Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمتر از ۳۰ درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیلشان مشغول هستند. آنچه امروز مهم است عدم تناسب عرضه نیروی کار با نیاز بازار کار است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی برنامه تلویزیونی پرسشگر، قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش‌های آموزش‌های مهارتی» شامگاه گذشته روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ میلیون و ۱۳۴ هزار دانش آموز و ۹۳۰ هزار حقوق بگیر داریم گفت: از این آمار، هفت میلیون و ۷۲۶ هزار دانش آموز ابتدایی، ۲ میلیون و ۹۵۰هزار دانش آموز متوسطه اول و سه میلیون و ۴۵۶ هزار دانش آموز متوسطه دوم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: نزدیک به دومیلیون نفر در شاخه‌های نظری و حدود ۶۱۱ هزار نفر در شاخه کاردانش و ۴۸۲ هزار نفر در شاخه فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل اند.

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه ساماندهی نیروی انسانی و تنوع مدارس دو چالش آموزش و پرورش هستند، گفت: آیا کاردانش مربی به اندازه لازم دارم یا خیر؟ مدارس دیگر هم همینطور. از سوی دیگر با تنوع مدارس رو به رو هستیم و هیچ کجای دنیا اینگونه نیست. با توجه به آنچه در کمیسیون آموزش به طور شفاف از مسئولین می‌شنوم یقین میدانم اول مهر دچار مشکل جدی هستیم.

احمدی لاشکی ادامه داد: از مجموع پرسنل آموزش و پرورش، ۵۸۹ هزار معلم، ۱۷۶ هزار مدیرو معاون و مابقی کادر اجرایی اند و ما ۴۳ هزار مدرسه زیر۵۰ دانش آموز داریم.

وی ادامه داد: کره جنوبی جمعیت دانش آموزی ۶ میلیونی و در عین حال بیش از ۵۰۰ هزار نیروی انسانی دارد و در کلاس درس ۲۵ نفره همزمان ۵ معلم سرکلاس اند.

وی با اشاره به اینکه دائم گفته می‌شود معلم تامین می‌شود، اما باید پرسید از کجا؟ از حق التدریس‌ها و سرباز معلمها؟ گفت: اگرحق التدریس‌ها خوب هستند چرا تعیین تکلیف نمی‌شوند؟ آموزش و پرورش دنبال این نیست که پول و بودجه اجرای قانون تعیین تکلیف را از سازمان بودجه بگیرد. نتیجه این می‌شود که اول مهر معلمی را سر کلاس می‌فرستیم که حقوق به او نمی‌دهیم، عید حقوق ندارند، ریزگرد‌ها که مدرسه را تعطیل کرد باز حقوق ندارند. با چه انگیزه و آرامشی باید سرکلاس بروند؟ معلمان سه نوع اند، یک جور درس می‌دهند، اما سه جور حقوق می‌گیرند. در کاردانش هم برونسپاری می‌کنند، اگر نکنند نمی‌توانند.

وی با بیان اینکه امروز عدالت آموزشی به شدت زیر سوال است، به نتایج نفرات برتر کنکور امسال اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد رتبه برتر‌ها مربوط به تهرانی‌ها و ۴۰ درصد مربوط به مدارس خاص شهرستان ها، چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی یا هیئت امنایی است. پس جایگاه مدرسه دولتی کجاست؟

وی درباره وضعیت آموزش‌های مهارتی گفت: امسال برای اولین بار سیستم آموزشی ۶،۳،۳ کامل شد. در متوسطه دوم مباحث مهارتی دو دسته کاردانش و فنی و حرفه‌ای شد. کاردانش یعنی دیپلمه‌ها وارد بازار کار شود و هنرستان‌های فنی تکنیسین تربیت کنند و به مقاطع بالاتر بروند. قانون جامع مهارت را تصویب کردیم. حوزه علوم ریاضی نیز در حیطه فنی، مهندس تربیت می‌کند.

وی افزود: گره و مشکل اینجاست که وقتی فرد در کاردانش آموزش داده شد دیگر نباید دنبال مدرک گرایی برود. این غلط است. در جوامع توسعه یافته امروز، وقتی فرد یک رشته را انتخاب کرد، شغلش از ابتدای راه مشخص است. اما در جامعه ما، دانشگاه و مدرک ارجحیت پیدا کرده است.

لاشکی ادامه داد: کمتر از ۳۰ درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیلشان مشغول هستند. بیکاری پنهان از مهمترین دغدغه‌های فعلی است. آنچه امروز مهم است عدم تناسب عرضه نیروی کار با نیاز بازار کار است. همه چیز هم گردن آموزش و پرورش نیاندازیم، اقتصاد و تولید و صنعت هم باید با آموزش هماهنگ پیش برود. این هماهنگی‌ها باید در دولت اتفاق بیافتد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی که رسالتی برای کاردانش و فنی و دانشگاه‌های فنی تعریف می‌شود باید هماهنگی‌هایی هم ایجاد شود که اثرات آموزش را ببینیم گفت: خیلی ضعف داریم. بودجه در حوزه فنی بسیار کم است. هنوز در کارگاه مکانیک روی پیکان تمرین می‌کنند.

وی راهکار مهمی نیز ارائه و اظهار کرد: اساتید باید بروز شوند و به تعداد قابل توجه برسند. طبق قانون برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی هدایت شوند، اما اکنون این رقم ۳۸ درصد است و باید دولت این مهم را در دستورکار قرار دهد و آموزش و تجهیزات و امکانات باید بروز شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شاغل تحصیلات شاغلان پرسشگر آنتن شبکه آموزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی با حضور در محل برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش از روند برگزاری این آزمون بازدید کرد و گفت: برنامه ریزی شده تا نتایج آزمون در نیمه دوم خردادماه ۱۴۰۳ از طریق مرکز آزمون جهاد دانشگاهی اعلام شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی و هیات همراه صبح امروز (جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه) با حضور در دانشگاه‌های شهید بهشتی و علامه طباطبایی از دو حوزه برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش بازدید کردند.

مسلمی نائینی در حاشیه برگزاری این آزمون با بیان اینکه آزمون فوق با حضور بیش از ۴۰۶ هزار داوطلب به صورت همزمان در ۳۱ استان و ۱۵۴ شهر، ۸۰۲ حوزه و ۱۰۷۷ زیرحوزه در سراسر کشور برگزار شد، افزود: در استان تهران ۱۲ و در شهر تهران ۷ حوزه آزمون به این منظور در نظر گرفته شده است که دانشگاه‌های شهید بهشتی و علامه طباطبایی از جمله حوزه‌های آزمون در شهر تهران هستند.

وی با بیان اینکه آزمون فوق در ۴ رشته شغلی مربی تربیت بدنی و سلامت، امور تربیتی و مشاوره، امور تربیتی و سبک زندگی و مشاور برگزار شد عنوان کرد: با برگزاری این آزمون توسط جهاددانشگاهی ۱۹ هزار و۱۷۴ نفر پس از مراحل مصاحبه و گزینش استخدام وزارت آموزش و پرورش خواهند شد.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه نتایج آزمون کتبی در نیمه دوم خردادماه ۱۴۰۳ از طریق مرکز آزمون جهاددانشگاهی اعلام می‌شود، مسئولان آموزش و پرورش پیش بینی کرده اند که پذیرفته شدگان مهر ماه مشغول به کار شوند.

وی تیم اجرایی و مدیریتی این آزمون را در سطح کشور با احتساب عوامل اجرایی دانشگاه‌ها بیش از ۱۰ هزار نفر ذکر کرد و گفت: مرکز آزمون جهاد از سال ۱۳۹۶ شروع فعالیت خود را آغاز کرده و در حدود ۶ سال گذشته ۶۵ آزمون برای دستگاه‌های مختلف اجرایی و بخش عمومی برگزار کرده که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در مجموع آزمون‌های آن حضور داشته‌اند.

گفتنی است تعداد کل داوطلبان این آزمون ۴۰۶ هزار و ۲۱۴ نفر هستند که از این مجموع ۸۸۶۷۱ نفر (۲۲ درصد) را مردان و ۳۱۷۵۴۳ نفر (۷۸ درصد) را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین استان‌های سمنان و قزوین کمترین داوطلب و استان‌های تهران و خراسان رضوی بیشترین داوطلب را داشته‌اند.

ثبت نام آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش از روز ۱۷ بهمن تا روز ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ انجام گرفت که در مجموع ۷۹ درصد داوطلبان با مدرک کارشناسی، ۱۶ درصد با مدرک کارشناسی ارشد و ۵ درصد نیز با مدارک دیگر (دکتری، حوزوی و حافظین قرآن) در این آزمون ثبت نام کردند.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، همانگونه که رییس جهاددانشگاهی تاکید کرده‌اند، نتایج کتبی آزمون نیمه دوم خردادماه ۱۴۰۳ از طریق مرکز آزمون جهاددانشگاهی (https://hrtc.ir) اعلام می‌شود.

دیگر خبرها

  • ترک تحصیل ۱۵ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی در دوره متوسط دوم
  • برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش
  • مهارت‌آموزی در کنار تحصیل در مدارس ضروری است
  • برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاد دانشگاهی
  • برگزاری آزمون استخدامی مشاغل کیفیت‌بخشی وزارت آموزش و پرورش توسط جهاددانشگاهی
  • گشایش نمایشگاه هفته مشاغل هنرستان نوآوران فولادشهر
  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • اینجا دست‎‌ها، دانش و ایثار را روایت می‌کند
  • شرکت ۳۰ هزار دانش‌آموز البرزی در کنکور
  • بازگشت ۲۸۲ دانش آموز ترک تحصیل کرده به مدارس گیلان