Web Analytics Made Easy - Statcounter

خاضع گفت: کتاب و کتابخوانی نقش ارزنده و برجسته ای در رشد و تعالی فکری، فرهنگی و اجتماعی انسان ها و جوامع بشری و راهی برای حفظ و انتقال ذخائر فرهنگی و علمی به نسل های آینده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «حجت الاسلام سیدجواد خاضع» در آئین اختتامیه «نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی» که با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی رضوی در کتابخانه مرکزی یاسوج برگزار شد، گفت: دین اسلام و قرآن کریم برای مطالعه، کتابخوانی و علم و دانش ارزش و اعتبار خاص و ویژه ای قائل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: بررسی آماری محتوای کلام الله مجید نشان می دهد که واژه کتاب به اشکال مختلف، 255 بار، واژه علم و مشتقات آن 582، و کلمه قلم 2 بار و کلمه اقرا سه بار در قرآن تکرار شده است.

 

وی یادآور شد: نخستین سوره ای که بر پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله وسلم) نازل شد سوره علق بود که با «اقرا» آغاز می شود و در اسلام کتابخوانی به اندازه ای اهمیت دارد که معجزه ابدی پیامبر اکرم (صل الله علیه واله) کتاب قرآن است.

 

 

خاضع ابراز داشت: خداوند سبحان به قلم و به آنچه می نویسد قسم یاد می کند؛ «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ» چون کسب علم و دانش اهمیت خاصی دارد.

 

این فعال فرهنگی کهگیلویه  و بویراحمد با بیان اینکه علما و دانشمندان فضیلت و اعتبار خاصی دارند، ادامه داد: در روایات و احادیث عالمان بر عابدان برتری دارند، چون منافع عبادت فقط شامل شخص عابد می شود، اما منافع علم عمومی و اجتماعی است، «گفت آن گلیم خویش برون می برد زموج/ وین جهد می کند که بگیرد غریق را.»

 

وی تصریح کرد: به اندازه ای علم، دانش و سواد آموزی در اسلام مهم است که وقتی در جنگ بدر تعداد زیادی از کفار و مشرکین به اسارت مسلمانان درآمدند، پیامبر اکرم (صل الله علیه واله وسلم) فرمود : «بهای آزادی اسرا سواد آموزی آنان به 10 نفر از مسلمانان است.» که این حاکی از اهمیت سواد آموزی، علم و مطالعه در دین مبین اسلام حتی در بدترین شرایط جنگی است.

 

خاضع ابراز داشت: امام رضا (علیه السلام) هنگام عبور از نیشابور به سمت مرو (خراسان) حدیث «سلسلة الذّهب» را بیان فرمود که راویان این حدیث همه امام معصوم هستند تا به پیامبر، جبرئیل امین و خداوند سبحان می رسد.

 

امام جمعه موقت یاسوج با بیان اینکه به حدیث «سلسلة الذّهب» یعنی زنجیره زرین و طلایی می گویند، اضافه کرد: زمانی که امام رضا (علیه السلام) این حدیث را بیان فرمودند، حدود 20 هزار نفر آن را مکتوب کردند، وقتی حضرت به نیشابور رسیدند و قصد خروج از نیشابور داشتند، محدثان اعم از شیعه و سنی جمع شدند عرض کردند یابن رسول الله آیا از شهر ما تشریف میبری و برای استفاده ما حدیثی بیان نمی فرمایید؟ حضرت سرش را از محمل (کجاوه) بیرون آورد فرمود: «شنیدم از پدرم موسی بن جعفر (علیه السلام) که فرمود شنیدم از پدرم جعفر بن محمد که فرمود شنیدم از پدرم محمد بن علی ... تا رسید به امام علی (علیه السلام) که فرمود شنیدم از رسول خدا (صل الله علیه وآله وسلم) که فرمود شنیدم از جبرئیل که فرمود شنیدم از پروردگار که فرمود: « کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی» یعنی «کلمه توحید (لا اله الا الله) دژ و حصار محکم من است. هر کس آن را بگوید، داخل حصار من شده و هر کس داخل قلعه و حصار من شود، از عذاب من در امان است»، مرکب حضرت حرکت کرد، حضرت امام رضا (علیه السلام) با صدای بلند فرمود: «بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» یعنی با شروط آن و من خود یکی از آن شروط هستم، این حدیث کوتاه اما رسا و گویا و پرمغز اشاره دارد به رابطه امامت و توحید و پیوند میان امامت و توحید را بیان می فرماید.

 

وی خاطرنشان کرد: توحید و یکتاپرستی اصلی است که دین مبین اسلام بر آن بنا شده و نخستین سخنی که پیامبران الهی دعوت خود را با آن آغاز می کردند، دعوت به توحید و وحدانیت خداوند سبحان بود:« وَلَقَد بَعَثنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ» یعنی «ما در هر امتی رسولی برانگیختیم تا بگوید خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید»، «قولوا لا اِلٰهَ‌ اِلَّا ‌اللهُ تُفلِحوا» راه رسیدن به رستگاری و «فلاح قول لااله الاالله» است.

 

خاضع تاکید کرد: انسان های موحد و خداپرست هرگز دچار تحیر و سرگردانی نمی شون،د چون دل به یک معبود و پناهگاه بسته اند و در مشکلات و گرفتاری ها به آن معبود یگانه پناه می برند، امیدشان فقط به اوست و به او توکل می کنند، چرا که تمام عزت ها و ذلت ها به دست اوست، اما جوامع اومانیستی و انسان محور، احساس پوچی، بی هدف بودن زندگی و احساس نداشتن پناهگاه امن در مشکلات و گرفتاری ها می کنند، چرا که بی مذهبی باعث پوچی زندگی و بی معنا بودن آن است.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امام رضا (علیه السلام) در بخش پایانی این حدیث کوتاه فرمود: « بشرطها و شروطها و انا من شروطها» این فراز بیانگر این است که امامت و ولایت ضامن بقاء خط و مسیر توحید است. چون وظیفه رسول ابلاغ دستورات الهی و وظیفه امام اجرای دستورات الهی است.

 

وی خاطرنشان با بیان اینکه امامان معصوم عصمت از لغزش ها و خطاها و طهارت از پلیدی ها و آلودگی ها دارند، خاطرنشان کرد: امامان معصوم علیهم السلام ارکان توحید و راهنمایان به صراط مستقیم و پناهگاه امن و مطمئن برای جامعه بشری هستند.

 

خاضع با ذکر حدیثی از امام رضا (علیه السلام) گفت: در این حدیث اشاره شده به اینکه «امام، زمام دین و نظام مسلمین است، خیر و صلاح دنیا و عزت مومنان است، امامت اساس اسلام بارور و شاخه بلند آن است و با امام نماز و روزه و زکات و حج و جهاد کامل می شود».

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: امامان و پیشوایان معصوم (علیه السلام) انسان های کامل و برگزیده ای هستند که به عنوان الگوهای رفتاری و مشعل فروزان هدایت جامعه بشری، از سوی خداوند تعیین شده اند، وجود مبارکشان تبلور تمامی ارزش های الهی است.

 

وی گفت: این بزرگواران گنجینه داران دانش، نهایت حلم و بردباری، عصاره و برگزیده پیامبران، چراغ تاریکی ها، معادن رحمت، نمونه های برتر و حجت های خدا بر جهانیان هستند و بدون شک پیروی از دستورهای ائمه و تمسک به قرآن و عترت، تنها راه دستیابی به کمال انسانیت و سعادت انسان ها در هر دو جهان است.

پایان پیام/82

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز خبرنگار خبرگزاری شبستان روزنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرنگار کانون های مساجد ۱۷ مرداد روز خبرنگار شیراز کتابخوانی رضوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی علم اختتامیه کتابخوانی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۳۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

آقای محمدرضا هراتی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: شاخص‌های کتابخانه‌ای در دو سال گذشته در بخش‌های کتابخانه‌های عمومی، منابع، سیار و عضو فعال افزایش یافته است.

وی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیش از سه هزار هشتصد کتابخانه، ۱۲۰ سالن مطالعه و بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی، به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

وی افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار، افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها را از دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ۲ سال گذشته بیان کرد و گفت: کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات فرهنگی از جمله ۶۰ خدمت در جهت توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارایه می‌کنند.

هراتی با بیان اینکه همه کتابخانه‌های عمومی کشور بخش جداگانه کودک و نوجوان دارند و برای گروه‌های خاص نیز برنامه ریزی شده است افزود: در حال تجهیز بخش‌های سالمندان، نابینایان و مادران در کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم.

وی اظهار داشت: از این ۱۲ میلیون عضو فعال نزدیک به ۶۰ درصد کودکان و نوجوانان هستند که در همین راستا برنامه‌های گسترده‌ای مانند جشنواره‌ها و جایزه‌های داستان نویسی و قصه گویی، محافل ادبی، پویش‌های کتابخوانی و مسابقات تلویزیونی را برای مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌کنیم.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار به ویژه در روستا‌ها و نقاط کم برخوردار از دیگر دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۲ سال گذشته دانست و گفت: در کنار بهره برداری از کتابخانه‌های مرکزی، ۱۳۲ کتابخانه غیر مرکزی شامل ۵۸ کتابخانه شهری و ۷۴ کتابخانه روستایی است.

وی گفت: علاوه بر افتتاح کتابخانه در روستا‌ها جشنواره‌هایی هم برای روستائیان و عشایر مانند جشنواره عشایر با طعم کتاب یا طرح حایی مانند مجموعه کوله کتاب ویژه مناطق صعب العبور را برگزار کردیم که با استقبال خوب مردم آن مناطق مواجه شد.

هراتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران از لحاظ توسعه شبکه کتابخانه‌ای در بین کشور‌های برتر منطقه قرار دارد افزود: ایران از لحاظ توسعه شبکه‌های کتابخانه‌ای دارای رتبه اول در میان کشور‌های منطقه و در جمع ۲۰ کشور برتر دنیا است.

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • ناشر هندی بابت اقدام وهن‌آمیز به امام خمینی(ره) عذرخواهی کرد
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • رسالت معلمان ارتقای علمی و معنوی دانش آموزان است
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم