Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،حمید شکری فرماندار مراغه افزود: هم اکنون سه واحدتولید کننده صابون مراغه در اینتلاش برای احیای کارگاه‌های صابون سازی مراغه شهرستان فعال هستند در حالی که در سال‌های گذشته ۲۵ واحد تولید کننده صابون سنتی فعالیت می‌کردند.


وی گفت: مشکلات زیست محیطی و برخی مشکلات موجود در تولید این صابون از اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان و تلاش می‌کنیم با تعامل و همکاری مطلوب بین دستگاه‌های اجرایی شهرستان رفع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شکری ادامه داد: سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن صابون سنتی در این شهرستان تولید و بیش از ۴۰۰ تن به کشور‌های آسیای میانه، شرق آسیا و آذربایجان و افغانستان صادر می‌شود.


فرماندار شهرستان ویژه مراغه گفت: صابون سنتی و طبیعی مراغه با بیش از ۲۰۰ سال قدمت معروف‌ترین صابون سنتی کشور است و سوغات اصلی و ارزشمند این شهرستان محسوب می‌شود.


وی اضافه کرد: صابون مراغه تا پیش از تولید صابون‌های صنعتی، مورد استفاده بیشتر مردم شهر‌های ایران بود و هم اکنون نیز در بازار‌های سنتی همه شهر‌های ایران به وفور یافت می‌شود و طرفداران زیادی دارد.


به گفته شکری هم اکنون۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در واحد‌های تولیدی صابون مشغول فعالیت هستند که با احیا و توسعه کارگاه‌های تولیدی صابون سنتی در شهرستان ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.


وی افزود: در حال حاضر شعبه‌ای از صابون سنتی مراغه در کشور آذربایجان توسط تولیدکنندگان مراغه‌ای مشغول فعالیت است.


صابون مراغه از چربی گوسفند و سود سوزآور تشکیل‌شده است و با وجود رواج صابون‌های صنعتی، این نوع صابون همچنان به عنوان یکی از شوینده‌های سنتی رایج در خانواده‌های ایرانی استفاده می‌شود.


برای تولید این محصول ۶ ساعت برای مخلوط شدن مواد آن و ۳ ساعت برای تبدیل شدن این مواد به صابون صرف می‌شود.


صابون مراغه در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می‌شود و معروفترین نوع آن صابون زرد است.


گاهی به ترکیبات صابون سیاه سدر و رنگ حنا اضافه می‌شود که مناسب برای رفع شوره سر، ریزش مو و تقویت پیاز مو است.

 

انتهای پیام/

تلاش برای احیای کارگاه‌های صابون سازی مراغه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صابون سازی تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۵۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی

در تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور و سازمان میراث فرهنگی تلنگانه قرار شده است آثار موزه باستان‌شناسی حیدرآباد احیا خواهد شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، موزه باستان‌شناسی حیدرآباد با امضای تفاهمنامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی تلنگانه و مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی، جانی دوباره خواهد گرفت. این تفاهمنامه در حضور خانم شایلاجا رامایر قائم‌ مقام وزیر جوانان و گردشگری ایالت تلنگانه، خانم باهارتی هولیکاری، مدیر سازمان میراث فرهنگی و دکتر مهدی خواجه پیری، رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، به امضا رسید.

موزه باستان‌شناسی حیدرآباد با بیش از 30 هزار اثر نفیس، از جمله نسخه‌های خطی بی‌نظیر، نقشه‌های کهن، کتیبه‌ها، سکه‌ها، مینیاتورها و اسناد، گنجینه‌ای بی‌مانند از تاریخ و فرهنگ را در خود جای داده است. این موزه تحت برنامه‌ای جامع، توسط مرکز بین المللی میکروفیلم نور و کارشناسانی از ایران مرمت، فهرست‌نویسی و دیجیتال‌سازی خواهد شد.

مجموعه کم‌نظیر آثار موزه حیدرآباد، که شامل بزرگترین مجموعه سکه‌های جهان و همچنین مومیایی 2500 ساله شاهزاده نایشو از مصر می‌شود، حکایت‌گر دوره‌ های مختلف تاریخی از جمله مغول، بهمنی و تغلق است. این گنجینه گرانبها، یادگار آخرین نظام حیدرآباد، میر عثمان علی‌خان بود و برای حفظ و نگهداری به سازمان میراث فرهنگی تلنگانه سپرده شده است.

مرکز میکروفیلم نور پیش از این با 51 کتابخانه در هند همکاری داشته و پروژه‌های مرمت، بازسازی، دیجیتال‌سازی و فهرست‌نویسی را با موفقیت به انجام رسانده است.

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

خواجه‌پیری، رئیس مرکز میکروفیلم نور، در این مراسم گفت: امضای این تفاهمنامه، نویدبخش همکاری‌های ارزشمند بین ایران و هند در زمینه حفظ و احیای میراث فرهنگی مشترک دو کشور است. بدون شک، تبادل دانش و تخصص در این زمینه، به حفظ گنجینه‌های زبان فارسی برای نسل‌های آینده کمک خواهد کرد.

مرکز میکروفیلم نور، در راستای حفظ و نگهداری اسناد تاریخی ارزشمند، دو پروژه بزرگ دیجیتال‌سازی را در حال حاضر در دست دارد. این پروژه‌ها شامل 33 میلیون‌ سند فارسی از موسسه تحقیقاتی آرشیو تلنگانه و مجموعه دو هزار نسخ خطی فارسی و عربی انجمن ترقی اردو می‌شود. تاکنون، سه میلیون و 600 هزار سند از آرشیو تلنگانه دیجیتال‌سازی شده و 412 هزار سند نیز مرمت و 26 جلد فهرست از آن به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی
  • ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز شهر مراغه
  • ضرورت توجه ویژه به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کردستان
  • ضرورت تعامل صنعتگران با رسانه ها برای جهش تولید
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه