Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@18:53:23 GMT

پینگ‌پونگ دولت و مجلس در تشکیل دو وزارتخانه جدید

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۰۲۸۵

پینگ‌پونگ دولت و مجلس در تشکیل دو وزارتخانه جدید

به گزارش الف، موضوع تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی پس از ۳ بار پافشاری و اصرار دولت بر لایحه دوفوریتی تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی، در مجلس رد شد و انتظار می رفت این موضوع کاملا از دستور کار دولت خارج شود اما تلاش عده ای دیگر از نمایندگان حامی دولت در مجلس برای تحقق خواسته دولت منتهی به جمع آوری امضا برای ارايه طرحی در مجلس شد که هدف آن احیای وزارت بازرگانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با توجه به پافشاری دولت این طرح در هفته اول تیرماه ۹۸ در دستور بررسی صحن علنی مجلس قرار گفت ولی به دلیل نامه اعتراضی نمایندگان مجلس به هیئت رئیسه که دارای ۱۹۰ امضاء بود دوباره از دستور کار صحن خارج شد.

درست زمانی که همگان در انتظار تعین و تکلیف این طرح در مجلس بودند  اما این چنین نشد و طرح تشکیل وزارت بازرگانی مجددا در دستور بررسی ۳۰ تیر الی ۱ مرداد ۹۸ صحن علنی مجلس قرار گرفت. 

با این حال این پایان ماجرای پینگ پونگ دولت و مجلس نبود. در اتفاقی نادر  برای دومین بار طرح مذکور از دستور کار مجلس خارج شد. موضوعی که امیرحسین قاضی زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه مجلس درخصوص آن گفت: «نماینده دولت هفته قبل به ما گفتند که بررسی این طرح را در دستور کار مجلس قرار دهید و امروز (یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸) مجددا نماینده دولت آمدند و گفتند که اگر امکانش هست بررسی این طرح را دو هفته به تعویق بیافتد».

پافشاری دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی و مقاومت مجلس در این زمینه که منتهی به ناکامی ۴ باره در این باره شد در حالی است که طرح تشکیل وزارتخانه وزارت گردشگری و میراث فرهنگی پس از تصویب در مجلس به تایید شورای نگهبان نیز رسید و در کمال تعجب با بی رغبتی دولتی ها مواجه شد.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در این خصوص می گوید: دولت دوازدهم همواره احکام برنامه ششم توسعه در خصوص کوچک سازی ساختار را در دستور کار خود قرار داده است. این پیشنهاد در قالب طرح از سوی نمایندگان مطرح شد و هیات دولت به دلیل بار مالی و مغایرت آن با اصل کوچک سازی ساختار دولت، موضوع ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، مکررا مخالفت خود را با تشکیل وزارتخانه مزبور اعلام کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری افزود: دولت طی مکاتبات متعدد با مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تشکیل وزارتخانه فوق را غیرضروری و مغایر اصل ۱۲۶ قانون اساسی- مبنی بر اختیار رئیس جمهوری در تنظیم ساختار اداری- و اصل ۷۵ قانون اساسی به لحاظ تحمیل بار مالی بر کشور دانست.

وی تاکید کرد:‌ در شرایط کنونی، مدیریت متمرکز بر فرآیند توزیع و زنجیره تامین کالاهای اساسی و انتظام بازار و ساماندهی و توسعه صادرات کالا و خدمات و ارتقای نظام بازرسی و نظارت بر فرآیند شبکه توزیع و فروش کالاها و خدمات ضروری است، تا وضعیت بهبود یافته و تنظیم بازار و تثبیت قیمت ها به ویژه در کالاهای اساسی تحقق یابد.

استدلال دولت درباره بار مالی وزارت گردشگری در حالی است که تشکیل وزارت بازرگانی نیز خالی از این مشکل نیست و تفکیک وزارتخانه ها هزینه های اضافی را به کشور تحمیل می کند.


 

 

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۰۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که به مسکو سفر کرده، با دستیاران ویژه روسای جمهور روسیه و چین دیدار و رایزنی کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست معاونین وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای بریکس در امور خاورمیانه به مسکو سفر کرده، با «میخائیل باگدانف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امورخارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در کنار تأکید بر ظرفیت‌های بریکس بعنوان یک پیمان چندجانبه و مهم، روابط و موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

ایران همواره در خاورمیان شریک راهبردی است

 علی باقری معاون وزیر امور خارجه همچنین در دیداری جداگانه با چانگ نماینده ویژه رئیس جمهور چین گفتگو کرد.

باقری  در این دیدار گفت: بریکس نشان داد دارای ابتکار عمل برای نقش آفرینی‌ها در صحنه و تحرک کشورها ی عضو در چارچوب چند جانبه گرایی است.

طرف چینی در این دیدار نیز، ضمن محکومیت مجدد حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق ، گفت: از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین تشکر می‌کنیم و اقدامات ایران در منطقه را شایسته می دانیم.

این مقام ارشد چینی افزود: پکن بر این باور است که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است.

در ادامه طرفین به بحث و بررسی موضوعات مورد علاقه طرفین پرداختند.

باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • جذب نخبگان در ۳۳ دستگاه اجرایی در دستور کار بنیاد ملی نخبگان
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از سمت خود استعفا کرد
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»