Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل بانک مرکزی از شناسایی اسامی ۱۴۰-۱۵۰ فرد دریافت کننده ارز که ارز خود را برنگردانده اند خبر داد و گفت: این‌ها باید حساب‌کشی شود، صادراتی که ارز به کشور وارد نکند فایده‌ای برای کشور ندارد.

گروه بورس،بانک و بیمه بازارنیوز: عبدالناصر همتی در برنامه دستخط درباره رفرم پولی گفت: الان کسی اصلا ریال نمی گوید؛ چرا واحدی که هیچ کس اسمش را اعلام نمی کند را اصرار داریم واحد پولمان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح اصلا هزینه چند هزار میلیاردی ندارد.

وی با اشاره به وضعیت رسانه ها گفت: رسانه ها شرایط کشور را درک می کنند؛ اینکه خوب کار کردم یا نه نیز قضاوت مردم است و من از روز اول تمام داشته های علمی را گذاشتم تا کار خوب پیش برود.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری و رییس جمهور از عملکرد ما رضایت دارند اما این کافی نیست و مشکلات ادامه دارد و کارهای مهم دیگری مانده که باید انجام دهیم. اینطور نیست که برای مدیریت بازار فقط ارز وارد بازار کنم، تدبیری به کار نمی گیرم که مشکل داشته باشد.

همتی در پاسخ به این سوال که برخی می گویند دوست داشتید وارد بانک مرکزی شوید؟ گفت:این چه دوست داشتنی است؟ ۶ ماه اول سال من اصلا شب ها خوابم نمی برد؛ ساعت ۲ نصف شب بلند می شدم و می‌گفتم چه کار باید بکنم؟ دوست داشتم کاری برای کشورم انجام دهم و مردم احساس رضایت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در بخشی از اظهاراتش درباره اینکه چرا در اینستاگرام پست می گذارید؟ گفت: خبرهایی از بازار می شنوم که می خواهند جوسازی کنند با این یادداشت ها جلوی این جوسازی ها را می گیرم.

وی تصریح کرد: بعد ازاینکه قرار شد به بانک مرکزی بروم، از آقا عذرخواهی کردم قبل از رفتن به چین وقت شما را گرفتم ولی نتوانسته‌ام رهنمودهای شما را اجرا کنم. ایشان فرمودند اشکال ندارد و همین جا (در بانک مرکزی) موفق کار کنید.

نامه به رئیس جمهور برای تخلفات ارزی شرکت های دارویی

همتی درباره نامه اخیر خود به رئیس جمهور در تخلفات ارزی شرکت های دارویی گفت: در نامه به رئیس جمهور نوشتم علی رغم که دولت قانون تعیین کرده، این شرکت‌ها در سامانه رفع تعهد ارزی نکرده اند؛ باید بررسی شود که چرا این شرکت ها این کار را انجام نداده اند. نمی خواهیم محدودیت ایجاد کنیم، از این به بعد فعال خواهیم شد و از همه حساب کشی خواهیم کرد؛ زورمان نرسید به رئیس جمهور می گوییم و از نهادهای نظارتی هم کمک می گیریم.

شناسایی ۱۵۰ فرد دریافت کننده ارز که ارز خود را برنگردانده اند

رئیس کل بانک مرکزی از شناسایی اسامی ۱۴۰-۱۵۰ فرد دریافت کننده ارز که ارز خود را برنگردانده اند خبر داد و گفت: اینها باید حساب‌کشی شود، معنی ندارد که بگویند کارت یکبار مصرف بازرگانی استفاده کرده اند. در صادرات ریالی خیلی ها خانه در کانادا و ... خریدند. صادراتی که ارز به کشور وارد نکند فایده ای برای کشور ندارد.

همتی درباره رابطه خود با رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نوع کارمان طوری است که باید باهم اختلاف کارشناسی داشته باشیم؛ اختلاف کارشناسی است و اصلا شخصی نیست. به سازمان برنامه می گوییم به سیاست های مالی شما کاری نداریم و شما هم به سیاست های پولی کاری نداشته باشید.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه چه شد آقای طیب نیا برنگشت ؟ گفت: تصمیمی بود که خودشان گرفتند؛ به من گفتند اگر به بانک مرکزی بروی من هم میایم ولی با رئیس جمهور به جمع بندی نرسیده اند.

فرمانده اقتصادی کیست؟

همتی در پاسخ به سوالی که فرمانده اقتصادی الان در دولت کیست؟ گفت: آقای رئیس جمهور؛ از وقتی من در بانک مرکزی هستم، ایشان نظرات را به خوبی می پذیرند. یک مقدار بستگی به خودمان دارد که نظرات مان تا چه حد منطقی و کارشناسی باشد.

وی درباره اینکه بانک مرکزی چقدر مستقل است و چقدر دولت دست در جیب بانک می کند؟ تصریح کرد: بانک مرکزی نباید تحت دستورات غیرکارشناسی قرار گیرد؛ این از نظر من معنای استقلال است؛ در یک جاهایی تند ایستادم و یک جاهایی که قانون می گفت عمل کردم.

رئیس کل بانک مرکزی از عقب نشینی امارات از تصمیم های قبلی خود خبر داد و گفت: این نشانه خوبی است؛ در جنگ اقتصادی آمریکایی ها نه تنها قبل از ما به کشورهای مختلف رفته اند بلکه بعد از ما هم می روند. آنها فشار حداکثری گذاشته اند ما هم مقاومت حداکثری می کنیم.

همتی درباره نحوه دریافت اختیارات ویژه از سران قوا برای مدیریت بازار ارز اظهار داشت: زمانی که ارز بالای ۱۹ هزار تومان شد، دیدیم که با این شرایط نمی توان بازار را مدیریت کرد و نیاز به اختیارات ویژه بود؛ روز جمعه بود که دوستان بانک مرکزی را خواستم تا بندهای مورد نیازمان را استخراج کنیم؛ شنبه آن را به سران قوا دادم و گفتند چرا قبلاً ندادید و برخی گفتند امروز کار داریم و بگذارید برای بعد، گفتم نه هیچ کدام کار مهمتری از این نداشتیم و حتی برخی گفتند ما ۱۰ به بعد جلسه داریم و ... گفتم نه تا این تصویب نشود هیچ‌کس هیچ جا نمی رود. همان شد که تصویب شد و ما سریع کارمان را در بازار ارز به صورت جدی آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه منابع صندوق توسعه ملی باید در روز مبادا استفاده شود و امروز همان روز مباداست، گفت: فروش نفت هیچ وقت به صفر نرسید و الان هم به تدریج درحال افزایش است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره دیدار اخیرش با مقام معظم رهبری گفت: آخرین دیدارم با حضرت آقا یک ماه قبل بود؛ هر وقت می روم انقدر مطالب مثبتی می فرمایند که انرژی می گیریم. کار اگر درست باشد ایشان هم حتما ابراز رضایت می کنند ولی ما باید بیشتر تلاش کنیم.

 هیچ نسبتی با آقای هاشمی ندارم

همتی در پاسخ به این سوال که خواهر زاده آقای هاشمی هستید؟ گفت: هیچ نسبتی ندارم؛ هنوز هم خیلی ها فکر می کنند نسبت فامیلی دارم البته ارادات ویژه به آیت الله هاشمی دارم ولی هیچ نسبتی به خانواده ایشان ندارم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه اخرین گفت وگو شما با آقای هاشمی چه زمانی بود؟ تصریح کرد: یک ساعتی خدمت ایشان بودم و درباره نقدینگی توضیح دادم و خیلی خوب بود؛ ترازنامه بانک مرکزی را مفصل توضیح دادم که ریشه اصلی افزایش نقدینگی چیست و ... بعد از آن دیگر فرصت نشد خدمت ایشان برسم.

وی ادامه داد: یک زمانی به ایشان (آیت الله هاشمی رفسنجانی)گفتم که شرایط کشور این است و شما که به آقا نزدیک هستید به ایشان بگویید؛ ایشان گفت من هر تصمیمی قرار است در کشور بگیرم از مسیر آقا جلو می روم؛ آنجا بود که برایم ثابت شد که ایشان ارتباط خیلی نزدیکی را آقا دارند.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره مصوبه مجلس برای بخشش جرایم دیرکرد و دریافت سود از تسهیلات گفت: بانک مرکزی و دولت موافق این مصوبه مجلس بود. مصلحت این است که کمک شود تا این افراد تسهیلات را تسویه کنند. شورای نگهبان می گوید بار مالی بر بانک ها دارد ولی ما موافقیم این اجرا شود و باید پشتوانه برای بانک ها ایجاد شود.

 بانک‌ها بنگاه داری را دوست دارند

رییس شورای پول و اعتبار در بانک مرکزی از پیگیری این بانک برای واگذاری بنگاه های اقتصادی بانک ها خبر داد و تصریح کرد: من هنوز راضی نیستم باوجود اینکه بانک ها اقداماتی هم کرده اند؛ اما علت اینجاست که بانک ها بنگاه داری را دوست دارند، اعمال نفوذهایی در شرکت ها می کنند و ... راهکارهایی را با وزیر اقتصاد در نظر گرفته ایم تا امسال کارهای مهمی انجام شود. بانک های ناتراز را جمع و جور می کنیم.

وی با بیان اینکه ادغام بانک‌ها عملیاتی شده و الان تحت مدیریت بانک سپه هستند، افزود: مشکلاتی که الان در سیستم بانکی رخ داده یک شبه ایجاد نشده که یک شبه حل شود.

با سیف رفاقت دارم

همتی درباره رفاقت با سیف گفت: الان هم دارم. ممکن است اختلاف نظرهایی قبلاً با هم داشتیم ولی در نهایت نظر بانک مرکزی را می پذیرفتیم.

وی درباره اینکه بانک مرکزی چقدر مستقل است و چقدر دولت دست در جیب بانک می کند؟ تصریح کرد: بانک مرکزی نباید تحت دستورات غیرکارشناسی قرار گیرد؛ این از نظر من معنای استقلال است؛ در یک جاهایی تند وایسادم و یک جاهایی که قانون می گفت عمل کردم.

همتی تورم نقطه به نقطه را کاهنده اعلام کرد و افزود: نرخ رشد تورم کاهنده شده است، البته تورم هنوز است ولی دیگر ماهی 5 درصد تورم را نداریم.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000EfZ برچسب ها: بانک مرکزی ، همتی ، اقتصاد ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی همتی اقتصاد بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۱۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم

یک اقتصاددان گفت: اگر رشد نقدینگی کنترل نشده بود، ممکن بود تورم از کنترل خارج شود و دچار ابرتورم شویم. - اخبار اقتصادی -

عباس علوی راد کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز با وقوع جنگ غزه از سال گذشته شروع شد، گفت: در آن زمان می دانستیم که این افزایش قیمت گذراست، چراکه اعلام شد ایران در ایجاد این جنگ نقشی نداشته است و با گذشت 15 روز هم قیمت دلار بازگشت. 

وی افزود: ما بعد از آن مواجهه با مجموعه‌ای از شوک‌ها همانند موج‌های دریا به صورت سریالی مواجه هستیم که غیراقتصادی بوده است و تا همین چند وقت پیش که آخرین اتفاق یعنی حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران رخ داد، شاهد التهاب در بازار بودیم که دلیل اقتصادی ندارد؛ بنابراین دیدیم که نرخ‌ها به سرعت تعدیل شد. در واقع در اینجا با موضوع اقتصادی مواجه نیستیم  بلکه مکانیزم آن از نوع انتظاراتی است.

علوی راد اظهار داشت: اقتصاد ما تحریم است و طبیعتا فعالان اقتصادی برای تامین ارز نگران می شوند و با توجه به تورم موجود، افراد برای مراقبت از منابعشان وارد عمل می شوند و دو فشار انتظاراتی از 2 کارگزار اصلی وارد می شود. یعنی این فضای ناامنی در شرایط سیاسی فعلی کشور دو گروه ذینفع نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می دهد که شامل آن هایی که فعالیت مولد انجام می دهند و افرادی که به دنبال مراقبت از دارایی هایشان هستند می شود که نتیجه این موضوعات باعث فشار بر بازار ارز است. 

باید بار دیگر همچون گواهی سپرده 30 درصدی، نقدینگی را جذب کنیم

این کارشناس اقتصادی با ارائه پیشنهاداتی به بانک مرکزی ادامه داد: من به عنوان یک کارشناس اقتصادی در شرایطی مثل التهابات اخیر پیشنهاد می کنم بانک مرکزی باید از هر ابزاری که می تواند، استفاده کند تا مردم با اطمینان بیشتری نسبت به حفظ ارزش پولشان فعالیتی انجام دهند. به نظر من این گواهی سپرده 30 درصد را می توان با چند شرط، یک دور دیگر تکرار کرد. شرط اول این است که جابه جایی حساب در کار نباشد و کسی از این حساب برندارد و به بانک دیگری منتقل کند، بلکه سپرده جدیدی شارژ کند که این پیشنهاد برای کوتاه مدت کارساز است. 

وی افزود: بانک مرکزی باید با ابزارهای حاکمیتی که در اختیارش است، بتواند بخشی از این نقدینگی که روی بازار ارز فشار می‌آورد را جذب کند و می تواند به دید کوتاه مدت 6 ماهه روی این موضوع کار کند. من معتقدم نرخ سود برای جذب سپرده های مردم در این طرح باید به 35 درصد برسد. باید زمان های مختلف 3 ماهه، 6 ماهه و یک ساله را مدنظر قرار دهند تا افراد مختلف با درجه ریسک پذیری متفاوت، حق انتخاب داشته باشند. 

علوی راد در پایان با بیان اینکه یک متغیر بنیادین به نام رشد نقدینگی که بر نرخ ارز اثر می گذارد، به کمتر از 25 درصد که هدفگذاری بانک مرکزی بود رسیده است، اظهار کرد: اگر رشد نقدینگی کنترل نشده بود، ممکن بود تورم از کنترل خارج شود و دچار ابَرتورم شویم، البته چون در شرایطی هستیم که جامعه نمی تواند این موضوعات را لمس کند، نمی تواند ارزش کار بانک مرکزی را هم به خوبی درک کند. کنترل ترازنامه بانک ها، کاهش نرخ رشد پایه پولی و کاهش نرخ رشد نقدینگی مجموعه ابزارهایی بود که از شدت آسیب‌ها کم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنجال هوخشتره و چاپ پول؛ شاخص محرمانه تورم را چه عددی حساب کرد؟
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • «همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور
  • شما یا نمیدانید یا میخواهید که ندانید!
  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی
  • واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!
  • افشاگری همتی از نرخ تورم بانک مرکزی/ همتی: تورم فروردین ۱۴۰۲ «۶۳ درصد» بوده است/ پشت‌پرده گرانی ارز هم مشخص شد
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است