Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت در حالی که ملت هیچ گونه دستاوردی از برجام ندیده است، باز هم با بزرگنمایی از آن حرف می زند، آنان روزی ظریف را امیرکبیر و روزی دیگر مصدق می دانند، اما این روزها این ظریف است که با تکیه بر دیپلماسی خنده خود نیز تحریم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدجواد ظریف در مذاکرات هسته ای ایران از زمان مذاکرات با سه کشور اروپایی در تهران و توافق سعدآباد، در زمان ریاست حسن روحانی بر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حضور داشت، اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وی مسئول تیم مذاکره کننده ایران با کشورهای موسوم به 5+1 شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*چگونه ظریف را امیرکبیر و مصدق خواندند!

پس از امضای تفاهم نامه برجام، رسانه های حامی دولت ظریف را امیرکبیر زمان خواندند و برجام را با ملی شدن صنعت نفت و ظریف را با مصدق قیاس کردند؛ ظریف در طی مذاکرات بیش ترین دیدارها و گفت و گوهای دوجانبه را با «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما داشت.

او حتی با اوباما نیز در سازمان ملل دست داد که همراه با مکالمه تلفنی روحانی و اوباما، بازتاب بسیاری در رسانه های داخلی و بین المللی داشت.

اما با روی کار آمدن ترامپ ورق روابط و تعامل ایران و آمریکا و دولت اعتدالی با دموکرات ها برگشت؛ ترامپ برجام را پاره کرد و همه آنچه دولت روحانی در پنج سال بر روی آن سرمایه گذاری کرده بود، بر باد رفت و تمام تحریم های تعلیق شده در چارچوب برجام، بروز رسانی و مجدد اعمال شد.

*گل به خودی ظریف یا همان آب به آسیاب دشمن ریختن

ظریف در مدت زمان تصدی گری وزارتخانه خود اظهارات جنجالی زیادی داشت؛ وی سال گذشته نیز در مصاحبه با خبر آنلاین مدعی شد که "پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند".

وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با اخراج دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران از برخی از کشورهای اروپایی نیز واکنش قابل توجهی نداشت و به نوعی منفعل عمل کرد؛ متاسفانه دستگاه دیپلماسی کشور همه هم و غم خود را روی مسئله برجام و مذاکره با اروپا متمرکز کرده است.

نکته تأسف بار دیگر آنکه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به این گونه مسائل که عزت ملی ما در آن است و نشان دهنده اقتدار ملت ماست، هیچ توجهی ندارد و این عدم توجه موجب شده تا کشورهای خارجی به راحتی بتوانند عزت ملت ما را خدشه دار کنند و آسیب بزنند و برخوردهای تحقیر آمیزی با دیپلمات های ما داشته باشند.

*وزارت امور خارجه فاجعه منا را ندید!

 در خصوص فاجعه منا که می توانست یک چالش بین المللی برای محکومیت رژیم سعودی در جهان باشد با عدم پیگیری وزارت امور خارجه ایران و شخص وزیر امور خارجه به دست فراموشی سپرده شد.

*وقتی که قهرمان دپیلماسی هم تحریم می شود

در هفته اخیر نیز خبر تحریم ظریف نقل محافل رسانه های داخلی و خارجی شده است؛ خزانه‌داری آمریکا بامداد پنج‌شنبه دهم مرداد ماه نام ظریف را در فهرست افراد تحریم ‌شده قرار داد.

این در حالی است که دولت و وزارت خارجه تمام توان خود را برای معرفی ظریف به عنوان یک قهرمان در عرصه دیپلماسی به خط کرده است.

*تحریم ظریف منطبق با هیچ کدام از پروتکل ها و قوانین بین المللی نیست

«حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همین رابطه به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: حرکت آمریکا در تحریم ظریف محکوم است و این حرکت با هیچ کدام از پروتکل ها و قوانین بین المللی مطابقت ندارد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر پرداختن بیش از حد به مسئله تحریم ظریف، این زمینه را فراهم می سازد تا آمریکا تصویر کند که اقدام بزرگ و شاقی انجام داده است.

*مردم نتیجه برجام را ندیدند؛ دولت بزرگنمایی می کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به صحبت های حسن روحانی در نشست با مسئولان وزارت خارجه کشور هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه بزرگنمایی هایی که روحانی در ارتباط با برجام داشت به هیچ عنوان قابل قبول نیست آن هم در حالی که که مردم نتایج برجام را مشاهده کردند. 

*رفتارمنفعلانه دولت درباره برجام

حجت الاسلام موسوی لارگانی تصریح کرد: نکته دیگر آن است، هر جا برجام با مشکل روبرو می شود-همچون خروج آمریکا از برجام- دولت خودش را از برجام مبرا می داند و می گوید اصلا ما کاره ای نبودیم و تصمیم نظام بود و ما تنها اجرا کننده بودیم.

وی ادامه داد: گاهی می گویند نشست های برجام هشت سال قبل از دولت ما انجام شده و ما خیلی در آن دخیل نبودیم و گاهی دیگر عنوان می کنند که ما بودیم که توانستیم کوه ابو اویس را فتح کنیم و توانستیم سایه جنگ را از کشور دور کنیم.

*تحریم ظریف؛ یکی از دستاوردهای برجام بود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت یک روز هم مطرح می کند که برجام برای ما دستاوردهایی داشته که به هیچ عنوان انکار ناپذیر است، اظهار کرد: ما در حقیقت نمی دانیم این دستاوردها چیست؟! تحریم ها نه تنها همچنان ادامه دارد، بلکه شدت هم پیدا کرده است و هر روز هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی کشورمان را تحریم می کنند.

حجت الاسلام موسوی لارگانی به اهانت های آمریکا به ملت ایرن هم پرداخت و عنوان کرد: ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا یکی از اقدامات ترامپ در نخستین روزهایی بود که بر سر کار آمد، او ملت شریف ما را ترویست خواند و امروز پرداختن به مسئله تحریم ظریف نشان می دهد که دشمن گستاخ تر شده است.

*منطق مقاومت؛ پهباد امریکایی را ساقط کرد نه مذاکره

وی همچنین گفت: یک دانش آموز دبستانی هم می داند که اگر آمریکایی ها هرجا از زیاده خواهی های خودشان عقب نیشینی کردند و کوتاه آمدند پای مقاومت ملت ایران در میان بوده است و آن رفتارهای بازدارنده همچون موشک های میانبردی که مقر فرماندهان داعش را مورد هدف قرار داد و پهپاد پیشرفته آمریکایی که توسط سپاه ساقط شد، همگی از منطق مقاومت برخاسته است.

حجت الاسلام موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در مقابل مشاهده کردیم این جمهوری اسلامی بود که به تعهدات خود عمل کرد، طرف مقابل ناقض تعهدات خود شد، این بدان معنا است مذاکره نتیجه ای نداشت.

وی افزود: دشمن اگر امروز از زیاده خواهی های خود عقب نشینی کرده، به دلیل آن است که ما تصمیم داریم غنی سازی خود را به جایگاه قبل از برجام بازگردانیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه ما هزینه سنگینی را در رابطه با برجام دادیم، اظهار کرد: رهبر انقلاب هم هشدار داده بود که اگر یک قدم به عقب برویم آن ها صد قدم به جلو می آیند.

*دیپلماسی خنده چه منفعتی برای ملت داشت؟: هیچ

در اینجا چند سوال مطرح می شود که آیا دستگاه دیپلماسی نقشی در کوتاه آمدن آمریکا از سیاست های جنگ طلبانه داشته است؟ آیا دیپلماسی لبخند توانسته است منافع برجامی ایران را تامین کند؟ آیا وزارت خارجه توانسته است عزت ملی را حفظ کند؟ آیا دولت می تواند هم دم از سازش و مذاکره بزند هم نوای مقاومت سر دهد؟ و این که آقای روحانی با چه دلیل و منطقی از آقای ظریف به عنوان مجتهد سیاسی یاد می کند؟

با این وجود انتظار می رود دستگاه دیپلماسی و در راس آن دولت با تغییر خط فکری و مشی سیاسی خود در راستای حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران و همچنین عزت ملی تلاش کند و با پرهیز از گره زدن حل مشکلات داخل به مذاکره، دچار خطای محاسباتی نشود. 

انتهای پیام/ رستمی

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۱۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228562 برچسب‌ها تحریم ایران

دیگر خبرها

  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!