Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی ۶۰ هزار مورد از ازدواج ها در کشور به دلایل مختلفی به از جمله افزایش سن شروع زندگی مشترک جوانان کم شده که آمار طلاق کشور افزایش یک هزار موردی را در یک سال مشاهده کرده است. ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶ استانها یزد نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، هفته گذشته در کشور به نام هفته ازواج نام‌گذاری شده و دستگاه‌های ذیربط به ویژه معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان عملکرد خود در این هفته را در قالب نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌ها به مردم ارائه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاونت جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد هم در این زمینه اقدام به برپایی نمایشگاه هفته ازدواج در یزد کرد و در این نمایشگاه خدمات مختلفی در زمینه ازدواج، مشاوره، آموزش، تربیت کودک و موارد مختلف دیگر را به مردم ارائه داد.

این نمایشگاه شامگاه پنجشنبه با حضور مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان به کار خود پایان داد و پس از پایان نمایشگاه، اعظم کریمی با حضور در نشست خبری، به سوالات خبرنگاران در حوزه‌های مرتبط با جوانان، ازدواج و طلاق در کشور پاسخ داد.

 اعظم کریمی در این نشست اظهار داشت: افزایش تعداد سازمان‌های مردم نهاد در استان یزد نشان دهنده ظرفیت بسیار گسترده‌ای است که در یزد و در ارتباط با جوانان وجود دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: امسال پس از یک وقفه چند ساله، شاهد تشکیل ستاد هفته ازدواج و جوانان بودیم و اقدامات گسترده‌ای در این ستاد برنامه‌ریزی شد.

وی بر ضرورت بحث فرهنگ‌سازی در زمینه مشاوره‌‌های پیش از ازدواج تاکید کرد و گفت: وزارت ورزش و جوانان این بستر را فراهم کرده که از ظرفیت افرادی که قصد فعالیت در حوزه جوانان و خانواده برخوردارند، حمایت لازم را به عمل آورد و ساز و کار این موضوع هم دیده شده است.

10 خیر برگزیده ازدواج استان سمنان تجلیل شدندهفته ازدواج و یک ماجرای مترویی؛ در متروی تهران "زندگی واقعی است"ازدواج زن‌ایرانی و مرد غیرایرانی؛‌ هویت فرزندان منتظر نظر شورای نگهبان

کریمی به فعالیت‌های گسترده‌ای که شبکه فعالین ازدواج در استان یزد انجام داده اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات خوب این شبکه که در نمایشگاه هفته ازدواج هم مشاهده کردیم، تهیه بسته جهیزیه ساده بود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: این بسته‌ها از سوی این شبکه آماده شده و بدون اینکه متقاضیان به بانک مراجعه کنند، با تسهیلات در نظر گرفته شده، جهیزیه را دریافت و اقساط آن را پرداخت می‌کنند که همین اقدام نقش مهمی در رفع مشکل ازدواج به دنبال دارد.

وی در ارتباط با آمار طلاق و ازدواج در کشور گفت: سال گذشته در کل کشور 550 هزار و 56 مورد ازدواج به ثبت رسید در حالی که این آمار در سال 96، 608 هزار و 956 مورد بوده است.

کریمی خاطرنشان کرد: در بحث طلاق هم سال 97 تعداد 175 هزار و 614 طلاق ثبت شد که میزان پرونده‌های ثبت شده طلاق کشور در سال 96، 174 هزار و 578 مورد بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه متاسفانه اکثریت طلاق‌ها در کشور مربوط به پنج سال ابتدایی زندگی است خاطرنشان کرد: در راستای کاهش آمار طلاق، دوره‌های مشاوره رایگان پس از ازدواج برای 5 سال ابتدایی زندگی زوجین در نظر گرفته شده که به صورت سالیانه اجرا می‌شود.

وی افزود: یکی از مهمترین رویکردهایی که در حوزه پیشگیری از طلاق در کشور انجام شده، بحث آموزش و ارائه مشاوره‌های رایگان است و خوشبختانه در این حوزه علاوه بر شهرهای بزرگ، در 129 شهرستان محروم کشور هم موفق به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازدواج شدیم.

کریمی در ارتباط با استفاده از ظرفیت جوانان در کشور گفت: در معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان خوشبختانه سن مدیریت کاهش 20 ساله داشته و همین الان 4 مدیر متولد دهه 60 در حال فعالیت در این بخش هستند.

وی از افزایش سن ازدواج در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر میانگین سنی در اولین ازدواج بین مردان 27.5 و در زنان 23.4 دهم سال است که نشان دهنده روند افزایشی در سن ازدواج جوانان است.

آمار‌های ارائه شده از سوی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان را اگر به درستی مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که زنگ خطر در این حوزه به صدا درآمده و اگر به آن توجه لازم صورت نگیرد، در آینده با بحران سختی روبرو می‌شویم.

در حوزه آمار ازدواج، همانطوری که کریمی به آن اشاره کرد، در طول یک سال آمار ازدواج در کشور از 608 هزار مورد به 550 هزار رسیده و این نشان دهنده کاهش نزدیک به 60 هزار موردی ازدواج در کشور است.

آمار طلاق ثبت شده در کشور هم در طول یک سال از 174 هزار مورد به 175 هزار رسیده و با افزایش تقریبا یک هزار موردی روبرو بوده است، این افزایش آمار طلاق هم معضلی است که می‌تواند آینده مسائل اجتماعی کشور را با وضعیت ناخوش‌آیندی روبرو کند به علاوه اینکه سن ازدواج هم به صورت نرم در حال افزایش است.

به نظر می‌رسد علاوه بر اینکه مسئولان باید در راستای کاهش سن ازدواج در جامعه تلاش خود را افزایش داده و مشکلات پیش روی جوانان به ویژه مشکلات اقتصادی را برطرف کنند، لازم است که نسبت به ارائه آموزش‌های مناسب به افراد در سنین مختلف اقدامات لازم صورت پذیرد.

انتهای پیام/ش

R41376/P/S6,76/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۴۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش کم سابقه نرخ زاد و ولد در آلمان

اداره آمار فدرال آلمان از کاهش بی سابقه ازدواج و نرخ زاد و ولد در این کشور در ۱۰ سال گذشته خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "دی ولت" آلمان در گزارشی نوشت: طبق گزارش اداره آمار فدرال آلمان، زوج ها در این کشور کمتر ازدواج می کنند و تعداد تولدها نیز دوباره کاهش یافته است. این کاهش به ویژه در شرق آلمان شدیدتر است.

بر این اساس سال گذشته، تعداد فرزندان کمتری در آلمان نسبت به یک دهه گذشته متولد شد. همانطور که اداره آمار فدرال آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد در سال گذشته حدود 693000 نوزاد در آلمان متولد شدند و تعداد تولدها به کمترین میزان خود از سال 2013 رسیده است.

بر این اساس در مقایسه با سال قبل از آن در سال 2022، تعداد تولدها 6.2 درصد کاهش یافته است. این کاهش اندکی کمتر از سال 2022 بود که این نرخ 7.1 درصد کاهش داشت.

آمارها نشان می دهد که در شرق آلمان، تعداد تولدها در سال گذشته به شدت کاهش یافت و با کاهش 9.2 درصدی به حدود 78300 مورد در اینجا رسید. برای مقایسه: در آلمان غربی این نرخ تنها 5.9 درصد کاهش یافت و به حدود 581000 تولد رسید. برلین از اطلاعات آلمان شرقی و غربی مستثنی است.

آمارها نشان می دهد که تعداد اولین تولدها به ویژه بین سال‌های 2013 و 2016 افزایش یافت، اما پس از آن به استثنای سال‌های 2020 و 2021 به طور مداوم کاهش یافت. سال گذشته با 322000 کودک، این رقم در پایین ترین سطح خود از سال 2009 بوده است، زمانی که برای اولین بار ترتیب تولد به صورت کامل در آمار ثبت شد.

هم زمان نسبت تولد فرزندان سوم و بعدی افزایش یافته و با حدود 130000 فرزند، 18.7 درصد از کل تولدها را شامل شد. کارشناسان آمار اداره فدرال آلمان گفتند: این بالاترین مقدار اندازه گیری شده تا کنون نیز بوده است. آنها افزودند: "مادران با ملیت خارجی نقش مهمی در رشد بیشتر تولد فرزندان سوم و بعدی دارند.

بر اساس آمارهای منتشر شده تعداد ازدواج ها در آلمان نیز در سال گذشته 7.6 درصد کاهش یافته است. بر این اساس، حدود 361000 زوج ازدواج کردند. پس از سال 2021 که به شدت تحت تأثیر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا بود، این دومین پایین‌ترین رقم ازدواج از زمان شروع آمارگیری در این باره در سال 1950 است. بر اساس آمارها تعداد ازدواج‌ها با 9 درصد کاهش به حدود 51800 در آلمان شرقی و با 7.4 درصد کاهش در آلمان غربی به حدود 297700 رسید.

آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شوداعتراضات روز کارگر و مخالفت با جنگ غزه در سراسر آلمان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است/ روند کاهشی در مرکز استان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • کاهش آمار جرایم مختلف در بوکان
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  • تورم ترکیه به ۷۰ درصد افزایش یافت
  • کاهش کم سابقه نرخ زاد و ولد در آلمان
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان
  • آمارسازی اشتغال یعنی پاک کردن صورت مسئله