود از جمله سفر سه نخست وزیر سابق این کشور شامل فواد سنیوره، نجیب میقاتی و تمام سلام به عربستان سعودی به این معنی که سفر همزمان این سه به ریاض همزمان با تکاپوی مشکوک جنبلاط  در داخل لبنان سوال برانگیز بود.

همچنین تشکیل جلسات هیئت دولت به دلایل اختلافات سیاسی و چگونگی حل وفصل قضیه تیراندازی در قبرشمون به طور مداوم تا امروز به تعویق افتاده است.

واکنش ها به بیانیه مداخله جویانه آمریکا

روزنامه البناء در مطلبی با عنوان "واشنگتن روی خط قبرشمون" نوشت: بیانیه سفارت آمریکا حاکی از دخالت مفتضحانه این کشور در لبنان و به عبارت دقیق تر در حادثه قبرشمون است.

به نوشته این روزنامه، منابع آگاه ولید جنبلاط  را مامور ایجاد از بین بردن آشتی و صلح داخلی در چارچوب هدف آمریکایی یا همان محاصره حزب الله می دانند.

این منابع همزمان شدن مواضع تند حزب سوسیال ترقیخواه به رهبری جنبلاط و نیز نیروهای لبنانی به رهبری "سمیر جعجع" و برخی اعضای جریان المستقبل به رهبری "سعد حریری" با حادثه قبرشمون و فراخوانده شدن سه نخست وزیر سابق لبنان به عربستان سعودی و کودتا علیه توازن موجود را تصادفی نمی دانند، همانطور که ورود آمریکا به صحنه داخلی لبنان را درست زمانی که عرصه بر جنبلاط تنگ شده و از چند روز پیش با تکاپوی دیپلماتیک به دنبال تحریک علیه حزب الله و نهاد قضایی لبنان برآمده بود، تصادفی نمی دانند.

این منابع هشدار دادند فشار بین المللی بر لبنان افزایش یافته و جنبلاط به مثابه نوک پیکان مواضع بیگانگان علیه توافق ملی در لبنان است. در این میان اوضاع داخلی لبنان با تحولات منطقه ای بی ارتباط نیست زیرا آمریکا و متحدانش لبنان را به عنوان برگه ای برای جبران شکست های خود در سوریه، یمن و منطقه خلیج فارس می دانند.

نکته مهم اینکه اکنون سعد حریری بنابر دلایل سیاسی و شخصی و نیز مالی نمی تواند در مقابل میشل عون رئیس جمهور لبنان و حزب الله مواضع تند نشان داده و قد علم کند و در این شرایط گزینه استفاده از جنبلاط  برای طرف های خارجی (آمریکا) مطرح شد.

بنابر اعلام این منابع بیانیه سفارت آمریکا پیام مستقیم به رئیس جمهور لبنان با هدف فشار بر سیاست های داخلی و خارجی اوست.

جریان آزاد ملی به رهبری جبران باسیل وزیرخارجه لبنان دخالت آمریکا را محکوم کرده ودولت لبنان را به تحرک سیاسی برای جلوگیری از دخالت سفارت آمریکا در امور داخلی لبنان فراخواند.

"قاسم هاشم" عضو فراکسیون توسعه و آزادی از جریان ۸ مارس نیز وزارت خارجه را به احضار سفیر آمریکا در لبنان در ارتباط با دخالت آشکار در حاکمیت ملی لبنان فراخواند.

نکته قابل توجه اینکه  رئیس جمهور لبنان اندکی پیش از اینکه بیاینه سفارت آمریکا در بیروت صادر شود، اعلام کرد،  لبنان در برابر دیکته های هیچ کس تسلیم نمی شود و هیچ کس بر آن تاثیر نمی گذارد بلکه ما هستیم که دیکته می کنیم و تاثیر می گذاریم.

وی تاکید کرد نهاد قضایی بر اساس قوانین کشور از اختیار رسیدگی و مجازات برخوردار است و با وجود تما م جنگ ها و فشارها، لبنانی ها در پرتو آزادی و حاکمیت و استقلال زندگی می کنند.

"نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان نیز تاکید کرده است، اجازه نخواهد داد هیچ اتفاقی موجب ایجاد تفرقه بین لبنانی ها و دسته بندی در کشور شود و بر لزوم آشتی کامل و فراگیر و برگزاری جلسات دولت تاکید دارد.

منابع شیعه لبنان نیز تاکید کردند، حزب الله راهبرد آرام را در تعامل با مسائل وطنی در پیش گرفته است و با تعطیل شدن هیئت دولت مخالف است اما در عین حال از تلاش برخی طرف های خارجی و داخلی برای از بین بردن دولت از طریق کشاندن حریری به نقشه های خود نگران و به نقش خارجی جنبلاط واقف است و می داند در تلاش برای اعمال فشار بر حزب الله است از همین رو درخواست او برای گفتگو در پرتو شدت مواضع موجود را بی فایده می داند و اجازه نخواهد داد فریب و نیرنگ جدید ی را سرهم کند.

روزنامه "الجمهوریه" هم نوشت: این موضع آمریکا توضیح و تفسیرهای متعددی را به دنبال داشت از جمله اینکه برخی در لبنان آن را موضع گیری آمریکا به نفع یک گروه لبنانی در برابر گروهی دیگر در خصوص چگونگی حل و فصل قضایی و یا سیاسی حادثه قبرشمون دانسته اند.

روزنامه "الاخبار" نیز بیانیه سفارت آمریکا را گستاخی بی تاثیر دانسته و نوشت: سفارت آمریکا به طور مستقیم وارد خط تنش سیاسی موجود در کشور شده و در کنار ولید جنبلاط قرار گرفته است و با صدور بیانیه گستاخانه از تمام حد و مرزهای عرف دیپلماتیک فراتر رفت بدون اینکه هیچ تاثیری در صحنه واقعی لبنان داشته باشد.

آمریکا برای دخالت در لبنان فقط یک چیز کم داشت و آن اظهار عقیده در مورد جنایتی است که در خاک لبنان رخ داد.

الاخبار تاکید کرد: آمریکا از طریق حادثه قبرشمون وارد دخالت در مسائل لبنان شده است، آن هم به زشت ترین شکل آن، هرچند حضور گستاخانه آمریکا در لبنان برای لبنانی ها عجیب نیست، اما واشنگتن که عادت داشت بانک ها و کسانی که با دلار تعامل دارند بترساند و در اعمال فشار بر اقتصاد کشور و برخی سیاستمداران کوتاهی نمی کرد و خود را به عنوان تنها منبع تولید سلاح و مهمات نظامی برای ارتش لبنان تحمیل کرده بود، فقط یک چیز کم داشت و آن اظهار عقیده در مورد جنایتی که در خاک لبنان رخ داد و همچنان در اختیار نهاد قضایی است و بالاخره این کار را با صدور بیانیه ای که از سال ۲۰۰۵ تا کنون بی سابقه به شمار می  آید، انجام داده و در آن حمایت خود را از نهاد قضایی عادلانه و شفاف بدون دخالت سیاسی اعلام کرد.

الاخبار نوشت: اولین برداشت بسیاری از محافل سیاسی لبنان از این وضعیت این است که جنبلاط در حملات تحریک آمیز علیه حزب الله و جلب حمایت سفارت های غربی و عربی موفق شد، زیرا بیانیه سفارت آمریکا را فقط می توان اینگونه ارزیابی کرد که علیه حزب الله و متحدانش از جمله رئیس جمهور و جریان ازاد ملی به رهبری جبران باسیل است، در حالی است که جنبلاط در فتنه انگیزی و تحریک برخی لبنانی ها علیه برخی دیگر کوتاهی نمی کند.

این روزنامه لبنانی ادامه داد: تمام داده های موجود حاکی از این است که وضعیت جنبلاط بعد از این بیانیه بهتر از قبل نخواهد بود، زیرا اگر حزب الله و متحدانش به دنبال منزوی کردن او هستند چنین بیانیه ای چطور می تواند این رویکرد را تغییر دهد؟ سوال دیگر اینکه ابزار آمریکا برای تحمیل رویکردهای خود در صحنه واقعی لبنان چیست؟

در پاسخ باید گفت، تمام عملکرد آمریکا حاکی از این است که فقط یک سلاح دارد؛ سلاح مالی- اقتصادی و تجربه نشان داده است این سلاح سنگین موجب مرگ اقتصاد لبنان و خزیدن نظام بانکی آن به آغوش وزارت خزانه داری آمریکا و دیکته های آن شده است اما تاثیر آن بر حزب الله تقریبا وجود ندارد زیرا این حزب نه جزئی از نظام بانکی است و نه به فهرست های پی در پی تروریسم آمریکا توجهی دارد.

این توضیحات به این معنی است که بیانیه سفارت آمریکا خطری ندارد هرچند تجاوز به حاکمیت لبنان و دخالت در نهاد قضایی آن به شمار می آید.

الاخبار در ادامه نوشت: منابع رسمی نیز این بیانیه را دخالت در مسائل لبنان و البته بر خلاف شیوه های معمول آمریکا دانسته اند زیرا همه می دانند، سفارت آمریکا موضع گیری در قبال مسائل لبنان را به شکل غیرعلنی اعلام می کند، اما صدور بیانیه به شکل علنی اقدامی بی سابقه است که باید وزارت خارجه به آن واکنش نشان دهد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۸۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخدام ۲۰۰ نفر در دهیاری‌های استان بوشهر

استاندار بوشهر از استخدام ۲۰۲ نفر نیروی جدید در دهیاری‌های استان بوشهر خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، احمد محمدی‌زاده ظهر امروز در نشست با مسئولان امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر با اشاره به اینکه توجه ویژه‌ای به عمران روستاها می‌شود اظهار داشت: در این راستا اعتبار عمران روستایی از حوزه‌های مختلف افزایش یافته است.

وی با اشاره به استقرار دهیاری در روستاها خاطرنشان کرد: از 619 روستای استان بوشهر 393 روستای آن دارای دهیاری است.

استاندار بوشهر از صدور مجوز استخدام نیروی جدید در دهیاری‌های استان خبر داد و گفت: با پیگیری انجام شده مجوز بکارگیری و استخدام 202 نفر نیروی جدید در دهیاری‌های استان بوشهر از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صادر شد.

محمدی‌زاده افزود: این نیروها قرار است با تخصص‌های مختلف از جمله کارشناس امور اداری و فناوری اطلاعات، مسئول فنی، عمرانی و خدمات روستایی، کارشناس حقوقی‌ و امور قراردادها، امور مالی، خدمات روستایی، کارشناس اقتصادی و سرمایه‌گذاری همچنین آتش‌نشان، راننده و کارگر خدماتی در دهیاری استان مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه آخرین بکارگیری نیرو در دهیاری‌های استان مربوط به سال 1398 بوده است افزود: بکارگیری نیروهای متخصص و تازه نفس تاثیر بسیار مطلوبی بر کیفیت خدمات دهیاری‌ها به مردم روستانشین استان بوشهر خواهد داشت.

استاندار با قدردانی از خدمات و فعالیت دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر بیان کرد: فعالیت این مجموعه در بخش‌های مختلف روستایی درخور تحسین است.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • استخدام ۲۰۰ نفر در دهیاری‌های استان بوشهر
  • شهادت رزمنده حزب الله در راه قدس
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • حمله موشکی حزب الله به پادگان نظامی «برانیت» رژیم صهیونیستی
  • حمله موشکی حزب الله به پادگان «برانیت» رژیم صهیونیستی
  • ۶ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه منهدم شدند
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم