Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل ارتباطات علمی-بین المللی دانشگاه مذاهب اسلامی می گوید «پرس تی وی» می تواند در شبکه های اجتماعی تحریم های ظالمانه را دور بزند.از سوی دیگر با تقویت ظرفیت های مالی و انسانی می توان اتفاقات بزرگی را رقم زد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، رسانه به معنای عام آن همواره بازوی قدرتمند هر کشوری در حوزه دیپلماسی عمومی به شمار می آید، حال رسانه های برون مرزی که در پی ایجاد یک نگاه مطلوب و حقیقی از کشورشان به جهانیان هستند از اهمیت دو چندانی برخوردارند، شبکه برون مرزی پرس تی وی که با زبان انگلیسی به پخش برنامه برای مخاطب برون مرزی می پردازد همواره در تیررس دشمنان جمهوری اسلامی بوده، از هر ترفندی برای خاموش کردن آن در جهان بهره برده اند، «حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی» از مبلغین باسابقه بین المللی، مدیر کل ارتباطات علمی-بین المللی دانشگاه مذاهب اسلامی، به دلیل قرابتی که با شبکه های برون مرزی داشته است و فعالیت های مشترکی را با این شبکه ها رغم زده درباره عملکرد شبکه برون مرزی پرس تی وی با وی به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

 

به نظر شما نقش رسانه های برون مرزی به ویژه پرس تی وی در شکل گیری ذهنیت مردم جهان نسبت به محدودیت های اقتصادی ایجاد شده علیه کشورمان چیست؟

رسانه ها حتما می توانند در این زمینه نقش داشته باشند، ولی مشخصا اگر بخواهیم در مورد پرس تی وی صحبت کنیم، در سفری که اخیرا به کشور هندوستان داشتم، متوجه شدم که واقعا افرادی که دغدغه مند انقلاب اسلامی و تحلیل گر مسائل ایران هستند، پرس تی وی را می بینند و نقش زیادی در تبیین دیدگاه های آنها داشته است، اما دسته ای از افراد با این خصوصیات هستند که متاسفانه به پرس تی وی دسترسی ندارند و برای ایجاد این دسترسی به آن ها باید فکری اساسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پرس تی وی در شرایط حساس کنونی باید چه دستور العملی را اتخاذ کند تا روشنگری های لازم را نسبت به آنچه در حوزه بین الملل علیه ایران بر پا است را صورت بندی کند؟

 دشمن با ترفند های رسانه ای خودش تلاش می کند که مقصر این قصه ها را فعالیت های جمهوری اسلامی ایران بداند و قصد دارد ایران را مقصر همه این اتفاقات قلمداد کند و با آن ترفند هایی که دارد جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشوری که در منطقه دنبال چالش سازی است به جهانیان بشناساند، خب مهمترین کاری که پرس تی وی به نظرم می تواند انجام دهد و البته نقشش هم خوب بازی کرده توجه به  ابعاد سیاسی- اقتصادی مسئله بوده است؛ یعنی آن بحث های سیاسی که پیش زمینه مسائل اقتصادی بوده را خوب تبیین کند که اساسا در این قصه جمهوری اسلامی ایران نه تنها عامل نیست بلکه رافع موانع خیلی چالش ها در منطقه بوده و عامل اصلی اتفاقا امریکایی است که امروز این چالش ها را هم خودش قبلا ساخته و امروز هم آن را تشدید می کند. نکته دوم اینکه برنامه هایی ساخته شود که بیان کند چگونه ما می توانیم یک اجماع جهانی یا یک هم گرایی جریان مقاومت و جریان مخالفان تحریم امریکا را به هم برسانیم. این هم گرایی جهانی اگر در حوزه اقتصاد نیز اتفاق بیفتد، مطلوب خواهد بود.

 

نقاط ضعف و قوت رسانه های برون مرزی در تولید محتوا در حوزه بین الملل و مباحث حساسی مثل روابط ایران و امریکا را در چه چیزی می بینید؟

پرس تی وی مسائل ایران و امریکا را به خوبی در نظر داشته است، پرداختن به مسائل سایر کشورها و مناسباتی که با جمهوری اسلامی دارند نیز مطلوب است و ظرفیت های زیادی را برای پرس تی وی باز خواهد کرد.

 

شبکه پرس تی وی در سال های اخیر چقدر توانسته در این زمینه ها روشنگری داشته باشد؟

 به نظرم صدای رسای جمهوری اسلامی برای پر مخاطب ترین زبان دنیا یعنی انگلیسی بوده است، انصافا پرس تی وی کیفیت برنامه هایش در سال های اخیر بسیار خوب بوده، ولی بحث های تحریمی مقداری برای این شبکه مانع ایجاد کرده است، من تاکید دارم که در حوزه شبکه های اجتماعی می تواند این تحریم های ظالمانه خودش را دور بزند، سهم پرس تی وی در شبکه های اجتماعی خوب ولی ناکافی است، به نظر من با باز کردن ظرفیت های مالی و انسانی برای این شبکه خیلی بیش از این ها می تواند اتفاقات بزرگ در این حوزه رغم بخورد.

 

 چه عواملی در بهتر شنیده شدن پیام جمهوری اسلامی از طریق شبکه های برون مرزی به ویژه پرس تی وی که از زبان پر مخاطب انگلیسی استفاده می کند، نقش دارد؟

من معتقدم باید ذائقه ها، نیاز ها و چالش های انسان معاصر را ببینیم، ما نمی توانیم چالش های خودمان را چالش همه انسان ها بدانیم اگر ما برنامه ای بسازیم که چالش های من و ما را ببیند ولی چالش انسان معاصر را نبیند کارآمد نخواهد بود، بخشی از دغدغه هایی که باید در پرس تی وی اتفاق بیافتد به نظر من این است. ما باید از این نقطه عبور کنیم و مسائل جهانی را جهانی ببینیم.

 

فعل و انفعالات اخیر در حوزه بین الملل و اعمال تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران چه پیامدی دارد؟ مسئولیت پرس تی وی در این برهه زمانی چیست؟

ما همیشه تحریم بوده ایم حالا شدت و ضعف آن متغیر بوده است. در سال های اخیر تحریم ها از بعد حقوق بشری به بعد اقتصادی بیشتر رنگ پیدا کرده است؛ رسانه های ما و سیاست گذاران رسانه ای ما به این واقف بوده اند که این اتفاقات می افتد و لذا همیشه آمادگی نسبت به این مسائل در جمهوری اسلامی بوده و این گونه نبوده که اتفاق ناگهانی و بدون پیش بینی شده ای باشد. اما این به معنای این نیست که ما در مقابل تاکتیک های جدید دشمن پدافند های جدید خودمان را فعال نکنیم، به نظر می رسد وقتی دشمن از فرایندهای آفندی جدید استفاده می کند قصد دارد ما را زمین گیر کند، در بحث دستگیری کشتی های انگلیسی در آب های خلیج فارس، رسانه های فارسی زبان غربی و رسانه های دیگر علیه ما تاختند، خب این جا لازم می شود صدای ما به برون مرزها به طور جدی برسد. ما برای اغنای مخاطب داخلی خودمان رسانه های خوبی را داریم، اما یادمان باشد ما با یک مخاطب بیرونی میلیاردی هم مواجه است که باید برای او هم حرف هایی داشته باشیم.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز خبرنگار خبرنگار کانون های مساجد خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد ۱۷ مرداد روز خبرنگار مراسم گرامیداشت روز خبرنگار پرس تی وی رسانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۰۸۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه هر منطقه‌ مرهون بهره‌گیری صحیح از ظرفیت‌های اجتماعی است

فرماندار شهرستان میرآباد با بیان اینکه توسعه و پیشرفت هر منطقه‌ای مرهون بهره‌گیری صحیح از ظرفیت‌های اجتماعی است، گفت: توسعه هر شهر ملاک مهمی برای ارزیابی عملکرد شوراهای اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حسین خضری امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهای میرآباد و نلاس که با محوریت بررسی مسائل شهری ترتیب یافته بود، اظهار کرد: توسعه و پیشرفت هر منطقه‌ای مرهون بهره‌گیری صحیح از ظرفیت‌های اجتماعی است.

وی افزود: توسعه هر شهر ملاک مهمی برای ارزیابی عملکرد شوراهای اسلامی بوده و وجود اقدامات بهتر نشانگر موفقیت در این خصوص است.

فرماندار شهرستان میرآباد گفت: انتظار داریم مجموعه شورا و شهرداری‌های دو شهر همکاری‌های شایان توجهی در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و توسعه زیرساخت‌های شهری را داشته باشند و در ایده‌های مبلمان شهری با یکدیگر همفکری کرده و برای پیشبرد بهتر امور از تجربیات و همچنین نظرهای کارشناسی یکدیگر بیش از پیش استفاده کنند و این همکاری و هماهنگی بر مبنای احترام متقابل در توسعه خدمات‌رسانی راهگشا باشد.

خضری آمادگی کامل خود را به منظور همکاری‌های لازم در راستای پیشبرد اهداف مدیریت شهری به هر دو مجموعه مدیریت شهری در جهت ارائه خدمات هر چه بیشتر و بهتر به شهروندان اعلام کرد و ادامه داد: در سایه تعامل می‌توان سریع‌تر به اهداف تعیین شده رسید.

وی با تأکید بر اینکه فرصت مسئولیت در راستای خدمت به شهروندان را باید قدر دانست، یادآور شد: باید به مطالبات مردم اهمیت داده و آن‌ها را پیگیری و نیازهایشان را پاسخگو باشیم و این امر در سرلوحه امور قرار گیرد.

خضری تصریح کرد: شهرداری‌ها چون مستقیم با مردم در ارتباط بوده و در خط اول خدمتگزاری به شهروندان هستند باید نقش خود را در ایجاد رضایتمندی عمومی در سطح جامعه به خوبی ایفا کنند.

کد خبر 751576

دیگر خبرها

  • جشنواره امام رضا(ع) مسیر پر افتخاری را طی کرده است/ رویدادهای موثر و جریان ساز نقش مهمی در اعتلای مفاهیم انسانی و عدالت خواهانه اهل بیت(ع) دارند
  • توسعه هر منطقه‌ مرهون بهره‌گیری صحیح از ظرفیت‌های اجتماعی است
  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی
  • بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی
  • «برمودا» به اعتبار سیما و شبکه نسیم تبدیل شد/ ظرفیت ادامه فصل بعد
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • نیاز مبرم به تأسیس ۵ پایگاه امداد دریایی در بوشهر
  • نقش بازاریابی محتوا در ساخت یک حضور آنلاین پرقدرت
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند