Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@02:46:11 GMT

تحریمِ «تحریم»

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۱۱۷۲۶

تحریمِ «تحریم»

 روزنامه اعتماد،‌ در گزیده ای از این گزارش آورده است: «چرا باید در انتخابات مجلس شرکت کرد؟» دیگر یک پرسش کلیشه‌ای نیست که سیاستمداران همواره پیش از انتخاباتی شدن فضای سیاسی به آن پاسخ می‌دادند. پاسخ به این پرسش در سال ۹۸ با چالش‌هایی رو به روست و نیاز به ادله‌ای محکم دارد تا پاسخی به واقع اقناعی تلقی شده و مردم را برای حضور تحریض کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سه‌شنبه گذشته سیدمحمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات در دیداری که به مناسبت روز خبرنگار با اهالی رسانه داشت نیز به این موضوع پرداخت. او ضمن انتقادهای تندی که علیه عملکرد دولت و مجلس مطرح کرد، گفت که باید از تحریم انتخابات پرهیز کرد.

خاتمی که در دوره قبلی انتخابات همزمان مجلس و خبرگان رهبری تاثیر بسزایی در رای‌آوری دو فهرست مورد تایید اصلاح‌طلبان داشت، معتقد است که باید در انتخابات پیش‌رو نیز مشارکت جست. رییس دولت اصلاحات در اولین انتخابات پس از حوادث ۸۸ نیز به دماوند رفت و رای خود را به صندوق انداخت و در حالی که با انتقاداتی از سوی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان و فعالان سیاسی این جریان مواجه شد اما باز هم مشارکت را بر تحریم ترجیح داد و بعدها در دفاع از عملکرد خود، تندروی‌های مجلس نهم را شاهد مثال آورد. بنابراین شاید بتوان گفت که سیاستگذار جریان اصلاحات حجت را بر فعالان این عرصه تمام کرد و بر حرف و حدیث‌ها در مورد تحریم انتخابات پایان داد. همچنین بعد از این اظهارنظر برخی دیگر از سیاستمداران نیز در نکوهش استراتژی تحریم سخن گفتند.

محمدرضا بادامچی دیگر عضو شورای مرکزی فراکسیون امید نیز از ردصلاحیت‌ها گلایه کرده و این موضوع را در حضور و مشارکت مردمی تاثیرگذار دانسته است. بادامچی به «اعتمادآنلاین» گفته که «شورای نگهبان هر چه سهل‌تر بگیرد و شمشیر را از بالا نبندد، مردم راضی‌تر هستند. مردم نمی‌خواهند کاندیداهای مورد علاقه‌شان ردصلاحیت شوند و دچار مشکلاتی با شورای نگهبان باشند» تا نشان دهد که با مشارکت مشروط و همراهی نهادهای نظارتی موافق است. پیش از اظهارنظرهایی که یکی، دو روز پس از اظهارات خاتمی در فضای رسانه‌ای مطرح شد نیز چهره‌های متعددی از کارگزارانی‌ها تا مشارکتی‌ها و مجاهدین انقلاب اسلامی سابق از اعضای اعتماد ملی تا اتحاد ملت و حتی چهره‌های مستقل از احزاب نیز تاکید کرده‌ بودند که مسیر اصلاحات از تحریم انتخابات نمی‌گذرد.

سه‌راهی انتخابات

از آغاز سال ۱۳۹۸ و کلید زدن روند انتخابات از سوی وزارت کشور در اردیبهشت امسال، استراتژی‌های مختلفی برای کیفیت و کمیت حضور اصلاح‌طلبان در دوم اسفند مطرح شد. «تحریم»، «حضور مشروط» و «حضور حداکثری» شاید کوتاه‌ترین دسته‌بندی برای نگاه اصلاح‌طلبان به اسفند پیش‌رو باشد. برخی معتقد به حضور حداکثری هستند. این گروه باور دارند که باید با تمام توان تلاش کرد به مطلوب نزدیک شد اما دوری از کیفیت و کمیت مدنظر نیز نمی‌تواند راه حضور را ببندد. در همین راستای نیز ضمن تلاش برای حضور حداکثری، معتقدند باید شرایط را پذیرفت و تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت کرد.

محسن رهامی که در دوره دهم انتخابات مجلس در کمیته رایزنی و ائتلاف بوده، خردادماه گذشته به ایلنا گفت که مشابه همان رویه‌ای که در دوره پیش انجام داده، اعم از رایزنی و نشست‌های تعاملی با شورای نگهبان، دولت و حتی انتقال موضوعات به رهبری را در این دوره نیز انجام خواهد داد. رهامی در همین راستا تاکید کرده که «ما سعی می‌کنیم به دوستان امیدواری بدهیم که نشست‌ها نتیجه می‌دهد و فضا بهتر خواهد شد.» او معتقد است: «با وجود تهدیدهایی که از سوی امریکا و دولت ترامپ نسبت به جمهوری اسلامی وجود دارد و فضای سیاسی حاکم بر منطقه، ما نیاز به همدلی بیشتر داریم و نظام هم به همدلی و حمایت ما احتیاج بیشتری دارد و این موضوعی دو طرفه است.» در مقابل این رویکرد مبتنی بر تعامل و تلاش برای حضور حداکثری عده‌ای نیز از تحریم انتخابات پیش‌رو سخن گفتند. این گروه بر این باور هستند که چون نهادهای نظارتی نمی‌گذارند اصلاح‌طلبان با نیروهای درجه یک و دو خود وارد میدان رقابت شوند، آزموده را آزمودن خطاست؛ پس باید از میدان رقابت کنار کشید. این گروه اما اندک هستند و درست زمانی که زمزمه‌هایی از تحریم شنیده می‌شود، به سرعت با واکنش هم جناحی‌های خود مواجه می‌شوند.

اما هر چه معتقدین به این ۲ روش اندک است اما موافقان حضور مشروط بسیار. این رویکرد در چندین یادداشتی که سعید حجاریان از اوایل امسال منتشر کرد، به چشم می‌خورد. او در یادداشتی که روزهای پایانی فروردین امسال منتشر کرد، عقلانی‌ترین راهبرد را «مشارکت مشروط» عنوان و مطرح کرد «باید از فرصت انتخابات استفاده کرد ولی چنان چه شروط مطرح شده برآورده نشد، باید عطای انتخابات را به لقایش بخشید.» البته طرح این پیشنهاد نیز با واکنش‌های بسیاری روبرو شد و برخی از سیاسیون مطرح کردند که چطور می‌توان برای نهادهای نظارتی که هسته اصلی و اولیه آن را نیروهای اصولگرا تشکیل داده‌اند، شرط و شروط تعیین کرد؟ آنها بر این باور هستند که می‌توان از همان راهی که پیش از این اصلاح‌طلبان امتحان کرده‌اند، رفت و با توسل به کمیته‌های رایزنی و چهره‌های تاثیرگذار و ذوالوجهتین کاندیداهای اصلاح‌طلب بیشتری را وارد زمین سیاسی انتخابات مجلس کرد. البته این نگاه حجاریان با توضیحات بیشتری که اخیرا در گفت‌وگو با ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران سازندگی مطرح کرده، روشن‌تر شده است.

حجاریان تاکید کرده «نباید در همان ابتدا شروط ناممکن مطرح کنیم و باید به صورت پلکانی پیش برویم.» او البته با اشاره به عملکرد نهادهایی که در دهه ۹۰ اصلاح‌طلبان در آن حضور داشته‌اند نیز مطرح کرده غربالگری و تفکیک نیروهای اصلی و بدلی اصلاحات، در نظر گرفتن لیدر برای اصلاح‌طلبان مجلس و تعیین تکلیف نظارت استصوابی نیز از اهمیت بسزایی در این مقطع برخوردار است. نگاهی به مجموعه اظهارنظرها و تحلیل‌های اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که نکاتی قریب به اتفاق آنها با تحریم انتخابات مخالف هستند و این روزها بیش از هر چیز از حضور سخن می‌گویند. البته تجربه مجلس دهم نشان می‌دهد که آنها در دور یازدهم انتخابات تمایل دارند، بیش از هر چیز ارجحیت را به کیفیت بدهند، نه کمیت؛ به این معنا که احتمالا کسب کرسی‌ها به ‌صورت حداکثری در اهداف آنها قرار ندارد بلکه می‌خواهند با توجه به شرایط نظارت استصوابی نیروهایی- هر چند محدود- را به پارلمان بفرستند که اگر هم منجر به شکل‌گیری تشکیلاتی اقلیت می‌شود اما کارکردی قابل دفاع داشته ‌باشد. در این میان آن ‌طور که علی ربیعی، سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود تاکید کرده، وزیر کشور با برگزاری نشست‌هایی با چهره‌های سرشناس دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در پی برگزاری انتخاباتی با مشارکت حداکثری است و ماموریت دارد تا با رایزنی‌ها با شورای نگهبان مسیر را برای اصلاح‌طلبان تا حدودی هموارتر کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت کشور شورای نگهبان انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۱۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاآرتص: ما «عنصری نامطلوب» هستیم/ تحریم فرهنگی اسرائیل در سراسر جهان رو به گسترش است

یک روزنامه عبری‌زبان با اشاره به گسترش دامنه تحریم‌های جهانی علیه رژیم صهیونیستی در حوزه‌های فرهنگی چون ساخت فیلم و سریال، تاکید کرد که این رژیم به عنصری نامطلوب در جشنواره‌ها تبدیل شده و طرد شده است.

به گزارش ایسنا، در اوایل نوامبر گذشته سه فلسطینی در افتتاحیه جشنواره معتبر فیلم‌های مستند در آمستردام به روی سکو رفته و پلاکاردی را به دست گرفتند که روی آن نوشته شده بود «فلسطین از بحر تا نهر آزاد خواهد شد»، در ادامه مشاهده شد که ابتدا مدیر جشنواره با دیدن این صحنه شروع به کف زدن کرد و پس از آن موجی از تشویق سالن جشنواره را فرا گرفت.

روزنامه عبری زبان «هاآرتص» این اتفاق را نشانه زود هنگامی برای تحولات آتی دانست و در گزارشی که پنجشنبه منتشر کرد، نوشت: این رویکرد در حال گسترش است که اسرائیل طرد شده است، ما عناصری نامطلوب هستیم، تقریباً شیطانیم و تحریم فرهنگی اسرائیل در جهان رو به افزایش است.

این روزنامه عبری زبان در ادامه نوشت، با وجود اینکه فیلمسازان اسرائیلی اتفاق رخ داده را محکوم کردند و شبکه‌های اجتماعی مختلف به شکل گسترده‌ای به این موضوع پرداختند و رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این جشنواره را تحریم می‌کند، اما شرایط پس از آن خطرناک‌تر و جدی‌تر شد، در ۵ ماه پس از این جشنواره تا امروز تقریباً تمامی جشنواره‌های مهم فیلم در جهان مجبور هستند تظاهرات‌ها در حمایت از فلسطینی‌ها را در نظر بگیرند تا هرگونه حضور فیلمی اسرائیلی یا حضور هنرمندان اسرائیلی به یک رسوایی تبدیل نشود.

هاآرتص به نقل از «آوی نیچر» کارگردان اسرائیلی نوشت: اسرائیل در حال حاضر ستاره جدیدی برای فرهنگ تحریم جهانی است و متاسفانه با این شرایط نامعلوم روبرو است، جنبش‌های تحریم، خارج کردن سرمایه‌ها، اعمال تحریم‌ها و دیگر موارد از سوی نهادهای حامی فلسطین امروز با قدرت و به شکلی موثر در حوزه فرهنگی حضور داشته و بر مدیران جشنواره فشار می‌آورند تا فیلم‌های اسرائیلی را نمایش ندهند و از فیلمسازان نیز می‌خواهند از حضور در جشنواره‌هایی که فیلمی اسرائیلی وجود دارد، خودداری کرده و علیه این جشنواره‌ها تظاهرات و اعتراض کنند، در نتیجه مدیران جشنواره‌ها ترجیح می‌دهند از تنشی که ممکن است با حضور فیلم‌های اسرائیلی ایجاد شود حتی اگر مخالف این مسئله هم باشند، خودداری کنند.

هاآرتص در ادامه تاکید کرد: حتی در حوزه سریال‌های تلویزیونی نیز که اسرائیل در سال‌های گذشته حضور چشمگیری داشته، این کنار گذاشتن‌ها ملموس شده و شرکت اپل پخش سریال‌های ساخت اسرائیل را به تعویق می‌اندازد، حتی مسایل عادی نیز دیگر آسان نیستند.

به نوشته این روزنامه عبری، دعوت از مهمان‌ها به جشنواره سالانه نویسندگان قدس به عنوان بزرگترین و برجسته‌ترین رویداد ادبی در اراضی اشغالی در اواخر مه با مشکل روبرو شده و پیش از این نیز برگزاری دور دوازدهم این جشنواره برای برگزارکنندگان آن به دلیل مخالفت‌های گسترده به دلایل سیاسی با مشکل روبرو شده بود.

این رسانه رژیم صهیونیستی درباره استقبال از نویسندگان اسرائیلی در خارج نیز نوشت، شرایط از یک مخالفت ساده با ایده میزبانی از آنها به درخواست از نویسنده‌ها برای ارائه بیانیه‌ای درباره رویکرد سیاسی خود به عنوان شرطی برای حضور در برنامه‌ها تغییر کرده و یا حتی حضور آنها به آسانی لغو می‌شود.

هاآرتص با اشاره به مخالفت‌های گسترده نویسندگان خارجی به ویژه نویسندگان جوان به صورت مستقیم یا فراری ناشیانه از ترجمه کتاب‌هایشان به زبان عبری و انتشار آنها در اراضی اشغالی در پایان نوشت: رویکرد روبه‌گسترش این است که اسرائیل طرد شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • جبهه پایداری به دنبال تصاحب هیات رئیسه مجلس است
  • هاآرتص: ما «عنصری نامطلوب» هستیم/ تحریم فرهنگی اسرائیل در سراسر جهان رو به گسترش است
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!