Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از اجرای سه پروژه شاخص علمی، پژوهشی و تحقیقاتی با حمایت های دولت تدبیر و امید توسط جهاددانشگاهی در استان سمنان خبر داد و گفت: تکمیل پروژه شاخص پژوهشی، آموزشی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی استان نیاز به کمک و حمایت های مالی دولت محترم دارد.

به گزارش ایسنا، حسن رهایی در آستانه فرارسیدن ۱۶ مرداد، سالروز تأسیس جهاددانشگاهی ضمن بیان این مطلب افزود: با حمایت های خوب و ارزشمند دولت محترم تدبیر و امید و استاندار محترم سمنان و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و نمایندگان محترم مردم استان درمجلس از فعالیت های جهاددانشگاهی سه پروژه شاخص در حوزه های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در استان سمنان در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: شعبه پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی در شهرستان مهدیشهر با پیشرفت فیزیکی فاز اول ساختمانی ۹۰ درصد در حال ساخت است که انشاءالله با تخصیص اعتبارات لازم و مجوزهای مربوطه فاز اول تکمیل، تجهیز و راه اندازی می شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان همچنین گفت: ایجاد پژوهشکده مطالعات کویر در سمنان که تاکنون مجوز موافقت اصولی گروه برنامه ریزی و گردشگری کویر آن اخذ و آزمایشگاه مصالح ساختمانی و مواد معدنی آن راه اندازی و در حال خدمت رسانی است، همچنین زمین و پروانه ساختمانی قریب به هفت هزار متربنا جهت احداث مجتمع آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی کویر جهاددانشگاهی استان سمنان اخذ گردیده است که امیدواریم با تخصیص اعتبار مورد نیاز ساخت این مجتمع نیز هرچه سریعتر آغازگردد، که در این راستا مسولین محترم و نماینده محترم مردم سمنان ومهدیشهر و سرخه قول پیگیری و همکاری و مساعدت لازم برای تأمین مالی مجتمع یاد شده را داده اند.

رهایی ادامه داد: همچنین مرکز خدمات تخصصی تولیدات گیاهی در بسطام شهرستان شاهرود نیز به حمایت جدی تر مسوولین محترم برای راه اندازی نیاز دارد که متأسفانه باپیگیری های فراوان متأسفانه تاکنون حمایت مالی از این پزوژه صورت نگرفته است وجهاددانشگاهی استان با استفاده از منابع داخلی اندک خود اقداماتی در این خصوص صورت داده است که نیاز به تأمین منابع مالی لازم برای تکمیل آن می باشد.

رهایی با ارائه گزارشی از فعالیت های این نهاد در یکسال گذشته گفت: با توجه به برنامه چشم انداز جهاددانشگاهی و سند توسعه استان سمنان گامهای مثبت و خوبی در حوزه های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی برداشته شده است و برنامه توسعه جهاددانشگاهی استان سمنان نیز برای سال‌های پیش رو در تدوین نموده شده است.

وی افزود: در حوزه پژوهشی و خدمات تخصصی آزمایشگاه مصالح ساختمانی و مواد معدنی بالغ بر ۲۱ قرارداد همکاری با شرکت های پیمانکار و دستگاه های اجرایی منعقد شده است و در یکسال گذشته بالغ بر ۴۷۷ مورد نمونه مصالح ساختمانی و مواد معدنی در این آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان همچنین از ذخیره سازی حدود ۵۰۰ مورد خون بند ناف نوزادان در بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: نمایندگی خون بند ناف در سال ۱۳۹۲ در استان سمنان تأسیس شد و تا امروز بالغ بر ۵۲۰ قرارداد جهت ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان منعقد شده است.

رهایی اظهار داشت: در یک سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ مورد ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان در استان سمنان انجام و جهت نگهداری و فریز به بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی ارسال شده است.

وی به برخی طرح های پژوهشی قابل اجرا و افتتاح توسط جهاددانشگاهی استان سمنان اشاره کرد و افزود: انعقاد قرارداد با پژوهشکده گیاهان دارویی جهت تولید نهال عناب، به صورت کشت و بافت ، پیگیری فاز عملیات اجرایی تولید گیاهان دارویی، تثبیت شن های روان و مدیریت مناطق بیابانی، اجرای طرح پژوهشی امنیت در پایگاه اطلاعات جمعیتی اداره ثبت احوال سمنان از جمله این موارد است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری های مشترک با دستگاه های اجرایی استان سمنان جهت انجام طرح های تحقیقاتی در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، مدیریت، کامپیوتر و الکترونیک در یکسال گذشته، گفت: تفاهم نامه همکاری با هلال احمر سمنان جهت انجام طرح های پژوهشی، تفاهم نامه همکاری با شرکت نفت شاهرود، همکاری با سازمان مدیریت برنامه ریزی وبودجه استان جهت جذب اعتبارات، همکاری با آستان قدس رضوی جهت انجام طرح اشتغال زایی و کارآفرینی، انعقاد قرارداد همکاری با شرکت آب و فاضلاب شهری استان و شرکت گاز استان سمنان جهت انجام طرح نظرسنجی و پژوهشی در یک سال گذشته انجام شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان همچنین از برگزاری ۲۲۰ دوره آموزشی آزاد و قراردادی شامل دوره های عمومی و تخصصی آزاد و کارکنان دولت با شرکت ۴۰ هزار و ۲۰۲ فراگیر در یک سال گذشته خبر داد و گفت: برگزاری بیش از ۱۰ دوره آموزشی دستیار دندانپزشک، تکنسین داروخانه، فوریت های پزشکی و کمک پرستاری و امدادگر اورژانس در استان و اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر از فراگیران دوره های ذکر شده در مراکز درمانی در یک سال گذشته از جمله فعالیت های حوزه آموزشی جهاددانشگاهی استان سمنان است.

رهایی ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه همکاری با انجمن اسلامی دانش آموزان استان سمنان و ارائه خدمات مهارت آموزی به بالغ بر ۳ هزار دانش آموز، انعقاد تفاهم نامه همکاری و برگزاری طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانواده  (مشاغل خانگی)  با همکاری اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سمنان، برگزاری و اجرای طرح ملی دانش آموزی نجات آب ( داناب) در استان سمنان برای هفتمین سال متوالی و برگزاری طرح اطلاع رسانی احیاء و تعادل بخشی منابع آب ها زیرزمینی در استان سمنان از اهم فعالیت های حوزه آموزشی در یکسال گذشته بوده است.

وی اضافه کرد: برگزاری ۳ دوره بین المللی روش های نوین آموزش زبان انگلیسی برای مدرسین زبان انگلیسی استان با حضور مدرسین بین المللی از موسسه کمبریج انگلستان، برگزاری ششمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرائی در استان سمنان برای ۳۰۰۰ نفر از شرکت کنندگان در استان، برگزاری آزمون استخدامی آتشنشانی برای ۱۲۷۰ نفر از متقاضیان به کارفرمایی دفتر امور شهری استانداری سمنان و انعقاد قرارداد ملی با سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستادایران) و آموزش کلیه دستگاه های اجرائی و پایلوت طرح در ۲۱ استان با هماهنگی واحد سمنان نیز از دیگر فعالیت های مهم بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان اظهار داشت: در حوزه معاونت فرهنگی در حوزه گردشگری و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اردوهای ایران مرز پرگهر و بازدید از مراکز علمی، صنعتی و تولیدی استان سمنان برگزار می شود، همچنین مسابقات استانی مناظره دانشجویان استان سمنان در پی تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم ایجاد گفتمان سازی در دانشگاه ها با حضور دانشجویان دانشگاه های مختلف استان برگزار شد.

رهایی ادامه داد: مسابقه کتابخوانی قیام امام حسین(ع) و حجاب و عفاف، نمایشگاه حجاب و عفاف در دانشگاه های آزاد و سمنان، اکران فیلم در حوزه دفاع مقدس، کرسی تلاوت وتدبر، جشنواره غذای دانشجویی، کارگاه آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس، کارگاه آموزشی تله شادمانی، مراسم نکوداشت مقام استاد و جشنواره خاطره نویسی ویژه روز خبرنگار از جمله مهمترین فعالیت های حوزه فرهنگی در یکسال اخیر بوده است.

وی همچنین از اجرای دو طرح نظرسنجی و افکار سنجی در استان سمنان در یک سال گذشته خبر داد و گفت: با انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان آب و فاضلاب شهری استان و شرکت گاز استان سمنان این دو طرح نظر سنجی در مرکز افکار سنجی ایسپا جهاددانشگاهی استان سمنان برگزار شد، همچنین در حوزه رسانه نیز بالغ بر ۵ هزار محصول خبری در  ایسنا و حدود ۳۰۰۰ محصول خبری در خبرگزاری تخصصی قرآنی ایکنا شعبه سمنان تولید شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۹۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های آب و خاک افزود: موضوع عملیات آب و خاک، ارتقای راندمان آبیاری و همین‌طور ارتقای حاصلخیزی خاک است که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان این که در بحث بهره‌وری آب، پروژه‌های متعددی در کشور در دست اجرا است، اظهار داشت: سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سامانه‌های آبیاری نوین یکی از این پروژه‌ها است. همچنین مرمت قنوات، اجرای شبکه‌های آبیاری بخصوص شبکه سه و چهار، تجهیز و نوسازی اراضی، تسطیح اراضی، احداث و ترمیم آب‌بندان‌ها، پوششی کردن کانال‌های خاکی با بتن یا انتقال آب با لوله و اجرای سیستم‌های کم فشار در باغات سنتی مجموعه اقداماتی است که در حوزه زیرساخت اجرا می‌کنیم.

با اعتبارات دولتی اجرای پروژه‌ها ۲۰۰ سال طول می‌کشد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کارهای خوبی تاکنون انجام شده و کارهایی نیز باقی مانده است، منابع تخصیص یافته توسط دولت هم در بودجه تعریف شده و مشخص است، سالانه سه تا چهار هزار میلیارد تومان به این بخش از سوی دولت اختصاص می‌یابد در صورتی که نیاز این بخش خیلی زیاد است.

نیازی یادآور شد: بر اساس برآوردهای انجام شده برای تکمیل پروژه‌های آب و خاک و اجرای زیرساخت‌ها، حدود هزار همت پول نیاز داریم که با تخصیص چهار تا پنج همت در سال، اجرای پروژه‌های ما ۲۰۰ سال طول می‌کشد.

وی ادامه داد: منابع آبی ما اجازه نمی‌دهند که این میزان صبر کنیم، بنابراین تصمیم گرفتیم که از سرمایه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کنیم. مجموعه‌ای به اسم سرمایه‌گذار وارد سیستم زیرساخت کردیم. این سرمایه‌گذاران طی تعاملات یا قراردادی با صاحب زمین، اراضی کشاورزی را اجاره می‌کنند و به میزان اجاره، در آن زمین سرمایه‌گذاری می‌کنند و یا خود بهره‌برداران منابع می‌آورند تا پروژه‌ها اجرا شوند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان اعتبارات جذب شده از مسیر سرمایه‌گذاران در سال گذشته افزود: ما میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ را حساب نکرده‌ایم زیرا منابع جذب نشده و تازه تخصیص داده شده است.

وی اظهار داشت: اما برای سال ۱۴۰۱ در آذربایجان شرقی در بحث آبیاری و زهکشی دو تا سه پروژه داشتیم که در ۲۱۰۰ هکتار اجرا شد و ۶۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شد؛ در ایلام دو ایستگاه اجرا کردیم و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شد؛ در چهارمحال و بختیاری هشت ایستگاه پمپاژ با وسعت اراضی زیر کشت ۱۶۶۰ هکتار با سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیارد تومان اجرایی شد؛ در کردستان در حوزه تأمین و انتقال آب ۲۱ پروژه با ۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، اجرا شد و در جاده بین مزارع این استان هم ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد.

۱۲۷ میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال ۱۴۰۱

نیازی کل حجم سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در ۱۴۰۱ را ۱۲۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه شبکه، ایستگاه پمپاژ و تأمین و انتقال آب اجرایی شد.

وی اضافه کرد: در سامانه آبیاری تحت فشار که استقبال خوبی توسط بهره‌بردار انجام می‌شود، ۴۳۸ پروژه اجرا کردیم. ۲۱ هزار و ۲۶۴ هکتار به کمک خودیاری مردم بوده است و یکهزار و ۱۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط مردم (علاوه بر خودیاری که برای اعتبارات دولتی باید بدهند) انجام شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری گفت: تلاش داریم در بخش آب و خاک از مشارکت مردم استفاده کنیم، از آنجایی که ۹۸ درصد بخش کشاورزی در اختیار مردم است، در حوزه آب و خاک هدف‌گذاری کردیم که بتوانیم پروژه‌های بیشتری را با کمک مردم اجرایی کرده و حداقل دو هزار میلیارد تومان سرمایه توسط بخش خصوصی تأمین کنیم.

به گفته وی، سرمایه بخش خصوصی توسط مردم یا بعضاً بنیادهایی مثل برکت تأمین خواهد شد، در سال گذشته در حوزه قنوات از بنیاد برکت ۵۰ میلیارد تومان کمک گرفتیم و امسال هم با آنها برای تأمین اعتبار تفاهم‌نامه داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: نظر ما تأمین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط بنیاد برکت بود اما آنها ۵۰ میلیارد تومان را پذیرفتند و قرار شد اگر بخواهند کل اعتبار مد نظر ما را تأمین کنند، جلسات کارشناسی با آنها برگزار کنیم.

وی کمک‌های بنیاد برکت را بلاعوض اعلام کرد و افزود: بنیاد برکت پرداخت بخشی از هزینه پروژه مثلاً ۲۰ درصد آن را تقبل می‌کند، بخش دیگری از آن توسط دولت تأمین می‌شود و بقیه را کشاورز پرداخت می‌کند.

نیازی گفت: بعضی از استان‌ها به‌ویژه استان‌های شرقی خیّر قنات پیدا کرده‌اند، خیّرهایی هستند که یک عددی را کمک می‌کنند تا قناتی برای روستا آباد شود. این مجموعه اقداماتی است که برای پروژه‌های خرد داخل مزرعه اجرایی می‌کنیم. در پروژه‌های خرد راحت‌تر بخش خصوصی جذب می‌شود.

وی درباره میزان کمک نهادها اضافه کرد: برای پروژه‌های خرد، نهادها پول‌های درشتی کمک نمی‌کنند اما امیدواریم از بنیاد برکت بتوانیم پولی بگیریم. بنیاد مستضعفان و جانبازان هم به مناطق محروم کمک می‌کند، ما با این دو مجموعه جلساتی داشتیم تا بتوانند به حوزه زیرساختی کشور کمک کنند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: آورده‌های مردمی در پروژه‌های آب و خاک قابل توجه‌تر است و حتماً دو هزار میلیارد تومانی که به‌عنوان آورده مردمی در برنامه‌های ما پیش‌بینی شده است، امسال محقق خواهد شد.

استفاده از فاینانس چین در پروژه‌های کلان

نیازی درباره نحوه تأمین اعتبار پروژه‌های کلان حوزه آب و خاک گفت: ما در بخش آب و خاک دو پروژه کلان داریم، یکی بحث فاز دوم طرح خوزستان و ایلام که از ۵۵۰ هزار هکتار، حدود ۳۰۰ هزار هکتار آن اجرا شده است.

وی افزود: برای تأمین آب پروژه که در حوزه وزارت نیرو است و شبکه‌های سه و چهار که حوزه ما قرار دارد، ۱۸۰ میلیارد تومان پول نیاز داریم، این رقم، مبلغ سنگینی است و بودجه عمومی کشور تکافوی اجرای آن را نخواهد داد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که برای تکمیل این پروژه، دو مسیر را پیگیری می‌کنیم، اضافه کرد: یکی از این مسیرها که در قالب بودجه ۱۴۰۲ هم پیش‌بینی شده بود، فروش سهم دولت در نیشکر و صنایع جانبی آن است تا درآمد حاصل را در این پروژه هزینه کنیم.

وی ادامه داد: برای پروژه ۵۵۰ هکتاری و پروژه تکمیل زیرساخت استان‌های شمالی در بخش کشاورزی حدود ۷۶ همت پول نیاز داریم.

نیازی تصریح کرد: پروژه تکمیل زیرساخت سه استان شمالی شامل تجهیز و نوسازی، بازچرخانی، آب‌بندان، بتنی کردن کانال‌ها و … در قالب یک بسته کامل است، هدف این پروژه تأمین یک میلیارد متر مکعب آب و انجام دو تا سه کشت در برخی از اراضی است.

وی اظهار داشت: در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به چین، پروژه‌های متعددی برای فاینانس مطرح شد و چین دو پروژه ما را برای فاینانس قبول کرد که قرار است برای پروژه خوزستان یک میلیارد دلار و برای پروژه زیرساخت شمال ۲۲۰ میلیون دلار از منابع مالی چین اختصاص یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که تفاهم اولیه انجام شده است و خود کشور چین استقبال کرد و پذیرفت که این دو پروژه را فاینانس کند، گفت: اکنون بحث اقدامات بانک مرکزی مطرح است که نحوه انتقال این پول و تبدیل یوان چین به ریال چگونه باشد، زیرا پروژه‌های ما ارزبری ندارند و ریال‌بر هستند. برای اجرای پروژه‌های خود نیازی به واردات ماشین‌آلات نداریم.

وی افزود: در حال حاضر به شدت پیگیریم که بتوانیم از موضوع فاینانس که متأسفانه زمان‌بر هم شده است، برای اجرای این دو پروژه استفاده کنیم و موضوع فاینانس را در ۱۴۰۳ نهایی کنیم.

کد خبر 6094425 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • بیش از چهار هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • چهار هزار و ۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • حمایت بانوان شاهرودی از اجرای طرح نور+ فیلم
  • دانشگاه بیرجند بیش از هزار پله صعود کرد
  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی دانشگاه بیرجند
  • لزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک
  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی دانشگاه بیرجند
  • افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت با اجرای موفق پروژه فیبرنوری
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • لزوم همکاری بیش از پیش بانک مسکن در اجرای طرح‌های نهضت ملی