Web Analytics Made Easy - Statcounter

سامانه بهین یاب یکی از سامانه‌های محوری خدمات الکترونیکی در حوزه صنعت می‌باشد که بیش از ۵۰ فرآیند مرتبط با حوزه‌های صدور مجوزها، صدور معافیت‌ها و ارائه خدمات مرتبط با بخش تولید را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از شاتا، این فرآیند‌ها قبلا به صورت فیزیکی، غیر شفاف و مستلزم حضور مراجعین به بخش‌های مختلف این وزارت بوده، ولی هم اکنون با رویه‌ای شفاف و به صورت الکترونیکی می‌باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرآیند خرید مواد اولیه از بورس یکی از فرآیند‌های اشاره شده در سامانه بهین یاب می‌باشد.

فرآیند خرید مواد اولیه از بورس

فرآیند تخصیص مواد اولیه پتروشیمی در سال ۱۳۹۰ پیرو بخشنامه ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها راه اندازی گردید.
بر اساس این بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد سامانه‌ای را ایجاد نماید تا از طریق آن واحد‌های تولیدی دارای صلاحیت جهت خرید محصولات پتروشیمی به شرکت بورس کالا معرفی شوند.

بر این اساس طراحی سامانه و فرآیند با نگاهی فرابخشی به کلیه ذینفعان زنجیره تامین محصولات پتروشیمی و بر اساس دستورالعمل‌های مصوب در مراجع ذیربط صورت پذیرفت و پس از آن نیز تغییرات و توسعه سیستم بر مبنای قوانین و دستورالعمل‌های مصوب در مراجع ذیربط از جمله کارگروه تنظیم بازار در سامانه اعمال می‌گردد؛ لذا سامانه از حیث فرآیند بر اساس تصمیمات و سیاست‌های ابلاغی عمل میکند و بدون ابلاغ از مراجع ذیربط امکان تغییر در رویه‌های آن وجود ندارد.
نکته حائز اهمیت در این فرایند آن است که علاوه بر متقاضیان دریافت مواد اولیه و وزارت صمت، شرکت بورس کالای ایران، شرکت سهامی پتروشیمی و نیز سازمان‌های نظارتی از جمله عوامل اصلی اجرای آن می‌باشند که هریک بخشی از مراحل اجرایی و یا نظارتی را بر اساس ضوابط و مصوبات را بر عهده دارند.
پس از ارسال سهمیه تایید شده به بورس کالا، ثبت سفارش خرید توسط متقاضی از طریق کارگزاری‌ها انجام می‌شود. پس از آن شرکت بورس کالا، مقادیر ثبت سفارش شده را بررسی نموده و مقدار مجاز خرید را با کسر مقادیر خرید قبلی و اعمال محدودیت‌های خرید براساس میزان عرضه روزانه هر ماده محاسبه می‌نماید.
شرکت بورس کالا بر اساس دستورالعمل‌های خود اقدام به فروش مواد اولیه به دو روش ۱-فروش در چارچوب سهمیه معرفی شده ۲- فروش بدون در نظر گرفتن میزان سهمیه معرفی شده (سقف باز) می‌نماید.

ضمناً لازم به ذکر است بر اساس قوانین شرکت بورس کالا خرید برخی از کالا‌های عرضه شده در بورس نیاز به معرفی از طریق سامانه بهین یاب نداشته و خرید با مراجعه مستقیم متقاضی به شرکت بورس انجام می‌شود.

رصد و پایش فرآیند خرید
با عنایت به اینکه اعمال هرگونه محدودیت و سهمیه بندی نیازمند پایش مستمر فرایند (به ویژه در شرایط خاص مانند نوسانات قیمت مواد اولیه) می‌باشد، امکان رصد فرایند از مرحله ثبت درخواست تا معرفی به بورس برای عوامل ذیربط، در سامانه پیش بینی و پیاده سازی شده است؛ بنابراین در صورت عدم رعایت الزامات خرید از سوی خریداران، عملیات خرید آن‌ها در مراحل مختلف به حالت تعلیق درخواهد آمد.
همچنین بر اساس بند ۷ بخشنامه ستاد هدفمندی یارانه‌ها و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بعدی، سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و سازمان‌های استانی موظف هستند برحسن اجرای مصوبات نظارت نموده و با واحد‌های متخلف بر اساس ضوابط موجود و معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی برخورد نماید.
لازم به ذکر است که کشف عرضه خارج از شبکه در برخی استان‌ها نتیجه وجود همین سامانه الکترونیکی، شفاف بودن وضعیت ثبت درخواست تا خرید متقاضیان و رصد و همکاری مشترک سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی و دستگاه‌های نظارتی بوده که منجر به تکمیل مدارک و برخورد با متخلفان گردیده است. رخدادی که ناشی از وجود فرایندی سیستمی و نظارت سازمان‌های ذیربط می‌باشد.
به منظور بهبود تخصیص سهمیه‌ها و پایش فرایند، اقداماتی از جمله افزایش بازدید‌های دوره‌ای نظارتی از واحدها، بازنگری سهمیه‌های تعیین شده، مشارکت انجمن‌ها و تشکل‌ها در تایید سهمیه، تعلیق سهمیه واحد‌های غیر فعال شده، هوشمند سازی فرایند‌های کنترل، دریافت اطلاعات برخط و مستمر واحد‌های خریدار مواد اولیه از سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارت و رصد کالا در زنجیره تامین و توزیع در حال اجرا است.
همچنین وزارت صمت اقدام به راه اندازی طرح صدور فاکتور فروش الکترونیکی (طرح افق) برای خریداران مواد اولیه از بورس نموده که بر این اساس سهمیه واحد‌های متقاضی در سامانه بهین یاب بر اساس اطلاعات فروش آن‌ها محاسبه و برای دوره بعدی خرید، ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سامانه بهین یاب الکترونیک بورس مواد اولیه پتروشیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۵۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع

مدیرعامل شرکت توانیر از پرداخت ١٥ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکتهای توزیع نیروی برق کشور از ابتدای اردیبهشت ماه امسال خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در گردهمایی سراسری نیروگاههای کشور هدف اصلی از اصلاح روابط مالی صنعت برق را توقف تولید بدهی نیروگاهها اعلام کرد و گفت: شرکت توانیر تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار خواهد بست.

وی افزود: بر همین اساس طی دو سال اخیر طی دو نوبت یکبار 20 هزار میلیارد تومان و یک نوبت هم 30 هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش تولید از طریق اسناد خزانه تسویه شده و از ابتدای اردیبهشت نیز جریان پرداخت نقدی به شرکت های تولید کننده برق از طریق بورس دنبال می شود.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر محترم نیرو که باید سهم معاملات برق به صورت رقابتی در بورس انجام شود، یادآور شد: تا پیش از این مدیریت منابع وابسته به حساب متمرکزی در توانیر بود که با توجه به اولویتها به تولیدکنندگان برق و بخشهای انتقال و توزیع تخصیص می یافت که با اصلاح روابط مالی صنعت برق در صدد کوچکتر کردن حساب مدیریت منابع و در ادامه آن استقرار نظام حکمرانی شرکتهای توزیع و تولید برق هستیم تا خود شرکتها در قبال درآمد و هزینه های خود مسوولیت داشته و متناسب با آن هزینه کنند که تحقق این امر، موجب بهبود کارایی شرکتها، رونق گرفتن بورس و افزایش رقابت و شفافیت میان بازیگران بورس انرژی می شود.

رجبی مشهدی به صفر رساندن مطالبات نیروگاهها طی یک بازه زمانی ٣ ساله را که در قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق هم تصریح شده را هدف گذاری وزارت نیرو دانست که شرکت توانیر با تمام قوا آن را دنبال می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آموزش ساخت پمپ آب قوی با مواد اولیه ساده و ارزان در خانه (فیلم)
  • پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • مشکل طولانی شدن فرایند اداری ترخیص مواد اولیه شرکت‌های داروسازی به زودی رفع می‌شود
  • مشکل طولانی شدن ترخیص مواد اولیه دارو برطرف می‌شود
  • تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی بین استان‌های بوشهر و قزوین منعقد شد
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • سمنان|وقتی تحریم‌ باعث کاهش هزینه مواد اولیه یک شرکت می‌شود
  • این نماد در صف عرضه اولیه قرار گرفت
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند