Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس نوشت‌افزار گفت: در حال حاضر یارانه به برخی از بخش ها تعلق می گیرد، اما این یارانه به صنایع فرهنگی تعلق نمی گیرد و دولت با اعطای این یارانه می‌تواند توان رقابتی را در حوزه نوشت‌افزار ارتقا دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز موضوع نوشت افزار را یک پاشنه آشیل و مبحث کلیدی دانست و اظهار داشت: بسامد ارتباط مخاطب با نوشت افزار و لوازم التحریر خیلی زیاد است و این کودک هر روز آن را می‌بیند و تولیدکنندگان این حوزه در دنیا می دانند که روی چه چیزی باید دست بگذارند تا آن را به ذهن کودک القا کنند و بیشترین تاثیر را روی او بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس نوشت‌افزار تصریح کرد: آنها در واقع با استفاده از این ابزار مفاهیم زیادی را در ضمیر ناخودآگاه فرد پایه گذاری می کنند.

وی  گفت: یکی از پرفروش‌ترین اسباب بازی‌ها، وسایل بازی شخصیت‌های مختلف ارتش آمریکا است و اینها با قهرمان سازی از این شخصیت ها در فیلم ها و تولیداتشان برخی مفاهیم را در ضمیر ناخودآگاه کودک و نوجوان ثبت و از آن بهره برداری‌های تجاری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می کنند.

اکبر تاکید کرد: با توجه به مطالب فوق متوجه می شویم که نمی توان نوشت افزار را خارج از بسته کامل صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و مبادلات اقتصادی فرهنگی امروز دنیا بدانیم. 

مبادله ۱۱۸ میلیارد دلاری محصولات فرهنگی در سال ۲۰۱۶

وی افزود: برای مثال در مقاله ای که پیش‌تر در این زمینه مطالعه کرده بودم، سال ۲۰۱۶ فروش محصولات کاراکتر محور به ۱۱۸ میلیارد دلار رسیده در نتیجه نمی توان این اتفاق و این حجم تراکنش را نادیده گرفت و در این حجم مالی موضوع لوازم التحریر و نوشت افزار یکی از موضوعات کلیدی و پاشنه آشیل است.

این کارشناس نوشت‌افزار تاکید کرد: با توجه به این اعداد و ارقام می فهمیم که چرا این موضوع  برای اقتصاد امروز ما یک امر حیاتی و پراهمیت است.

اکبر با اشاره به اثرگذاری نقش روی جلد نوشت افزار و لوازم التحریر بر هویت فرهنگی افراد (دانش آموزان) گفت: در بحث نوشت افزار آنچه که مخاطب را ترغیب به خرید می کند، طراحی روی جلد است.

وی افزود: بعضا ممکن است که طرح روی نوشت افزار یا لوازم التحریرها یک طرح هندسی یا اسلیمی باشد اما نوشت افزارهایی اکنون بیشترین مخاطب را دارد که با تصویرسازی و شخصیت پردازی روی جلد همراه باشد.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: طرح های هندسی و طرح های از این دست چندان محل نزاع نیست و آنچه که امروز سوگیری فرهنگی دارد، طرح های شخصیت ها و کاراکترهایی است که با فرهنگ کودکان و نوجوانان عجین می شود.

ایجاد بافت هویتی در مصرف کنندگان نوشت افزار برای بهره برداری های بعدی

وی ادامه داد: در همه دنیا وقتی که یک نوشت افزاری تولید می شود، می دانند که تنها استفاده نوشت افزاری آن مطرح نیست، بلکه قرار است این نوشت افزار یک بافت هویتی در خریدار و مصرف کننده ایجاد کند که بعدها تولیدکنندگان و عرضه کنندگان بهره برداری های دیگری را نیز از آن داشته باشند.

اکبر تصریح کرد: تولیدکنندگان یک کاراکتر را که اجمالا در ذهن مخاطب بواسطه خاطرات قبلی همچون دیدن یک انیمیشن قرار داشته و شکل گرفته را روی این لوازم التحریر و نوشت افزار می آورند.

وی افزود: مسئله مهم این است که کودک و نوجوان خیلی بیشتر از یک برنامه تلویزیونی از این نوشت افزار تأثیر می پذیرد، چرا که قرار است کودک هر روز با این نوشت افزار ارتباط داشته و انس بگیرد و وقتی انس صورت پذیرد با هویت فرهنگی آن فرد درگیر می شود و زمانی که چیزی با هویت فرهنگی فرد درگیر شود، به راحتی قابل جدا سازی نیست و بعد از آن فرد در لایه های دیگری از سبک زندگی و تفریحش از جمله بازی، پوشاک، سینما، انیمیشن و...به همان هویتی که با فرهنگش ادغام شده است، رجوع می کند.

این کارشناس نوشت‌افزار گفت: اکنون در دنیا به این اتفاق که از یک کاراکتر و هویت واحد محصولات مختلف فرهنگی تولید و عرضه کنند صنعت «مرچندایزینگ» می گویند که من تاکنون به معادل فارسی برای آن برنخورده ام.

وی افزود: این صنعت در دنیا یک صنعت قوی بوده و یک کار تشکیلاتی محسوب می شود که در آن با استفاده از یک نخ واحد بین صدها و هزاران محصول، ارتباط ایجاد می شود که با استفاده از این خط واحد که بعضاً کاراکتر یا یک المان بصری است، ظرفیت فروش و توسعه را در تمامی این محصولات بالا می‌برند.

وی افزود: در این روش یک شخصیت یا کاراکتر واحد ایجاد می شود و آن را در تولیدات انیمیشنی، فیلم‌های سینمایی، سریال های انیمیشنی تلویزیونی به کار می برند.

وی در خصوص تاثیرات استفاده از لوازم التحریر و نوشت افزار ایرانی بر رونق کسب و کار و تولید برای نیروی کار و تولیدکنندگان داخلی گفت: در صنایع فرهنگی، نیروی کار خیلی جدی‌تر و در سطوح تخصصی بالاتری فعالیت می‌کند و بخش های مختلفی را در بر می گیرد. باید دقت کنیم این صنایع نیروی کار متخصص خود را می‌طلبد. برای مثال اگر صنعت انیمیشن در ایران پا بگیرد شاید فقط ۱۰ هزار نفر بتوانند در این حوزه به کارگیری شوند و این صحنه بازی را تغییر می دهد و فعال شدن در این رشته آنقدر بتواند موثر باشد که حتی دانشگاه ها را به سمت افزایش پذیرش رشته های انیمیشن و هنری سوق دهد.

لزوم ارائه یارانه فرهنگی برای تولیدات داخلی

اکبر یارانه فرهنگی را یکی از ضروریات در حوزه فرهنگ برشمرد و گفت: هم اکنون در کشور ما یارانه به برخی از بخش ها تعلق می گیرد اما این یارانه به صنایع فرهنگی تعلق نمی گیرد.

این کارشناس نوشت‌افزار افزود: یکی از دلایلی که ما استفاده از کاراکترهای ایرانی چون فیلشاه و شاهزاده روم  را در لوازم التحریر نمی بینیم و به راحتی نمی توان از آنها استفاده کرد، این است که تولید کننده داخلی برای استفاده از این کارکترها، باید به تولید کننده و خالق آن کاراکتر پول حق امتیاز بدهد که برای تولید کننده لوازم التحریر و نوشت افزار قیمت تمام شده محصول را افزایش می‌دهد و این قطعا برای او به صرفه نیست. اما اگر بخواهد از یک کاراکتر خارجی استفاده کند، حق امتیازی نمی پردازد و هزینه هایش کمتر خواهد بود. در نتیجه صرفه اقتصادی استفاده از کاراکتر خارجی بیشتر است.

وی حمایت دولت در این حوزه را بسیار موثر دانست و گفت: دولت می تواند با استفاده از حمایت خود توان رقابت برای تولید کنندگان داخلی ایجاد کند برای مثال هزینه حق امتیاز کاراکتر را بپردازد و در این صورت هم هزینه تولید نوشت افزار کاهش می یابد و هم خالق کاراکتر انتفاعی کسب کرده و با قدرت بیشتری می تواند پروژه بعدی اش را شروع کند.

اکبر خاطرنشان کرد: ما دیدیم که تیم گروه هنر پویا بعد از تولید و اکران شاهزاده روم توانستند با استفاده از عواید مالی، اعتبار و تخصصی که به وجود آمد، انیمیشن فیلشاه را بسازند که از نظر فنی تنه به تنه انیمیشن های خوب دنیا همچون فردیناند می‌زد.

ایجاد انقلاب در صنایع فرهنگی با حمایت از تولیدکنندگان این عرصه

وی افزود: این نشان می دهد که اگر این حمایت وجود داشته باشد، ظرفیت حمایتی همچون کاهش درصد انتفاع سینماها از اکران این انیمیشن‌ها رقم بخورد و در یک کلمه برای این موضوعات اولویت اقتصادی و اجتماعی قائل شوند در صنایع فرهنگی ما می تواند انقلاب حاصل شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی  تاکید کرد: دولت نباید فکر کند که با این کار، منتی سر تولیدکنندگان داخلی می گذارد، بلکه این سرمایه گذاری یک سرمایه گذاری پرسود بوده و جزو معدود سرمایه گذاری هایی است که بازگشت آن قطعی و عینی است و بهره و  سود آن در بلندمدت به دولت و کشور بازمی گردد.

وی تصریح کرد: با این کار از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می شود و آن مطلوب دولت که رسیدن به اقتصاد پایدار ، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بومی است، حاصل می شود در حالی که اکنون سالانه چندین هزار میلیارد تومان برای محصولات فرهنگی غیربومی هزینه می کنیم.

اکبر گفت: این هزینه و اعداد و ارقام تنها در بحث خرید نیست، بلکه استفاده از این محصولات را نیز در بر می گیرد، برای مثال اگر مردم ما هم اکنون به جای اینکه از یوتیوب استفاده کنند، از آپارات استفاده کنند، نوعی استفاده بومی و هدر نرفتن پهنای باند و ...است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اینجا منتی وجود داشته باشد، از جانب تولیدکنندگان است که در این وضعیت اقتصادی بغرنج و غیر پایدار به چنین مسئله ای حساس ورود کرده اند.

لزوم حمایت جدی از صنایع فرهنگی و بازیگران این عرصه از ابتدای مسیر تا تکمیل زنجیره اش

اکبر افزود: گام های بعدی در این عرصه تضمین شده است و زمانی که زنجیره تولید و عرضه محصولات فرهنگی کامل شود، مسئله اقتصاد آن کاملا از پیش حل شده است. اما باید دانست این صنعت در ابتدای مسیر خود یعنی تا پیش از تکمیل زنجیره ارزش احتیاج به حمایت جدی دارد.

وی، پرداخت تسهیلات کم بهره و بلاعوض در این حوزه را بسیار کمک کننده دانست و گفت: دولت باید بازیگران این عرصه را حمایت کند و مشوق هایی در بخش های مختلف برای آنها در نظر بگیرد.

هنوز ۷۰ درصد والدین به بدآموزی محصولات غربی اساسا اعتقادی ندارد

این کارشناس مسائل فرهنگی، بر آگاهسازی و فرهنگسازی در جامعه به این منظور نیز تاکید کرد و گفت: هنوز تعداد زیادی از خریداران(والدین) اصلا اعتقادی به بدآموزی شخصیت ها و کاراکترهایی غربی چون باربی، بن تن، سوپر من و... ندارند. در پیمایش‌ها و نظرسنجی‌هایی ثابت شده است که بیش از ۷۰ درصد والدین به بدآموزی محصولات فرهنگی غربی اساساً اعتقادی ندارند و درصد زیادی نیز با وجود اعتقاد به بدآموزی به دلایل مختلف همچون فشار کودک برای خرید یا نبود جنس دیگر به خریدن این محصولات روی می‌آورند.

وی تاکید کرد: ما علاوه بر حمایت از تولیدکننده باید روی عناصر دیگر هم چون فرهنگسازی خریدار نیز کار کنیم چرا که اگر فرهنگ خرید کالای فرهنگی بومی از سوی خریدار نباشد همچنان دچار مشکل خواهیم بود.

تلویزیون باید بستری برای دیده شدن محصولات فرهنگی باشد

اکبر تلویزیون را موثرترین عامل ارتقای یک محصول فرهنگی دانست و تصریح کرد: بسیاری از کاراکترها و شخصیت های معروف چون کلاه قرمزی قبل از ورود به سینما از این بستر بلند شده و رشد پیدا کرده‌اند لذا تلویزیون باید بستری برای دیده شدن محصولات فرهنگی باشد و به تولیدات فرهنگی چون انیمیشن و... که منافاتی با ارزش ها نداشته باشد،باید آنتن پخش دهند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه تمام بازیگران عرصه فرهنگی، اعم از تولید کننده، عرضه کننده و خریدار باید از سوی دولت حمایت شوند، دولت باید بداند که روی موضوعی دارد سرمایه گذاری می کند که در کوتاه مدت سخت به نتیجه می‌رسد و اساساً امری بلندمدت است اما اگر دولت ها ۴ سال، ۴ سال بخواهند برای این موضوع برنامه ریزی کنند اصلا نباید به امیدی به بهبود و رشد داشت.

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: اگر مسئله و نگاه به این موضوع بلندمدت بوده و برنامه ریزی های آینده پژوهی و آینده نگری در خودش داشته باشد، حتی در میان مدت می توانیم تمام نیازهای فرهنگی خودمان را تامین کنیم و در بلند مدت می‌توانیم به جایگاه مولد و صادرکننده محصولات فرهنگی نیز دست یابیم.

ایران دارای مزیت رقابتی اقتصادی فوق العاده ای در فضای هنر و فرهنگ است

اکبر تصریح کرد: شاید نتوانیم تا ۳۰ تا ۴۰ سال آینده با برخی صنایع بزرگ دنیا همچون صنعت هواپیماسازی رقابت کنیم و به توفیق خاصی دست پیدا کنیم اما همه می دانند که هم اکنون ایران دارای مزیت رقابتی اقتصادی فوق العاده ای در فضای هنر و فرهنگ و همین امروزه روز در دنیا حرف برای گفتن در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: امروز انیمیشن سازان، تصویرسازان و نقاشان دیجیتال ما کاملا از نظر فنی همپای دنیا حرکت می کنند و می توانیم پا به پای دنیا محصول فرهنگی هنری رسانه‌ای تولید و عرضه کنیم.

مصرف کننده خوراک غرب و شرق شده ایم

این کارشناس مسائل فرهنگی گفت: هم اکنون که ما در آستانه یک جهش اقتصادی در ۴۰ سالگی انقلاب هستیم و در یک عرصه مشخص به اسم فرهنگ و هنر جزو پیشروان جهانی محسوب می‌شویم، عدم استفاده از این فرصت و مزیت کاملا ابلهانه است چرا که عقل سلیم می‌گوید در جنگ اقتصادی باید از مزیت‌های رقابتی و نقاط قوت و فرصت بیشترین بهره را برد. در صورتی که امروز متأسفانه از همین توان خود نیز نتوانسته‌ایم سود کافی ببریم بلکه مصرف کننده خوراک غرب و شرق شده‌ایم.

وی در پایان افزود: البته باید گفت که همین امروز جوانانی در گوشه و کنار هستند که حتی اگر دولت‌ها نیز عقب بمانند آنها به زودی عرصه اقتصاد فرهنگ و هنر را یک تنه فتح خواهند کرد و روسفیدی برای ایشان خواهد ماند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۱۲۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام

طرح یسنا به منظور تامین امنیت غذایی مادران و نوزادان سراسر کشور اجرایی شد و در مرحله جدید آن، مادران دارای فرزند زیر دو سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیت آن‌ها به یک میلیون نفر می‌رسید، مشمول این طرح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اعلام معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کاهش میزان کالری مصرفی مردم در طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ باعث شد دولت بسته کلانی در حوزه امنیت غذایی تدوین کند و یکی از بخش‌های مهم آن به حمایت از مادران شیرده و دارای کودکان زیر دو سال اختصاص یابد.

این طرح یارانه مضاعف ۶۰۰ هزار تومانی برای مادران با فرزند زیر دو سال است که برای سه دهک اول کم‌درآمد به اجرا درآمده است و در مرحله نخست این طرح، ۲۷ هزار مادر شناسایی شدند که از این میان ۲۲ هزار نفر مشمول دریافت این یارانه مضاعف بودند.

طرح یسنا به شکل پایلوت (آزمایشی) در هشت استان ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و شمالی، در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به مرحله اجرا درآمده است.

در مرحله جدید مادران دارای فرزند زیر دو سال در سه دهک اول درآمدی در سراسر کشور که جمعیت آن‌ها به یک میلیون نفر می‌رسید، مشمول این طرح شده‌اند.

مادران سه دهک اول درآمدی برای اطلاع از اینکه مشمول طرح هستند یا نه می‌توانند با ورود به برنامه کاربردی «شما» مراجعه کنند و پس از واردکردن کد ملی سرپرست خانوار از وضعیت خود مطلع شوند.

یارانه ۴۰۰ هزار تومانی مادران در مرحله دوم طرح، به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و مادران مشمول طرح یسنا، می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده که شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر است تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به صورت رایگان خرید کنند.

طرح یسنا از سال گذشته به شکل پایلوت (آزمایشی) در هشت استان ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و شمالی به مرحله اجرا درآمد و تا الان نیز ادامه دارد.

طرح یسنا که با زیرپوشش قراردادن مادران دهک اول درآمدی جامعه آغاز به کار کرده بود، در طرح جدید قرار است مادران سه دهک اول درآمده جامعه را تحت پوشش قرار دهد تا امنیت غذایی تعداد بیشتری از مادران و نوزادان تأمین شود؛ وزیر رفاه در این باره گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به ۶۰۰ هزار تومان برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند، این طرح برای مادران دارای فرزند زیر دو سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیتی حدود یک میلیون (۹۳۵ هزار و ۷۲۴) نفر هستند در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

کد خبر 749105

دیگر خبرها

  • امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!