Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرنگار پیشکسوت گیلانی می گوید: رمز ماندگاری هر خبرنگار مردمی بودن است؛ یعنی اگر خبرنگاری قلم خودش را نفروشد و برای مردم کار کند یقینا ماندگار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، باران نم‌نم می‌بارید و صدای دلربای اذان از مسجد جامع شهر فومن دل هر عابر و رهگذری را می‌ربود.

دو طرف جاده اما مسافران که انگار از گرما فرار کرده باشند از بارش باران به وجد آمده بود بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به در مغازه‌اش رسیدم. دختر خانمی جلوتر از من وارد مغازه شد و گفت: حاج‌آقا قرآن جیبی دارید؟ گفت: بله! یک خانم محجبه که در مغازه بود قرآنی را از قفسه‌ای برداشت و به آن دخترخانم داد.

هنوز چهره‌اش را ندیده‌ام، سر را به دنبال صدا می‌چرخاندم (همان صدایی که از پشت تلفن نیز گیرایی خاصی داشت) با چهره‌ی مردی میان‌سال با موهای سپید، اما بشاش مواجه شدم، احوال‌پرسی کردم و با به انتهای مغازه‌اش رفتیم تا به مناسبت روز خبرنگار بساط یک مصاحبه با خبرنگار پیشکسوت گیلانی را پهن کنیم، خبرنگاری که 44 سال است در این عرصه قدم می‌زند و قلم می‌نوازد.

 

 

مشروح گفتگو خبرنگار 8دی با خبرنگار پیشکسوت گیلانی که سابقه عضویت در 3 دوره شورای شهر را نیز داشته است در ادامه می‌خوانید:

 

8دی: خودتان را معرفی کنید و از نحوه ورودتان به عرصه خبرنگاری بگویید:

 "محمدولی زاده" متولد شهر فومن هستم و از سال 54 تا 58 با "کیهان" کار می‌کردم، از سال 58 تاکنون هم با روزنامه "اطلاعات" همکاری دارم. در آن زمان همین دو روزنامه در کشور منتشر می‌شد که بنده هم با هر دوتا همکاری داشتم و همچنان خبرنگار روزنامه اطلاعات هستم. از دار دنیا یک پسردارم و 2 نوه؛ و خدا را شکر راضی هستم.

 

** رمز ماندگاری هر خبرنگار مردمی بودن است

8دی: مهم‌ترین ویژگی یک خبرنگار چیست؟!

رمز ماندگاری هر خبرنگار مردمی بودن است. یعنی اگر خبرنگاری قلم خودش را نفروشد و برای مردم کار کند یقیناً ماندگار است. بنده هم سعی کردم از روز اول شروع کار خبرنگاری تاکنون در خدمت مردم باشم و برای مردم قلم بزنم. هرچند با تمامی مسئولین شهرستان فومن مصاحبه دارم اما خودم و قلمم را سعی کردم وقف مردم کنم. "تا قبله ماشین مردمه، من قبله نمایم/ سودای چپ و راست نارم فکر شمایم" (اشاره به اشعار شیون فومنی)

کار خبری سختی‌های خودش را دارد. سرعت در انتقال خبر خیلی زیاده شده است اما آن زمان یادم هست که برای تهیه خبر یا نوشتن یک گزارش مثلاً در منطقه امام‌زاده ابراهیم با چه سختی و بدبختی خودم را آنجا رساندم. یا پای پیاده برای نوشتن مشکلات مردم به روستاهای اطراف، ماسوله و... می‌رفتم.

**  با تلفن هندلی خبر ارسال می‌کردیم

الآن در هفته دولت می‌بینید که فرمانداری یک خودرو برای خبرنگاران اختصاص می‌دهد و آن‌ها را جابه‌جا می‌کند اما ما آن زمان با موتورسیکلت و دوچرخه به دنبال مسئولین می‌رفتیم تا بتوانیم خبر تهیه کنیم.

نه فکسی بود، نه ایمیلی و حتی تلفن ثابتی که الآن هست هم آن زمان هندلی بودند که ما از آن طریق خبر را ارسال می‌کردیم اگر سروقت ارسال می‌شد 200 تومان به ما پاداش می‌دادند و اگر سروقت ارسال نمی‌شد 200 تومان ما را جریمه می‌کردند.

** آن زمان خبرنگاری خلاصه می‌شد در عشق و علاقه!

همین‌قدر برائت بگویم که آن زمان خبرنگاری خلاصه می‌شد در عشق و علاقه؛ این روزها نمی‌گویم نیست، هنوز عده‌ای هستند که عشق دارند اما بسیار کم است.

 

8دی: قشنگ‌ترین و تلخ‌ترین خبری که تهیه‌کرده‌اید چه بود؟!

کار رسانه‌ای سرشار از تلخی و شیرینی اما دو نمونه را ذکر می‌کنم. یک روز در سال 1363 به من خبر دادند که در منطقه "گسکرات فومن" یک بنده خدای توربین آبی ساخته است که به چند خانوار برق‌رسانی می‌کند؛ وقتی خبر را برای کیهان فرستادم تیتری که برایش انتخاب کردند این بود که "علف باید به دهن بزی خوش بیاید" و من از این نوآوری که ایجادشده بود خیلی خوشحال شدم؛ اما تلخ‌ترین خاطره من سیل چند سال قبل در ماسوله است که وقتی برای تهیه خبر و عکس رفتم صحنه‌هایی را دیدم که بسیار ناراحت‌کننده بود.

 

 

** خبرنگاری که انتقاد می‌کند باید پیشنهاد هم ارائه دهد

8دی: تصور شما از جامعه با خبرنگار و جامعه بدون خبرنگار چیست؟!

جامعه بدون خبرنگار جامعه‌ی زنده‌ای نیست. خبرنگار شریان حیاتی یک جامعه است. یقیناً جامعه با حضور جوانان و نوجوانان نخبه خبرنگار رو به پیشرفت گام بر خواهد داشت.
مثلاً همین سیل اخیر که در کشور پیش آمد اگر خبرنگاران نبودن و اطلاع‌رسانی نمی‌کردند مردم از کجا مطلع می‌شدند؟! جامعه اگر می‌خواهد پویا باشد نیاز به خبرنگار دارد. خبرنگار منتقد خوب است اما خبرنگاری که انتقاد می‌کند باید پیشنهاد هم ارائه دهد.

من سه دوره از اعضای شورای اسلامی شهر فومن بودم و خودتان می‌دانید که کسی که می‌خواهد وارد شورای شهر شود، باید 400 میلیون هزینه کند اما شاید باورتان نشود که بگویم من هنوز مستأجر هستم. خانه شخصی از خودم ندارم و منزلم را 60 میلیون رهن کرده‌ام اما خدا را شکر در زمانی که مسئولیت داشتم و کار خبری کرده و می‌کنم یک متر زمین هم از کسی دریافت نکرده‌ام؛ همین باعث شده که الآن هم مردم در بازار، خیابان و... به حقیر احترام بگذارند.

 

8دی: نظرتان را در مورد کلماتی که بیان می‌کنم بگویید:

خبرنگار: باید وجدان داشته باشد.

فومن: شهر خوب با مردمی فرهنگ و دوست‌داشتنی!

اداره ارشاد: بیشتر به خبرنگاران توجه کند، بیشتر به این بچه‌های جوان توجه کند، الآن خبرنگاری داریم که در همین شهر است و با یک فرزند حتی بیمه هم نشده است.

امام خمینی (ره): روزی که امام (ره) تازه به ایران بازگشته بودند خبر رسیده بود که تاکسی‌های تهران از مسافرها کرایه نمی‌گیرند، من برای صحت این موضوع تا تهران رفتم.

حرف پایانی: مردم ما بسیار به انقلاب و نظام وفادار هستند، همین مردم خون داده‌اند (با چشمانی پراشک می‌گوید). الآن ما آدم فرهنگی داریم که تا ساعت 10 شب  سر خیابان می‌نشیند تا زمانی که می‌رود، خانه فرزندش چیزی نخواهد! واقعاً اوضاع اقتصادی خیلی بد است و باید به مردم بیشتر از این‌ها توجه کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۹۹۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

سردار احمدرضا رادان اظهار داشت: رییس قوه قضاییه مردانه از اجرای طرح نور حمایت کرده و رییس جمهور نیز در شرایطی که معمولا روسای جمهور به دلیل کسب رای در انتخابات به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، در میدان حضور دارد و وزیر کشور و صداوسیما هم به صحنه آمدند. مردم من شهادت می‌دهم رئیس جمهور تنها در برابر این مراسمی که من اکنون صحبت می‌کنم قرار گرفته تا حمایت کند.

به گزارش مهر، فرمانده نیروی انتظامی کل کشور با بیان اینکه حجاب هرگز موضوع امنیتی و انتظامی نیست تاکید کرد: حجاب و عفاف موضوعاتی کاملا فرهنگی و اجتماعی است.

سردار احمدرضا رادان در اجتماع مردم قم در حمایت از اجرای طرح حجاب و عفاف که در خرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علی‌ها برگزار شد بیان کرد: نیروی انتظامی تمام تلاش خود را در راستای مقابله با ناهنجاری‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله برخورد قاطع با اشرار به کار می‌بندد و یکی از تهمت‌هایی که به نیروی انتظامی می‌زنند آن است که پلیس فقط به امر حجاب و عفاف توجه دارد که اینگونه نیست.

فرمانده فراجا بیان کرد: رییس قوه قضاییه مردانه از اجرای طرح نور حمایت کرده و رییس جمهور نیز در شرایطی که معمولا روسای جمهور به دلیل کسب رای در انتخابات به این عرصه‌ها ورود نمی‌کنند، در میدان حضور دارد و وزیر کشور و صداوسیما هم به صحنه آمدند.

او تاکید کرد: معمولا هیچ رئیس جمهوری از این کار‌ها انجام نمی‌دهد، چون اعتقاد دارد باید کاری کند که رای داشته باشد حتی اگر این رای ضربه به دین باشد، ولی این رئیس جمهور این حساب را نکرده و ایستاده تا حیا، دین، عفت در جامعه ساری و جاری باشد.

سردار رادان با بیان اینکه دشمنان تلاش دارند تا بی حجابی در جامعه گسترده شود افزود: ۳۲ دستگاه متولی موضوع حجاب و عفاف هستند که متاسفانه برخی از آنان به ماموریت‌های خود عمل نمی‌کنند و حتی در این زمینه مطالبه گر هم شده اند که مردم باید از این نهاد‌ها بخواهند به ماموریت‌های خود در حوزه حجاب و عفاف عمل کنند.

فرمانده نیروی انتظامی کل کشور با بیان اینکه حجاب هرگز موضوع امنیتی و انتظامی نیست تاکید کرد: حجاب و عفاف موضوعاتی کاملا فرهنگی و اجتماعی است و ما به صراحت اعلام می‌کنیم در این عرصه نگاه امنیتی نداریم.

وی ادامه داد: در تمامی موضوعات باید‌ها و نباید‌هایی وجود دارد و می‌بایست این پرسش را مطرح کرد که اگر عده‌ای در عرصه حجاب و عفاف باید‌ها و نباید‌ها را ندیده گرفتند تکلیف چیست.

سردار رادان بیان کرد: ما از دختران این کشور حفظ و صیانت می‌کنیم که قرار است در آینده مادران این سرزمین شوند و رزمنده پروران آینده این کشور برای ایستادگی در برابر استکبار جهانی باشند.

وی گفت: این ماجرا برای امروز نیست بلکه از زمان صدر اسلام شروع شد و در در دوران سیدالشهدا علیه السلام به درازا کشیده است و دشمن تلاش کرد تا حجاب را از خاندان اهل بیت علیهم السلام که بعد از واقعه عاشورا به سمت شام در حرکت بودند بردارد و این ماجرا تا به امروز ادامه دارد و مردم باید تکلیف خود را بشناسند.

دیگر خبرها

  • پای کار آمدن مردم شرط موفقیت در عرصه‌های مختلف است
  • رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست
  • سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم
  • سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است
  • توریسم درمانی در سیستان و بلوچستان باید توسعه یابد
  • پای کار آمدن مردم شرط موفقیت در عرصه‌های مختلف
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی
  • درآمد پیش‌کش؛ کارت خبرنگاری بدهید!
  • تثبیت سند مالکیت بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی خوزستان