Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین گواهی تولیت آستان امامزاده صالح (ع) در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ولادت امام محمد باقر (ع) در سال ۵۷ قمری بود،گفت: امام محمد باقر (ع) به مدت ۲۰ سال امامت کرد.

وی در خصوص نسب آن امام بزرگوار بیان کرد: حضرت محمد باقر (ع) دارای دو نسب حسنی و حسینی است؛ پدر ایشان امام سجاد (ع) نسب حسینی داشتند و مادر بزرگوارشان از نسل امام حسن مجتبی (ع) بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع ائمه معصوم (ع) بعد از امام حسین (ع) هر کدام دو نسب حسنی و حسینی را دارند.

حجت الاسلام و المسلمین گواهی ادامه داد:ولادت حضرت محمد باقر (ع) به حدی اهمیت داشت که پیامبر اکرم (ص) به جابربن عبدالله انصاری فرمودند که تو موفق می‌شوی تا وصی پنجم مرا زیارت کنی؛ سلام من را به ایشان برسان. جابر نیز وقتی خدمت امام باقر (ع) می‌رسد، این نیابت از جانب پیامبر (ص) را انجام داد.

این خطیب و کارشناس علوم دینی با بیان حضور امام محمد باقر (ع) در واقعه کربلا افزود: یکی از ویژگی‌ها و امتیازهای امام باقر (ع) حضور در واقعه عاشورا بود و آن اتفاق از زبان امام معصوم (ع) روایت شده است. امام باقر (ع) جزو آخرین بازمانده‌های تاریخ کربلاست. ایشان در سال ۵۷ هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند و طبق آنچه مورخان نوشته‌اند، سن امام باقر (ع) در واقعه کربلا، بین ۴ تا ۵ سال بود. به همین دلیل روایت‌های بسیاری از حادثه عاشورا و تاریخ کربلا از آن حضرت نقل شده است.

وی افزود: در دوران امامت آن بزرگوار، بنی امیه به شدت متزلزل شد. در شرایطی که قدرت بنی امیه اوج گرفته بود، امام محمد باقر (ع) توانست مکتب فکری را بنا کند که پس از ایشان امام صادق (ع) آن را آبیاری کرد.

این کارشناس علوم دینی گفت:امام باقر (ع) در آن شرایط  بهترین استفاده را از فرصت کرد چرا که در حال حاضر هر چیزی که در اختیار ما قرار دارد، از مکتبی است که امام محمد باقر (ع) بنا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین گواهی ادامه داد:  امام باقر (ع) پس از عمرى تلاش در میدان بندگى خدا و احیاى دین و ترویج ‏علم و خدمات اجتماعى به جامعه اسلامى، در روز هفتم ماه ذی الحجه سال ۱۱۴  به دست حکومت ظالم آن دوران مسموم و به شهادت رسیدند.در این که چه فرد یا افرادى در این ماجراى خائنانه دست داشتند، نقل‌هاى روایى و تاریخى از اشخاص مختلفى است. بعضى از منابع، شخص هشام بن عبد الملک را عامل شهادت آن حضرت دانسته ‏اند. برخی دیگر، ابراهیم بن ولید را عامل مسمومیت معرفى کرده‏‌اند اما به طور مسلم شهادت امام باقر (ع) در دوران خلافت هشام بن عبد الملک رخ داده است، زیرا خلافت هشام از سال ۱۰۵ تا سال ۱۲۵ هجرى استمرار داشته و  مورخان سال ۱۱۸ را در وفات امام باقر (ع) نقل کرده‏‌اند.

وی گفت:با توجه به برخوردهاى خشن و قهر آمیز هشام با امام باقر (ع) و عداوت انکار ناپذیر بنى امیه با خاندان على (ع)، شکی نیست که او در از میان بردن امام‏ باقر (ع)، اما به شکلى غیر علنى انگیزه‌‏اى قوى داشته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ائمه اطهار مناسبت های مذهبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۴۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود

اسماعیل دستگزار در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری را روز معلم نامیده اند چرا که ترسیم طرحی از اراده، ایمان، اخلاص برای تلاش و تکاپو در تربیت انسان و هدایت دلسوزانه اوست که سرمشق معلمان مخلص میهن اسلامی ما است.

وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری یکی از سرمایه های عظیم و از طلایه داران مبانی فکری انقلاب اسلامی به شمار می رود که برای ایجاد تحولات فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مجاهدت ها کرد و هنوز نیز خیر و برکت آثار ایشان در جامعه اسلامی ساری و جاری و در تربیت نفوس و هدایت نسل ها مؤثر و ماندگار است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود گفت: روز معلم روز بزرگداشت علم و عالم و تجدید میثاق با دین و دانش و بصیرت و تقواست.

دستگزار ادامه داد: البته این شرافت و فضیلت برای معلم، زمانی ارزشمند است که بتواند این موهبت الهی را در وجود خود محقق سازد و با تمام وجود در جهت کمال جامعه به تعلیم و تربیت بپردازد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: معلم، استاد و مربی باید خود را وقف سیر تکاملی انسان ها بکند و در این راه روز و شب نشناسد و همواره دغدغه هموارتر نمودن راه سعادت و پیشرفت نسل‌ها را داشته باشد

دستگزار افزود: علامه بزرگوار شهید مرتضی مطهری الگویی به تمام معنا در این راه بود که در ادای امانتش از هیچ کوششی دریغ نورزید و جان پاکش را در ادای رسالت معلمی تقدیم کرد.

وی بیان کرد: فلسفه و رمز نامگذاری این روز به عنوان روز عقیدتی و سیاسی در سپاه و بسیج بیانگر ضرورت تجلّی و تبلور دائمی همین تفکر در این نهاد مقدس است زیرا رسالت مربیان و معلمان به ویژه در شرایطی که شبهات زیادی از سوی افراد چه با انگیزه یافتن پاسخ قانع‌کننده برای پرسش های خود و چه با انگیزه های شیطانی برای سست نمودن باورهای جامعه اسلامی طرح می‌گردد، رسالتی بسیار خطیر و مهم است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: مبنا و بنیان دین اسلام تعلیم و تربیت است و معلمی یکی از شئون الهی است که در وجود انبیاء و پیامبران نهاده شده است تا رسالت تعلیم و تربیت را برعهده گرفته و معلم بشریت باشند، به همین دلیل است که معلمی را شغل انبیاء نامیده‌اند و در تمام جوامع بشری معلم دارای ارزش، شأنیت و جایگاهی ویژه است.

کد خبر 6093317

دیگر خبرها

  • سخت‌ترین دوران‌ زندگى حضرت امیرالمومنین (ع) + فیلم
  • صحبت های جیمی کرگر در مورد آینده محمد صلاح در دوران جدید لیورپول / فیلم
  • تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • (عکس) قالیباف و رقیب‌اش شکار دوربین عکاسان شدند
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم