Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@07:35:12 GMT

۳۵ درصد از ظرفیت سدهای استان اصفهان خالی است

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۰۴۳۴۱

۳۵ درصد از ظرفیت سدهای استان اصفهان خالی است

مجید نصر روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اکنون مجموع آب ذخیره شده در سدهای استان ۸۱۵.۱۳ میلیون متر مکعب است که البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸۸ درصدی را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: ۳۹ درصد از سد زاینده رود، ۸۵ درصد از سد حنا، ۴۱ درصد از سد خمیران، ۱۹ درصد از سد خمیران، ۱۴ درصد از سد باغکل و ۱۰ درصد از سد قره آقاچ خالی از آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نصر میزان آب ورودی به این سدها از آغاز سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون را حدود ۲ هزار و ۲۳۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در این مدت یک هزار و ۷۰۲ میلیون متر مکعب آب از این مخزن خارج شده است.

رییس گروه نظارت بر شبکه های آبیاری شرکت آب منطقه ای اصفهان مقدار بارش ها از آغاز سال آبی جاری (مهر ۹۷) تاکنون در سرشاخه های زاینده رود را ۲ هزار و ۱۴۴ میلی متر اعلام و تصریح کرد: این مقدار بر عکس مدت مشابه سال قبل از آن، نسبت به دوره زمانی بلند مدت افزایش داشته است. 

وی به بارش های مطلوب ماه های گذشته اشاره کرد و گفت: حجم آب فعلی در سد زاینده رود به عنوان اصلی ترین مخزن استان ۷۵۱ میلیون متر مکعب و خروجی فعلی از آن ۹۳ متر مکعب بر ثانیه است در حالی که حجم سال قبل در چنین روزهایی ۲۹۷ میلیون گزارش شد.

نصر افزود: در مقایسه با دیگر مناطق کشور، استان اصفهان از مهر پارسال تاکنون جزو مناطق پر بارش کشور نبوده است، با اینحال میزان نزولات آسمانی در مقایسه با سال قبل رشد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با وجود بارش های مناسب در بهار امسال باز هم کل حوضه آبریز زاینده رود با موضوع کم آبی روبه رو و به اصطلاح تشنه است و باید بدانیم که حفظ منابع آبی و آینده نگری باید به عنوان یک اصل برای مردم و مسوولان لحاظ شود.

رییس گروه نظارت شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: گرمای اخیر در بیشتر از استان های کشور وضعیت منابع آبی را با مشکل مواجه می کند و این موضوع در اصفهان مشهودتر است.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد. 

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در سال های به دلیل سو مدیریت، تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.

۶۰۲۰/۶۰۲۶/

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف استان اصفهان استان های کشور اصفهان تالاب خشکسالی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۴۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کوه نور» ظرفیت جدید تفریح شهر زندگی است/ میزبانی از ۹ هیئت خارجی در هفته فرهنگی اصفهان

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه زنجیره افتتاحیه‌ها در شهر آغاز شده است، گفت: با افتتاح مجموعه تفریحی کوه نور در کوه صفه همراه با دیگر پروژه‌های تفریحی در این مکان، ظرفیت ویژه و جدیدی به شهر زندگی اضافه شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا سیدعلی معرک‌نژاد در برنامه رادیویی «صدای شهر» اظهار کرد: در هفته فرهنگی اصفهان سعی کردیم در بعد بین‌المللی اتفاقات خوبی را برای شهر و شهروندان رقم بزنیم، از این‌رو با دعوت از شهرهای خواهرخوانده و هماهنگی با چند سفارت‌خانه در تهران، پذیرای ۹ هیئت خارجی در اصفهان بودیم.

وی با بیان اینکه دعوت از این هیئت‌ها برای حضور در برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان و با تمرکز با جشنواره نقاشی پوپک انجام شد، افزود: این حضور و دیپلماسی فعال موجب شد به تعداد آثار و شهرهایی که از اقصی نقاط جهان در این جشنواره شرکت می‌کنند، بیش از دو برابر اضافه شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه حدود ۸۰۰۰ اثر به جشنواره نقاشی پوپک ارسال شد که ۳۰۰۰ اثر مربوط به دیگر نقاط جهان است، گفت: ۲۹۴ شهر در این برنامه شرکت کردند که حدود ۲۸ شهر آن شهرهای خارجی بودند و در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از دو برابری را داشت که نشان می‌دهد می‌توانیم سال‌های آینده اقدامات موثرتری برای برگزاری این جشنواره انجام دهیم.

معرک‌نژاد با بیان اینکه زنجیره افتتاحیه‌ها در شهر آغاز شده است، تصریح کرد: با افتتاح مجموعه تفریحی کوه نور در کوه صفه همراه با دیگر پروژه‌های تفریحی در این مکان، ظرفیت ویژه و جدیدی به شهر زندگی اضافه شد.

کد خبر 749233

دیگر خبرها

  • ظرفیت شهرهای خواهرخوانده در گسترش دیپلماسی فرهنگی در اصفهان
  • اصفهانِ زیبا ظرفیت بالایی برای گردشگری و تجارت دارد
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • «کوه نور» ظرفیت جدید تفریح شهر زندگی است/ میزبانی از ۹ هیئت خارجی در هفته فرهنگی اصفهان
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • ۱۵ پروژه جدید به مجتمع گردشگری صفه افزوده شد
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم